Silke, courbette/capriole training...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_vdv

Re: Silke, courbette/capriole training...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:45

wauw!
gaaf echt leuk!

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:49

Echt super leuk nikki! :D

Furbie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:21

ik ben het wel eens met een aantal voorgaande. De eerste paar keren dat ik een topic zag vond ik het er allemaal leuk uitzien maar nu word het ineens veel meer en wordt het op een verkeerde manier uitgevoerd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:38

Ongetwijfeld vind je mij inmiddels ook een zeur, maar ook hier vindt ik, net als een paar voorgaande keren, dat je teveel bezig bent met spectakel en te weinig met het welzijn van je paard. Dat vind ik jammer.
Je paard doet alles voor je, maar jij zou degene moeten zijn die zijn grenzen bewaakt en voor zijn veiligheid zorgt, juist bij zo'n paard. En dat mis ik.

Levade zoals hij bedoelt is
http://www.youtube.com/watch?v=iiYKiRNi0No
Hij komt voort uit verzameling
http://www.youtube.com/watch?v=kzKZlKgs720

Het is een bodybuildersoefening die je niet zonder voorafgaand traject van verzameling tot de ultieme graad zou moeten vragen. Dat is hetzelfde als van jouw verlangen om opeens een gewicht van 100 kilo boven je hoofd vragen.

De courbette en capriole komen pas in zicht als een paard in perfecte verzameling kan gaan in alle gangen en de complete basis binnen de klassieke dressuur beheerst.

Silke beheerst de basis nog niet. Het is alsof je een kleuter naar de universiteit stuurt. Of een beter vergelijking... alsof je iemand die al jaren voor de lol in de disco danst en leuk kan huppelen op de muziek, vraagt om een klassiek ballet stuk als het zwanenmeer uit te voeren. Je vergeet het hele traject wat vooraf gaat en verlangt zaken waar het lichaam van silke niet op is voorbereid.
Bovendien ben je zelf nog niet opgeleid. Je hebt geen gedegen klassieke basis. Die heb je nodig voordat je je op dat pad begeeft. Je kunt iemand anders of een paard niet iets leren, wat je zelf niet beheerst, zonder dat je je daar vroeg of laat in tegen gaat komen.

Over hoge school sprongen (de universiteit in het rijden dus):

The horse must be able to master collected canter, terre à terre and levade perfectly before teaching it the jumps. These exercises should be practiced in left- and right bending and on the straight central line to create a strong hindquarter.

Mijn advies: Je bent goed in paarden kunstjes aan te leren. Hou je bij leuke ongevaarlijke (voor het paard dus) kunstjes en neem ondertussen zelf les in klassieke dressuur, voordat je dergelijke zaken van je paard gaat verlangen

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:11

Het blijft me verbazen hoe snel ze alles van je oppikt, hoe veel en vlot ze het voor je doet en hoe sterk ze is!!! Dat vind ik echt heel mooi om te zien, ze heeft duidelijk harstikke veel voor jou over. :D

Ik ben het wel eens met al het onderbouwde commentaar, je doet ongetwijfeld énorm je best en Silke ook, maar - en ook al heb ik ook echt niet genoeg kennis over klassieke dressuur - ik zie het ook. Het lijkt in veel oefening zo 'vast' ofzo, veel delen lijken op spanning te staan terwijl dat eigenlijk (weet je zelf ook wel :D ) helemaal niet zo hoeft te zijn.

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:30

Ik vind Silke zo'n leuke en gave pony! :)
Maar ik ben het ook eens met de eerdere tips enzo

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:08

Gaaf Nikki, ik heb een beetje hetzelfde probleem met Spons!
Daarom ga ik nu heel veel aan de lange lijnen langen werken, zodat hij dressuurmatig sterker wordt, ik ga dus voorlopig stoppen met de passage, capriole etc! :)
Maar verder echt gaaaaf. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:15

Jammer dat je niet meer reageert en in een ander topic aangeeft dat je geen zin hebt in al dat commentaar. Tips zijn goed onderbouwd hier en zelfs de beste blijven leren. :)

Ben je het niet met het commentaar eens kun je toch ook je eigen mening onderbouwen? Snappen wij waarom het er nog niet uitziet zoals het er uit moet zien en krijg je tenminste geen mensen die denken dat je alles doet 'voor de show en spectakel.' :) (lijkt mij tenminste..)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 17:37

Captain schreef:
Jammer dat je niet meer reageert en in een ander topic aangeeft dat je geen zin hebt in al dat commentaar. Tips zijn goed onderbouwd hier en zelfs de beste blijven leren. :)

Ben je het niet met het commentaar eens kun je toch ook je eigen mening onderbouwen? Snappen wij waarom het er nog niet uitziet zoals het er uit moet zien en krijg je tenminste geen mensen die denken dat je alles doet 'voor de show en spectakel.' :) (lijkt mij tenminste..)

