Waarom vooral jeugd bij VD?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horlynnses

Re: Waarom vooral jeugd bij VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:30

als het nou regent dan ga ik lekker in de grote stal een beetje vd oefenen maar verder ook niet

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:37

Ik denk dat jongeren veel sneller nieuwe ideeën over paarden in de praktijk brengen dan "ouderen" bij wie een andere manier van omgang met paarden ingebakken is.

Zoals al eerder is gezegd is NH in opkomst. Ik denk mede omdat de nieuwe generatie hier meer interesse in toont dan de oudere generatie. Daarnaast zitten in de vrijheidsdressuur diverse oefeningen uit de klassieke dressuur. Ik ben van mening dat het teruggaan naar de klassieke dressuur een ZEER goede ontwikkeling is. In de klassieke dressuur krijgt het paard namelijk de tijd om zich te ontwikkelen en gecombineerd met NH wordt het paard dit uitgelegd in zijn "eigen taal" waardoor het meer vertrouwen krijgt in de mens. De moderne dressuur durf ik steeds vaker geen dressuur meer te noemen. Jonkies van drie uit de wei plukken meteen naar de africhter sturen en willen dat het beestje binnen een jaar L of hoger loopt noem ik nou niet vriendelijk, duurzaam gebruik maken van het dier en over een vertrouwensband tussen mens en paard is ook niet te spreken als je er eentje met strakke slof en prikkende sporen voorbij ziet zenuwen.

Ik vind de opkomst van vrijheidsdressuur en goede ontwikkeling, een paard leert zijn lichaam beter kennen en de vertrouwensband tussen trainer en paard versterkt gigantisch. Het paard wordt door het werken op de grond ook wel degelijk soepeler en makkelijker te rijden. Zolang het op een verantwoordelijke manier gebeurt en de basis het grondwerk er goed in zit zeg ik, ga zo door +:)+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:44

stef schreef:
Waarom vind je dressuur saai en VD niet? De basis is nl hetzelfde: Een paard iets leren....
Betreft kleinere pony's, mwah, ik zie ook veel haflingers, fjorden, etc...

Ik vond het altijd al súper om onze hond van alles te leren (die kent ook echt alles)
en dat deed ik al vanaf mijn 12e oid? en toen ik echt te groot werd voor mijn verzorgshetjes toen reed mijn zusje er op..
maar ik mistte het om echt lekker alleen met hem bezig te zijn, en toen stuitte ik op VD.
en toen dacht ik DAT is wat voor mij! Ik ben al wel heel lang bezig met NH, ik lees daar ook artikelen en boeken over en ik doe niet zomaar wat.

Met VD ben ik ook met de basis begonnen, het "grootste" wat Xander kent is de Berggeit..

Het was bij mij echt iets van WOW, dat lijkt mij leuk!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:14

Op Bokt zie je inderdaad vooral veel jongeren die zich bezig houden met VD, vaak (niet altijd) vooral op een slordige manier en met slecht uitgevoerde extreme kunsten. Ik denk dat de 'stoerheidsfactor' er wel aan mee helpt dat dit ook meteen een hele zichtbare groep is, die veel post op Bokt en bv. youtube en verder sowieso vaak mondig is. Dit lijken vaak ook meiden te zijn die voornamelijk zelf dingen uit proberen en weinig tot geen professionele begeleiding hebben.

Ik geef zelf een enkele keer wel eens workshops/lessen, daar komt toch vooral ouder publiek op af ( sowieso 20+, maar heel divers qua leeftijd). Dat is echter juist een hele onzichtbare groep, die niet zo uitgesproken aanwezig is op het internet en ook geen foto's of filmpjes plaatst op dit soort websites. Waarschijnlijk vooral doordat ze het al druk zat hebben met combinatie werk/huishouden/eventuele kinderen of partner/paard. :Y)

Wat ik zelf wel grappig vind, is dat ouder publiek juist vaak totaal geen interesse heeft in de extremere dingen. Die vinden de kleine kunstjes vaak leuk (ja/nee/kusje/flemen) en de wat speelsere elementen (target, blok, voetballen etc.). De hoofdmotivatie van wat ik zo hoor is vooral 'eens een keer iets anders dan rijden/longeren' en 'iets wat goed is voor de spieren en het paard zich bewuster leren worden van zijn eigen lichaam'.

