Spongebob @ VD, gave foto's!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:11

xhenkexspons schreef:
s6801881 schreef:
Je passage is alleen dressuurmatig niet correct. Zijn achterhand is nog te stuwend, terwijl je in de passage of all things juist een dragende achterhand wil zien. Daarnaast is hij niet goed over de rug. Als je het doet, leer het dan ook goed aan, dit is namelijk niet echt bevordelijk voor het lichaamsgebruik.

Kan een paard in een keer een correcte passage uitvoeren, nee ik geloof het niet.
Hier zijn we hard mee bezig, en dat zullen we blijven, dit is ook een begin he. ;)
Ook is dit een slechte foto ;)

Je kan wel lekker bij de hand gaan doen, maar als je zelf niet erbij zet dat je het voor de eerste keer vraagt, kan ik daar niet op anticiperen ;) Daarnaast is dan nog steeds je basis voor de passage niet correct gelegd ;) Ook in het VD moet die basis in orde zijn.

xhenkexspons

Re: Spongebob @ VD, gave foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 15:22

Bij de hand gaan doen? Kom op zeg, ik zeg ook gewoon mijn mening.
Ik zeg dat ik er hardt mee bezig ben, kom jij het anders even regelen? Dat die een "correcte passage" uitvoert?
Verder reageer ik er niet meer op.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:31

De eerste foto's zien er erg leuk uit, heel leuk paardje ook. Foto 9,10 en 11 vind ik jammer. :n

Je pony is heel leuk en doet vast goed zijn best, maar kijk eens wat een iel nekje erop zit! Dat beestje heeft niet de spieren om zulke zware oefeningen te doen. Je ziet bij de passage dat hij zich draagt op zijn onderhals in plaats van op zijn rug en achterhand. Natuurlijk kan een paard iets als de passage niet direct goed, maar: practice doesn't make perfect, pérfect practice makes perfect. Als je gaat oefenen vanuit een verkeerde basis, zul je de oefening nooit kunnen uitvoeren zoals het moet.

En een paard dat nog niet eens een goede passage of piaffe, over de rug en gedragen, kan lopen de 'capriool' laten springen, daar heb ik geen goed woord voor over. |o Je wilt niet weten wat er nu gebeurd in de rug en voorbenen van het diertje zodra hij neer komt. Je hele basis is hier ook duidelijk al niet goed; je uitgangssteiger is waarschijnlijk te stijl en de benen zijn niet goed genoeg ingeklapt, want die flapperen op je foto terwijl ze op deze hoogte nog ingeklapt zouden moeten zijn richting de buik.

Ik vind het knap dat je zoveel oefeningen hebt aangeleerd maar alsjeblieft, denk een beetje aan je paard.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:32

Wat een mooie foto's van jullie samen! :j

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:16

Oh wat een gave zeg! :D

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:19

Leuk paardje heb je.
Foto is vind ik echt <3

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:38

rider schreef:
De eerste foto's zien er erg leuk uit, heel leuk paardje ook. Foto 9,10 en 11 vind ik jammer. :n

Je pony is heel leuk en doet vast goed zijn best, maar kijk eens wat een iel nekje erop zit! Dat beestje heeft niet de spieren om zulke zware oefeningen te doen. Je ziet bij de passage dat hij zich draagt op zijn onderhals in plaats van op zijn rug en achterhand. Natuurlijk kan een paard iets als de passage niet direct goed, maar: practice doesn't make perfect, pérfect practice makes perfect. Als je gaat oefenen vanuit een verkeerde basis, zul je de oefening nooit kunnen uitvoeren zoals het moet.

En een paard dat nog niet eens een goede passage of piaffe, over de rug en gedragen, kan lopen de 'capriool' laten springen, daar heb ik geen goed woord voor over. |o Je wilt niet weten wat er nu gebeurd in de rug en voorbenen van het diertje zodra hij neer komt. Je hele basis is hier ook duidelijk al niet goed; je uitgangssteiger is waarschijnlijk te stijl en de benen zijn niet goed genoeg ingeklapt, want die flapperen op je foto terwijl ze op deze hoogte nog ingeklapt zouden moeten zijn richting de buik.

Ik vind het knap dat je zoveel oefeningen hebt aangeleerd maar alsjeblieft, denk een beetje aan je paard.

