parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:21

Vaak wordt er gedacht dat Parelli alleen op de grond gebeurt maar dat is niet zo. Parelli doe je ook als je op je paard zit en heeft dus niet alleen te maken met communicatie vanaf de grond. Hier wordt wel vaak mee begonnen. Heb net een video gezien hoe je een paard die alleen op de voorhand loopt meer op de achterhand krijgt dus het is ook voor ruiters interessant. Het gaat allemaal om communicatie met je paard. Doe zelf niet strikt aan Parelli maar haal er wel tips vandaan om de communicatie te verbeteren. En je bent nooit uitgeleerd en er valt altijd wat te verbeteren. een ding is zeker: Perfectie zul je nooit bereiken, je kunt het alleen benaderen. Dus iemand die zegt dat de communicatie tussen hem en zijn paard perfect is heeft een bred voor de kop :P

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:22

Dus je vind dat parelli + de dvds er zijn voor mensen die begrijpen wat ze doen met hun paard?

En ik ruk niet aan mijn paard zijn halster om hem te laten wijken hoor, misschien kan het zijn dat dat niet aan Parelli ligt maar een of ander vaag persoon die zegt dat hij eraan doet maar het duidelijk niet helemaal begrijpt.

En later in je levels ga je naar Finesse geloof ik en dan komt het rijden erbij, maar dat weet ik niet zeker.

lailapri

Re: parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:23

Je mag het vertalen zoals je wilt, ik ga het topic verlaten en naar me bedje, morgen weer lekker paardjes afbeulen gna gna

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:24

lailapri schreef:
Je mag het vertalen zoals je wilt, ik ga het topic verlaten en naar me bedje, morgen weer lekker paardjes afbeulen gna gna

Godsamme zeg, ik weet niet van wie je dat denkt te horen maar ik vind je best irritant.
Veel plezier mee.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:28

NeverGiveUp schreef:
Dus je vind dat parelli + de dvds er zijn voor mensen die begrijpen wat ze doen met hun paard?

En ik ruk niet aan mijn paard zijn halster om hem te laten wijken hoor, misschien kan het zijn dat dat niet aan Parelli ligt maar een of ander vaag persoon die zegt dat hij eraan doet maar het duidelijk niet helemaal begrijpt.

En later in je levels ga je naar Finesse geloof ik en dan komt het rijden erbij, maar dat weet ik niet zeker.

Op wie slaat de zin over dvds? Want daar heb je mij niet over gehoord ;) Er zijn er hier meerdere in de buurt die het doen ja. Bij hun vind ik het er echt heel onvriendelijk uitzien :j Op een persoon na, meid met een fries, en dat vond ik er altijd heel ontspannen en mooi uitzien.

Het ligt misschien aan mij maar vind het een rage worden. Misschien dat daarom meer als de helft niet weet waar die mee bezig is?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:31

Nee alleen dat zinnetje had ik tegen lailapri

Ik denk dat dat best zou kunnen! Net als bitloos rijden ofzo?
Ik denk dat je wel een punt hebt.

Maar ik vind het meer dan even aan parelli doen...
Ieder voor zichzelf ik respecteer álles als diegene zijn paard maar een beetje respecteerd, daar hoef je echt geen methode voor te volgen.

Het is wel zo dat er fases inzitten he, dus je begint met een zachte fase en die kan harder worden, maar als dat resulteerd in rukken slaan en trekken dan klopt er iets niet..
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 17-04-12 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:31

lailapri schreef:
prima het mag er zijn.
Als je er niets van begrijpt van wat je doet, maar je paard geeft aan dat je het juiste doet, wat heb je dan aan dvd's en kennis? Wat je weet is slechts een deel van wat je kunt, dus buiten de lijntjes denken is meer als een andere methode volgen.

En als een methode je nou leert om buiten de lijntjes te denken? :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:59

Dat is niet het algemene beeld dat ik krijg van Parelli-volgelingen. Meestal volgen die heel keurig het uitgezette paadje ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:01

Misschien is dat makkelijker? ik denk dat veel later pas zelf dingen gaan zien en doen maar eerst inderdaad het 'boekje' volgen.
Ik heb geen boekje maar iemand die me lesgeeft en ik weet niet hoe die het doet want ik ken de boekjes niet :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:03

Niet kijken naar de volgelingen, kijken naar de gecertificeerde instructie zelf. Want Parelli heeft een probleem. Niet iedereen die les geeft is gecertificeerd, er zijn genoeg (teveel) beunhazen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:04

Ik snap je post niet helemaal, wat bedoel je en is hij naar mij bedoelt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:06

Was een reactie op Waratje, maar geldt ook voor jou.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:07

Dan snap ik hem alsog niet, bedoel je dat je naar Parelli moet kijken en niet naar de instructrice als die niet gecertificeert is?

Degene waar ik al een jaar les van krijg heeft niks geen certificaat, alleen heel veel ervaring en cursussen gevolgd van grotere types.
Ik ken haar goed, inspireert me elke keer weer, leert me elke les zoveel bij, dus daar twijfel ik absoluut niet over.

