[AR] Opknappen van Bono's Dinkytoy!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:03

Het mooie en het 'nare 'van bokt is dat mensen hier erg kritisch zijn.Dat waardeer ik.
De reactie op janouk vanmorgen was misschien wat ongepast,echter is dat mijn mening ook de smiley die er bij geplaatst is.

Hoe mensen tot de conclusie komen dat ik niet wil investeren in goed tuig snap ik niet goed.
Bij de groene zat een tuig die ik gepast heb,en helaas was deze te groot.

De roze wagen heb ik gekocht van een menner die een 50 jaar in het 'vak'zit.Hij ment wedstrijden met friezen,enkel en tweespan en had zijn kleinere shetlander met zijn kleindochter als hobby voor de kar staan.
Ik dacht inderdaad dat iemand met zo'n achtergrond kennis van zaken heeft.Maar kennelijk moet ik daar niet blind op vertrouwen.
Ik weet absoluut niet hoe zijn shetlander fatsoenlijk voor de wagen heeft gelopen,natuurlijk zie ik dat het niet past en heb dan ook niet met dit wagentje gereden.
Ik heb een adres waar we een lamoen aan kunnen passen,maar omdat ik een lasser ken vroeg ik me af of er bokkers waren die dit zelf hebben gedaan.
Ik dacht eigenlijk dat dit forum daar ook voor bedoeld was,advies te vragen.

Ik wil zeker wel investeren in menles,echter hier word na informeren 50 euro gevraagd door stal pedriko heb ik begrepen.Ik zou dan graag gelijk willen beginnen vandaar dat ik me afvroeg of er een bokker in de buurt woonde die me me misschien kon helpen/kon meekijken of het goed zit.

Crazyshar bedoelde het overigens niet denigrerend volgens mij over specifiek iemand te zoeken voor shetten.
Ik kan die man met zijn friezen vragen of andere mensen hier in de buurt die mennen echter de meeste schatten mijn inziens een shet niet op hun waarde.Bewijst wel dat iemand daadwerkelijk zo is gaan rijden met zijn mini.

Ik heb Bono al heel wat jaartjes en zou hem nooit schade willen brengen.
Ik ken hem door en door en dat is ook de rede dat ik al heel wat jaartjes met hem samen werk.
We fietsen,longeren,longeren aan de dubbele longe,werken aan de lange lijnen etc.
Alles is met beleid opgebouwd. Hem wegbrengen om te laten beleren zou ik zo en zo niet doen.Ik ken hem immers het beste,weet hoe hij reageerd etc.
En ja ook met mijn paarden onder het zadel doe ik het zelf.En gelukkig heb ik nog altijd hele fijne lieve brave paarden staan.

Bedankt voor de reacties en adviezen,waar ik zeker dingen van mee neem.
Jammer dat bokt niet gebruikt kan/mag worden waarvoor het bedoeld is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:13

timokyana schreef:
Het mooie en het 'nare 'van bokt is dat mensen hier erg kritisch zijn.Dat waardeer ik.
*knip*
Bedankt voor de reacties en adviezen,waar ik zeker dingen van mee neem.
Jammer dat bokt niet gebruikt kan/mag worden waarvoor het bedoeld is.

Volgens mij wordt bokt nu juist gebruikt waar het voor bedoeld is. Alleen kan soms niet álles vanachter een PC scherm worden opgelost en/of beantwoord, sommige dingen moeten soms 'in het echt' worden bekeken met een beetje gevoel/ervaring er bij.

Voor wat betreft de vraag uit je andere topic, over het lamoen. Je vraagt je af of het mogelijk is een lamoen in te korten. Die vraag is volgens mij al wel eerder beantwoord, want er zijn immers een aantal mensen geweest die je hebben geadviseerd het lamoen te (laten) inkorten.

Als jij iemand kent die handig is met lassen en een lasapparaat heeft, dan is het een kwestie van opmeten hoeveel je van het lamoen gaat afhalen, dat stuk er af zagen en netjes opschuren, evt. uitbuigen of een dop er op zetten, en vervolgens de stophaken en ogen voor de broek er af halen en op de juiste plaats lassen.
Ogen voor de broek heb ik volgens mij ergens anders al uitgelegd, dat het handig is die meer richting de lichtogen te doen dan meteen bij de flanken van het paard, omdat de broek dan veel meer functie heeft. Zeg maar tussen de flanken en het schoftje, een beetje in het midden daartussen.

De stophaken spreken voor zich, die moeten meteen achter de lichtogen van je tuig komen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:16

Citaat:
Ik dacht eigenlijk dat dit forum daar ook voor bedoeld was,advies te vragen.