Wel zijn dit overwegend (maar ook niet altijd) mensen uit de recreatieve hoek. 'Dressuurmiepjes' vinden het ook nog wel eens leuk, maar ik ben bijvoorbeeld nog nooit een serieuze springruiter tegengekomen die ook wilde VD'en. :P

irisloove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:42

als je paardje er van geniet en jij ook, waarom zou je het dan niet doen?
En je bouwd echt een band op! je leert elkaar vertrouwen.
en idd zoals iedereen zegt: 'keer wat anders dan rijden/longeren'
ik kan aan mn paard echt wel merken of hij wel of niet zin heef om te rijden, zo niet gaan we lekker wat vrijheidsdressuren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 20:03

En als ie daar geen zin in heeft, zet je m weer in de wei?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:07

Ik denk dat jongere meiden vaak een pony hebben waar ze te groot voor zijn geworden. Die willen ze dan niet wegdoen, dus wat doe je er dan mee? VD dus :j
Ik moet zeggen dat ik het leuk vind om een beetje met mijn verzorgpaard te 'spelen' in de bak, maar echt VD heb ik zelf het geduld niet voor :')

Het kan trouwens heel goed zijn dat VD nu meer 'in' raakt (waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat het een modeverschijnsel is, meer dat steeds meer jonge mensen het zien en denken 'oe dat ga ik ook proberen'), onder jong publiek dat iets anders wil. Dus voor hetzelfde geld doen die dat over 10 jaar nog steeds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:11

VisibreTeam schreef:
Doubtless schreef:
Misschien is het ook wel een kwestie van snel resultaat willen zien?
Dressuur is gericht op ontspanning, van achter naar voor, op eigen benen lopen, balans, impuls, etc. Voor je daar als ruiter aan toe bent om bewust mee bezig te zijn, zijn velen al jaren verder. Terwijl het aanleren van een kusje, jambette of op blok staan veel sneller gaat?

Vergis je even niet dat vrijheidsdressuur ook VEEL van een paarden lichaam vraagt :)
Voor een correct uitgevoerd compliment/klassieke buiging moet je ook kijken naar wat je met de spieren doet, spaanse pas moet verzameld en over de rug zijn, steigeren moet inprincipe vanuit verzameling... In vrijheidsdressuur komen ook VEEL normale dressuur dingen kijken :)

En hoe dikwijls is dat zo? Als dat zo is is dat toch vaak (lees: niet altijd :P ) bij die enkele ouderen die ermee bezig zijn, omdat die het veel serieuze opnemen en niet zien als "leuke, stoere kunstjes" aanleren.

Ik ben er zelf ook mee bezig (als "oudere" :+ ) en waarom?
Omdat zacht gezegd mijn pony aan het rijden geen bal aan vind (lang verhaal) en dat voor mij op die manier dan ook niet hoeft. Ik zou kunnen doorzetten en misschien zou hij het ooit een klein beetje leuk gaan vinden, maar daar heb ik de energie niet voor ... Nu doe ik VDen niet om het VDen, er zijn periodes dat ik er weinig of zelfs niks mee doe. Ik doe VDen als onderdeel van de training, ik train namelijk wel gewoon mijn pony('s) (in tegenstelling tot velen op dit forumonderdeel). Ik ben er serieus mee bezig hoe ze bewegen en hoe ze zouden moeten bewegen en probeer dit vanaf de grond te bereiken (dubbele longe, lange teugel/lange lijnen, natural dressage, ... ). En VDen is voor mij hier een onderdeeltje uit. Maar ik zal je zeggen dat ik niet eens het onderscheid kan maken tussen wat VD is en wat niet, van hetgeen dat ik doe. Sommigen scharen bv. ook clickertraining onder VDen, maar clickertraining is zoveel meer. Als mijn pony over een zeiltje loopt, is dat dan VDen? En wat als die dat al flemend doet? (niet dat ik het al geprobeerd heb, maar lijkt me wel wat :') ).

