Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nista_RX schreef:Een balkje bij de achterbenen inderdaad, of als het paard naar voren loopt met de achterbenen het been even aanraken met de zweep en terugduwen.
s6801881 schreef:Een te brede spagaat is eigenlijk ook niet aan te raden, tenzij je hem over de rug vraagt (naar voren dus eigenlijk de achterbenen ver weg gezet, ook daar zit een limiet aan). Je vraagt je paard hier zijn gezicht op de voorhand te zetten, zodat de lijn van schouder naar hoef loodrecht loopt t.o.v. de grond. Als je de "normale" spagaat (zoals veel mensen het vragen) vraagt hebben vrijwel alle paarden een holle rug. Dat is ook niet gek gezien de positie van de benen. Vraag je dat te breed, dan kan het paard rugklachten ontwikkelen.
Dus niet dit (de "normale" spagaat):
Maar dit (spagaat over de rug) hoewel de meisjes het hoofd hier wel lager zouden moeten vragen, maar ik kan zo 1, 2, 3 niets beters vinden:
Voordeel van een spagaat over de rug is dat je dat ook onder de man kan vragen. Doe je het zoals op het eerste plaatje, dan kan de rug het ruitergewicht niet op gezonde wijze dragen.
Citaat:Aitschh, nee. Die eerste ziet er ook niet zo heel gezond uit....!
Weet jij misschien ook hoe ik een spagaat over de rug kan vragen...? Brokjes bij haar neus zodat ze haar gewicht naar voren verplaats? Of weet jij misschien een betere manier, ik heb hier nog nooit iets over gehoord...Dus ik weet niet hoe ik dat zou moeten vragen....
Heel erg bedankt voor de informatie, dit heeft mijn pony een rugklacht bespaart.... hahaha.
stitchlover schreef:Citaat:Aitschh, nee. Die eerste ziet er ook niet zo heel gezond uit....!
Weet jij misschien ook hoe ik een spagaat over de rug kan vragen...? Brokjes bij haar neus zodat ze haar gewicht naar voren verplaats? Of weet jij misschien een betere manier, ik heb hier nog nooit iets over gehoord...Dus ik weet niet hoe ik dat zou moeten vragen....
Heel erg bedankt voor de informatie, dit heeft mijn pony een rugklacht bespaart.... hahaha.
Ja, dat is een manier inderdaad, die gebruik ik persoonlijk ook als ik de achterhand wil laten rekken.
Zet hem eerst in een normate spagaat zodat het paard nog de mogelijkheid heeft om zijn gewicht naar voren te verplaatsen. dan kun je hem je hand laten volgen. Niet te snel natuurlijk en niet te veel vragen, kijk tot hoever je paard kan en beloon dat, later kun je het uitbouwen.
xTesske schreef:Heej ik loop ook weer tegen een probleem aan.
Ik probeer nu de spagaat via de Jambette te vragen maar als ze de jambette
doet zet ze haar voetje weer precies op de zelfde plaatst terug.
iemand stips?