longeren, zo saai!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:45

Saai?!

Ik vind het juist mieters interessant..
Dan kan ik vanaf de grond zien hoe mijn paard loopt, waar er eventuele blokkades zitten, waar ik aandacht aan moet geven onder het zadel..

Enzovoorts enzovoorts..

Chaos

Re: longeren, zo saai!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:46

Leer eens heel goed longeren op verschillende manieren dmv les.

Wedden dat longeren leuk wordt? :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:52

Ik vind het niet geweldig leuk, maar ook niet heel erg saai. Ik longeer om te trainen, dus dan is het best een uitdaging om mijn pony's goed aan het lopen te krijgen. Ze lopen aan de pessoa of aan de dubbele longe.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:54

Mijn ervaring: niet te vaak, niet te lang (bv.1 of 2 keer per week 20 minuten)
Het is een nuttige afwisseling. Ik longeer nu meestal zonder longeerlijn, zodat hij zich lekker los kan lopen (beessie is lang ziek geweest) Daarna ga ik weer werken aan de verzameling en de overgangen.

Als hij aan het galopperen is, kan hij zo 20 rondjes doorhobbelen, hij vindt het helemaal niet erg. Ik eindig met een spelletje of met wennen aan iets nieuws, een bal of een gek ding- een paraplu of zo...

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:57

Ik vind het ook leuk en interessant!! :j

Ik ga vandaag longeren met een hindernisje erbij, eerst natuurlijk balkjes lopen :)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:59

Ik vind er ook niks aan, bij deze bied ik mijn paard aan voor de liefhebber O:)

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:04

Je kan ook met hem wandelen, of freestylen of gewoon longeren.
maar je kan goede overgangen laten maken tijdens longeren, laat hem allebei de kanten op lopen. je kan ook met hem vrijspringen. /3

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:05

Hier ook één met een gruwelijke hekel aan rondjes lopen. Kan met 1 of 2 lijnen, elastiek gebruik ik regelmatig om wegdrukken van de rug op te vangen. Maar lol erin neeeeeeeee, soms puur een noodzakelijk kwaad.

Ik bied 2 dieren aan om te longeren. Waarvan 1 het nog niet eens kan.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:09

Ik begrijp je wel. Vroeger vond ik er helemaal niks aan.
Nu vind ik het leuker omdat mijn paard er beter mee overweg kan en ik geloof dat het een bijdrage levert aan het rijden. Vroeger was dat niet zo. Als ik nu longeer (nog steeds niet vaak) kan paard er lekker mee ontspannen en kan ik hem aan het werk zetten. Dat is bij mij meestal in de zin van overgangen en tempowisselingen. Dat gaat voorlopig beter aan de longe dan onder het zadel. Meer hoeft het ook niet te zijn want ik ben geen expert in longeren.
Ik vind het dus aangenamer omdat mijn paard er nu in meewerkt.

Is er geen enkele manier om je paard lekker ontspannen en/of meewerkend te krijgen?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:42

PP >> GVL

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:57

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:07

Ik had precies hetzelfde als jou. Vond er niks aan.
En paard liep maar wat rond niet goed actief vooral mij schuld.
En paard luisterde maar half.

Ik ben nu met een longeer cursus bezig en vind het nu leuk om te doen.
Ik begin er echt plezier in te krijgen.
Ik moet nog veel leren vooral op me houding letten.
Begin nu echt het verschil te zien hoe het paard loopt als ik zelf ook actief aan het longeren ben.
En nu ik van me fouten begin te leren.
Zet nu vaak een cirkel af reageerd het paard ook al heel anders op.

Je moet kijken wat je doel is met longeren.
Waarom longeer je?
Wat wil je hiermee bereiken?
Waarom vind je het niet leuk?

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:36

Ik vind longeren geweldig :) Je kunt alle bewegingen van het paard goed bestuderen, ik heb Sita dr houding hiermee geholpen te verbeteren, overgangen, verzameling, etc. Ik kan zo 3 kwartier bezig zijn als we hier echt geconcentreerd mee bezig zijn. Ik vraag me af wat iemand hier "saai" aan kan vinden.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:47

Zet een lekker muziekje op tijden het longeren. (op je mobiel, met oortjes?) Misschien ga je je dan minder snel vervelen. Zelf vind ik het helemaal niet erg om het te doen. Vind het eigelijk heel erg leuk en interessant haha. Ook kun je best veel afwisselen met het longeren hoor, zie hier boven de reacties van andere bokkers. Succes ermee !

