Spagaat, vrijheids dresuur.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annalovertje

Re: Spagaat, vrijheids dresuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:12

Ik heb het mijn haflinger met een balkje geleerd, het koste veel training, maar nu kan ze hem en ook écht diep.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:44

Een te brede spagaat is eigenlijk ook niet aan te raden, tenzij je hem over de rug vraagt (naar voren dus eigenlijk de achterbenen ver weg gezet, ook daar zit een limiet aan). Je vraagt je paard hier zijn gezicht op de voorhand te zetten, zodat de lijn van schouder naar hoef loodrecht loopt t.o.v. de grond. Als je de "normale" spagaat (zoals veel mensen het vragen) vraagt hebben vrijwel alle paarden een holle rug. Dat is ook niet gek gezien de positie van de benen. Vraag je dat te breed, dan kan het paard rugklachten ontwikkelen.

Dus niet dit (de "normale" spagaat):

Afbeelding

Maar dit (spagaat over de rug) hoewel de meisjes het hoofd hier wel lager zouden moeten vragen, maar ik kan zo 1, 2, 3 niets beters vinden :o:

Afbeelding

Voordeel van een spagaat over de rug is dat je dat ook onder de man kan vragen. Doe je het zoals op het eerste plaatje, dan kan de rug het ruitergewicht niet op gezonde wijze dragen.

amourFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:32

Nista_RX schreef:
Een balkje bij de achterbenen inderdaad, of als het paard naar voren loopt met de achterbenen het been even aanraken met de zweep en terugduwen. :j

Okee! Ik heb het geprbeerd ja, de eerste paar keer liep ze weer naar voren, maar later lukte het echt goed, nog even en ze heeft het helemaal onder de knie!

amourFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:36

s6801881 schreef:
Een te brede spagaat is eigenlijk ook niet aan te raden, tenzij je hem over de rug vraagt (naar voren dus eigenlijk de achterbenen ver weg gezet, ook daar zit een limiet aan). Je vraagt je paard hier zijn gezicht op de voorhand te zetten, zodat de lijn van schouder naar hoef loodrecht loopt t.o.v. de grond. Als je de "normale" spagaat (zoals veel mensen het vragen) vraagt hebben vrijwel alle paarden een holle rug. Dat is ook niet gek gezien de positie van de benen. Vraag je dat te breed, dan kan het paard rugklachten ontwikkelen.

Dus niet dit (de "normale" spagaat):

Afbeelding

Maar dit (spagaat over de rug) hoewel de meisjes het hoofd hier wel lager zouden moeten vragen, maar ik kan zo 1, 2, 3 niets beters vinden :o:

Afbeelding

Voordeel van een spagaat over de rug is dat je dat ook onder de man kan vragen. Doe je het zoals op het eerste plaatje, dan kan de rug het ruitergewicht niet op gezonde wijze dragen.

Aitschh, nee. Die eerste ziet er ook niet zo heel gezond uit....!
Weet jij misschien ook hoe ik een spagaat over de rug kan vragen...? Brokjes bij haar neus zodat ze haar gewicht naar voren verplaats? Of weet jij misschien een betere manier, ik heb hier nog nooit iets over gehoord... :o Dus ik weet niet hoe ik dat zou moeten vragen....
Heel erg bedankt voor de informatie, dit heeft mijn pony een rugklacht bespaart.... hahaha.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:22

Citaat:
Weet jij misschien ook hoe ik een spagaat over de rug kan vragen...? Brokjes bij haar neus zodat ze haar gewicht naar voren verplaats? Of weet jij misschien een betere manier, ik heb hier nog nooit iets over gehoord... :o Dus ik weet niet hoe ik dat zou moeten vragen....
Heel erg bedankt voor de informatie, dit heeft mijn pony een rugklacht bespaart.... hahaha.

Ja, dat is een manier inderdaad, die gebruik ik persoonlijk ook als ik de achterhand wil laten rekken.
Zet hem eerst in een normate spagaat zodat het paard nog de mogelijkheid heeft om zijn gewicht naar voren te verplaatsen. dan kun je hem je hand laten volgen. Niet te snel natuurlijk en niet te veel vragen, kijk tot hoever je paard kan en beloon dat, later kun je het uitbouwen.

amourFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 20:14

stitchlover schreef:
Citaat:

Ja, dat is een manier inderdaad, die gebruik ik persoonlijk ook als ik de achterhand wil laten rekken.
Zet hem eerst in een normate spagaat zodat het paard nog de mogelijkheid heeft om zijn gewicht naar voren te verplaatsen. dan kun je hem je hand laten volgen. Niet te snel natuurlijk en niet te veel vragen, kijk tot hoever je paard kan en beloon dat, later kun je het uitbouwen.

