Piaffe training aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:53

ZusJacobs schreef:
Marliez, wil je dan a.ub goed lezen en niet zo leuk woorden/zinnen een andere betekenis geven.. Zo flauw!

Zoals ik zei in mijn eerste post zie ik GEEN swingende rug, maar alleen rondzwaaiende benen (waar friezen sowieso goed in zijn). En ik heb verder nooit gezegd dat de ruiter het paard niet kan helpen, maar het werken aan de hand kan JUIST een paard sterker maken, en ook aan de hand kun je een paard losmaken/goed trainen. Ik vind het dan ook onzin dat een paard zonder bereden te worden correct getraind kan zijn/worden.

Maar goed, volgens mij wil jij sowieso niet luisteren en sta je ook totaal nergens voor open behalve je eigen mening/ervaring?

Als jij het zo ervaart dan heb ik jouw teksten misschien verkeerd geïnterpreteerd?
Het is namelijk niet de bedoeling jouw zinnen te verdraaien.

Maar dan kom ik weer op het volgende. Wat heeft werken aan de hand, dus dan bedoel ik naast het paard lopen, niet dubbele of enkele longe of werken aan de lange teugel voor zin met voor het paard?
Hoe kun jij er voor zorgen, als je er naast loopt dat jouw paard de oefeningen correct uitvoert? Hoe kun jij, naast het paard goede hulpen geven?
Hoe werk jij aan de hand? Met bijzet teugel? Of met gewone teugels? Hoe kun jij er aan de hand voor zorgen dat je paard sterker wordt? Met welke oefeningen? En als je die oefeningen aan de hand doet, hoe weet je dan of ze zo goed mogelijk uitgevoerd worden?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:28

xmarliez schreef:
Door de bekken te kantelen :)) ? Leg mij dat proces is uit dan?

Weet je nou serieus niet dat een paard het bekken kan kantelen? Hij maakt zijn lumbale
wervelkolom bol, dat kan niet zonder het bekken te kantelen. Het is voor, bijvoorbeeld,
een osteopaath zelfs een testonderdeel, of het paard het bekken wel kan kantelen. Zonder
dat het paard het bekken kan kantelen kan het nooit de lumbale wervelkolom bollen en
de achterhand zal nooit helemaal onder de massa kunnen treden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:53

rindin schreef:
xmarliez schreef:

Weet je nou serieus niet dat een paard het bekken kan kantelen? Hij maakt zijn lumbale
wervelkolom bol, dat kan niet zonder het bekken te kantelen. Het is voor, bijvoorbeeld,
een osteopaath zelfs een testonderdeel, of het paard het bekken wel kan kantelen. Zonder
dat het paard het bekken kan kantelen kan het nooit de lumbale wervelkolom bollen en
de achterhand zal nooit helemaal onder de massa kunnen treden.

Ik weet dat het mensen wijs gemaakt wordt maar ik weet dat het niet mogelijk is. Kijk maar eens naar een anatomische tekening van een paard. Het lumbale gedeelte is de lende met 6 wervels, het bekken bestaat uit een gordel van botten. Je hebt daar spieren aanzitten. In het bekken zit een SI gewricht wat verbonden zit met de wervelkolom. Maar daar kan geen kanteling plaats vinden. Je hebt wel beweging van spieren en gewrichten maar het bekken zelf kan niet kantelen. Dat de spieren die aan het bekken hechten hun werking doen (contractie, detractie etc), prima maar het bekken zelf, nee dat is onmogelijk. Je noemt het eigenlijk ook geen kanteling, wat de spieren en gewrichten doen.
Hoe kan het paard zijn lumbale wervelkolom bol maken? In zoverre dat al bewegelijk is kan het nooit opbollen, de spieren er omheen wel. Of beter gezegd, de spieren trekken de peesbladen naar achter (bij bijvoorbeeld losmakende oefeningen) waardoor de rug 'opbolt'.
Dit komt eigenlijk allemaal vanuit het pijpbeen, daar zit een grote draaier en een kleiner draaien waar spieren aanverbonden zitten en zodoende wordt, als het paard goed ondertreed de spier aangezet tot contractie, dat zorgt er voor dat de peesbladen in beweging komen. Dit geeft ook dan 'zittende' effect. Maar dit kan weer niet tot stand komen door alleen ondertreden zoals mensen beweren. Alleen ondertreden daar bereik je niets mee, je paard moet in de juist houding gaan en daar binnen ondertreden, door het paard constant vwnw te laten gaan treed het paard wel onder maar gaat het op de voorhand en dan kunnen de achterhand spieren nooit getraind worden.

