[AR] Wat zijn we toch weer creatief bezig!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:52

Homiafortuna schreef:
Lekker antwoord geef jij zit net iedereen dit meisje op haar donder te geven dat ze met een paar longeertouwen en een skelter aan het mennen is en goed spul moet kopen. Een net tuig en een net wagentje en laat jij een filmpje zien van een paard met een net tuig en een net wagentje waarbij het helemaal misgaat en dat moet ze dan ook maar even aan haar ouders laten zien. Naar aanleiding van jouw bericht, ben ik geneigd te zeggen, alle paarden het land op en niets meer mee doen of bij in de buurt komen, want er kan altijd wat gebeuren.

Ik begrijp je reactie, maar het is zeker niet mijn bedoeling om haar (of eender wie) tegen te houden te gaan mennen. >;)
Met dit bericht en filmpje probeer ik aan te tonen dat je heel erg op je hoede moet zijn wanneer je met paarden omgaat en dat zelfs het braafste dier in paniek kan raken.

Punt 1 is inderdaad het juiste materiaal, maar dat is al genoeg aangegeven.
Punt 2 is verantwoordelijkheid en kennis.
Ik verwijt de TS ook niet dat ze onverantwoord te werk is gegaan, ze gaf namelijk zelf aan dat ze niet beter wist. Daarom wil ik haar graag benadrukken hoe dit soort situatie's uit de hand kunnen lopen.
Stel je voor dat iemand met dergelijke aanspanning 'voor de lol' de weg op gaat, waar jij toevallig passeert met kinderwagen of wat dan ook. Allemaal geen probleem, want het paard zet geen stap verkeerd. Het blijft nu eenmaal een vluchtdier en kan ten allen tijde schrikken.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:54

VeraW schreef:
Ik denk dat de ts nu wel goed begrijpt dat dit niet helemaal verantwoordelijk was.
Al ben ik vooral van jou fimpje geschrokken thomas5. Heeft dat paard wat z'on smak
maakt het overleeft of niet?

Nogmaals, ik wil hier niemand afschrikken te gaan mennen.
Dit filmpje is ter illustratie hoe snel het kàn misgaan.
Verder heb ik helemaal geen idee hoe het met dat paard is afgelopen, dat laten ze niet meer zien.

Susanne

Re: Wat zijn we toch weer creatief bezig!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:53

Menlesje nemen lijkt me geen slecht idee. Wel mooi dat jij (en hopelijk je pony ook) het leuk vonden, maar doe dit alsjeblieft nooit meer. Levensgevaarlijk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:19

Weet je wat ik nou grappig vind :)* .
In de winter komen er allemaal ' leuke' foto's van meisjes die zelf even een tuig in elkaar geflanst hebben(longeersingel, borsttuig van een koordsingel en een paar halstertouwen als broek/strengophouder), paard hebben opgetuigd incl een snelle beleer cursus want ja er ligt hooguit een weekje sneeuw, een slee erachter knopen en gaan gaan met die banaan.

Vaak staat eronder dat een tuig niet aangeschaft word omdat het maar voor een keertje is.
Ik heb nog nooit 1 negatief antwoord hierop gezien!! terwijl ik dat wel zo onverantwoord vind.
Nu bind iemand met dezelfde ideeen en knutsel werken een pony voor de skelter en iedereen valt erover. Echt helemaal geweldig +:)+

PS: ik vind dat net zo gevaarlijk als het sleeen.
ja ik slee ook...met mijn doorgewinterde professioneel beleerde industriele plof fjord.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:23

Cowgirl schreef:
In de winter komen er allemaal ' leuke' foto's van meisjes die zelf even een tuig in elkaar geflanst hebben(longeersingel, borsttuig van een koordsingel en een paar halstertouwen als broek/strengophouder), paard hebben opgetuigd incl een snelle beleer cursus want ja er ligt hooguit een weekje sneeuw, een slee erachter knopen en gaan gaan met die banaan.

Vaak staat eronder dat een tuig niet aangeschaft word omdat het maar voor een keertje is.
Ik heb nog nooit 1 negatief antwoord hierop gezien!! terwijl ik dat wel zo onverantwoord vind.
Nu bind iemand met dezelfde ideeen en knutsel werken een pony voor de skelter en iedereen valt erover. Echt helemaal geweldig +:)+

ja ik slee ook...met mijn doorgewinterde professioneel beleerde industriele plof fjord.

