jong paard trekt zich los

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 21:51

Ariebren schreef:
En doordat hij als puber nu de kans krijgt om zich los te trekken is de oorzaak van straks een onhandelbaar paard.
Juist de pubertjes leren heel veel.
Je kan beter de hengst de wei op gooien en gewoon verder niets meer mee doen.

Kan jij dus ook geen fouten maken.
Van fouten leren die jonge dingen zoveel.

Dus jij maakt geen fouten, wow kan heel de wereld veel van je leren.
Hoop je jezelf beter te voelen door een ander af te breken? :')
je doet je voor als een hengsten goeroe, but than again in mijn dromen ben ik ook GP amazone _/-\o_

Verwijten zijn makkelijk te maken, maar het helpen oplossen daar ben je precies niet zo goed in.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:59

Daarm heb ik vorig jaar mijn hafje laten ruinen op 14 maanden.
Hij zat enorm in de knoop met zijn hormonen, en testte me gigantisch uit.
Omver willen lopen, doorduwen als ik de stal binnen kwam en weet ik wat.
Terwijl hij voorheen (en echt 6 maanden lang!) respect had voor mij.

Sinds hij ruin is (nov. vorig jaar gebeurd), is in minder dan 2 weken tijd zijn rustige karakter terug en ook het respect naar mij toe.
De d.a. heeft me dit tot 3x toe bevestigd dat hij enorm veel last had van zijn hormonen, en om te zorgen voor zijn (paard) eigen rust in zijn lichaam werd er besloten niet uit te stellen tot dit voorjaar, maar dus gelijk in het najaar (gelukkig in een droge periode).

Ik kan zeggen, beste keus!
Ik heb hem het liefst hengst gehouden, maar als een hengst in de knoop zit met alle hormonen (wat voortkwam uit ondervoeding (toen hij bij huis kwam) en binnen 6 weken erg goed op gewicht met dank aan de da en de adviezen van hem (en eigen gevoel) en de regelmatige controle).

Heb nu nog een shethengstje.
Deze weet niet dat hij hengst is, en heeft zelfs respect voor mijn jongste dochter van bijna 2 jaar.
Deze wil ik ook zo houden, mits hij ook met de hormonen komt te zitten als met de haflinger.

Met mijn hafje kan ik lezen en schrijven.
Al kan mijn man nog meer met hem (en dat is pas een paardenman geworden sinds we de paarden bij huis hebben :D), en daar geniet ik ook wel van.
Mijn man hoeft maar te denken en de hafje doet het gewoon.
Ik moet een lichte commando of gebaar maken en meneer doet het vervolgens braaf.

Ik sla mijn paarden niet, ik behandel ze met respect, maar verwacht dat zeker terug.
Ik wil als ik bv. de weide in kom, of de stal in loop, dat ze even een pas opzij gaan voor mij.
Zodat ik weet dat ik de leider ben, en dat ze respect hebben.

Met buiten lopen, heb ik altijd een los halstertouw.
Tuurlijk heb ik wel eens een meningsverschil met mijn puberende hafje, maar een commando of motiveren werkt goed. Hij is zo goed als verkeersmak. Hierin wil het gaan uitbreiden.

Een hengstenketting zou ik alleen pakken als het echt niet anders wil.
Niet om er gelijk aan te knopen.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:07

Ariebren schreef:
En doordat hij als puber nu de kans krijgt om zich los te trekken is de oorzaak van straks een onhandelbaar paard.

Sorry maar ik ben toch echt van mening dat vaak in de hand toch meer de vruchten afwerpt dan maar 'klakkeloos' in de wei gooien.
Laat ze daar nog een paar jaar staan, ze worden ten eerste alleen maar sterker, ten tweede ze weten dan nog beter dat ze meer trucen in hun trucendoos hebben.