Maargoed ik ben wel benieuwd naar een betere theorie dan die je gaf.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:05

Citaat:
Hoe kun jij er voor zorgen, als je er naast loopt dat jouw paard de oefeningen correct uitvoert? Hoe kun jij, naast het paard goede hulpen geven?

Dat heeft álles te maken met de connectie en de samenwerking tussen jou en je paard. Wil niet zweverig doen, maar het is écht mogelijk. Begrijp dat je dit vreemd en vergezocht vind, maar mens en paard kunnen ook vanuit grondwerken prima oefeningen correct uitvoeren, dan wel met tuig als zonder tuig. Dat vergt héél veel training, inzet, geduld en uitvogelen, maar mogelijk is het wel. Ennuh, ik zie toch écht paarden hun bekken kantelen, maargoed... Zoveel verstand heb ik niet van het anatomische paard, zou ik me eens in moeten verdiepen.

Gillian, ik vind dat je tof bezig bent. Als deze methode aanslaat bij jou paard, moet je die ook zeker doorzetten. Wellicht wat meerdere dingen proberen, kan nooit kwaad, maar je vooral afstemmen naar je eigen gevoel en natuurlijk je paard. +:)+

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:30

E_Nalanta schreef:
Citaat:

Dat heeft álles te maken met de connectie en de samenwerking tussen jou en je paard. Wil niet zweverig doen, maar het is écht mogelijk. Begrijp dat je dit vreemd en vergezocht vind, maar mens en paard kunnen ook vanuit grondwerken prima oefeningen correct uitvoeren, dan wel met tuig als zonder tuig. Dat vergt héél veel training, inzet, geduld en uitvogelen, maar mogelijk is het wel. Ennuh, ik zie toch écht paarden hun bekken kantelen, maargoed... Zoveel verstand heb ik niet van het anatomische paard, zou ik me eens in moeten verdiepen.

Gillian, ik vind dat je tof bezig bent. Als deze methode aanslaat bij jou paard, moet je die ook zeker doorzetten. Wellicht wat meerdere dingen proberen, kan nooit kwaad, maar je vooral afstemmen naar je eigen gevoel en natuurlijk je paard. +:)+

Hier verschillen wij dan over van mening....... maar dat had ik niet anders verwacht.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:29

xmarliez schreef:
Ik weet dat het mensen wijs gemaakt wordt maar ik weet dat het niet mogelijk is. Kijk maar eens naar een anatomische tekening van een paard. Het lumbale gedeelte is de lende met 6 wervels, het bekken bestaat uit een gordel van botten. Je hebt daar spieren aanzitten. In het bekken zit een SI gewricht wat verbonden zit met de wervelkolom. Maar daar kan geen kanteling plaats vinden. Je hebt wel beweging van spieren en gewrichten maar het bekken zelf kan niet kantelen. Dat de spieren die aan het bekken hechten hun werking doen (contractie, detractie etc), prima maar het bekken zelf, nee dat is onmogelijk. Je noemt het eigenlijk ook geen kanteling, wat de spieren en gewrichten doen.
Hoe kan het paard zijn lumbale wervelkolom bol maken? In zoverre dat al bewegelijk is kan het nooit opbollen, de spieren er omheen wel. Of beter gezegd, de spieren trekken de peesbladen naar achter (bij bijvoorbeeld losmakende oefeningen) waardoor de rug 'opbolt'.
Dit komt eigenlijk allemaal vanuit het pijpbeen, daar zit een grote draaier en een kleiner draaien waar spieren aanverbonden zitten en zodoende wordt, als het paard goed ondertreed de spier aangezet tot contractie, dat zorgt er voor dat de peesbladen in beweging komen. Dit geeft ook dan 'zittende' effect. Maar dit kan weer niet tot stand komen door alleen ondertreden zoals mensen beweren. Alleen ondertreden daar bereik je niets mee, je paard moet in de juist houding gaan en daar binnen ondertreden, door het paard constant vwnw te laten gaan treed het paard wel onder maar gaat het op de voorhand en dan kunnen de achterhand spieren nooit getraind worden.

