[AR] Menpony onder zadel met de stem rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Re: Menpony onder zadel met de stem rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 00:14

@ Lacuna: Mijn pony is geen jonkie meer (hij wordt deze zomer 6), maar hij snapt nog niets van de beenhulpen. Zou jij er gewoon op hameren dat hij de beenhulpen zo snel mogelijk snapt zodat we de stem kunnen laten wegvallen?

Want de stemhulp kent hij 100% perfect, zelfs als hij het voor de wagen in zijn bol krijgt en hij schiet in rengalop (soms mag hij even lekker gas geven van me als hij wil, dan mag hij meer dan een gewoon galopje), als ik zeg "Romeo stap", dan gaat hij in stap.

Ik vraag mij vooral af of je de stemhulp kan blijven gebruiken of is dat niet aan te raden? De beenhulp is onder zadel uiteraard onmisbaar, maar ik heb het vooral over de stemhulp als aanvulling, niet als enige hulp.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:39

Bente vond benen vreselijk eng, dus niet eens dat ze het niet snapte, ze was doodsbang en nog steeds zijn ze soms eng :o op stem en ook op zit loopt ze super, ik praat eigenlijk altijd met haar en heel zacht en toch hoort ze het <3
Ze vindt opstijgen vaak ook nog steeds eng, opeens van die benen om haar heen en volgens mij vooral dat ze ze ziet (wordt voor de wagen met oogkleppen gereden).

Maar goed, natuurlijk moest ze het wel leren en dat gewoon gedaan door combinatie van stem en beenhulp maar vooral ookdoor ze er altijd zo goed tegenaan te hebben en niet zozeer te 'drijven' alswel meer of minder op te sluiten, dus meer of minder 'druk'. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :+

Paard alleen op stem rijden denk niet dat dat werkt omdat je je paard ook moet laten buigen / rechtrichten etc dat doe je met je zit en met je beenhulpen (als je er op zit). En tja, of ze het leuk vinden of niet de juryleden met wedstrijd, dan fluister ik paardlief ook toe.

Trouwens altijd al gedaan eerst stemhulpen en later in combi met been, ook toen ik nog niet mende. Net wat al is gezegd, eerst werk je met ze aan de longe/lange lijnen/halster/freestyle lijn e.d. leer je ze halt/volgen/wijken etc. en als je erop stapt nemen benen en zit, teugenhulpen het over. Maar die stem gaat bij mij nooit weg.

Heb wel eens waarschuwing gehad hoor van juryleden, maar ja, ik kan mijn mond toch niet houden }:0

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 22:42

@ VHU: Dank je! Romeo vindt benen niet eng, dus op zich is dat geen probleem. Hij reageert gewoon niet als we de benen gebruiken, hij wordt dan gewoon onzeker en gedraagt hij zich van "Wat wil je nou dat ik doe??? :? " Dus zonder stem leek het mij bijna niet mogelijk...

Alleen stemhulp was natuurlijk ook de bedoeling niet, de benen zijn onmisbaar onder zadel.

Wel fijn om te weten dat het grootste deel toch wel nog de stem gebruikt. Ik dacht dat iedereen gewoon zijn mond hield als hij/zij op het paard zat. :o

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:56

Bente is zo vreselijk gevoelig als ik geen stem zou gebruiken, alleen benen stond ik of gewoon een uur in het midden van de bak (geen beweging in te krijgen :+ ) of ik lig ernaast (t.g.v. bokkesprongen) :o

De eerste rondjes gaan altijd op stem, geef ik haast geen druk met mijn benen. Met een beetje geluk kunnen ze er tegenaan. Maar meer dan dat is niet mogelijk. Nu is zij wel heel extreem hoor. Zo heb ik het ook in al mijn paardenjaren nooit meegemaakt :+

Romeo snapt het gewoon niet, denk dat geduld, wat dooroefenen, dat het vanzelf wel meer komt. Hij is slim genoeg! En het lijkt mij persoonlijk erg ongezellig als je niets meer tegen je paard mag zeggen :P weet dat het eigenlijk niet hoort, volgens de regels maar ach, moet wel beetje gezellig zijn toch?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 23:33

Ja dat is waar, het is ongezellig als je niets mag zeggen :D Maar het is zoals je zegt, Romeo is slim genoeg, dus hij zal het wel gaan snappen.

