[AR] Op hol geslagen (aangespannen): paard nog betrouwbaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:23

vanaf de grond maar ook vanaf de bok heb ik genoeg te vertellen, ligt aan de "band" die je heb met je paard. Maar terug naar de oproep van ts. Die heeft verder niks aan ons wellis/nietis. pm me maar eventueel als je verder wil praten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:26

Dat je zelf dan zo graag dat risico wil nemen....... onverstandig en gevaarlijk, maar oké.

Gaat mij er om dat je dit zéker niet anderen hoort te adviseren, en dat is wel wat je min of meer deed! Vandaar mijn 'felheid'.

dikkiebal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:27

Zo! wat een schrik moet je in de benen hebben zeg! Twee keer achter elkaar zo'n ervaring. Het zal vast wel even duren voor je weer vol vertrouwen hebt en dan maakt het niet uit of je met dit paardje of een ander paard voor de kar op pad gaat. Heb je onder het zadel ook deze problemen, herken je dit gedrag?

Zelf heb ik met mijn dubbel (na eindeloos oefenen in de bak) bij de eerste keer op de de weg een val van het jongste 'onervaren' paardje meegemaakt. De sukkel schoot naar binnen (vanwege eenden in de sloot waar hij normaal niet van schrikt) botste daarbij tegen de andere en struikelde over zijn eigen benen. Ik weet niet meer wat ik heb gedaan, maar ze stonden gelukkig wel vrij direct stil (en weer op de benen) resultaat: boom gebroken, en een wond door de kapotte boom aan de buik van de oudste. Gelukkig op dat moment geen verkeer!!!! Rustig uitgespannen en lopend terug naar stal, kar later opgehaald. Gelukkig goede groom en halsters met touw bij me! Heeft best lang geduurd voor ik weer met vertrouwen met de dubbel de weg op durfde.
Vind het verdomde belangrijk altijd ervaren groom bij mij te hebben, een die ook de paarden kent. In geval van nood kan deze altijd de paarden begeleiden op de momenten dat het "eng" is. Ook daar is de groom voor!
Heb al jaren mijn koetsiersbewijs, heb veel aan de lessen gehad;veel geleerd van mijn instructeur.
Je kan/mag met de kar, en zeker een 4-wieler nooit alleen de weg op = onverantwoord. Voor jezelf, je paard en voor wie je tegenkomt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:31

Mijn paard moet werkelijk denk ik heel hard lachen als ik afstap en voor haar ga staan en dan foei zeg, beest komt niet meer bij, wel leuk voor de stalgenoten....
Als ik daarna binnenkom in het vervolg snap ik waarom ze zo staan te hinniken, ze lachen mij uit....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:33

Echwel schreef:
Mijn paard moet werkelijk denk ik heel hard lachen als ik afstap en voor haar ga staan en dan foei zeg, beest komt niet meer bij, wel leuk voor de stalgenoten....
Als ik daarna binnenkom in het vervolg snap ik waarom ze zo staan te hinniken, ze lachen mij uit....

:')
* Is aan het beeld denken en ziet het al helemaal voor zich* :')

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:36

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een Fjord. Ik was een onervaren menner en maakte een stuurfout, paardje aan de klater. Ik had bijna mijn nek gebroken, met de ambulance afgevoerd, paardje opnieuw laten beleren voor de wagen (was ook een ondervaren paardje).

Gelukkig was ik niet alleen, maar met een ervaren iemand.

Uiteindelijk was het vertrouwen tussen mij en mijn paardje onherstelbaar beschadigd en heb ik haar met heel veel verdriet aan een ervaren menner verkocht. Was een goede keus!

BlueStar

Re: Op hol geslagen (aangespannen): paard nog betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:19

Ik ga toch even reageren, ik ken TS en haar paardje. Dankzij hun heb ik weer vertrouwen terug gekregen in mennen.

Op de grond is Naomi een goed luisterend paard, en makkelijk terug te corrigeren. TS zou en zal nooit van de bok afstappen en met de 4 wieler gaat ze idd nooit alleen weg.

Ik heb het hele verhaal gehoord en ook ik vraag me af waarom Naomi de eerste keer aan de ren is gegaan. Het is een 99% bomproof dier, en als ze twijfelt is een goede aanwijzing met de zweep voldoende om haar toch erlang te laten lopen. Wel is Naomi zeker in het begin iets te enthousiast met werken waardoor het wachten een probleem oplevert. Maar als groom even bij de oversteek vasthouden en het gaat keurig.

Persoonlijk denk ik ook dat de tweede keer is gebeurt vanuit onzekerheid van beide kanten.
Wat ik me eigenlijk afvraag aangezien ik het hier maar 1 x terug heb gelezen. Is het geen wijsheid om een aantal stappen terug te nemen? Persoonlijk zou ik dus even weer gaan droogmennen, slepen, bij goed vertrouwen de kar erachter in de bak. Dan langzaam verder opbouwen. Ik lees graag jullie mening hier over het kan net zo goed mijn voorzichtigheid zijn en totaal onnodig.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 01:35

Als ik de reactie van BlueStar lees en als het paard écht zo bomproof is als gezegd wordt, zou ik zeker en vast niet stoppen met mennen.
Jij (TS) bent bang dat je paardje weer op hol schiet, en hoe lang of hoe dun die leidsels ook zijn, je paard krijgt deze angst 10 keer zo erg door.