Mag ik vragen waar je je info vandaan hebt?

Als een paard zijn lumbale wervelkolom niet kan
bollen, heeft het een probleem. Zo ook als het het bekken niet kan kantelen. Volgens jouw
theorie zit alle beweeglijkheid in de spieren en peesplaten. Dit zijn structuren die de beweging
initiëren, maar zonder beweeglijkheid in het skelet zal er geen beweging plaatsvinden.

Wat gebeurt er bijvoorbeeld volgens jou als een paard zijn buikspieren aanspant? De buikspieren
contraheren zorgt ergens voor een beweging, maar als het bekken niet gekanteld kan worden en
de lumbale wervelkolom niet kan flecteren, waar gaat dan de energie van de contractie van de
buikspieren heen?

Edit: zonder kantelen bekken en flecteren lumbaal kom je niet tot dit:
http://www.superguus.com/piaffe2008.jpg

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:49

rindin schreef:
xmarliez schreef:

Mag ik vragen waar je je info vandaan hebt?

Als een paard zijn lumbale wervelkolom niet kan
bollen, heeft het een probleem. Zo ook als het het bekken niet kan kantelen. Volgens jouw
theorie zit alle beweeglijkheid in de spieren en peesplaten. Dit zijn structuren die de beweging
initiëren, maar zonder beweeglijkheid in het skelet zal er geen beweging plaatsvinden.

Wat gebeurt er bijvoorbeeld volgens jou als een paard zijn buikspieren aanspant? De buikspieren
contraheren zorgt ergens voor een beweging, maar als het bekken niet gekanteld kan worden en
de lumbale wervelkolom niet kan flecteren, waar gaat dan de energie van de contractie van de
buikspieren heen?

Edit: zonder kantelen bekken en flecteren lumbaal kom je niet tot dit:
http://www.superguus.com/piaffe2008.jpg

Het skelet zorgt voor stevigheid en de spieren en gewrichten voor beweging. Dat is bij mensen zo en bij dieren zo.
Het bekken is een groot 'bot' dat niet beweegt, de omliggende spieren en gewrichten wel maar die zorgen niet voor kanteling.

En die foto die je laat zien, ik neem niet aan dat het gaat om de correctheid van de piaffe want dat is deze niet. Je ziet dat de spieren korter worden bij een piaffe, spieren worden sowieso korter naarmate de training vorderd. Maar dat zegt nog steeds niets over de kanteling van het bekken.

En waar ik die info vandaan heb? Dat is gewoon openbare info die in de anatomie boeken staat. Maar dan moet je ze wel lezen ;)

Rindin

Re: Piaffe training aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:30

Ik heb genoeg anatomische kennis, dank je. Ik gebruik deze kennis dagelijks in mijn beroep, dus om mij nou te vertellen dat ik anatomieboeken moet gaan lezen is niet op z'n plek.
Het bekken bestaat uit 2x het ilium (darmbeen) en het sacrum (heiligbeen), verbonden in 2 gewrichten (SI-gewrichten). In de botten zelf zit idd geen beweeglijkheid (duuhh), maar in de gewrichten wel. Door de beweeglijkheid van de gewrichten (SI een beetje, en lumbale wervelkolom) kan het bekken gekanteld worden, naar voren en naar achteren (flexie lumbaal en extensie lumbaal). De beweging wordt ingezet door spieren.

