Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:En soms komt ook een trainer een paard tegen dat een maatje te groot voor hem is, dat moet hij kunnen en durven toegeven. Te lang bij de basis blijven hangen kan soms averechts werken.
Iemand die hoog in de sport heeft gereden hoeft niet goed te zijn bij het beleren van jonge paarden. Misschien wordt het tijd voor een andere trainer.
Mindfields schreef:heeft daar niet zoveel mee te maken Dhani, een paard een jaar wegzetten op de wei lost hier niets op. Hier moet op de juiste wijze mee gewerkt gaan worden om hem te desensibiliseren. Wegzetten met dit probleem zorgt er niet voor dat dit probleem volgend jaar weg is. Echt niet.
Mindfields schreef:Dit geeft aan dat het zadel geintroduceerd is toen hij daar nog niet aan toe was, en dat hij daardoor vluchtreacties is gaan vertonen. Is dus niet heel slim geweest. Je gaat pas een zadel opdoen als de singel in alle rust geaccepteerd is, en dat lukt met de juiste voorbereiding. Er zijn gewoon wat stappen overgeslagen. Ik snap niet waarom je volhoudt dat dit goed gedaan is, want dat is het overduidelijk niet.Citaat:In het begin was hij zeer braaf, maar toen hij zadeltraining kreeg begon hij overgevoelig te reageren op de singel. Dat probleem is na 2 maanden elke dag werken langzaam verdwenen. Bij het rijden was hij heel ritselig op de ruiter en hij liet overdreven schrikreacties zien op kleine impulsen.
Als reactie op je laatste post: Jawel, want er had sowieso nog niet eens iemand op mogen zitten als hij dit soort problemen vertoont. Je desensibiliseert eerst zover dat hij niet meer gaat schrikken van een ruiter boven en achter hem. Dan pas gaat er iemand op. Dat is dus niet zo gebeurt. Als dit wel was gedaan op die manier had je nu geen 7 maanden later nog niets kunnen doen.
Mindfields schreef:Heeft hij hem ooit laten uitbokken met singel om en gewacht met afhalen tot het paard de singel volledig geaccepteerd had en helemaal zichzelf was zoals hij was zonder singel om? Zodat het paard wist, dit ding is NIET eng, gaat mij NIET opeten, en hoort er gewoon bij?
Cassidy schreef:Het character van een paard kun je niet veranderen. Als je een heet dier hebt, kun je naar boven en naar onder wat bij gaan stellen, maar als jij een paard wilt hebben dat echt nergens van staat te kijken, dan heb jij niets aan een heet en temperamentvol paard.
deruijter schreef:Ik heb ook zo'n paard gehad. Zadelmak maken ging nog wel,
maar met inrijden was hij heel moeilijk. vaak sprintte die gewoon weg zonder enige reden.
In het begin ging ik op beton op stappen en wist ik dat als ik de bak in zou stappen
dat hij ervan door zou gaan. Dus ipv hem terug proberen te nemen en hem in te houden
heb ik hem gewoon 3 kwartier lang laten galoperen, hij ging ervan door dus wie niet luisteren
wilt moet maar voelen. Hij was bek en bekaf (ik was trouwens ook erg moe). Daarna ben ik serieus
te werk gegaan, ik heb hem het zachtste bitje in gedaan wat ik maar had. En ik ben vooral
overgangen gaan maken. Voltes gaan rijden. En als je wist dat die er van door wilde gaan
meteen de volte in. Daarna was die zo doorgetraind dat ik toch eindelijk oefenwedstrijden kon gaan
rijden. Helaas heb ik snel daarna een ongeluk gehad, waardoor het paard nu lang stil staat, dus ik ben
bang dat ik dadelijk weer helemaal overnieuw zal moeten beginnen.
Jammer dat je het paard zal moeten verkopen.
Maar succes ermee
deruijter schreef:Ik heb ook zo'n paard gehad. Zadelmak maken ging nog wel,
maar met inrijden was hij heel moeilijk. vaak sprintte die gewoon weg zonder enige reden.
In het begin ging ik op beton op stappen en wist ik dat als ik de bak in zou stappen
dat hij ervan door zou gaan. Dus ipv hem terug proberen te nemen en hem in te houden
heb ik hem gewoon 3 kwartier lang laten galoperen, hij ging ervan door dus wie niet luisteren
wilt moet maar voelen. Hij was bek en bekaf (ik was trouwens ook erg moe). Daarna ben ik serieus
te werk gegaan, ik heb hem het zachtste bitje in gedaan wat ik maar had. En ik ben vooral
overgangen gaan maken. Voltes gaan rijden. En als je wist dat die er van door wilde gaan
meteen de volte in. Daarna was die zo doorgetraind dat ik toch eindelijk oefenwedstrijden kon gaan
rijden. Helaas heb ik snel daarna een ongeluk gehad, waardoor het paard nu lang stil staat, dus ik ben
bang dat ik dadelijk weer helemaal overnieuw zal moeten beginnen.
Jammer dat je het paard zal moeten verkopen.
Maar succes ermee
stormy8 schreef:De trainer heeft hem laten galopperen toen hij zo reageerde op het omhoog gebrachte hand. Zoals ik al eerder zei, kalmeert hij niet als hij in die mindset is. Figuren rijden is nog helemaal niet aan de orde, we zijn nog steeds bezig aan de longe...
superwoman schreef:stormy8 schreef:De trainer heeft hem laten galopperen toen hij zo reageerde op het omhoog gebrachte hand. Zoals ik al eerder zei, kalmeert hij niet als hij in die mindset is. Figuren rijden is nog helemaal niet aan de orde, we zijn nog steeds bezig aan de longe...
Ik ben dan toch bang voor iets lichamelijks. Al een ander zadel geprobeerd? (of heb ik er overheen gelezen?)
stormy8 schreef:Cassidy schreef:Het character van een paard kun je niet veranderen. Als je een heet dier hebt, kun je naar boven en naar onder wat bij gaan stellen, maar als jij een paard wilt hebben dat echt nergens van staat te kijken, dan heb jij niets aan een heet en temperamentvol paard.
Hij is altijd al heel koel geweest. Van nature is het een koel paard en iedereen die hem leert kennen zegt ook dat het allemaal zo tegenstrijdig lijkt.
deruijter schreef:Stormy, sorry ik wist niet dat jullie nog bezig waren met de longe.
Hou oud is het paard als ik vragen mag, want misschien bereik je meer als je er eenmaal
op gaat zitten.