[AR] Vragen mbt menwagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Vragen mbt menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 00:52

Zoals ik al zei heb ik er niet zoveel verstand van en kan je vraag verder niet beantwoorden, maar wellicht dat er morgen nog wat mensen reageren die je van advies kunnen voorzien, alhoewel ik denk dat het uiteindelijke punt het zelfde is. :) succes desalniettemin

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:22

een paard dat dus niet vaak voor de kar zal staan is niet getraind,en zal dus met zo'n kar ook veel meer moeite hebben.en je paardje moet het wel leuk blijjven vinden.je schrijft ook dat je gaat kijken of je de as kunt vervangen etc deze wagen word zo wel erg duur.ik zou hem naar het oud ijzer brengen en sparen voor zo'n wagen van de link van marktplaats.deze zelfbouwer die jij hebt zou ik geen paard voor zetten/of geld in steken.maar jullie zijn het er niet mee eens

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:29

Jeetje zeg, niet iedereen heeft 1500 euro voor een 2e hands wagen of kan direct een nieuwe wagen kopen. Natuurlijk lopen de gloednieuwe marathonwagentjes lichter en beter maar als alles veilig is zie ik het probleem niet.

Trouwens kan het ook heel leuk zijn om aan dit wagentje e.e.a. te versleutelen. En omdat de wagen op autobanden staat hoeft deze niet per ce zo zwaar te lopen dat het paard de lol in het werk verliest. Ik heb er zelf zo 1 staan die ik met 2 vingers voor en achteruit kan duwen.

Ts, ik heb verder weinig tips maar ik vind dat je best een leuke wagen hebt. Succes met het opknappen! :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:58

nee maar je kan er wel voor sparen
_Nelleke_ schreef:
Jeetje zeg, niet iedereen heeft 1500 euro voor een 2e hands wagen of kan direct een nieuwe wagen kopen. Natuurlijk lopen de gloednieuwe marathonwagentjes lichter en beter maar als alles veilig is zie ik het probleem niet.

Trouwens kan het ook heel leuk zijn om aan dit wagentje e.e.a. te versleutelen. En omdat de wagen op autobanden staat hoeft deze niet per ce zo zwaar te lopen dat het paard de lol in het werk verliest. Ik heb er zelf zo 1 staan die ik met 2 vingers voor en achteruit kan duwen.

Ts, ik heb verder weinig tips maar ik vind dat je best een leuke wagen hebt. Succes met het opknappen! :)

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 09:30

Ja, ik kan eroor gaan sparEn. Maar op het moment dat ik 1500 euro bijelkaar heb gespaard ben ik 5 jaar verder! (als mijn auto wasmachine niet kapot gaan en er onverhoopt gezinsuitbreiding komt)
Ik vind het leuk om zo'n wagen wat te klussen.
Heb op internet gekeken, een andere as kost rond de 100 euro. Spaakwielen rond de 100 euro (als ik dat neem) een gewone autoband kost rond de 25 euro. Voor hout en verf benik rond de 100 euro kwijt.

Dus stel ik neem verf alleen en neem autobanden dan ben ik 150 euro kwijt aan het opknappen. Daarvoor koop ik geen mooie 2 e handse.
Laatst bijgewerkt door Mias op 04-04-12 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 09:33

keona schreef:
een paard dat dus niet vaak voor de kar zal staan is niet getraind,en zal dus met zo'n kar ook veel meer moeite hebben.en je paardje moet het wel leuk blijjven vinden.je schrijft ook dat je gaat kijken of je de as kunt vervangen etc deze wagen word zo wel erg duur.ik zou hem naar het oud ijzer brengen en sparen voor zo'n wagen van de link van marktplaats.deze zelfbouwer die jij hebt zou ik geen paard voor zetten/of geld in steken.maar jullie zijn het er niet mee eens

Klopt, als het paard eens in de 2 week ervoor zal staan dan is ze idd niet getraind om voor de kar te gaan lopen. Maar ze heeft al eerder voor en kar gelopen met autobanden, dat deed ze in de bak. Daar had ze geen problemen mee. Die trok ze zo weg. En en bak is zwaarder dan asfalt. En conditie heeft ze wel.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:56

oke dan kun je de wagen gaan op knappen,veel plezier er mee
Mias schreef:
keona schreef:

Klopt, als het paard eens in de 2 week ervoor zal staan dan is ze idd niet getraind om voor de kar te gaan lopen. Maar ze heeft al eerder voor en kar gelopen met autobanden, dat deed ze in de bak. Daar had ze geen problemen mee. Die trok ze zo weg. En en bak is zwaarder dan asfalt. En conditie heeft ze wel.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:16

Nou wat een ophef over het opknappen van de wagen...ze kan hier zeker nog een leuke wagen van maken hoor..ik zet een nieuw paard toch echt niet voor de dure marathonwagen die gaat ook eerst met zo 1 als deze aan de gang..en die rolt ook erg soepel ondanks de autobanden..Oke hij is ietwat minder stabiel dan de marathonwagen dat is een punt waar ik het over eens ben maar een paard heeft echt geen moeite om dit te trekken hoor..mijn fjinker hoeft niet eens te trekken als hij rolt dan rolt tie.
Kom op zeg met dat die wagens met autobanden te zwaar zijn..als de paarden dat horen lachen ze je uit.
Voor de recreatie is er helemaal niks mis met zo een wagen...en met een marathon kun je net zo goed als die aan de kletter gaat ook op zijn kantje gaan. Je kan met zo een wagen natuurlijk niet vol gas dor het bos maar dat snapt ze zelf ook wel..
En zoals al eerder gezegd niet iedereen heeft zoveel geld om gelijk een dure wagen aan te schaffen..En om als beginnende menner ook al gelijk een dure wagen te kopen vind ik ook erg ver gaan. Je kan altijd nog kijken voor een andere wagen als je ermee verder wilt of de sport mee in wilt.. Voorlopig zie ik daar een wagen staan die zeker een opknapbeurt kan gebruiken maar vind het ver gaan om te zeggen rijd hem maar naar de schroothoop. Het is geen wagen der wagens maar absoluut geen schroot.

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:59

Ik zou je wagen gewoon lekker opknappen, je hebt echt geen wagen nodig van 1500 euro.
om recreatief te mennen stop dat geld in een goed tuig.
Je tinker lacht om een paar auto bandjes (zo lang je de lagers goed smeert loopt het bijna net zo soepel als een marathon wagen)

Om je een tip te geven, want daar begon het mee, Geen mdf gebruiken als er een regen druppel op komt zwelt mdf giga op en is het zijn stevigheid kwijt.
Gebruik gewoon watervast verlijmd betonmultieplex

Smeer alle vet nippels goed en niet geheel onbelangrijk test je rem voor je je paardje er voorzet

Mias schreef:
En dan de laatste, maar wel belangrijke vraag. Wat zou een mooie kleur om de kar mee te verven?
Het ijzerwerk (nu rood) en het houtwerk (nu zwart) zou in 1 of in verschillende kleuren mogen.

Leef je uit met de kleuren, er staat nergens dat je kar niet paars met groen mag zijn, laat je creatieve kant eens los

Ik zit net een verhaal te lezen, hier op bokt, over iemand die zijn/haar trailer uit 1981 heeft opgeknapt, dan hoor je niemand dat het door een prof gedaan moet worden.

Ben benieuwd naar de verbouw foto's +:)+
Laatst bijgewerkt door paulus26 op 04-04-12 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:03

Helemaal mee eens. Als je de wagen opknapt heb je er een erg leuke recreatiewagen aan. Wij hebben zelf de kleine versie voor onze shet en die is echt heel licht. Daar heeft hij helemaal geen moeite mee terwijl hij de marathonwagen van ene kennis (speciaal voor shetten) veel moeilijker door het zand trekt. Daarbij is het belangrijk wat je er mee wilt gaan doen. Als je gewoon lekker wilt toeren dan is de wagen ideaal. Het zijn ook zeker geen onstabiele wagens hoor! Natuurlijk is het leuker en mooier en waarschijnlijk comfortabeler om een echte marathonwagen te hebben maar dat kan niet iedereen betalen. Het is misschien wel goed als je de wagen helemaal hebt opgeknapt om hem na te laten kijken of een beurt te geven. Misschien zit er wel een wagenbouwer in je buurt die je kan helpen of advies kan geven voor wat betreft de wielen en assen. Vaak kunnen zij de assen ook aanpassen of vervangen ben je ook klaar en weet je ook gelijk dat het veilig is als je kar helemaal is nagekeken. Succes! Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Beetje jammer van alle kortzichtige antwoorden en pogingen om er een rel topic van te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:06

Ik heb ook zo'n wagen; met de spaakwielen waar jij het over hebt (zie hiervoor mijn profiel).
Voor deze wagen heb ik €500,- betaald en heb er erg veel plezier van. Leuk spul voor de recreatieve ritjes.
Lekker opknappen dus, niks mis mee!

