Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
stef schreef:Waarom vind je dressuur saai en VD niet? De basis is nl hetzelfde: Een paard iets leren....
Betreft kleinere pony's, mwah, ik zie ook veel haflingers, fjorden, etc...
VisibreTeam schreef:Doubtless schreef:Misschien is het ook wel een kwestie van snel resultaat willen zien?
Dressuur is gericht op ontspanning, van achter naar voor, op eigen benen lopen, balans, impuls, etc. Voor je daar als ruiter aan toe bent om bewust mee bezig te zijn, zijn velen al jaren verder. Terwijl het aanleren van een kusje, jambette of op blok staan veel sneller gaat?
Vergis je even niet dat vrijheidsdressuur ook VEEL van een paarden lichaam vraagt
Voor een correct uitgevoerd compliment/klassieke buiging moet je ook kijken naar wat je met de spieren doet, spaanse pas moet verzameld en over de rug zijn, steigeren moet inprincipe vanuit verzameling... In vrijheidsdressuur komen ook VEEL normale dressuur dingen kijken
mang schreef:En word weer lekker over 1 kam geschoren hier. Omdat er een paar meiden op bokt zitten die onverantwoord zijn, zijn bijna alle jonge meiden ineens onverantwoord en hebben geen geduld voor gewone dressuur? Wat een onzin weer, als je in getallen gaat kijken weet ik zeker dat 9 op de 10 jonge meiden wél verantwoord bezig is met hetzij dressuur, hetzij vrijheidsdressuur. Maar deze meiden zijn niet degene die je onthoud, omdat de mens gericht is op rel en negativiteit. Bah bah. Ik word langzamerhand echt moe van de leeftijds discriminatie/vooroordelen hier op bokt....
Magrathea schreef:Mag ik vragen wat er mis is met lol met je knol? Er even vanuit gaande dat er respectvol om wordt gegaan met paard en/of pony, en niet wordt gedwongen... Laten we wel wezen, onverantwoord omgaan met je paard is slecht, of dat nou is terwijl je erop zit of terwijl je ernaast staat
Maar goed, ik zie er echt geen kwaad in als een 13 jarige haar shet kunstjes aanleert en dit met liefde doet
[***] schreef:Magrathea schreef:Mag ik vragen wat er mis is met lol met je knol? Er even vanuit gaande dat er respectvol om wordt gegaan met paard en/of pony, en niet wordt gedwongen... Laten we wel wezen, onverantwoord omgaan met je paard is slecht, of dat nou is terwijl je erop zit of terwijl je ernaast staat
Maar goed, ik zie er echt geen kwaad in als een 13 jarige haar shet kunstjes aanleert en dit met liefde doet
Voor zover ik het begrijp zegt stef niet dat er wat mis mee is als een 13 jarige dit doet.
Maar wordt er wel gevraagd waarom het lijkt dat enkel 13 jarigen dit doen, en gewoon volwassenen hier totaal niet mee bezig zijn. Ik vind het wel een goede vraag ... Heb vaak het gevoel dat die zoiets hebben van "ik heb geen tijd voor die onzin" .. Maarja, dan kan je weer een discussie gaan voeren of het wel echt zo'n onzin is