Welke methode gebruik je voor je paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:25

Vanalles. Vooral klassieke rijkunst, Parelli grondwerk, hempfling... etc. Ik pak gewoon uit elke methode wat ik en het desbetreffende paard nodig hebben :)
Ik ga er altijd vanuit dat je voor elk paard een andere manier hebt, niet één manier voor elk paard :)

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:26

Monty

ben op een of andere manier zeer geinspireerd geraakt door de man!
en zijnj methodes werken heel erg goed :D

xxx

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:29

Waratje schreef:
JBF-methode :+

Ik de GBV-methode, dat lijkt wel veel op elkaar.... :j

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:09

Mjah, daar zitten de nodige vergelijkbare technieken en inzichten bij :D

DeSprinkhaan

Re: Welke methode gebruik je voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:32

Mijn iege methode, een mengsel van alles ^^

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:04

Ik werk zelf volgens de methode van emiel Voest. Heb jaren lang les gehad van 1 van zijn instructeurs en heb afgelopen jaar zelf de instructeursopleiding gevolgd en met een super cijferlijst afgerond!
Ik vind zijn methode prettig werken omdat er een eerlijke en heldere communicatie ontstaat zonder, brokjes snoepjes of andere lekkernijen. Zijn methode kan ik erg goed inzetten tijdens dressuurtrainingen, zitlessen, recreatieve ruiters enz!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:19

Ik verplaats dit topic van NA naar NH omdat het daar beter past.

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:59

Ik gebruik vanalles, omdat ik van mening ben dat geen enkel paard óveral hetzelfde op reageerd, dus gewoon van alles een beetje /3

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:02

van alles wat :) dus crea inge :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:10

70 % Parelli
10% clickertraining
5% KFH
5% monty roberts
5% Emiel Voest (wat weer een mengeling is van KFH, Roberts en PNH)
5% overig (bitloos)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:18

Sorry arabesk maar door jou moet ik opeens denken aan...

This is ten percent luck,
Twenty percent skill,
Fifteen percent concentrated power of will,
Five percent pleasure,
Fifty percent pain,
And a hundred percent reason to remember the name!

Liedje is van fort minor, zijn ook heel veel van die paardenclips bij gemaakt, bijv: http://www.youtube.com/watch?v=h84OAp_L ... re=related

De percentages kloppen niet helemaal, maar paardrijden of beter trainen heeft zeker met vaardigheid, plezier, wilskracht en af en toe pijn te maken!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:56

Dom Duarte als instelling, Inge Teblick om te leren, dr. Marthe Kiley-Worthington om te begrijpen, Kikkulli om te trainen, Schusdziarra om te zitten. En m'n eigen gezond verstand. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:54

Methode Anderson. Wat op zich weer een smeltkroes is van allerlei methodes die je ook bij John Lyons, Ray Hunt, Troy Henry, Bill Dorrance, Tom Dorrance, Buck Brannaman, Monty Roberts, Mark Rashid, Craig Cameron en Pat Parelli kunt vinden.

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:23

Volgens het systeem van Emiel Voest, dit pas ik zowel op mijn eigen paard toe als op paarden van anderen. Ik heb afgelopen jaar de opleiding van Emiel Voest met succes afgerond. Ik werk er graag mee, omdat het Freestyle Systeem nagenoeg voor iedereen geschikt is ongeachte welk niveau of discipline. Voor mij niet anders meer. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:58

Ook Voest heeft het niet allemaal zelf uitgevonden en heeft bij anderen lopen shoppen, dus puur Voest is ook Parelli, Hunt, Brannaman, Henry en Dorrance...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:28

Er is maar een methode die werkt voor paarden en dat is de juiste toepassing van de 1 tot 10 methode.
Alleen degenen die de 1 tot 10 methode geheel juist gebruiken, zullen ECHT iets bereiken met hun paard.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:33

Ik gebruik mn verstand en psychologie.

Je moet voelen, en uit je menselijk perspectief te stappen.
kunnen bedenken hoe paarden met elkaar omgaan, hoe je het best het paard sportgericht kunt rijden met druk en los.
in welke mate je je paard moet corrigeren, en vooral moet domineren. vaak zie je paarden die teveel worden gedomineerd waardoor het geen team meer kan zijn.

en bij andere zie je dat het paard Jou domineert waardoor het een gevaarlijke situatie kan worden.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:37

Parelli is mijn leidraad, maar heb bijvoorbeeld het hoofdstel van Voest, het boek van Hempfing gelezen, gebruik ook clickertraining. Volgens mij is er geen één juiste methode voor mij en mijn paard, een mengelmoesje werkt voor ons het beste :)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:52

Hempfling is mijn rode draad, daaromheen heb ik vanalles "aangebouwd". Op ieder paard is weer iets anders van toepassing en met Hempfling kan ik daar heel makkelijk tussen schakelen.

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:03

Mijn basis is Parelli, maar daar geef ik zelf mijn eigen ''draai'' aan.
Ik kijk wat mijn paard en ik het fijnste vinden, en dat heeft tot nu toe heel goed gewerkt!

SuzanneOV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:54

Echt vanalles. Ik vind het leuk om veel verschillende dingen te doen (is ook gelijk mijn valkuil...) maar moet er wel achter staan. Ik doe veel van het Freestyle Systeem, ouderwets engels rijden, grondwerk vanuit een westernrichting (geen idee hoe het heet?), maar vind eigenlijk alles wel leuk! (op parelli na, daar heb ik geen goede feeling bij).

Lau_John

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:48

Ik heb inderdaad ook mijn eigen mengelmoes gemaakt.:) Begonnen met clinton andersson op stal, zelf beetje parelli toegevoegd en dit uit gaan breidden door me eigen ideeën. Waar mijn paard goed op reageert, dat zet ik voort. Ik denk dat dat ook het beste is, want dat is tenslotte toch ook NH? Je paard kennen, aanvoelen en samen in harmonie zijn:)!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:00

ik had eerst een verzorgpony do (zie profiel voor meer info) en mickey en molly en daar deed ik eigenlijk vooral parelli mee, met do ook echt 'serieus' zeg maar :) . als ik een eigen pony zou hebben zou ik denk ik parelli en monty roberts vooral gebruiken, maar ligt er wel aan wat pony wil :+

verder rijd ik op de manege, ik vind het heel leuk om met wat bangere paarden een beetje de 'parelli-taal' te oefenen, werkt fantastisch vind ik ( :D ), en ik gebruik bij pony's die ik nu verzorg probeer ik ook veel van wat ik uit de Heartland-boekenserie lees/leer :) .

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:56

Ik heb ooit parelli geprobeerd maar daar ben ik mee opgehouden. Was toen een stuk jonger dus snapte niet veel van al dat engels en had beelden en les nodig.
Nu krijg ik les bij paardencoachnatuurlijk van Jossy Reynvoet in Belgie. Hij is een student (zelfs ridder ofzoiets) bij Bent Branderup. Ik heb wel echt lessen nodig om het allemaal te begrijpen en goed uit te voeren maar ook wel wat creativiteit van mezelf omdat ik niet iedere maand kan gaan.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:05

Mijn methode is het paard zelf...