De foto ging even niet om het correct zijn van de piaffe of niet, het ging om het kantelen van het bekken en flecteren van de lumbale wervelkolom.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:36

rindin schreef:
Ik heb genoeg anatomische kennis, dank je. Ik gebruik deze kennis dagelijks in mijn beroep, dus om mij nou te vertellen dat ik anatomieboeken moet gaan lezen is niet op z'n plek.
Het bekken bestaat uit 2x het ilium (darmbeen) en het sacrum (heiligbeen), verbonden in 2 gewrichten (SI-gewrichten). In de botten zelf zit idd geen beweeglijkheid (duuhh), maar in de gewrichten wel. Door de beweeglijkheid van de gewrichten (SI een beetje, en lumbale wervelkolom) kan het bekken gekanteld worden, naar voren en naar achteren (flexie lumbaal en extensie lumbaal). De beweging wordt ingezet door spieren.

De foto ging even niet om het correct zijn van de piaffe of niet, het ging om het kantelen van het bekken en flecteren van de lumbale wervelkolom.

Ik vertel jou helemaal niets, ik zeg iets in het algemeen.
Wat je nu zegt, bewijst voor mij dat het bekken niet kan kantelen. Maargoed ik heb zelf geen keiharde bewijzen en jij ook niet (dan bedoel ik bijvoorbeeld een anatomisch filmpje van de beweging van een paard, dat zou mooi zijn). Het dalen wat een paard doet is geen bekken kantelen, dat is wat mij betreft een grote fabel. Het dalen wat je o.a. op die foto ziet komt op een hele andere manier tot stand dan het correct dalen van de achterhand. En bij beide zijn de bekken niet gekanteld. Maargoed, als ieder geloofd wat hij wil geloven is het mij best.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:48

ZusJacobs schreef:
Ik zal we de enige zijn, maar ik zie veel te veel benen en veel te weinig rug. De rug blijft erg strak en er wordt bijna niet gekanteld in het bekken, en dat zou in dit stadium echt wel meer aanwezig moeten zijn. Ik zou zelf meer gaan werken vanuit de draf naar het verzamelen of vanuit de stap gaan diagonaliseren. Nu is het vanuit stilstaan/stap laten piafferen, wat lastiger is (je ziet ook veel taktfouten)! Ook lijkt het of je niet op de juiste momenten toucheert, maar dat is lastig te zien.

Nee, dit viel mij dus ook op. Ik zie hier een paard wat weliswaar de benen optilt, maar ik zie hier geen vorm van verzamelde arbeid.

Ik zou hier ook voorzichtig mee zijn, want je vraagt nu een overbelasting op de gewrichten van het paard, daar hij op een niet-correcte wijze aan het 'trippelen' is. Ik mis souplesse in het lijf (flexibiliteit van de wervelkolom), ik mis de aanspanning van de bovenlijn, de buiging in de achterhand en het ondertreden van de beide achterbenen.

Ik zou dit paard nog niet doortrainen in deze oefening, werk eerst aan de buiging en het correct (!) ondertreden van het binnenachterbeen (schouderbinnenwaarts), de buiging het het correct ondertreden van het buitenachterbeen (travers) en de buiging en het ondertreden van zowel binnen- als buitenachterbeen (appuymenten) in de drie basisgangen, alvorens je overstapt op een dergelijk zwaar belastende oefening als de piaffe, die absoluut goed is in de training van het paard, maar schadelijk kan zijn bij het verkeerd aanleren, danwel toepassen hiervan.