"Niet bang zijn" is uiteraard de beste oplossing, maar ik weet maar al te goed dat dit niet gaat. Als ik jou was, zou ik (zoals ik reeds gezegd heb) gewoon lekker verder blijven doen en vertrouwen opbouwen, zowel voor jou als voor je paard.
Je moet ook veel gaan oefenen op het stoppen, zoals iemand al zei "Ho is Ho, en dat is niet nog 1 stapje zetten." Hier moet je heel veel op gaan oefenen. Ookal sta je in het midden van een gigantische wei en kan het je niet schelen of ze nu stopt of over een paar passen. Als jij zegt "NU moet je stoppen", is dat ook NU. Stopt ze niet? Dan trek je het bit maar tot achter de oren (zoals iemand zo mooi verwoordde :Y) )

Je moet haar op voorhand voldoende duidelijk maken dat ze moet gaan stoppen, dus niet in 1 keer aan de leidsels trekken zo hard je kunt van zodra je "Ho" zegt. Je paardje weet dat ze niet gelijk moet stoppen van zodra je "ho" zegt, dat ze altijd nog wel een paar pasjes mag zetten, dus je moet haar niet overdonderen met de strengheid. Zeg "ho", probeer haar te stoppen zoals je gewoon bent (wel maar 1 en maximum 2 keer proberen), als ze dan nog niet 100% stil staat, zorg jij er maar voor dat ze dit wel doet, de pijn die ze heeft, daar heeft ze dan zelf voor gekozen. Na een tijd heeft ze dit door en dan moet ze wel al na 1 keer stil staan.

Als ze stil staat, moet ze ook STIL blijven staan, geen centimeter vooruit. Dus eens ze stil staat en ze wil vertrekken, laat je haar ook maar voelen dat ze stil moet staan.

Ik denk dat als je zo consequent gaat beginnen ("Ho" is STIL staan, "vooruit" is NU vooruit en niet eerst even mentaal voorbereiden, "links" is NU links afslaan,...) dan gaat je paard meer respect hebben voor je en gaat ze je sneller opnieuw vertrouwen. Ik zeg niet dat ze nu geen respect voor je heeft, maar ik denk toch dat het belangrijk is dat jullie elkaar terug gaan vertrouwen, en daarbij staat consequentie op nummer 1.

Ik vind het best wel jammer dat dit is moeten gebeuren, ik raad je aan om zeker niet te stoppen! Ga steeds op pad met iemand met paardenkennis (en met het mennen) die niet bang is en best durft om die leidsels te grijpen en eraan te gaan hangen als je paard aan de kletter gaat. Een paard dat op hol slaat, stopt niet door te trekken aan de leidsels, maar als je er met 2 gaat aan hangen, kan hij bijna niet anders dan stoppen. Niet paardvriendelijk, maar aan de kletter gaan loopt vaak ook niet echt paard- of mensvriendelijk af, kunnen verschrikkelijke ongevallen gebeuren. Dus ik zou er dan ALLES aan doen om haar stil te krijgen, ookal doet het pijn.

Ontzettend veel succes! Niet opgeven hé! Zoek iemand die je hiermee wil helpen en ga lekker weer aan de slag!
En stap NOOIT van de wagen af als je paard nog ingespannen is, dit kan je het leven van je paard (en dat van andere mensen) kosten. Ik denk niet dat je dit van plan was, maar je kunt mensen maar niet genoeg waarschuwen hoe gevaarlijk het is.

dikkiebal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:01

Ik sluit mij volledig aan bij BlueStar en Sander_Lotte aan, niet stoppen!
Verdorie wat is er heerlijker dan die dikke kont voor je te zien met de oortjes vrolijk naar voren!

Stapje terug en rustig vooral zelf je vertrouwen terug krijgen.
Voorzichtig zijn is voor mij in dit geval hetzelfde als verantwoord bezig zijn, als het misgaat kan het ook vreslijk misgaan dat moet je altijd voorkomen.
Steeds een stapje verder, vertrouwen krijgen maar je altijd bewust blijven van risico's (dat is iets anders dan angst).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:43

Hallo allemaal,

vandaag ben ik bij een tuigmaker geweest die ook een zeer ervaren menner is. Om te voorkomen dat mevrouw over de wagen heen slaat met haar achterbenen (dit is nou eenmaal haar reactie bij schrik) is er een slagriem aangeschaft. Ook is mij geadviseerd om Naomi in een tweespan te zetten met een rustig en zeer ervaren paard zodat we samen, onder begeleiding, het vertrouwen terug kunnen winnen.
Ben benieuwd! En hoop dat alles weer goed komt :)

dikkiebal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:33

Goed van je dat je het niet opgeeft. Ik hoop voor je dat je een geschikt paard met eigenaar kunt vinden. Je woon te ver weg anders zou ik zo bij je op de bok stappen :) Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:54

Dank je dikkiebal!
Inderdaad wel lastig om een 2 span te vinden. Moet ook niet een heel klein paard zijn lijkt me, anders trekt Naomi hem/haar zo omver.
Goed zoeken dus!