Ik wist niet dat Bente zo gevoelig was?! Moet wel erg wennen geweest zijn toen je haar kocht...

Maar het is goed om te weten dat de stem toch vaak gebruikt wordt. We gaan het Romeo leren om naar de benen te luisteren, maar dan moet ik mijn bijrijdster toch geen plakband op haar mond kleven :D

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:54

Ik zou inderdaad bij een onervaren (dat had ook een beter woord geweest dan "jonge" in mn vorige bericht. Hoewel ik een 6-jarige gerust nog als "jong" omschrijf) pony toch zo snel mogelijk proberen de stemondersteuning tot een minimum te beperken. Ik vind het belangrijk dat mijn paardje de link legt tussen "er wordt een beenhulp gegeven" en "er wordt nu iets van mij verwacht"
Voor het voorwaarts gaan kun je namelijk best met stem rijden, kom je ook echt niet in de problemen hoor. Maar ik laat mijn paardjes rijden zodat ze soepeler worden en beter leren inbuigen, en daar heb ik nog geen geschikt stemcommando voor gevonden. Dan is het wel zo prettig als paardlief geleerd heeft dat een beenhulp betekent dat er "iets" van hem verwacht wordt. En door dan heel goed te belonen op het moment dat het paard op de juiste manier reageert op je beenhulp, leert je paard de hulp vanzelf goed begrijpen.

Wat verder zou kunnen helpen, maar dan zitten we meteen in een ander systeem, is je paard leren met grondwerk te wijken voor druk. Dan leren ze vanaf de grond al "als er druk gezet wordt moet ik op zoek naar een oplossing en als die oplossing juist is valt de druk weg" en dat kun je dan heel gemakkelijk naar het rijden met beenhulpen vertalen.

Groetjes, lacuna

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:00

sander_lotte schreef:
Ah op die manier :D Ja mijn bijrijdster gebruikt het gewoon voor stap, draf, galop en halt. (veel verder zijn we nog niet met ponylief :D ) Met de beenhulpen gaat hij ook wel in draf, maar het lijkt alsof hij dan zo hard twijfelt of hij wel mag dat hij onmiddellijk terug in stap valt. (bijrijdster doet het wel goed, is niets op aan te merken) Als je "draf" zegt, gaat hij heel zelfzeker in draf. Het lijkt alsof hij met de stemhulpen veel meer duidelijkheid heeft.

Maar als je je paard/pony altijd rijdt met de stemhulpen, hoe doe je dat dan op wedstrijd? Is het voor je paard dan niet verwarrend als je plots niets meer zegt?

We hebben voorlopig nog geen wedstrijdplannen, maar de kans zit er wel in dat mijn pony wedstrijden gaat lopen.

wat wil je nog meer doen qua stemhulpen dan? Oke en nu 'wijk voor het been' :') ik zie het al voor me :+

Mijn pony doet 't ook op beide, was eerst beleerd onder zadel, sinds kort voor de wagen. En mijn nichtjes van 9 rijden er wel eens op en ik ondersteun dan wel eens met m'n stem. Vooral toen ze jonger waren toen kietelde die beentjes aan z'n buik, maar wist hij veel dat hij harder moest :+

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:03

Mijn paard reageert ook op linksom en rechtsom, ideaal voor in de marathon :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 08:28

Bedankt Lacuna! Romeo zal het nog wel gaan oppikken, hij is slim genoeg, dus komt zeker goed!

@ Maartje: Er zijn mensen die voor alles een commando hebben tijdens het rijden ohz, dus het lijkt me niet onlogisch dat de stemhulpen voor meer gebruikt worden dan enkel stap, draf, galop en halt :P Vriendin van me heeft halsstrekken ook aan een commando gekoppeld, best wel handig met een paard dat het normaal gezien niet doet. :D Om te buigen, naar links of rechts gaan, je kunt het je niet gek genoeg voorstellen welke commando's mensen gebruiken. :j

Mssbambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:04

als je geen wedstrijden gaat rijden kun je gewoon stemhulpen gebruiken als je dat fijn vindt... maar met wedstrijden wordt het niet gewaardeerd... mijn menpaard loopt gewoon op de been- zit- en teugelhulpen onder de man. Het ligt er maar net aan wat je van plan bent met de pony... Ik rijd wedstrijden dus moet ik wel op de juiste hulpen rijden onder de man. Gewoon een kwestie van trainen