Wel vind ik dat je op een hele leuke manier met je paard bezig bent, ik vind het altijd erg leuk om te zien dat mensen de moeite nemen om 'naast hun paard' te werken ipv alleen maar erop. Dus wel lekker zo door gaan :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:51

xmarliez schreef:
rindin schreef:

Ik vertel jou helemaal niets, ik zeg iets in het algemeen.
Wat je nu zegt, bewijst voor mij dat het bekken niet kan kantelen. Maargoed ik heb zelf geen keiharde bewijzen en jij ook niet (dan bedoel ik bijvoorbeeld een anatomisch filmpje van de beweging van een paard, dat zou mooi zijn). Het dalen wat een paard doet is geen bekken kantelen, dat is wat mij betreft een grote fabel. Het dalen wat je o.a. op die foto ziet komt op een hele andere manier tot stand dan het correct dalen van de achterhand. En bij beide zijn de bekken niet gekanteld. Maargoed, als ieder geloofd wat hij wil geloven is het mij best.

Hierin ben ik het wel eens met Marliez, een bekken kan namelijk niet kantelen (ook al noemt men het in de volksmond wel zo). Het bekken is een benige onderdeel van het paard en kantelt enkel als je het zou breken...

Maar dat is wel muggenziften hoor!!! Uiteindelijk weet iedereen wel wat er bedoeld wordt als er gezegd wordt 'het paard moet het bekken kantelen'.

:')

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:48

Werkelijk... Als je lumbaal flecteert (bol maakt), dan moet de energie ergens heen --> óf naar boven (thoracaal) of naar onderen (bekken). Als de energie naar boven gaat gaan de schouders naar voren en zit je dus met een bochel. Als de energie naar beneden gaat moet het bekken kantelen. Dan ben je thoracaal in een neutrale positie, is de lumbale wervelkolom bol en kantelt het bekken naar achteren.
Iedereen snapt dat een bot niet in zichzelf kan kantelen (omdat het één deel is), maar als een geheel kan het onderdeel (het bekken) wel kantelen.

Ik zal eens even op zoek naar beeldmateriaal om mijn theorie te ondersteunen. Om het even iets grafischer te maken; wat doe jij als je een grote kast wilt verplaatsen? De meeste mensen kantelen het ding. Volgens jouw theorie zou dat niet eens kunnen, want een kast is één geheel.

*gaat ondertussen op zoek naar meer materiaal*
Het gaat hier om het eerste deel van de oefening; het bol en hol maken van de onderrug. Wat gebeurt er
met het bekken?
http://www.youtube.com/watch?v=zzNJP_Sg ... ure=relmfu

Deze meneer zegt precies wat ik ook zeg;
http://www.youtube.com/watch?v=zqzjdfsVMME

Ik nodig je van harte uit om eens een praatje te komen doen op een fysio-congres. Je stelt
in je eentje de gehele fysiotherapeutische (en meer) wereld in het ongelijk...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:11

rindin schreef:
Werkelijk... Als je lumbaal flecteert (bol maakt), dan moet de energie ergens heen --> óf naar boven (thoracaal) of naar onderen (bekken). Als de energie naar boven gaat gaan de schouders naar voren en zit je dus met een bochel. Als de energie naar beneden gaat moet het bekken kantelen. Dan ben je thoracaal in een neutrale positie, is de lumbale wervelkolom bol en kantelt het bekken naar achteren.
Iedereen snapt dat een bot niet in zichzelf kan kantelen (omdat het één deel is), maar als een geheel kan het onderdeel (het bekken) wel kantelen.

Ik zal eens even op zoek naar beeldmateriaal om mijn theorie te ondersteunen. Om het even iets grafischer te maken; wat doe jij als je een grote kast wilt verplaatsen? De meeste mensen kantelen het ding. Volgens jouw theorie zou dat niet eens kunnen, want een kast is één geheel.

*gaat ondertussen op zoek naar meer materiaal*
Het gaat hier om het eerste deel van de oefening; het bol en hol maken van de onderrug. Wat gebeurt er
met het bekken?
http://www.youtube.com/watch?v=zzNJP_Sg ... ure=relmfu

Deze meneer zegt precies wat ik ook zeg;
http://www.youtube.com/watch?v=zqzjdfsVMME

Ik nodig je van harte uit om eens een praatje te komen doen op een fysio-congres. Je stelt
in je eentje de gehele fysiotherapeutische (en meer) wereld in het ongelijk...

