Inderdaad gister met tweespan ging het echt super!! Hoofdje ook Standje relax!!
xElienx
Geplaatst: 18-04-12 19:13
Ze pakt het goed op zeg! fijn dat dit de oplossing lijkt te zijn
persoonlijk zou ik alleen voor een anders syteem kiezen. Ik ben niet zo'n fan van die 'wurg'systemen, en ook niet van de kruislingse systemen omdat ze hulpen dan eigenlijk omgekeerd inwerken. zelf zou ik eerder voor zoiets gaan. Je kunt er goed op ontspannen en de hulpen komen duidelijk over, zonder dat het hoofdstel steeds strakker wordt aangesnoerd Serreton (voor sil wel iets te groot). sil was hier net zo makkelijk op te sturen als op een bit.
Manda
Geplaatst: 18-04-12 19:56
Dat systeem ziet er goed uit!
Lola heb ik voordat ik de neusriem had ook gewoon met halster een paar keer aan de lange lijnen gehad en dat ging ook heel goed met sturen. Maar meer bitloze systemen voor de mini's kon ik eigenlijk niet vinden...
Die Sil omheeft is toch gemaakt van een kaptoom? Of is die dat echt een serreton voor kleintjes?
xElienx
Geplaatst: 18-04-12 20:04
dit is een zelfgemaakte serreton (door merrieveulen op bokt), eigenlijk nog iets te groot voor sil, want je kon hem niet strakker doen, waardoor de neusriem snel wat te hoog ging zitten als ze afboog en ging schuiven. maar hij was wel lekker zacht en dik onderlegd op de neus. Een heel vriendelijk en fijn hoofstelletje. Misschien kun je iets met een kaptoom ofzo? zo ver heb ik me er nog niet in verdiept
Ik sta nog steeds wel positief achter het kruislingssysteem, ik zou het zelf geen 'wurg' systeem noemen bijvoorbeeld maar ik wil opzich ook wel andere bitloze systemen eens proberen om te kijken of er verschil te merken is . Maar dat ga ik dan wel doen als Lola straks weer thuis is .
Ziet er super uit! Lola idd nog wat tegen de druk maar dat komt wel goed denk ik, is ook hele omstelling van bit naar bitloos, zeker voor zo'n heftig en jong dier. Maar wilde hier precies hetzelfde zeggen als Elien, heb liever een sidepull dan een kruislings systeem, vooral omdat ik zelf het kruislings systeem onduidelijk vind. Bij een sidepull is links trekken gewoon hoofd omdraaien en ik vind het kruislingse teveel ruis bevatten omdat je onder het hoofd werkt ipv heel simpel op de neus. Anna als je wil kan ik de kaptoom meenemen naar de HCA meeting. Zoals Sil omheeft is natuurlijk super mooi maar dat is handgemaakt en niet in productie verder, de kaptoom die ik heb komt er ondanks dat ie wat groffer is heel dicht in de buurt. Ik werk graag bitloos en vind het voor de afwisseling ook gewoon fijn maar werk dan wel graag met een systeem wat vriendelijk doch duidelijk is Ik hoor het wel!
Manda
Geplaatst: 19-04-12 11:53
Graag!! Dan kan ik die kaptoom zien en eventueel uitproberen .
Het kruislingssysteem geeft het hele hoofd een setje een bepaalde kant op ipv alleen via de neus, dus eigenlijk vind ik de bedoeling van het systeem niet eens zo gek... Dit staat erover in de link die ik hierboven gaf: Dierenarts dr. Robert Cook ontwikkelde aan het eind van de vorige eeuw een bitloos hoofdstel waarbij twee doorlopende keelriemen over de onderkaak kruisen en via een ring aan weerzijden van de neusriem doorlopen en waaraan de teugels worden bevestigd. Hij ontwikkelde dit systeem op basis van het reeds langer bestaande Be Nice Halster, met de kaakgekruiste koorden. De druk van de beide teugels wordt verdeeld over het hele paardenhoofd. Net als bij de kingekruiste hoofdstellen geldt hier in nog sterkere mate dat de gekruiste kaakbanden het hoofd in de juiste richting duwen in plaats van trekken. Het hoofdstel, neusriem en kaakbanden liggen vlak tegen het paardenhoofd. De neusriem heeft een speling van twee platte vingers op de neusbrug. In tegenstelling tot de andere bitloze optomingen werkt dit hoofdstel minder volgens het principe van loslaten (release), maar wel met duidelijke drukvermindering.
Maar zoals ik al zei sta ik wel open om andere systemen te proberen!
Als je een dubbele knoop maakt in het touwtje bij de neusriem onderbreek je het kruislingssysteem en is het ook gewoon een sidepull, dat zouden we natuurlijk ook eens kunnen proberen .
Zo heb ik die werking niet ervaren, mijn ponys die prima halstermanieren hebben en allemaal bitloos een basis hebben, en dan vooral nels, snapte hier niets van. Die stond stil omdat ie het niet begreep