Kijk daar kan ik me dus helemaal in vinden. Dan hoor je het ook eens van een ander. _/-\o_

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 23:09

Dus ik neem het niet van jullie aan? Ik vindt het prima dat iedereen zn mening deelt, ik ben er ook hardt mee bezig, alles op zn tijd. Ook voordat jullie je mening gaven :p
Maar bedankt voor jullie "tips", zo noem ik het maar dan hé.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:11

Ik hoop dan dat je de echte tip ook doorhebt, zonder aanhalingstekens, ga een stap terug, want je paard is simpelweg nog niet klaar voor de oefeningen uit de hogeschool. Ga hem eerst eens in de bovenlijn trainen, en werk in die training eens naar de verzameling toe. Pas als je de verzameling correct heb bevestigd, kan je door naar de piaffe/passage/levade etc. (levade is een voorwaarde voor de capriool, niet steigeren)
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 05-04-12 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 23:13

Ja dat bedoel ik ook. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 02:02

Ik wil je best tips geven, daar ga je alleen weinig aan hebben als je basis niet correct is...

Maar goed, ik wil best een poging wagen. Het vervelende met dit soort dingen is, dat de 'slechte' weg vaak het snelst is, de goede weg met de perfecte basis geeft minder snel resultaten. Uiteindelijk heb je er wel alleen jezelf mee, want oefeningen met een slechte basis zullen nooit perfect worden, vroeg of laat kom je op het punt waarin geen vooruitgang meer mogelijk is omdat je dan die spieropbouw echt nodig gaat hebben.

Heel kort gezegd, als je geen ervaring hebt met hoge school oefeningen, is de correcte volgorde van oefeningen: piaffe, passage, levade/pesade, croupade, (courbette), capriool. Passage ontwikkel je dan vanuit piaffe, levade vanuit piaffe, croupade vanuit levade en capriool vanuit croupade. Mocht je interesse hebben in de courbette, dan die nog in de tussenfase.

Om ook maar te gaan denken over piaffe, moet het paard bekend zijn met verzamelde oefeningen. De beste manier hiervoor is om te zorgen dat het paard aan de hand in stap en draf al bekend is met schouderbinnen, schouderbuiten, travers en eventueel renvers. Een onervaren trainer doet er verstandig aan piaffe te ontwikkelen vanuit een schouderbinnen, het paard wordt dan namelijk door zijn eigen stelling van nature afgeremd en de diagonale passen zijn makkelijker te bewerkstelligen. De vlieger gaat echter alleen op als het paard een correcte schouderbinnen loopt, zonder de buitenschouder weg te drukken.

Hier trek je ongeveer 6 maanden tot een jaar voor uit. Het gaat er niet alleen om dat het paard de oefeningen kan, het gaat erom dat je de spieren traint. De hele bovenlijn van je paard moet veranderd worden.

Vanuit piaffe kun je dan beginnen aan passage en later aan de levade.

Wat capriool betreft, met alle respect, zet dat voorlopig uit je hoofd. Zelfs binnen de klassieke hoge school zijn er maar weinig paarden die een correcte versie kunnen springen en maar weinig trainers die dit kunstje praktiseren. Het kost zo ongelooflijk veel kracht, dat is niet weggelegd voor alle paarden. Het is realistischer om te werken aan een croupade, die lijkt er een beetje op maar is een stuk minder heftig en voor veel paarden een stuk makkelijker.

Maar goed, begin bij het begin, en leer zelf bewust te kijken naar hoe je paard loopt en wat zijn spieren doen. Als je nu echt eerlijk bent tegen jezelf, wordt jij dan heel blij en gelukkig van de bespiering van je paard en de foto's die je nu gepost hebt?

Suus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:47

Wauw, en wat heeft je pony een leuke naam <3

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:25

Echt hele leuke foto's Henke !

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:42

Super mooie en leuke foto's,
knap hoor die samenwerking!

DaisyJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:38

Gaaaaaf <3

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:32

wauuwu super gave fotos vooral de eerste vind ik erg mooi !

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:34

Wauw, knap! En wat een mooie bles heeft ie! :9

Nora175

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:23

waauw wat knap leuke pony heb je trouwens