Omdat ik absoluut wel wat met de tips ga doen maar het 1001 keer word herhaald ;)

Dit doe ik niet voor de show en spektakel, ik ga absoluut geen on afgewerkte oefeningen laten zien op shows....

Maar kijk, iedereen hier heeft een andere mening/visie of wat dan ook, ik weet niet hoe ik iets zo kan verwoorden dat ik het aan alle partijen uit kan leggen, en heb momenteel ook even de motivatie niet om dat uit te gaan leggen :) Meningen blijven toch wel verschillen.

Het is niet zo dat ik deze oefeningen zo van de een op de andere dag doe, ik ben niet voor niks al 4 jaar bezig met het trainen op het steigeren in alle soorten en maten, het 'lage' steigeren heb ik 2 jaar terug ook al eens mee gepakt maar weer weggelegd omdat Silke nog niet sterk genoeg was. De courbette trainde ik niet doelbewust maar bood ze aan dus pak ik mee. Kan ik in de toekomst vast nog wel eens iets mee.

Wat ik me vooral afvraag, waarom denken zoveel mensen dat ik dit alles van de 1 op de andere dag aanleer?
Uit een topic uit 2010
Afbeelding

Met Vienna destijds ook een prima opstartje van de courbette weten te maken

En het vrijheidsdressuur op zichzelf komt ook íets meer bij kijken dan 'kunstjes leren'...

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:20

Die kip op die foto hierboven loopt er ook echt zo droog bij :')

Ik vind het heel knap wat jij allemaal met Silke kan :) .
Over dat capriole gedoe enzo weet ik niks dus daar hou ik me buiten.
Maar vind het er leuk uit zien !

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:40

Nou prima toch, dan kun je toch gewoon zeggen dat je hier al langer mee bezig bent? Neem aan dat mensen dan wel wat milder reageren dan wanneer ze denken dat je dit in 1 dag probeert te bereiken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:45

Wat geeft je het idee dat Silke het nu wel aan kan, in tegenstelling tot een paar jaar terug?
Verder denk ik dat niemand denkt dat je dit van vandaag op morgen bedacht hebt, je zal er uiteraard al langer mee bezig zijn, maar of het het daarom goed maakt .. Ik vind Silke door al die jaren heen weinig verandert, maar ik zie natuurlijk maar af en toe topics ...

De reacties over shows & spektakel bedoelen niet dat je deze oefeningen zo op shows gaat doen, natuurlijk neem je die niet mee als ze er niet goed inzitten. Maar hier op bokt kan je ook showen, en daar zijn die reacties op bedoeld. Elk topic dat komt moet spectaculairder en specialer. Is op zich niks mis mee, maar als het (uiteindelijk) ten koste van je pony gaat is dit wel jammer. En ik heb het idee dat je het puur voor de oefeningen op zich doet, en niet voor de pony. Niet het soort reactie wat je wil horen, maar het is een gevoel dat ik heb, het is nu eenmaal niet anders..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 18:49

Nou, sommige mensen op bokt vinden het leuk om te zien, maar waarom zou ik stoer willen doen met dit soort dingen? Ik pak gewoon mee wat Silke aanbied, ik heb altijd meegepakt wat een paard aanbied. Het is aardig lastig om een paard te forceren en er in vrijheid mee te blijven werken.

Silke is de laatste jaren een heel stuk sterker geworden in haar lijf en een heel eind gecontroleerder en oplettender naar mij :)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:51

ok ik ga nog eens reageren omdat ik het echt niet rot bedoel, maar het gaat niet om 1 dag aanleren en dat ik en anderen daarover vallen. en dat je het goed met je pony voor hebt, dat staat buiten kijf.

het gaat om het gymnastiseren van je paard op de juiste wijze onder het zadel en aan de longe ter voorbereiding van dit soort werk dat aan de hand en onder het zadel uitgevoerd kan worden.

dressuur is geen kunstjes leren (hoewel dat in de wedstrijdring tegenwoordig helaas inderdaad wel steeds vaker zo wordt getoond), maar een proces van jarenlang oefeningen rijden totdat je paard in staat is tot Hankenbiegung.

de oefeningen die je nu aan het doen bent, zijn alleen voor een paar talentvolle paarden weggelegd en dan nog alleen voor zeer goed opgeleide paarden, althans als je het volgens de werkelijke hogeschool zou willen uitvoeren.

de reden waarom die paarden deze oefeningen goed kunnen uitvoeren, is omdat hun spieren, pezen en gewrichten zodanig door die training zijn versterkt, dat zij dat kunnen.

daarbij heeft jouw pony moeite met deze oefeningen, dat is voor een leek nauwelijks onder woorden te brengen, maar een getraind oog kan zien dat het paard de hoeken tussen de gewrichten in de achterhand niet verkleint oftewel: zij houdt haar achterbenen gewoon gestrekt (behalve het spronggewricht natuurlijk dat is bedoeld om te buigen, anders zou een paard nooit kunnen bewegen). Het gaat dus om de minder goed zichtbare hoeken tussen de gewrichten in de 'kont'.