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:50

liljebo schreef:
Wellicht op deze wijze, om het wat leuker te maken?

http://www.youtube.com/watch?v=sA8bmMeUyZ0

Dat ziet er vet uit :D Vooral dat stukje dat hij heel simpel de achterhand naar binnen vraagt en zo een soort van zijgangen krijgt. En verder ongedwongen en echt leuk voor beiden :)

Ik longeer redelijk wat, maar ook daar afwisseling in. Soms is het rondslingeren, dan weer echt training. Dubbele longe, enkele longe met longeerhulp eraan, enkel longe met alleen aan de kaptoom en echt rechtrichtend werken etc.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:54

ik longeer liever dan dat ik rij :j heerlijk je paard verbeteren aan de longe :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:06

Ik longeer Fanny (shetlander) zo'n 2 a 3 keer in de week. En dan loopt ze nog 2 a 3 keer voor de sulky. (Heb niet elke dag tijd voor het hele circus van in en uitspannen.)
Het gaat dan puur om het bewegen, ze is vroeger hoefbevangen geweest, en heeft een keer koliek gehad. De beweging zorgt ervoor dat ze lekker gaat mesten en niet stijfjes word. Ik probeer het leuk te houden door af en toe ook sprongetjes mee te nemen aan de longe, en te werken aan op commando omdraaien en dat soort dingen. En tja het is saai, maar ponylief lijkt het leuk te vinden, vooral het eindeloze goedzo knappe fanny wat braaf knappe meid gebrabbel weet ze te waarderen, dus dan doe ik het daar maar voor. :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:10

Als longeren domweg rondjes lopen wordt, dan is het idd dodelijk saai. Voor mens en paard....
Als je longeren combineert met grondwerk, en dat is wat bijv. Parelli doet, wordt het gymnasticeren, en zoveel interessanter!

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:15

Ik ga mee met Cassidy...Een paard eindeloos rondjes laten lopen vind ik verschrikkelijk.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:53

Dat van parelli is idd super om te zien, helaas gaan daar vele dure lesuren aan vooraf.
Ik werk dus ook liever los (longeren zonder lijn) heb ik en de pony meer plezier in.
Is er iemand in mijn buurt die misschien mij plezier in longeren kan bijbrengen? Ik doe het al jaren, maar veel verder dan stelling naar binnen, rug niet wegdrukken, benen optillen en overgangen kom ik niet.

Dus misschien voor mij een optie om eens les thuis te krijgen.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:59

Ik vind longeren geweldig! Heb dan ook een shetlander, dus rijden is ook niet echt een optie.. :P
Ik longeer 4x per week. 2x aan t halster zo'n 30 min, en 2x aan de dubbele lijn zo'n 45 min.
Vind het echt heerlijk en je kunt er alle kanten mee op! Soms leg ik wat balkjes neer, soms slalommen, en ook aan de dubbele lijnen kun je je paard heel hoog dressuur laten lopen!

Maar ook als ik gewoon simpel alleen met een halster longeer geniet ik. Vind het gewoon heerlijk om naar m'n knappe vent te kijken ;)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:35

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:10

Katyatje schreef:
liljebo schreef:
Wellicht op deze wijze, om het wat leuker te maken?

http://www.youtube.com/watch?v=sA8bmMeUyZ0

Wauw, best indrukwekkend. Dat zou ik ook wel willen kunnen. :P

Ik heb een dvd van Philip Karl waar hij op soortgelijke wijze longeert. Hij gebruikt de hele bak met veel afwisselingen dmv overgangen, van hand veranderen (vaak), bak rond, kleine volte, grote volte, stukken meerennen etc. Het zag er zo 'smooth' en simpel uit dat ik dat ook zo wilde proberen....
Maar het bleek heel wat minder simpel in de praktijk...
Wat nog ontbrak was een clowspak voor mij :+ Maar goed, ik zie daar dan wel weer de humor van in (en nee, ik neem mijn paard niets kwalijk want ik bakte er gewoon niets van, kwam in de knoop met de longe, struikelde over eigen voeten en deed kortom alles verkeerd in mijn ijver)
Nu bouw ik het toch maar gewoon langzaam om en dan vooral met mijn shet, die weliswaar eigenzinnig is, maar ook zeer gevoelig voor lichaamstaal en mij meteen op de vingers tikt als ik iets fout doe (hij wordt dan boos) Over 10 jaar kan ik het dan misschien ook. :D

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:20

Ik longeer mijn paard dmv freestyle van emiel voest.
Je paard loopt los in de longeerring en je stuurt haar aan met je lichaam. Op deze manier ben je zelf ook constant bezig en hoef je dus niet heel de tijd stil te staan.
Mijn paard loopt helemaal kaal of met pessoa of andere hulpmiddelen, het is echt ideaal op veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Het nadeel is, omdat ze losloopt, dat je geen stelling kan vragen.
Dan doe ik haar gewoon aan de longeerlijn, maar dat gebeurt niet vaak.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:31

Als je longeren saai vind denk ik toch dat je iets niet goed doet.. Een paard een half uur lang rondjes laten sjokken is inderdaad geen reet aan.