Je vraagt advies en ik geef je het advies om met een ervaren menner op zoek te gaan naar een passende wagen en een passend tuig.
Dat is toch niet kritisch, dat is realistisch. Je hebt nu 2 niet passende wagens gekocht, die ook niet passend te maken zijn. Want al zou het lamoen passend te krijgen zijn, dan nog rolt de koets te zwaar voor jouw pony. Maar dat is mijn mening. :j

timokyana

Re: Opknappen van Bono's Dinkytoy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:18

Je smiley nodigde niet uit om advies te vragen janouk.

Bedankt voor jullie reacties.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:24

Het advies om met zo'n kleine pony echt beter voor een 2wieler/sulky te kiezen ipv. een 4wieler die, naar alle waarschijnlijkheid, idd veel te zwaar zal zijn voor je pony, had ik ook al gegeven. Maar volgens mij heb je daar (bewust of onbewust, maakt ook niet uit) overheen gelezen, TS.

Eigenlijk is dit precies een voorbeeld waarom er altijd van te voren wordt aangeraden om een ervaren menner/beleerder mee te laten kijken naar een geschikte wagen en geschikt tuig.
Waar je nu mee bezig bent is hartstikke leuk, maar imo helaas wel geldverspilling. Uiteraard is dat je eigen keuze. Maar erg realistisch vind ik het idd ook niet, om met zo'n kleine pony met deze wagen te gaan rijden, of het lamoen nou wel of niet ingekort zal gaan worden. En wat moet je met een 4wieler met zo'n kleine pony? Om meer mensen mee te nemen? Dat gaat helaas niet met zo'n kleine pony. Ik weet vrijwel zeker dat als je van te voren een topic had geopend met de vraag: 'mijn pony is ..... groot/klein en ik wil graag met 'm gaan mennen. Wat zou voor mij een geschikte wagen en geschikt tuig zijn?', dan had je vrijwel zeker het antwoord gekregen dat je dan beter voor een sulky/2wieler zou moeten gaan. En dan niet voor een dresseerwagen, hoewel dat ook een 2wieler is ;)

Ik ben ooit zó begonnen:
Afbeelding

Toen kreeg ik er een shetruintje bij, precieze maat weet ik niet, denk 85 cm. maar zéker niet groter dan 90 cm. maar die was igg een stuk kleiner, pony op de foto is 1.02m. Dat ruintje paste er ten eerste niet goed voor, ten tweede was het veel te zwaar trekken voor hem. Tsja dan houd het op een gegeven moment wel op......

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:34

TS: in Roosendaal zit een menstal waarvan ik me niet kan voorstellen dat er 50 euro wordt gevraagd, enkel voor advies. :) Het is heel erg bij je in de buurt. Wellicht leuk om eens contact op te nemen? www.menparkdenhil.nl

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:39

En de plaatselijke menvereniging, wat ik eerder ook al opperde???

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:07

Heb je al eens in het Rijtuigje topic gevraagd of iemand je misschien wilt helpen? Of een advertentie op de markt geplaatst voor hulp? Wie weet levert dat wat op.
Tja, Peter is aan de prijs, maar dan krijg je wel advies van een zeer kundige klasse 4 menner met zeer veel ervaring en verstand van mennen en ook met kleine pony's! Hij is de investering meer dan waard en is super geschikte man!

Een tweewieler is inderdaad al snel een stuk lichter en dus makkelijk voor een dergelijk kleine pony (al zag ik van de week een topic van iemand die een pony aan het beleren was met een tweewieler met een spoorbreedte van 1,50 ofzo, ook niet erg verstandig)
Je zou kunnen kijken voor een Cavaletti tweewieler. Die worden nog best wel eens tweedehands aangeboden :) Die hebben ook een lage rolweerstand, die is bij je beide wagentjes wat hoog ivm de brede en zware banden die onder de wagentjes zitten.
Dat er eentje bij een man met jaren ervaring vandaan komt zegt niet zoveel. Ken mensen zat met 30/40 jaar paardenervaring en toch halen ze soms ondoordachte en stompzinnige acties uit helaas. Jarenlange ervaring zegt helaas niet zoveel dus.