Tuurlijk is het fijn dat ze opgevoed worden onderling, maar zolang je ook de hengst af en toe eens pakt om een klein poetsbeurt te geven, of wandelen of weet ik veel wat,
dan onthoud zeker een jonge hengst (in dit geval, al geldt het voor alle jonge dieren) dit, en als het positief is dan willen ze dit vaker doen.

Mijn haflinger heeft zich ook wel eens losgetrokken, maakt hem dat onhandelbaar?
Vind dat knap dat je dat kan beoordelen vanachter je scherm.

Mijn 2 kinderen, 4 en bijna 2, kunnen er van alles mee! Zelfs voeren etc. kunnen ze rustig alleen doen (ben er uiteraard bij), want meneer laat ze rustig hun gang gaan.
en hoe dit komt??
DAGELIJKS in handen!
Ookal is het soms moeilijk vanwege meningsverschil, ik eindig altijd positief!!
En hem onhandelbaaar noemen, no way!!
Zelfs anderen die angst hebben voor paarden (neem bv. mijn ouders) kunnen hem, of de hengst of mijn 'oudje' zo meenemen vanuit de wei.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:26

Feria schreef:
Ariebren schreef:

Dus jij maakt geen fouten, wow kan heel de wereld veel van je leren.
Hoop je jezelf beter te voelen door een ander af te breken? :')
je doet je voor als een hengsten goeroe, but than again in mijn dromen ben ik ook GP amazone _/-\o_

Verwijten zijn makkelijk te maken, maar het helpen oplossen daar ben je precies niet zo goed in.

Zo wie zo kan ik de fouten niet oplossen van achter de pc.
Maar het kleine beetje ervaring wat ik heb, heb ik gekregen door onder andere jouw probleem.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:40

Arabrien, misschien kun je dan proberen om TS een aantal tips mee te geven die ze kan proberen om deze uitdaging op te lossen? Ipv alles wat hier geopperd word af te kraken en komen met adviezen als laten ruinen en terug op het land gooien...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:51

ijssnuiver schreef:
Arabrien, misschien kun je dan proberen om TS een aantal tips mee te geven die ze kan proberen om deze uitdaging op te lossen? Ipv alles wat hier geopperd word af te kraken en komen met adviezen als laten ruinen en terug op het land gooien...

+1
Ik vind dat je gelijk hebt.
Er wordt om echte tips gevragen en niet om wat daar geopperd word in posts.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 22:53

Ariebren ruinen gebeurt niet en dat staat los van het feit of ik dat wil of niet. Ik heb verder geen probleem met hengsten, heb er al verschillende gehad dus deze gaat me ook lukken :j alles gaat super, afgezien van dat los trek probleempje.
En daar vind ik ook wel weer wat op :j is me altijd al gelukt dus nu ook wel.
Tuurlijk kan je het niet oplossen van achter de computer, maar even zeggen hoe jij het zou oplossen en waar ik kan op letten kan niet zo moeilijk zijn denk ik.
Ik kan er alleen maar van leren toch?

Ik heb met mijn vriend gesproken en we gaan voor het stukje wei afzetten, zodat hij in elk geval niet van me kan wegrennen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:48

Ik heb precies zo'n pony, een merrie dat wel. 5 jaar jong, nog niet ingereden, 1,47 hoog. In principe luistert ze prima, loopt netjes mee, stopt, gaat achteruit, maar soms, als het haar niet zint of als ik net even niet volledig op haar gefocust ben, draait ze zich om, al dan niet op achterbenen en trekt zich los. Absoluut geen angst, maar puur even doen waar ze zelf zin in heeft. Ze rent er vandoor, gaat even verderop staan grazen en ik kan haar zo pakken.