De grens tussen al die dingen die op de grond gebeuren is zo klein .. Dus ja, ik doe aan VD, maar ik doe ook nog aan zoveel meer. En ik geraak niet eens aan het compliment en dergelijke omdat ik wil dat mijn pony in balans is en z'n lichaam goed gebruikt voordat ik daaraan begin, en zover zijn we nog niet :+ Ik heb recent eens geprobeerd of hij zelf in het compliment wilde zakken (ik vind dat benen vasthouden en dergelijke allemaal best link := ) door te vragen z'n been te vouwen en dan achterwaarts te gaan. Hij snapte de bedoeling wel, maar je merkte aan hem dat hij niet durfde zakken, dus dan dring ik ook niet verder aan, volgens mij kan hij dat qua balans helemaal nog niet (zijn rug is ook niet 100%). En zo ben ik er dus wel mee bezig, maar dat is volgens mij toch wel op een andere manier dan de meeste hier :+

Ik voel me trouwens op GVL-ITP vaak een buitenbeentje .. Iedereen heeft zo stoere foto's & filmpjes ... ik heb dat gewoon helemaal niet .. Ik heb saaie trainingen wat niemand interesseert :+ (maar voor mij betekent het wel allemaal heel veel, ook omdat ik de pony's ken en ik weet van waar we vertrokken zijn .. ).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-05-12 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:12

En word weer lekker over 1 kam geschoren hier. Omdat er een paar meiden op bokt zitten die onverantwoord zijn, zijn bijna alle jonge meiden ineens onverantwoord en hebben geen geduld voor gewone dressuur? Wat een onzin weer, als je in getallen gaat kijken weet ik zeker dat 9 op de 10 jonge meiden wél verantwoord bezig is met hetzij dressuur, hetzij vrijheidsdressuur. Maar deze meiden zijn niet degene die je onthoud, omdat de mens gericht is op rel en negativiteit. Bah bah. Ik word langzamerhand echt moe van de leeftijds discriminatie/vooroordelen hier op bokt.... :n

irisloove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:15

stef schreef:
En als ie daar geen zin in heeft, zet je m weer in de wei?

nee, hij krijgt niet altijd zijn zin.
maar als hij echt geen zin heb ga ik niet rijden maar lekker met VD bezig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:17

Mag ik vragen wat er mis is met lol met je knol? Er even vanuit gaande dat er respectvol om wordt gegaan met paard en/of pony, en niet wordt gedwongen... Laten we wel wezen, onverantwoord omgaan met je paard is slecht, of dat nou is terwijl je erop zit of terwijl je ernaast staat :Y)

Maar goed, ik zie er echt geen kwaad in als een 13 jarige haar shet kunstjes aanleert en dit met liefde doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:18

@ irisloove : Maar stef vraagt wat je dan doet als hij geen zin heeft in rijden EN VD ;)

Gebeurd bij mij trouwens wel eens .. dat ik "kunstjes" vraag en [***] denkt "joh, bekijk het vandaag maar", maar dan zoek ik andere dingen. Dan haal ik een zeiltje erbij, of pionnen, of wat balken .. Maar ik moet zeggen dat ik sinds ik met de clicker begonnen ben dit probleem totaal niet meer heb, in tegendeel, beest staat te popelen om weer wat te gaan doen, ik voel me soms echt schuldig als ik [***] pak ipv [***], hoe die dan staat te kijken ... Heb laatst 2x [***] genomen in plaats van hem (die heeft nog veel meer basistraining nodig), de 3e keer durfde ik al niet meer :')

irisloove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:19

mang schreef:
En word weer lekker over 1 kam geschoren hier. Omdat er een paar meiden op bokt zitten die onverantwoord zijn, zijn bijna alle jonge meiden ineens onverantwoord en hebben geen geduld voor gewone dressuur? Wat een onzin weer, als je in getallen gaat kijken weet ik zeker dat 9 op de 10 jonge meiden wél verantwoord bezig is met hetzij dressuur, hetzij vrijheidsdressuur. Maar deze meiden zijn niet degene die je onthoud, omdat de mens gericht is op rel en negativiteit. Bah bah. Ik word langzamerhand echt moe van de leeftijds discriminatie/vooroordelen hier op bokt.... :n

mee eens!
serieus rijden én VD kan toch ook samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:20

Magrathea schreef:
Mag ik vragen wat er mis is met lol met je knol? Er even vanuit gaande dat er respectvol om wordt gegaan met paard en/of pony, en niet wordt gedwongen... Laten we wel wezen, onverantwoord omgaan met je paard is slecht, of dat nou is terwijl je erop zit of terwijl je ernaast staat :Y)