Die stijfheid is een teken dat je pony dus geen Hankenbiegung vertoont en dus niet in staat is om deze oefeningen op de juiste wijze te laten zien.

Dit is ook te zien bij paarden die in 'passage' worden gereden en daar niet werkelijk de benen voorwaarts/opwaarts optillen maar een soort zweefachtige passen maken met gestrekte benen in de draf en daarbij op de voorhand blijven gaan. Ook die vertonen geen Hankenbiegung en kunnen dus geen werkelijke verzameling laten zien. Een ander kenmerk is een achterhand die opwipt in de Piaffe en een paard dat op de voorhand valt bij deze oefening: geen Hankenbiegung, geen verzameling, geen hogeschool, maar gewoon een met de zweep aangeleerd kunstje.

Deze paarden hebben geen juiste spieropbouw omdat ze de juiste training missen. En als gevolg daarvan worden hun gewrichten blootgesteld aan krachten die ze niet kunnen verwerken en dan krijg je arthrose. Of spier/aanspanning die hun spieren/pezen niet kan verwerken en dan krijg je peesblessures.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:53

Dus wat je nu zegt is dat Silke spontaan de lucht ingaat en jij daar dankbaar gebruik van maakt? (ik zou daar niet zo blij mee zijn, maar ik heb waarschijnlijk een ander type pony ;) ). En waar werk je precies in vrijheid? Eerste filmpje ok, maar die courbette-training is toch echt niet in vrijheid ;) En verder kan dat "in vrijheid werken" ook nog wel beïnvloed worden, ik zeg niet dat je dit doet, helemaal niet, maar er zijn wel mogelijkheden, waardoor het lijkt dat je paard graag in vrijheid met je werkt ;)

Waarom je het doet weet ik niet, maakt ook verder niet uit, ik heb alleen het idee dat de gewone dingetjes niet meer voldoende zijn voor je, het moet altijd anders & meer & specialer. En dit terwijl de pony verder dressuurmatig niet (of weinig) getraind wordt. Lijkt me niet meteen de beste combinatie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:55

[***] schreef:
Dus wat je nu zegt is dat Silke spontaan de lucht ingaat en jij daar dankbaar gebruik van maakt? (ik zou daar niet zo blij mee zijn, maar ik heb waarschijnlijk een ander type pony ;) ). En waar werk je precies in vrijheid? Eerste filmpje ok, maar die courbette-training is toch echt niet in vrijheid ;) En verder kan dat "in vrijheid werken" ook nog wel beïnvloed worden, ik zeg niet dat je dit doet, helemaal niet, maar er zijn wel mogelijkheden, waardoor het lijkt dat je paard graag in vrijheid met je werkt ;)

Waarom je het doet weet ik niet, maakt ook verder niet uit, ik heb alleen het idee dat de gewone dingetjes niet meer voldoende zijn voor je, het moet altijd anders & meer & specialer. En dit terwijl de pony verder dressuurmatig niet (of weinig) getraind wordt. Lijkt me niet meteen de beste combinatie.

Even een vraagje, hoe weet jij dat silke dressuurmatig niet getraind word, dat staat nergens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:00

Is iets wat ik denk, volg TS & pony al een tijdje en er komen alleen kunstjes-topics, verder kan ik me niet herinneren ooit een echt dressuurmatig topic te zien. Wat niet wil zeggen dat het niet kan gebeuren natuurlijk, maar dan komen er weer andere verhalen bij kijken.. Ach, het maakt verder ook allemaal niet uit, indien dat wel regelmatig gebeurd zou ik daar, puur uit interesse, graag topics van zien, vind ik veel interessanter dan al die VD-topics ;) :+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 19:02

Dan zal ik binnenkort een dressuurmatig topic openen op verzoek van [***] :Y)
Al heb ik niet veel zin om uberhaupt nog een topic te openen behalve van dingen waarvan ik zeker weet dat ik er geen commentaar op kán krijgen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:03

Ach, op alles is commentaar mogelijk .. Maar voor mij moet je het niet doen hoor, aub niet .. Persoonlijk heb ik gewoon meer interesse in grondwerk/dubbele longe/lange teugelwerk dan in VD, that's it :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 19:04

Grondwerk vind Silke helaas geen bal aan, dubbele longe doe ik zo nu en dan en lange teugelwerk momenteel erg regelmatig en ook als warming up voor de VD :)