Tussen een sleetje door de sneeuw en een skelter door het mulle zand zit toch naar mijn idee wel heel wat verschil in gewicht ed. Daarnaast moet je sturen met de leidsels, sturen met het stuur van de skelter en remmen met het handvat naast je. Neemt je pony een run, dan kom je dus 3 handen te kort. Nee, een sleetje achter een geknutseld tuig is misschien ook niet helemaal veilig, maar dat is echt anders dan dit..

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:35

Gelukkig ben je niet verongelukt.....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:56

Op slee topics komt voldoende kritiek hoor ;) als dat nodig is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 06:45

@thomas5 Dit filmpje heeft geen zin, want dit is niet wat hier had kunnen gebeuren, als de pony in paniek was geraakt.
In het filmpje valt de koetsier van de koets, maar het paard zit nog tussen de bomen, de koets raakt op dat moment het paard niet, maar volgt het paard. De problemen komen pas echt, als de koets omslaat en het paard raakt.

Als de pony in dit topic het eng had gevonden om te trekken (en dat is bij het beleren van een menpaard een heel belangrijk moment: durft het paard in het borsttuig te gaan trekken) dan was de pony gaan rennen. In de eerste bocht was de koetsier van de skelter afgevallen (als ze geluk had), dan raakt de skelter de pony, want er wordt niet geremd. En dan gaat de pony naar achteren slaan met alle gevolgen van dien of de skelter raakt vast in de omheining en dan wil je echt niet weten wat er gebeurt.

Ook het inspannen voor een slee kan je hiermee niet vergelijken. De pony slaat bij paniek in één klap een sleetje aan diggelen en loopt zo minder schade op. Die skelter slaat de pony niet zomaar aan diggelen en weegt ook wel een flink aantal kilootjes meer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:08

Citaat:
Ook het inspannen voor een slee kan je hiermee niet vergelijken. De pony slaat bij paniek in één klap een sleetje aan diggelen en loopt zo minder schade op. Die skelter slaat de pony niet zomaar aan diggelen en weegt ook wel een flink aantal kilootjes meer.

Pony slaat denk ik jou eerder van het sleetje dan het sleetje aan diggelen. Zit ik nog liever op een skelter met een stevig stuur ervoor.
Pony kan ook aan de kletter met sleetje en dan denk ik niet dat sleetje netjes achter de pony blijft glijden. Ik heb mijn haflinger met een simpel autobandje aan de kletter zien gaan en dat was bijna zijn dood doordat hij in paniek over een land hek heen sprong en daar met zijn voorbenen aan bleef hangen en er overheen klapte. Niet echt leuk om te zien kan ik je zeggen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:19

brr, er is al genoeg gezegd over hoe gevaarlijk dit is, dus dat hoef ik niet meer te doen. ga alsjeblieft met je pony naar iemand die al meerdere paarden voor de kar heeft beleerd en koop een fatsoenlijk karretje en tuig. dan komt het helemaal goed met die leuke pony:).

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:02

Ik zou wel gek genoeg zijn om dit ook te doen. Echter met fatsoenlijk tuig en brave en beleerde pony's. Onbeleerd vind ik dit erg gevaarlijk want als ze gaan dan heb je niets mee te vertellen. Een tuig in elkaar knutselen kan wel maar ik vind dat je dan moet nagaan waar alles voor functioneert, de borst dient om te trekken dus die moet breed genoeg en zacht zijn, jij zou ook niet aan een longeertouw iets willen trekken want dat snijdt. Het idee is leuk maar de uitvoering kan veel beter. Toch zou ik ook liever kiezen voor een karretje dan een skelter ;)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:45

Ik vind het filmpje meer een voorbeeld hoe je met paniek de boel kan laten escaleren.... TS heeft er helemaal niks aan. Ze heeft al aangegeven dat ze de tips te harte neemt. Doe daar wat mee. Geeft tips voor goed tuig, materiaal en waar ze kan kijken naar een goede instructeur.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:19

Nou je hebt inmiddels genoeg reacties over het feit dat het tuig en de skelter die je gebruikt dus niet kan. Maar ik durf wel te wedden dat als je goed tuig hebt dat je dan veel kan bereiken met je pony, want zo te zien vind ze het wel leuk :)
Ik hoop dat je ergens een beetje een goedkoop karretje uit kan halen, en een beetje fatsoendelijk tuig, wie weet wat voor een deuren voor je open gaan. Het is niet leuk dat je niet meer kan rijden, maar dit is ook niet bepaald een oplossing. Succes!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:45

VeraW schreef:
Ik denk dat de ts nu wel goed begrijpt dat dit niet helemaal verantwoordelijk was.
Al ben ik vooral van jou fimpje geschrokken thomas5. Heeft dat paard wat z'on smak
maakt het overleeft of niet?

http://www.youtube.com/watch?v=bEuQOyJV ... 619A2C38CC

Dit zou een beter filmpje geweest zijn hier word ook uitgelegd van hoe en wat.
@ VeraW hier zeggen ze dat alles en iedereen er goed vanaf zijn gekomen ;)
Hierin word ook uitgelegd dat de oorzaak waarschijnlijk door bijen enof wespen is gebeurd.
Dit had dus ook onder zadel kunnen gebeuren.