Je lamoen moet je even opmeten. Bij de het schoftje is het fijn als het lamoen daar aansluit (niet ver van het schoftje af dus) en dat de uiteindes van de hals zijn weggebogen zodat ze niet in zijn hals kunnen prikken als hij de bocht doorgaat. Aan de achterzijde zo breed dat hij goed de wendigen door kan komen :)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:41

het was idd zoals ik eerder al zei niet kwalijk bedoelt,

de reden dat we nu voor 4wielers hebben gekozen is omdat door vrijwel iedereen de 2wielers werden afgeraden omdat ze praktisch niet uit te balanseren zijn, waardoor de pony dus of te veel op de zijkant druk zou krijgen of op zijn rug. aangezien we/TS dat niet wilden zijn we voor een 4wieler gegaan.
doelstelling: TS op de bok en iemand anders ernaast met de fiets of ander paard. evt piknick mand achterop thats it.
het groene karretje bolt trouwens als vanzelf, geeft amper tegendruk en is zelf voor een klein kind zonder moeite te trekken, dus waarom niet voor deze pony?

maar ervaring en dan ook in de vereniging zitten en maandelijks wedstrijden rijden en winnen?
dan ga je er toch vanuit dat het goed is? of moet je dan eerst 5 mensen en meningen in gewonnen hebben en daar een gemiddelde uit halen?

de reden dat TS dit topic opend is om inderdaad kennis van ervaren bokkers in te winnen en hopenlijk dat er iemand is die een keer langs kan komen om een hand te helpen zodat we het beter kunnen doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:06

crazyshar schreef:
het was idd zoals ik eerder al zei niet kwalijk bedoelt,

de reden dat we nu voor 4wielers hebben gekozen is omdat door vrijwel iedereen de 2wielers werden afgeraden omdat ze praktisch niet uit te balanseren zijn, waardoor de pony dus of te veel op de zijkant druk zou krijgen of op zijn rug.

Dat is wel heel vreemd............ ben dan wel benieuwd wie die 'vrijwel iedereen' is. Als TS een passende 2wieler/sulky aanschaft, dus zeg bijv. een Cavalier, HCA of evt. een Cavaletti, dan zijn die prima in balans te brengen. Alleen vergt dat de juiste kennis en ervaring. Die zijn zeker wel goed uit te balanceren.

Alleen, als je een dresseerwagen
Afbeelding
Achter een shet zou willen hangen (zoals in een eerder topic van TS), tsja dát gaat natuurlijk niet lukken ;)
Deze wagen zou volgens TS een 'shetlander 2wieler' zijn, maar dat is het dus absoluut niet. Maar daar is ze volgens mij inmiddels ook wel achter.

Een goede sulky/2wieler die gewoon goed past, kan je prima uitbalanceren. In die zin zou ik TS zeker een HCA of Cavalier sulky/2wieler adviseren.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 19:00

Fijne tips!

De plaatselijke menvereniging kan ik hier eens benaderen,ik heb wel een link van hun website.

De tip van roosendaal neem ik mee,dat is inderdaad in de buurt.Misschien mag ik eens komen kijken.

De twee wieler hierboven ben ik ongezien gaan halen,van collega gehad,toen hij daar de kas uitkwam wist ik al dat het hem niet ging worden inderdaad.

Het lamoen word vermaakt van de groene wagen.Al is het maar voor tijdelijk gebruik zodat ik kan sparen voor een HCA sulky (die staat idd op verlanglijst,echter medische kosten van een merrie van mij gaan even voor :-) )

De roze is als ik het goed begrijp dus echt te zwaar?Het lamoen zou ook vermaakt kunnen worden maar als hij te zwaar is ga ik hem uiteraard niet gebruiken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:21

Mede vanwege het onderstel en de banden schat ik zo dat de roze zwaarder zal trekken dan de groene. Daarnaast is het lamoen van de roze ook nog eens veel te smal, tenminste, zo lijkt het igg op de foto's. Lijkt mij een stuk smaller dan het lamoen die bij de groene hoort.

Uiteraard zijn dit soort dingen vanaf foto's lastig te beoordelen, maar als je zo kijkt en logisch nadenkt dan lijkt me dat de groene makkelijker te trekken moet zijn, niet alleen qua gewicht maar ook qua rolweerstand.

Een HCA zou een goede en mooie keuze zijn!

Als je tussen deze 2 moet kiezen, zou ik dus voor de groene gaan, en uiteraard eerst wel even het lamoen aanpassen. Zou het voorschot v/d wagen het liefst ook nét wat hoger zien, vind hem nu aardig laag. Uiteraard horen ze niet te trappen/bokken voor de wagen, maar een achterbeen wil je het liefst niet bij jou in de wagen zien ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 20:03

Kleine aanpassingen die wel gemaakt kunnen worden voor tijdelijk gebruik gelukkig.
Dankjewel voor je advies!
Heb mijn grote recreatiewagen inmiddels te koop staan dus dat helpt ook al mee richting de HCAsulky ;-)