Oke! Dankjewel! Normale spagaat kan ze al half, niet echt heel erg uitgestrekt, maar ik doe het rustig aan. Dan ga ik eerst de spagaat voluit oefenen en dan langzaam naar voren vragen! :D Bedankt! _/-\o_

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:26

Heej ik loop ook weer tegen een probleem aan.
Ik probeer nu de spagaat via de Jambette te vragen maar als ze de jambette
doet zet ze haar voetje weer precies op de zelfde plaatst terug.

iemand stips?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:34

@xTesske
ik vraag dan de jambette terwijl ik een snoepje voor zijn neus houd.
zo zet hij zijn been naar voren, zodat hij in de richting van het snoepje gaat. :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:38

xTesske schreef:
Heej ik loop ook weer tegen een probleem aan.
Ik probeer nu de spagaat via de Jambette te vragen maar als ze de jambette
doet zet ze haar voetje weer precies op de zelfde plaatst terug.

iemand stips?

Ik zou het sowieso niet uit de jambette leren, daarmee kan je namelijk de corecte jambette afleren doordat het paard leert dat hij de voeten naar voren moet zetten. Je kan het beste gewoon de benen via een normale stap naar voren aanleren.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:53

MarlindeRooz@ oke dankjewel

s6801881@ hoe leer je dat aan dan, want als ik voetje vraag doet ze ook meteen de jambette.

Of heeft iemand ervaring met de benen zelf naar voren zetten?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:01

een stap naar voren vragen door haar uit balans te halen, als ze het voorbeen verzet meteen belonen, als ze het achterbeen verzet in z.s.m. stoppen, anders achteruit.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:02

Hoe haal ik haar uit balans?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:03

door haar naar links of rechts te vragen. Scherp, dus geen simpele volte, maar echt zover dat ze uit balans raakt en een been moet bijzetten om dat te corrigeren.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 16-05-12 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:03

Ik vraag ht gewoon vanuit de Jambette, pas daarna ga ik de jambette verbeteren want die is nog niet zoals ik hem wil hebben.
Dus bij mij maakt het niet veel uit of hij daardoor de jambette verkeerd doet, want ik ga die toch nog beter bevestigen.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:05

s6801881@ ik snap het niet helemaal, ze moet toch stil staan en alleen de voorbenen verzetten en geen rondjes lopen?

MarlindeRooz@ dat is bij mij ook wel de jambette moet nog een stuk verbeterd worden

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:16

Heel vaak als je de spagaat vanuit de jambette gaat leren kun je vaarwel zeggen tegen je spaanse pas :)

Ik zou het gewoon met balkje proberen, 1 van de meest eenvoudige en simpele manieren om hem aan te leren ;)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:40

VisibreTeam@ maar hoe moet ik de beetjes dan naar voren vragen

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:47

Gewoon koppie laag, elk stapje met de voorvoeten belonen, elk stapje met de achterbenen paard rustig weer achteruit zetten :)
Afbeelding

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:35

Ik ga het eens proberen met jullie tips en kijk of ik het dan ook kan filmen misschien kunnen jullie dan nog tips geven

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:04

Ik ben nu ook de spagaat aan het aanleren.. hebben jullie hier commentaar op?
Afbeelding
Van hieruit ga ik nu naar het compliment:

Afbeelding

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:09

ziet er netjes uit! :)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:22

xTitanic@ hoe heb jij het aangeleerd?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:58

xTesske: Ik heb bij de eerste keer zijn voorste benen die voor het balkje staan gewoon beetje bij beetje naar voor gezet. Toen keek ik hier en heb ik gezien dat dat de foute spagaat is. De dag daarna heb ik hem gewoon met een snoepje gelokt en als hij zijn voorste benen verzette hem beloond, als hij zijn achterste been verzet gewoon terug naar achteren gestapt :)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:51

Oke. dankje.

ik moet echt brokjes halen heb op het moment niks op te belonen dus kan niet beginnen

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:08

Hier waar ik er op zit :)
Afbeelding