[AR] Rijden op gras met ijzers, maar zonder stiften?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:39

Citaat:
Haar paard gleed uit en zij kwam deels onder haar paard terecht tijdens de valpartij. Was wel tijdens 'normaal' losrijden voor een dressuurwedstrijd. Ze had alles aan 1 kant van haar lichaam gebroken inclusief rugwervel en nek wervel

Ehhhmmm nou zie ik dit niet zo snel gebeuren, wel dat het paard valt en ongelukkig terecht kan komen..
Wij rijden nooit een vaardigheid of marathon zonder proppen, al te vaak glijdende vallende paarden gezien...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:44

pfff, hoe kun je reageren zeg... jij begint hier met je schooljufvingertje te zwaaien.en nee ik voel me niet aangesproken hoor, maar er zijn er hier genoeg die een normale reactie waarderen. hier bedoel ik mee: de toon van je post zou ook best anders gekund hebben.
ik denk dat een flinke dressuuurproef op z of hoger nivo ook een beste aanslag op je kalkoenen kan zijn, dan kan je best met je karretje een proef rijden of een vaardigheid doen.
wat mennen betreft-genoeg ervaring mee hoor ;) bedankt voor je bezorgdheid

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:47

Appelen en peren vergelijken zeker wat betreft de afzet die het paard doet voor een wagen of ohz trouwens karretje, je bedoelt wagens of koetsen....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:07

Wij starten nooit op gras zonder kalkoenen in de ijzers. Niet in de dressuur en niet in de vaardigheid.
Als je paard uitglijdt voor de koets op gras, maak je meer kapot dan je lief is (lichamelijk of geestelijk).

Losse kalkoenen zoals hier geopperd, heb ik nog nooit mee te maken gehad. Ik kan me wel verplaatsen in de mening van Echwel; je wilt niet dat die losse kalkoenen als een katapult los schieten van de ijzers in een scherpe wending.
Als ruiter heb je op het paard daar geen last van, maar op de koets zit je wel heel dicht achter je paard. Ik zou zo'n losse kalkoen niet graag in mijn gezicht geschoten krijgen.

Misschien kan de hoefsmid de ijzers verleggen en even opnieuw kalkoengaten draaien. VOlgens mij de meest veilige en snelle oplossing.

Zeeuwsemeid

Re: Rijden op gras met ijzers, maar zonder stiften?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:04

Ik zou de ijzers laten vervangen door ijzers met gaten erin, wij mennen onze paarden altijd met kalkoenen op grasvelden. Vooral met de vaardigheid wij hebben een heethoofd die zulke scherpe bochten draait dat ie bijna plat op zijn zij gaat, hij heeft die kalkoenen echt nodig om overeind te blijven. Het is gewoon veiliger voor scherpe bochten etc.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 19:22

Heb de hoefsmid gebeld en gevraagd of hij er gaten in wou draaien of dat hij nog een andere oplossing had.
Hij begon er ook over dat het ''klik-systeem'' er was, maar vond dat zelf niets. Bovendien wist hij zo 1-2-3 ook niet waar dit te koop zou zijn.

Hij vroeg wat ik precies voor wedstrijd had. En vond het dan ook verstandiger dat de ijzers van gaten voorzien werden.

Wat betreft tijd werd het erg krap, om dit in te plannen.
Dus even kijken of ik een dienst kan ruilen en anders m'n vriend even lief aankijken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:19

Echwel, vind het nogal overdreven hoor.

Ik men ook gewoon met een kar, en dat gaat prima. Mijn men-instructeur noemt mijn kar een koets maar helaas gaat ie er niet beter van rollen. :(:)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:20

In principe hoeft de smid niet lang werk te hebben. Als de ijzers er net onder liggen dan kan hij ze afhalen, schroefgaten boren en weer onder leggen, toch? :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:02

Ik heb dit topic even door gelezen, en nu vraag is me af: ik men met een enkelspan shetlander van 1m, zowel vaardigheden, gecombineerde vaardigheden als marathon's. Nu gaan we eigelijk niet zo snel en heb ik ik ze nog niet zien schuiven maar wat nog niet is kan nog komen dus wat is nu wijsheid?

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:03

Wij rijden al meerdere jaren SGMW en hebben nog nooit met stiften gereden. Ook niet in de marathon. Tot nu toe altijd goed gegaan, we vinden het risico ook groot dat ze elkaar op de benen staan en deze open halen.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:46

Ik rij al heel wat jaartjes marathon met kleine pony's. 1.10-1.28 en nog nooit stiften er onder gedraaid. Zelfde reden als GaitMonster. Kleine pony's corrigeren zich snel met hun kleine pasjes. Nog nooit problemen gehad. Ik heb het niet over grote pony's/paarden, dat is een heel ander verhaal!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:48

Mijn pony is ca 1,40. Is ook wel wat mans, maar wil toch wel langer als vandaag van d''r genieten.
Hoefsmid gaat trouwens wel geld rekenen voor het boren van de gaten.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:50

annastasia schreef:
Hoefsmid gaat trouwens wel geld rekenen voor het boren van de gaten.

Dat lijkt me logisch toch? Die ijzers moeten eraf, dan gaten erin en weer eronder. Daar is hij al met al best wat tijd mee kwijt en tijd = geld.
Als hij bij jou aan het werk is kan hij niet ergens anders aan het werk zijn. Het is tenslotte zijn beroep.... hij verdient zijn brood met dit werk.