Maar dat moet iedereen maar voor zichzelf ontdekken, hetzelfde met hoefsmeden etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:15

Je moet niet kijken naar volgelingen die het niet begrepen hebben, en op grond van wat je van die volgelingen ziet, je oordeel vellen of een methode goed is of niet.
Kijk naar de mensen die iets kunnen, gecertificeerde instructie en hun leerlingen.
Want je kunt er echt niet omheen, alleen van DVD en uit boekjes ga je het niet leren. Je hebt iemand nodig die je controleerd. En er zijn teveel mensen die geen controle hebben. En daar behoren ook degenen toe die Parelli onderwijzen, zonder certificaat.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-04-12 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:18

Cassidy schreef:
Niet kijken naar de volgelingen, kijken naar de gecertificeerde instructie zelf. Want Parelli heeft een probleem. Niet iedereen die les geeft is gecertificeerd, er zijn genoeg (teveel) beunhazen.

Ik kijk naar de volgelingen om te zien wat de resultaten zijn. Het probleem van Parelli is vooral dat er te weinig goede instructeurs van zijn methode beschikbaar zijn. Daardoor is er weer teveel ruimte voor de beunhazen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:20

Cassidy schreef:
Je moet niet kijken naar volgelingen die het niet begrepen hebben, en op grond van wat je van die volgelingen je oordeel vellen of een methode goed is of niet.
Kijk naar de mensen die iets kunnen, gecertificeerde instructie en hun leerlingen.
Want je kunt er echt niet omheen, alleen van DVD en uit boekjes ga je het niet leren. Je hebt iemand nodig die je controleerd. En er zijn teveel mensen die geen controle hebben. En daar behoren ook degenen toe die Parelli onderwijzen, zonder certificaat.

Ohhhhh zo heb je helemaal gelijk haha _/-\o_

Behalve dat ik geen les krijg van iemand met een certificaat maar zij wel ver in de finesse is nu, ik zie ook hoe ze met haar paard om gaat, hoe hij in de trailer loopt als ze hem een teken geeft, dus dat gaat voor mij niet op. Maar dat is iedereen zijn eigen keus.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:26

waarom de meeste niet weten waar ze mee bezig zijn is omdat ze het niet goed bestuderen en mede omdat het duur is vele het gewoon via youtube kijken. je mist dan een behoorlijk stuk.
Ook heb je mensen die t doen omdat andere er baat mee hebben maar zelf niet snappen waarom ze iets doen. De bedoeling van parelli is een moederrol aan te nemen en dus de leider. Het paard in de wei luisterd naar piepkleine dingen wat lichaamstaal betreft. In princiepe jou je je paard een kant op moeten kunnen sturen, een gang sneller of langzamer laten gaan, achteruit, vooruit en halthouden op enkel een miniscuul kleine vingerbeweging(bij wijze van) handige hiervan is dat als het paard perfect achterhand van je afdraait, voorhand etc het op het paard ook een stuk makkelijker word om het aan te leren. Of dit nu dressuur of western gericht is.

helaas heb je mensen die geen gedult hebben, stappen overslaan etc en ja dan kan t er enorm onvriendelijk uit zien. Maar ELKE methode kan slecht zijn als het verkeerd gedaan word.
T fijne aan parelli vind ik dat hij t je netjes uitlegt en ik zie daadwerkelijk verandering in de paarden, Je kunt indien je het goed doet er echt een totaal ander paard mee krijgen.

Het is natuurlijk doordat t een beetje een rage word ook dat er meer mensen zijn die het inderdaad niet snappen. Dat is jammer want zo hoort t niet maar mensen krijgen wel een verkeerd beeld zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:30

Dat overslaan van stappen wordt niet alleen getriggert door de prijzen van het Parelli programma, het wordt ook veroorzaakt omdat er ook op bokt genoeg mensen zijn die roepen dat je je eigen weg moet vinden en toe kunt passen wat je op dat moment geschikt lijkt, of dat je oefeningen over kunt slaan. En dat werkt niet. Hoe banaal de oefeningen ook lijken en blijken, ze hebben een doel, en doen wat me je en met je paard.

xxxxLilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 17:55

Citaat:
Nou ik ook dan,

En euhh ik ben best leek in parelli maar zie er het hier wat in de buurt doen en dat vind ik er nou ook niet echt bepaald vriendelijk uitzien.

Lekker aan een touwhalster rukken omdat je paard moet wijken -O-

ik weet niet hoe jij het hebt gedaan maar niet goed in ieder geval!

xxxxLilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 18:27

lailapri schreef:

hmm het betekent niet dat je paarden afbeult hoor als je geen parelli gebruikt, ik bedoel alleen dat paarden van afbeulen niet beter worden, mar blijkbaar word dit tegen jou vaak gezegd aangezien het erg in je hoofd zit!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:28

Ik doe wel PNH, gewoon omdat het een goed doortimmerd lespakket is. Ik combineer het wel met clickertraining, dwz voedselbeloning voor goed uitgevoerde oefeningen :j

xxxxLilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 18:32

ik train mijn paarden ook met stemcommando, zo gaan zij als ik een kus geluidje maak in galop over enz. dat is erg handig! kost wel veel tijd, het is het handigst om het gelijk vanaf belering af aan te doen..

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:20

xxxxLilly schreef:
Citaat:
Nou ik ook dan,

En euhh ik ben best leek in parelli maar zie er het hier wat in de buurt doen en dat vind ik er nou ook niet echt bepaald vriendelijk uitzien.

Ik doe niets met mijn pony's waar ik geen verstand van heb, misschien beter lezen?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:25

xxxxLilly schreef:
Citaat:
Nou ik ook dan,

Zij trekt niet aan het halster, dat had ze gezien, dat is iets anders.
Maar dat het niet goed is is duidelijk.

xxxxLilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 19:54

Citaat:
Ik doe niets met mijn pony's waar ik geen verstand van heb, misschien beter lezen?

uhu.