Maar mensen kom op nou zijn jullie nooit jong geweest ??
Hebben jullie nooit iets uitgevreten wat onder het kopje gevaarlijk geplaatst kan worden ??

Ze snapt inmiddels dat dit een minder briljante actie was en dat ze beter zich kan laten voorlichten door iemand die er verstand van heeft en die het vak verstaat.

Ts leuk dat je een ander doel hebt gevonden met je ponny en ik vind het erg leuk te zien dat je haar niet weg doet omdat je te groot voor je ponny bent.
Mijn complimenten !
Verder voor de volgende keer : kijk of er een men vereniging bij je in de buurt is en of je daar eens een paar keer mag kijken.
Hierdoor kom je vast in contact met iemand die je kan helpen met je ponny en die je vast veel kan leren over hoe alles nu daadwerkelijk hoort te gaan.
Zo kun je nog lekker lang van je paardje genieten op een wat veiligere manier ;)

Succes
Ik hoop ooit weer eens wat pic's van je te zien over je vorderingen!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:50

Ik vind de foto's te klein om écht te kunnen oordelen over het tuig, maar ik zou het idd ook niet vaker doen. Zelf geïmproviseerd tuig is 9 van de 10 keer gewoon niet goed. Ik wil wel even kwijt dat ik het top vind dat je zo 'professioneel' reageert op al het advies. :)

Goed dat je ook in ziet dat je te groot bent voor haar, maar haar toch lekker bezig wil houden! Snel goed tuig regelen, en dan komt het vast helemaal goed met jullie! :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:54

Tock érg opvallend. Ligt er sneeuw, knoopt bokt massaal op een dergelijke manier een slee erachter, is het helemaal geweldig... Nu is het een skelter en is het ineens not done :?

Mijn keuze zou het ook niet zijn hoor, maar ach, er is niks gebeurt, pony is een superbraaf diertje zo te zien :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:34

@stef
misschien omdat een plastic sleetje ca. 3 kg weegt en de gemiddelde skelter 50 kg. Zo'n sleetje mept het paard wel stuk als het verkeerd gaat en tegen je achterbenen aan komt.
Zo'n skelter tegen je achterbenen aan met 50 kg en is van ijzer; daar blesseert het paard zich toch een stuk meer mee.
En dan nog los van de blessures van TS: een sleetje in je nek doet minder zeer dan een skelter in je gezicht.

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:10

Cowgirl schreef:
Citaat:

Pony slaat denk ik jou eerder van het sleetje dan het sleetje aan diggelen. Zit ik nog liever op een skelter met een stevig stuur ervoor.
Pony kan ook aan de kletter met sleetje en dan denk ik niet dat sleetje netjes achter de pony blijft glijden. Ik heb mijn haflinger met een simpel autobandje aan de kletter zien gaan en dat was bijna zijn dood doordat hij in paniek over een land hek heen sprong en daar met zijn voorbenen aan bleef hangen en er overheen klapte. Niet echt leuk om te zien kan ik je zeggen.

Is het nog goed gekomen? En wat had ie na zijn val? (puur nieuwschierigheid) Lijkt me heel erg om mee te maken!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:01

Cowgirl schreef:

En zelfs dat hoeft niks te zeggen. Bij ons op stal wordt er ook veel gemend en vorig jaar is er nog een vrouw van onze stal omgekomen. Kende haar verder niet heel goed, maar volgens mij menden ze behoorlijk vaak en gingen ze regelmatig naar buiten. Paard dat het dus ook wel gewend is maar toch is er iets gebeurd waardoor dat beest aan de kletter is gegaan met als gevolg dat ze tegen een boom aan zijn geknald. Wat ik gehoord heb, houtsplinters in haar hoofd alles. Paar dagen in coma en is daarna overleden. Ze zaten overigens met meerdere op de kar maar weet niet zeker of ze met meerdere karren weg waren.
Het is en blijft gewoon uitkijken. Ook met een doorgewinterd menpaard en goed tuig.

@TS, ik vind het goed van je dat je de reacties zo goed opvat en bereid bent er wat aan te doen! :)