Hohoho, nu haal je wat door elkaar! Ik had het over het paardenlichaam en niet over het menselijk lichaam. Wat dat betreft ben ik het geheel met je eens.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:06

xmarliez:
Citaat:
Hier verschillen wij dan over van mening....... maar dat had ik niet anders verwacht.

Bedoel je dit in wat ik tegen Gillian zeg, of in wat ik zei over het trainen van paarden vanaf de grond? Want dat is geen mening, dat is een feit. ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:09

Het bekken kan wel degelijk kantelen, maar niet zoals bij mensen. Het bekken zit "vast", maar door de lumbosacrale overgang (scharnier punt in de ruggenwervel, overgang 6e lendenwervel naar eerste heiligbeen wervel) kan het paard dit punt tot maximaal 20 graden kantelen/bewegen.

HIERDOOR ontstaan kanteling in het bekken, het bekken zal zakken door de buiging in de lumbosacrale overgang.

Het bekken zelf zal niet kantelen of bewegen, maar door de lumbosacrale overgang wordt het kantelen in het bekken wel mogelijk gemaakt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:37

Quir schreef:
Het bekken kan wel degelijk kantelen, maar niet zoals bij mensen. Het bekken zit "vast", maar door de lumbosacrale overgang (scharnier punt in de ruggenwervel, overgang 6e lendenwervel naar eerste heiligbeen wervel) kan het paard dit punt tot maximaal 20 graden kantelen/bewegen.

HIERDOOR ontstaan kanteling in het bekken, het bekken zal zakken door de buiging in de lumbosacrale overgang.

Het bekken zelf zal niet kantelen of bewegen, maar door de lumbosacrale overgang wordt het kantelen in het bekken wel mogelijk gemaakt.

En dat is precies wat ik bedoel...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:42

rindin schreef:
Quir schreef:

En dat is precies wat ik bedoel...

Ik begreep dat je (zowat als enige) dit bedoelde.
Denk dat (veeeeeel) mensen zich eens wat meer mogen verdiepen in de anatomie van het paard, zeker degene die zo stellig iets anders beweren (en dit als enig juist beoordelen, terwijl dit niet zo is). Jammer.

Je leert zoveel meer over de oefeningen, waarom en hoe. Waarom het ene paard het makkelijker kan dan het andere.

Zo is een piaffe in mijn ogen echt geen los makende oefening, in tegendeel. Dit kan alleen een los makende oefening zijn als een paard dit 100% beheerst. Laat nu net de dressuur deze graad van verzameling als eind doel hebben.... De Spaanse rijschool gaat nog een graad in de verzameling verder.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 21:11

Zo, interessante discussie ;)
Ik snap wel wat jullie bedoelen. Ik weet zelf ook wel dat het nog lang niet perfect is, dat schrijf ik toch ook in de opening.
Ben veel bezig met het werk aan de hand. Vind dat een leuke manier van werken met je paard en ik merk dat mijn paard er beter van wordt. Heb daar ook gewoon les in, net als het werk onder het zadel en aan de dubbele longe.
Verder zijn tips welkom, zal ze zeker meenemen in m'n training.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:21

Agh Gil, gemiep blijf je overal houden :j. Begin is gemaakt en dat kan alleen maar beter worden toch? Alles moet geoefend worden en uitgebouwd worden

En John is alles behalve een oelewapper en ben benieuwd naar de 30e, als ie langskomt op stal!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:11

xmarliez schreef:

Van een behulpzame bokker een foto gekregen. Als dit geen bekken kantelen
is bij plassen, dan weet ik het ook niet meer.
Afbeelding

Dit was mijn laatste inbreng :+

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:23

rindin schreef:
xmarliez schreef:

[ Afbeelding ]