Ik probeer daarom inderdaad vaak ook in een omheinde niet al te grote ruimte met haar te werken zodat, als ze het probeert, ik haar niet los hoef te laten omdat ze vanzelf het hek tegen komt.
Laatst zag ik een filmpje van de concord leader, dat leek me voor haar ook wel wat. Gewoon omdat je daarmee kan voorkomen dat ze er tussenuit piept. Laatst ben ik met haar bezig geweest met een longeersingeltje en daar een halstertouw aanvast, door de zijring van het halster en ik het uiteinde vast. Als ze het probeerde om zich om te draaien, hoefde ik alleen het halstertouw even aan te trekken en daarmee kon ik haar hoofd bij me houden. Verder hing het touwje gewoon door.
Helaas heb ik ook de gouden tip niet, ben er zelf nog mee bezig, maar ik probeer eerst maar eens te voorkomen dat het haar steeds wél lukt.

Alfi2010

Re: jong paard trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 12:03

Mijn 2,5 jarige haflinger ruin had ook dat probleem: als hij geen zin meer had: hoofd wegdraaien en hardweglopen, echt niet dat ik hem dan nog kon tegenhouden.
Probleem opgelost door bak kleiner te maken mbv stroomdraadje waar hij gelukkig wel respect voor heeft ook als er geen stroom op staat en dan eerst een paar weken los met hem aan het werk; leert hij tenminste niet dat lostrekken een leuk spelletje is, daarna aan de longeerlijn in de kleine ruimte en ipv terugtrekken als meneer wilde rennen; mee gaan rennen (gaat prima als de bak niet zo groot is) en als hij wilde stoppen nog even door laten rennen (Je wilde toch rennen? Nou dan zul je ook rennen! Dan is de lol van rondjes rennen er gauw af). Ik kan hem nu 3 maanden later gewoon aan de longeerlijn laten lopen in de grote bak, hij doet geen moeite meer om los te komen.
Succes met je hengstje.
Ik zou hem zeker niet laten ruinen als je dat niet wilt, is volgens mij geen oplossing voor het probleem, zeker niet als je ervaring hebt met hengsten en hun gedrag.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:43

Ik kan hier nu een hele lap tekst zetten (die stond er ook) maar waar het op neer komt:

Mijn post was absoluut niet bedoeld als verwijt maar geheel als positieve tip. Vind het erg jammer dat dit als verwijt wordt opgepakt. Ik heb slechts 3 woordjes willen benadrukken in die hele tekst. 3 woordjes die denk ik erg belangrijk waren, nml het woordje "niet". En mijn verhaaltje was puur ter illustratie van hoe het ook kan. Dus sorry dat je je erdoor aangevallen voelde, dat was zeker niet de bedoeling.

Ik wil je nog meegeven om zelf goed je innerlijke gevoel/ energie in de gaten te houden als je met de hengst gaat werken. Paarden spiegelen alles, dus ook jouw spanning en jouw emotionele lading. Daar hoef je geen paardenfluisteraar voor te zijn, dat gebeurt geheel vanzelf en kan heel mooi in je voordeel werken, maar zeker ook in je nadeel. Nogmaals: dit is geen verwijt, maar een tip (uit eigen ervaring).

Succes. En ik hoop van harte dat je mijn post nogmaals lezen kunt, maar dan met de grondgedachte dat deze heel positief gemeend was en dat ik je puur wil helpen. En je geen verwijten maak.

Lottie84Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:45

Joolien schreef:
Ik denk dat je je hulp minder groot moet maken. Hij is denk ik gewoon heel onderdanig naar jou dus hij toont onderdanig vluchtgedrag. Dus minder groot maken, geef hem rust en vertrouwen.

_/-\o_

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:56

als die nou heeft geleerd dat die makkelijk zich zelf los kan trekken kun je dit toepassen:

ik Argentinië hebben ze een omstreden maar zeer goed werkende manier om paarden halstermak te maken. misschien kun je het proberen in een soort lichtere versie.

als een paard voor het eerst zijn halster omkrijgt(ze moeten het paard dan lassoen, en terwijl het op de grond licht, gaan ze erop zitten en doen ze het halster aan).

dan hebben ze vaak de lasso aan het halster gemaakt, en dan draaien ze dat rond een dikke ingegraven paal. ze jagen het paard steeds dichter bij die paal todat het touw een lengte heeft tussen de 50 en 100 cm. dan binden ze hem op die lengste aan de paal, maken de lasso los. en geven hem een paar klappen, zodat die een keer goed trekt.
vervolgens laten ze hem 2 dagen aan die paal staan.