Maar goed, ik zie er echt geen kwaad in als een 13 jarige haar shet kunstjes aanleert en dit met liefde doet :)

Voor zover ik het begrijp zegt stef niet dat er wat mis mee is als een 13 jarige dit doet.
Maar wordt er wel gevraagd waarom het lijkt dat enkel 13 jarigen dit doen, en gewoon volwassenen hier totaal niet mee bezig zijn. Ik vind het wel een goede vraag ... Heb vaak het gevoel dat die zoiets hebben van "ik heb geen tijd voor die onzin" .. Maarja, dan kan je weer een discussie gaan voeren of het wel echt zo'n onzin is :+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:31

Maar WAT is VD nou eigenlijk?
Vrijheidsdressuur, vallen voor mij absoluut niet alleen maar 'kunstjes' onder hoor :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:35

Tja, dat heb ik dus ook al aangehaald, denk dat iedereen daar z'n eigen mening over heeft, over wat er nog bijhoort en wat niet, en dat je daar echt geen duidelijke lijn in kan trekken.

Vrijheisdressuur .. als je het woord bekijkt .. is dat dan hetzelfde als dressuur in vrijheid?
Houdt dit in dat je alles in vrijheid doet? Dat je paard zelf kan kiezen of die meedoet of niet?
Maar als je Parelli @ Liberty doet, dan doe je ook alles in vrijheid. Is dat dan eigenlijk ook vrijheidsdressuur? Of wat is dan het verschil?

Enz. enz.

Je kan er uren & dagen & weken over doorbomen als je wil :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:47

Vrijheidsdressuur zoals het vooral word gezien: circus dressuur maar dan vrij :Y)

Vrijheidsdressuur zoals ik het zie: het dresseren in vrijheid :))
Of dat nou circuskunstjes zijn, freestyle oefeningen zijn of dressuur oefeningen zijn :P

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:59

Vrijheidsdressuur is m.i. een discipline, die houdt in "trainen in vrijheid". Wat je traint maakt niet uit, zolang het paard niet vast gehouden wordt. Dus idd parelli @ liberty is vrijheidsdressuur. Clickertraining is een trainingsmethode, net als bijv. parelli.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:25

[***] schreef:
Magrathea schreef:

Voor zover ik het begrijp zegt stef niet dat er wat mis mee is als een 13 jarige dit doet.
Maar wordt er wel gevraagd waarom het lijkt dat enkel 13 jarigen dit doen, en gewoon volwassenen hier totaal niet mee bezig zijn. Ik vind het wel een goede vraag ... Heb vaak het gevoel dat die zoiets hebben van "ik heb geen tijd voor die onzin" .. Maarja, dan kan je weer een discussie gaan voeren of het wel echt zo'n onzin is :+

Ik had het ook niet over stef, maar volgens mij hebben andere mensen wel zoiets :)

Iedereen moet vooral doen wat hijzij en zijnhaar paard leuk vinden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:33

Ah ok, verkeerd begrijpt :Y)
Ik denk trouwens ook niet dat mensen iets hebben tegen "13-jarigen met een shet" op zich, maar wel op welke manier ze het doen. Het kan nog met alle liefde gebeuren, soms doe je gewoon iets verkeerd (en soms gebeurd het ook met iets minder liefde :+ ). En hier op bokt merk je nogal dat je er eigenlijk niks over mag zeggen .. Heel vaak komen er alleen "aah en oooh"-reacties, terwijl ik nogal eens op mijn handen moet gaan zitten. Maar aangezien ik dan de enige lijk met die mening plaats ik hem maar niet, want ik ken ook niet alles en ik ben helemaal nog niet toe aan het compliment en steigeren etc., terwijl zij dit wel al zijn :j

Ik kan me trouwens wel vinden in de beschrijving van Amable over VD.

ShetAppaloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:45

wellee , ik vind VD net iets geweldig!
het is samen met je pony/paard iets bereiken waar je hard voor moet werken .
het is niet saai (?)
het is gebaseerd op vertrouwen en samen iets overwinnen ...
dat is toch mooi,
ik ben dolgelukkig wanneer mijn pony een nieuw kunstje kan . omdat we er samen aan werken
ik ben te groot voor mijn shet , ook daarom maar ook voor de afwisseling (:
bv , bij mijn appaloosa ... daar begin ik de beginsels mee te doen (;

Chaya_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:28

Ik denk dat Grondwerk een leuke afwisseling ipv rijden. Maar mijn paard heeft steigeren aangeleerd & wat aangeleerd is krijg je er niet snel uit en het is btw heel irritant en gevaarlijk, gelukkig doet ze het nou niet meer. (na 5 maanden) Dus let op met wat je leert want je moet je paard/pony echt 100% vertrouwen voordat je het aanleert, want ik zie ook genoeg paarden die er misbruik van maken. En als je met vden wil beginnen, begin met de basis!

& vden is waarschijnlijk zo populair geworden omdat je er veel over leest op internet! In films zie je meestal ook meisjes die alles met hun paard kunnen. Ze willen waarschijnlijk ook zn band met een paard. Hiervoor heb je bergen met tijd nodig & de meeste hebben het geduld ook niet en beginnen al gelijk met de zweep te slaan! & zoals parelli al zegt; Niet alles is op te lossen met worteltjes en zwepen!

Stefgerda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:33

Ik ben zelf ook bezig met VD bij mijn fjord. Ik ben zelf 18 jaar maar val net buiten het 13/16 clubje.
De reden voor mij is om een vertrouwemsband te krijgen. Daarbij is zij ook nog maar net 2 en zijn het alleen de kleine dingen die ik haar aanleer.
Ik heb haar niet in de opfok staan, wat moet ik anders? Alleen maar de stal uitmesten en poetsen?
Het is juist heerlijk om met haar bezig te zijn. En daarbij vind ik het ook leuk om haar moeder (fjord Odin) achterna te gaan...

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:53

Jongeren hebben vaak een kinderpony waar ze uitgegroeid zijn of een kleine verzorgpony, vinden het stoer, 'mijn pony kan steigeren/liggen/zitten/kusje geven en dat heb ik m geleerd!' en het is ook gewoon een beetje pochen tegenover vriendinnetjes. Dat de pony steeds happeriger wordt of de trucjes uit zichzelf gaat uitvoeren is vaak niet zo over na gedacht... ook het idee dat als je paard kunstjes kan je een hele goede band hebt is zo'n overrated gedachte, iedereen kan een vreemd paard iets aanleren, hoef je het beest niet eens voor te kennen.

Maar er zijn ook genoeg jongeren heel.serieus bezig met VD en doen er ook alles aan om hun paard of pony alles netjes en gecontroleerd aan te leren. helaas zijn dat meestal niet degene die je onthoudt ;)

Ik ben 20 en heel serieus met rijden, dressuur, springen, wedstrijden en heb onze eerste cross ook gepland. ik vind VD leuk om te doen, maar heb er tegenwoordig ook minder tijd voor. zo nu en dan doen we een dagje VD trainen, in de vakantie is dat wat vaker. dan is het warm, ben ik te lui om te gaan rijden in die hitte en doen we even wat spelen en trucjes in de wei of bak. Ook vind ik het leuk om foto's van mijn paardje in een mooie buiging of compliment of nette steiger te hebben, toch een beetje die 'cool-factor' denk ik :')
Wel vind ik het belangrijk dat alles correct geleerd en uitgevoerd wordt. ik zie zo vaak ongecontroleerde steigers, paarden die uitslaan terwijl ze geen seconde netjes stil kunnen blijven staan, ook bij mensen die zelf lessen in VD aanbieden. Ik wil dat VD ook een beetje nut heeft dus mee draven met buiging in het lichaam, kunnen laten verzamelen in de gangen, verzameld steigeren, netjes benen onderbrengen, buigen met correct ruggebruik etc. en ik vind het leuk om in vrijheid te werken met mijn paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:43

Ik kan het zelf ook niet zo goed plaatsen hoor. Ik heb vroeger heel fanatiek VD gedaan met mijn 2 vorige pony's. Ik was 1 van de eersten op bokt (samen met Joyce en kim ;) ) die dit deden. En nu, 11 jaar later, 2 andere pony's, en ik doe er nog nauwelijks wat mee