Het bekken kantelt alleen niet, maar de ruggenwervel scharniert in het lumbosacrale overgang in de ruggenwervel. Waardoor ze dit dus kunnen doen en dat wordt inderdaad wel het bekken kantelen genoemd en dat lijkt inderdaad ook zo. Echter scharnieren ze in de ruggenwervel (1 punt (lumbosacrale overgang) waar dat maar kan en ook maar maximaal 20 graden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:34

Imo is de Piaffe de ultieme vorm van verzameling (capriole daargelaten). Daarom begrijp ik niet zo goed wat deze oefening kan toevoegen als de verzameling duidelijk nog niet op orde is. Want wat ik nu zie is een paard dat op de voorhand bijna blijft staan en alleen maar de achterhand omhoog hupst. Ik vraag me af of je hier al mee moet willen beginnen als je paard nog lang niet de gewenste verzameling heeft.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:45

Joolien schreef:
Imo is de Piaffe de ultieme vorm van verzameling (capriole daargelaten). Daarom begrijp ik niet zo goed wat deze oefening kan toevoegen als de verzameling duidelijk nog niet op orde is. Want wat ik nu zie is een paard dat op de voorhand bijna blijft staan en alleen maar de achterhand omhoog hupst. Ik vraag me af of je hier al mee moet willen beginnen als je paard nog lang niet de gewenste verzameling heeft.

Ben ik inderdaad volledig met je eens, de piaffe is de ultieme verzameling in de dressuur (inderdaad gaat de spaanse rijschool nog net een graad verder) en dus ook het EIND doel (wordt niet voor niks in de GP gevraagd...). Daarom begrijp ik ook niet dat de piaffe gezien kan worden als los makende oefening, maar goed er zijn meerdere wegen naar Rome en als men denkt op deze wijze de juist te hebben voor hem/haar en zijn/haar paard. Ben ik de laatste die ze tegen houdt.

Zo moet je iedereen in de waarde laten (een instructeur een oelewapper noemen is dat dus niet), iedereen heeft een eigen manier van denken en werken. Dat is niet goed of slecht te noemen.

Echter is er ook nog een groot verschil tussen een oefening uitvoeren als oefening (gymnastiseren) of een oefening uitvoeren als "kunstje/truucje". Helaas gebeurt dat laatste tegenwoordig veel meer dan om een paard te gymnastiseren. :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:20

Quir schreef:
rindin schreef:

[ Afbeelding ]

Het bekken kantelt alleen niet, maar de ruggenwervel scharniert in het lumbosacrale overgang in de ruggenwervel. Waardoor ze dit dus kunnen doen en dat wordt inderdaad wel het bekken kantelen genoemd en dat lijkt inderdaad ook zo. Echter scharnieren ze in de ruggenwervel (1 punt (lumbosacrale overgang) waar dat maar kan en ook maar maximaal 20 graden).

".. de ruggenwervel scharniert in het lumbosacrale overgang in de ruggenwervel." --> wat staat hier?! Bedoel
je niet de "wervelkolom"?

Door lumbaal en lumbosacraal te "scharnieren" (bollen/flecteren) kantelt het bekken. Hoeveel graden of in welke
gewrichten en door welke spieren de beweging wordt ingezet is niet van belang; het bekken kantelt...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:31

rindin schreef:
Quir schreef:

".. de ruggenwervel scharniert in het lumbosacrale overgang in de ruggenwervel." --> wat staat hier?! Bedoel
je niet de "wervelkolom"?

Door lumbaal en lumbosacraal te "scharnieren" (bollen/flecteren) kantelt het bekken. Hoeveel graden of in welke
gewrichten en door welke spieren de beweging wordt ingezet is niet van belang; het bekken kantelt...

Wervelkolom of ruggengraat inderdaad.

Nee het bekken kantelt niet, bij mensen kantelt het bekken. Bij een paard gebeurt dat niet (blijft in alle opzichten gelijk), dat het in de ruggenkolom kan scharnieren waar door het lijkt dat het bekken kantelt. Is heel wat anders.