wanneer een jong paard de eerste maal aan de bijzet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Higoma145

Re: wanneer een jong paard de eerste maal aan de bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:52

Duhelo,

ohke appart, maar mag ik dan de naam weten wat er op lijkt? want volgends mij is hier helemaal geen andere variant op behalve het ConCord zelf,

ik stap er ook mee aan de hand met mijn paarden van 2 jaar oud waarvan mijn merrie net een half jaartje in mijn bezit is, ze was heel erg angstig voor druk enz... maar heb met het concord totaaal geen problemen gehad, en ik heb hem aangeschaft omdat mijn ruin alleen maar steigerde en daar hielp het echt prima voor :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 20:59

een longe :D
ik had het ook hier vandaan hoor, simpelweg een longe die op dezelfde manier bevestigd wordt als de concord, maar blijkbaar heeft er iemand zo slim geweest om die te "ontwerpen" en een echte naam te geven :D
nu moet ik wel zeggen dat mijn oudere merrie een verleden heeft, en vaak nogal panisch reageert op dingen. als er teveel druk is (daar loop ik momenteel ook erg tegenaan bij zijgangen, ik moet soms ietwat meer druk nemen, en dat is dan nog altijd erg weinig), dan blokkeert ze direct en gaat in staking, in eerste instantie gaat ze gewoon op haar kont gaan zitten.
bij de "concord" ging ze echt serieus in staking, had dat nog maar weinig gezien bij haar (maar is ondertussen al een 5-6 jaar geleden hoor)
toen ik ze eindelijk door de staking heen gekregen had, zag ik dat het touw bij iedere pas een ruk in de mond gaf (paard die erg breed is, maar relatief smal tussen de voorbenen, misschien komt het daardoor?) en ik vond het geen fijn beeld geven.
ik werk dan eigenlijk liever met een longe die van de singel door het bit, achter de oren, door het bit naar de singel gaat, of gewoon met touwtjes van singel door bit naar de singel)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:08

ohke, naja ieder zn mening :)

maar op welke manier had je hem bevestigd dan? er zijn namelijk 2 manieren :)

vreemd, want ook op mijn stage gebruiken we het voor vrijwel ieder paard en lopen er heel fijn op allemaal...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 21:40

het midden van de longe lag tussen de oren, beide zijdes gingen naar beneden, door het bit, naar beneden tussen de voorbenen, en dan op de singelplaats bovenop de rug, waar hij aan elkaar geknoopt was.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:02

dus zo? Afbeelding

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:03

want ik snap je niet zo goed... XD

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:17

Het systeem lijkt inderdaad met weinig druk te werken. Waar ik dan wel meteen aan denk zijn gebruikers hiervan die denken dat vervolgens alles vanzelf gaat. Ik zie bijv. wel eens mensen met hun telefoon bezig terwijl ze staan te longeren (paard met bijzet want dan gaat het allemaal vanzelf..) De gebruiker moet er voor waken dat de lengtebuiging wel behouden blijft, dat doet dit systeem namelijk niet, daar moet jij zelf voor zorgen. Daarnaast moet het paard niet over het tempo gejaagd worden anders valt hij op de voorhand en heb je er nog niks aan.. Pas bij goede lengtebuiging gaat het achterbeen iets doen en dat zorgt er voor dat het paard schoudervrijheid krijgt en dus de voorhand ontlast. Kortom, het zal best werken maar de gebruiker moet weten wat hij doet en niet denken dat alles vanzelf gaat met zo'n systeem.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 22:18

ja, maar de longe kwam niet naar mijn hand toe.
dus het ene uiteinde begint bovenop de schoft, gaat naar beneden zoals de singel, tussen de voorbenen naar het bit toe, door het bit, over het hoofd, door de andere bitring, terug tussen de voorbenen over de singel naar boven naar de schoft, en wordt daar vastgeknoopt aan het andere uiteinde.
ik had een andere longe om te longeren.

met welk systeem Ansie, de touwtjes of de concord?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:28