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 21:15

Iedereen heel erg bedankt voor de reactie's.
Het wagentje is bedoelt om rustige tap/draf ritjes te maken op een zonnige zondag.
Betonplex zat ik ook aan te denken inderdaad.
Ik zal morgen even foto plaatsen!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:03

Mias schreef:
Ik heb een paar vragen over mijn menwagen.

Nu mijn eerste paar vragen, wat voor hout kan ik het beste gebruiken om de kar mee te bekleden?
Mdf, beton Multiplex of is underlayment het beste?
MDF is voor meubels maken e.d. binnen, kan totaal niet tegen vocht.
Multiplex is prima, maar dan wel de watervaste versie nemen zgn: WBP >> best dure plaatjes zeker de 18mm.
Nadeel: je moet voor strak lakwerk alle nerf dichtplamuren.
Neem je normale multiplex dan laat onder invloed van vocht de lagen los.
Betonplex kan ook maar heeft aan beide zijde een donkere gladde vette kunstof couting die onbewerkt spekglad is als
dat vochtig wordt.
verwacht dat lakwerk hier niet goed op hecht ook niet als je het aanschuurt, zou je kunnen testen van te voren op proefstukje afval.

Succes met je karretje, hopenlijk zit al het draaiwerk niet vastgeroest en is de disselschijf niet erg versleten.

hint: Meplaprime WBP multiplex / is voorbehandeld en verfklaar. 18 mm c.a. 38,- / plaat
Linkje: http://www.hetanker.tv/constructiehout/plaatmaterialen/wbp-oc.html

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:12

Er is betonplex met een reliëf aan 1 zijde deze is daardoor niet o minder glad, schilderen wordt echt een probleem. Betonplex is nagenoeg niet te schilderen, verf hecht niet misschien met een primer maar ik betwijfel dat!!

Andere wielen/velgen met banden hangt zeeer sterk af van de wielnaven en de asstompen, even er wat anders aan lassen zodat andere velgen dan wel passen |( al met al een hoop moeite voor een matig resultaat is mijn mening. en de kar te zwaar? met hoeveel ga je erop zitten en hoe zwaar zijn jullie? het is altijd de wagen die te zwaar is, zelf hebben we blijkbaar het ideale streefgewicht wat een paard niet hoeft te trekken?

[/quote Betonplex kan ook maar heeft aan beide zijde een donkere gladde vette kunstof couting die onbewerkt spekglad is als
dat vochtig wordt. verwacht dat lakwerk hier niet goed op hecht ook niet als je het aanschuurt, zou je kunnen testen van te voren op proefstukje afval.

mevisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:22

Ik zou niet aan opknappen beginnen. En toch nog maar even door sparen. Heb met dit soort wagens al te veel ongelukken zien gebeuren. Wees verstandig.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 11:51

haarlem schreef:
Er is betonplex met een reliëf aan 1 zijde deze is daardoor niet o minder glad, schilderen wordt echt een probleem. Betonplex is nagenoeg niet te schilderen, verf hecht niet misschien met een primer maar ik betwijfel dat!!

Andere wielen/velgen met banden hangt zeeer sterk af van de wielnaven en de asstompen, even er wat anders aan lassen zodat andere velgen dan wel passen |( al met al een hoop moeite voor een matig resultaat is mijn mening. en de kar te zwaar? met hoeveel ga je erop zitten en hoe zwaar zijn jullie? het is altijd de wagen die te zwaar is, zelf hebben we blijkbaar het ideale streefgewicht wat een paard niet hoeft te trekken?

Ik had gelezen in een topic waar ze een trailer opknappen dat het bij hun wel is gelukt. Het verven met eerst flnk ontvetten en daarna een primer er op.

Wij gaan op de kar met z'n 2en zitten en wij zijn samen rond de 140 kilo.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 12:15

mevisto schreef:
Ik zou niet aan opknappen beginnen. En toch nog maar even door sparen. Heb met dit soort wagens al te veel ongelukken zien gebeuren. Wees verstandig.