Duhelo schreef:
ja, maar de longe kwam niet naar mijn hand toe. dus het ene uiteinde begint bovenop de schoft, gaat naar beneden zoals de singel, tussen de voorbenen naar het bit toe, door het bit, over het hoofd, door de andere bitring, terug tussen de voorbenen over de singel naar boven naar de schoft, en wordt daar vastgeknoopt aan het andere uiteinde. ik had een andere longe om te longeren. met welk systeem Ansie, de touwtjes of de concord?
Ik bedoel de concord en eigenlijk ook alle andere manieren van bijzetten.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:30

Duhelo

zoals jij het zegt, klinkt het alsof je dan helemaal geen inwerking hebt, de manier zo als jij hem beschrijft is echt absoluut niet de goede manier.....

er zijn 2 echt goede manieren

de makelijke:
touw om de buik, knoopje erin en onder aan de buik schuiven, dan via de voor benen naar de oren en aan de bitring vast, dan terug naar de buik, door een ring, en dan weer terug naar de mond door middel van een longeer stukje met een katrol eraan, dit word ook wel de stille en makkelijke manier genoemd,

en de moeilijkere

om de buik, door de ring, achter de oren en naar de mond, en dan terug tussen de benen door een katrol en dan voor langs de benen het uiteinde in de handen....

@ansie

rijden is werken aan en met je paard, longeren ook, dus tuurlijk je moet ook wat doen, dat is juist het leuke aan het concord, je moet het zelf doen en zelf inzicht krijgen over hoe je paard loopt en wat je kan verbeteren....

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:36

gossa4ever schreef:
@ansie rijden is werken aan en met je paard, longeren ook, dus tuurlijk je moet ook wat doen, dat is juist het leuke aan het concord, je moet het zelf doen en zelf inzicht krijgen over hoe je paard loopt en wat je kan verbeteren....

Ik heb de concord nog niet in de praktijk gezien. Op het filmpje op de site zie ik helaas een paard zonder lengtebuiging lopen, maar dat is dan idd aan de gebruiker om daar aan te werken. De vraag is alleen wel of je de concord nog nodig hebt als je een paard correct aan de longe kan laten lopen.. dus in balans en met lengtebuiging. Snap dat dit een handig hulpmiddel is maar ik zie wat valkuilen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 22:40

ohja, die concord klinkt me al simpelweg te ingewikkeld, teveel touw, brr, nee :D
(ik zie paard al vallen, verstrikt raken in heel dat ding, nee dank je)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 06:37

Je paard kan het zeker goed gebruiken in de dagelijkse training :)
Ik zal eens kijken of ik filmpjes kan maken van hoe het werkt enz :)
Ik longeer er nu 2 jaar mee, kheb echt nog nooit gehad dat een paard er verstrikt in raakte XD

Ik vind het ideale eraan dat je je paard zelf kan instellen, rond en netjes aan de teugel of juist voorwaards neerwaards, maar hee ieder zn ding he ;) ik ben heel blij met deze uitvinding, het heeft me ook echt geholpen toen mijn ruin alleen maar steigerde tijdens net lopen oid, en dat concord bracht echt uitkomst :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:13

Bij trekpaard is elastiek idd niet slim :+
Ik zou met touwtjes beginnen. Ben bang dat je met dubbele op het begin teveel in de hand krijgt.
Ik neem aan dat ze altijd zo laag aan longe loopt?
Belangrijkste is activiteit, ik zou gewoon een touw pakken (dun en glas) 6m lang (voor paar euro kun je af laten meten bij boerenbond). Vervolgens doe je knoopje in het midden dat leg je op schoftdeel van de longeersingel. Dan ga je 1/2 ringen naar beneden, naar het bit en terug naar de ringen die aan zijkant zitten (de laagste aan de zijkant).
Laag zetten heeft pas effect als hij veel actiever is.
Mbt hoe strak is even aftasten, hij wordt niet zwaar opde hand ervan zolang hij voorwaarts blijft! Als hij gaat sloffen wordt hij ook stugger in de hand. Gas gas gas is het enige wat je moet doen ;).
Le wel op dat je hem niet dagelijks gaat longeren het is natuurlijk geen warmbloed en er helemaal niet op gebouwd, 2x pw icm "rechte" (bos) training zou beter zijn!
Als je erop zit hetzelfde nastrevem ala aan de longe (activiteit).