Mijn paard is net beleerd voor de kar, dan ga ik niet gelijk een wagen van 1500 euro aan schaffen.
Als we wat km gemaakt hebbn en ik zie dat ze het echt leuk vind, dan wil ik er nog wel over na gaan denken om zo'n wagen te gaan kopen. Maar ze moet eerst maar wat meer ervaring hebben en km hebben gemaakt.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:24

Leuk opknapplan! Doen. Leuke kleurtjes bedenken. Denk eraan dat als je wagen straks mooi is, je misschien ook wel een stukje van die kleuren in je eigen kleding (bodywarmer, menschort, pet e.d.) wilt, of een bv een schoftonderlegger... Dat zijn leuke kadootjes ook om te vragen. Maar dan moeten de kleuren niet al te vreemd zijn, anders vindt je nooit passende dingen erbij.

Er zijn ook genoeg zulke wagens die prima veilig rijden. De (on)veiligheid en ongelukken liggen niet zozeer aan de soort wagen, maar aan het onderhoud en hoe ermee gereden wordt.
En misschien zijn autobanden zwaarder dan andere wielen, maar dat ligt ook aan hoe soepel je wielen draaien, hoe hard de banden zijn, hoe zwaar de wagen is, de mensen, en hoe de ondergrond is. Ik heb zelf ook zo'n soort wagen, met autobanden, en is niet licht. Maar mijn fjord (loopt 1a2x per week voor de wagen, en heeft goede conditie) loopt er prima mee. Zeker op verharde weg. Maar ook op bospaden. En in mendurance scoort ze altijd goed. Kwestie van opbouwen en trainen.

Just2fast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:23

Je kan voor de delen waar het niet glad mag zijn ook aluminium traanplaat gebruiken ipv betonplex.

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:32

volgens mij kan je ook groen betonplex kopen, als je dan het ijzerwerk wit of roomkleur verft heb je een mooie wagen met niet zoveel werk. ook bruin betonplex kun je ongeverfd laten en dan het ijzer in een bijpassende kleur of juist contrasterende kleur verven. ook wit of hamerite bronskoperslag/oud goudkleurig lijkt mij wel mooi. ik vind het een mooie wagen om mee te beginnen, juist met autobanden heb je een stabiele wagen die best comfortabel rijdt. veel plezier ermee.

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:47

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik die hele wagen er nog helemaal niet zo verkeerd uit vind zien. Oke, het is geen prachtige authentieke koets of sportieve marathonwagen, maar voor recreatieve ritjes istie super.
Zolang alles goed gevet is (lagers e.d.) en soepel loopt, maken die autobanden echt niks uit. Zo'n paard is vaak sterker dan je denkt en het is niet alsof deze kar mee moet gaan doen aan een marathon of mendurance. En een jong paard zou ik al helemaal niet voor een dure wagen zetten.
Ik denk dat je misschien nog beter dezelfde type banden eronder kunt zetten als de wagen op deze manier goed in balans is, voordat je er gekke dingen mee gaat doen.

Ik ben qua kleuren helaas niet erg origineel, maar mijn eigen wagen is donkerblauw met een donkergeel biesje. Ik vind dat het biesje de boel net iets meer opvrolijkt en een netter uiterlijk geeft. Misschien is een biesje dus nog een idee?

Nog iets handigs: vergeet de waterafvoer niet. Veel wagens hebben in de bodem gaatjes zitten (misschien heeft de jouwe dat al hoor), zodat als je in de regen rijdt er geen plas water bij je voeten staat. Is ook niet bevorderlijk voor de duurzaamheid van je wagen.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:15

Wat leuk! Ben zelf ook een menwagen aan het opknappen. Ben je er al over uit welke kleur je hem gaat doen? En al wat foto's hoe ver je er nu mee bent?

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:46

Ik zou idd even marktplaats etc. in de gaten houden voor een kar met spaakwielen etc. Ik had laatst nog een kar gezien met spaakwielen voor 350 euro, als je zo'n wagen opknapt, heb je toch nog een goede kar.:j

Ik heb zelf een paar maanden geleden deze wagen, voor heel weinig geld gekocht, moet nog wel veel aangebeuren, maar m'n pony is ook nog maar 2 jaar.

Afbeelding
https://lh4.googleusercontent.com/-YL4n ... 1/%234.png