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:53

TS, ik gebruik bij mn 3 jarige irish cob ook gewoon bijzetteugels. Ze gaat nog niet onder het zadel, dit jaar alleen longeren.
Ik doe de bijzetteugels aan de singel zo laag mogelijk vast (dit is ongeveer kuit hoogte) en zet ze zo op spanning dat ze haar nek bijna kan strekken naar de grond, maar net niet helemaal. De reden waarom ik dat doe is dat ik wil dat ze voorwaard neerwaards gaat, maar zichzelf wel blijft dragen en lichte aanleuning zoekt. En voor mij werkt het perfect. Wanneer ze weer wat hoger gericht loopt, dan vervalt de druk van de bijzetteugel wel gelijk, maar dat is nu niet het onderdeel wat we aan het oefenen zijn. Zodra we daar aan toe zijn, dan zal ik de bijzetteugels wel wat korter zetten, maar om te beginnen is dit, naar mijn mening, een prima manier om te starten. Buiten dat wil ik haar ook niet leren om in een bepaalde houding te lopen omdat ze zo getrokken wordt, of omdat ze druk van een teugel wil ontwijken of verminderen, maar omdat haar lichaam dat gewoon hoort te doen op dat moment.Ik wil graag dat ze zelf opzoek gaat naar de aanleuning op het bit, niet dat ze het moet proberen te verminderen of ontwijken.
Hulpteugels zijn prima, maar als je het kan bereiken met zo min mogelijke poespas, dan ben je vaak een stuk beter af.
Bekijk voor jezelf even wat je doel is met longeren en pas je instrumenten daarop aan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 09:48

colette_007 schreef:
Bij trekpaard is elastiek idd niet slim :+
Ik zou met touwtjes beginnen. Ben bang dat je met dubbele op het begin teveel in de hand krijgt.
Ik neem aan dat ze altijd zo laag aan longe loopt?
Belangrijkste is activiteit, ik zou gewoon een touw pakken (dun en glas) 6m lang (voor paar euro kun je af laten meten bij boerenbond). Vervolgens doe je knoopje in het midden dat leg je op schoftdeel van de longeersingel. Dan ga je 1/2 ringen naar beneden, naar het bit en terug naar de ringen die aan zijkant zitten (de laagste aan de zijkant).
Laag zetten heeft pas effect als hij veel actiever is.
Mbt hoe strak is even aftasten, hij wordt niet zwaar opde hand ervan zolang hij voorwaarts blijft! Als hij gaat sloffen wordt hij ook stugger in de hand. Gas gas gas is het enige wat je moet doen ;).
Le wel op dat je hem niet dagelijks gaat longeren het is natuurlijk geen warmbloed en er helemaal niet op gebouwd, 2x pw icm "rechte" (bos) training zou beter zijn!
Als je erop zit hetzelfde nastrevem ala aan de longe (activiteit).

ze loopt niet altijd zo laag, maar als ze ietwat ontspant komt ze wel netjes stofzuigen. maar idd is het wel een manier soms om onder druk uit te komen (doet ze bij het lange teugelen ook wel eens, hals strekken en proberen de druk uit mijn handen te trekken :D )
dagelijks longeren gebeurd zeker niet, ikzelf heb er een hekel aan, en het kan niet goed zijn voor de benen.
voor mij is longeren gewoon voorbereiding van het rijden, en eventueel eens ter afwisseling, maar verder niet.
zodra het stuur en de rem erop zit onder het zadel, gaan we naar buiten :)

ik denk dat ik idd zal werken zoals Lecytinker, op die manier bevestigen dat ze wel nog vw-nw kan komen, maar nét niet helemaal, en zo wat leert nageven voor druk.