ik heb geen een paard gezien, wat er ook maar aan dacht om het touw uit je handen te trekken, zelfs de meest vervelende rotkoppen kon je aan een graspolletje vastbinden.
foto:
Afbeelding

een paard wat eigenlijk heel schuw was, en een dag aan die paal had gestaan, liep keurig aan een touwtje mee, zonder iets te proberen, terwijl het daarvoor nog dit was:
Afbeelding

het is natuurlijk geen diervriendelijke methode. wel effectief

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:07

Een groen paard kan niet fout doen, die weet nog niet wat fout is.
Een paard heeft in eerste instantie niet de intentie om fout te willen.
Dus ik ga wel mee met de opmerking van laat hem maar staan, dan kan je ook niets fout doen en kan je paard ook niets fout leren.
Toch snap ik dat je wel het één en ander wil gaan doen met je paardje, maar als ze eenmaal een trucje doorhebben en dat het ook werkt. Is het moeilijk af te leren. Aanleren gaat 10 keer makkelijker als afleren. Ook weet ik uit ervaringen dat een 3 jarig paard het meest open staat om te willen leren. Dus een half jaartje wachten kan zeker geen kwaad.
Maar in dit stadia van zijn leven gebeurt het grote opvoeden in de kudde, die mis ik in het verhaal.
Als de kudde 3/4 opvoeding doet heb jij er minder moeite aan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:49

Verhaaltje van pocoG. doet mij denken aan het zelfde systeem waar ze het schrapen mee afleren.
Paard wordt vastgezet en kan net zolang schrapen totdat hij zich bijna ophangt.
Dit kan ook enkele dagen duren.
's avonds op stal, overdag de schraap therapie.
Op de duur krijgt het paard door dat hij het zichzelf aandoet.

Het belangrijkste is.

Dus ook de tip naar TS toe. (bedankt pocoG. )

Een paard moet het met zich zelf gaan uitvechten.
Dus geen mens in de buurt, negeren wat hij doet, maar dus ook niet de kans geven om er vandoor te gaan.
Zet hem 's ochtends maar vast aan een muur of stalhek.
Laat hem lekker staan, dus niet gaan aaien, niet belonen, gewoon negeren.
's avonds losmaken en weer in de stal zetten, blijven negeren.
Ook na enkele dagen moet het in orde zijn.

Maar maak niet de fout die ik mee maakte.
Paard ging zo zwaar zijn volle gewicht erin gooien totdat er wat brak.
En hij was zo slim, hij deed het pas als iedereen weg was.
Halster is meestal het zwakke punt.
Klip van het touwtje, zwak punt.
Hebben ze dit eenmaal door dan kan je ze niet meer vastzetten.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 18:28

Arabrien: ik snap waar je naartoe wilt, maar vast staan doet hij prima eigenlijk, geen dom gedrag hij blijft gewoon braaf staan. Hoe kan ik dat principe veilig toepassen in mijn situatie?

@Minimouse: hij doet ook niet echt fout hoor, heb ik nergens gezegd. Het is mijn fout dat hij zo reageert en moest ik hem zijn zou ik het ook doen :)
Daarom dat ik een vriendelijke manier zoek om hem dit af te leren.
En dat ga ik proberen doen met een afgezet stukje, zodat hij beseft dat hij niet weg kan van mij.

@Zilfstar: dan heb ik je post helemaal verkeerd begrepen, mijn excuses.
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk met dat over die energie, al hoewel ik gisteren zelf rustig was en positief ingesteld. Maar daar moet ik in het vervolg wel gaan opletten, dat dat geen rol gaat spelen.

dank jullie wel voor jullie inbreng, jullie hebben echt al goede tips gegeven op een positieve manier +:)+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:56

Denk dat je toch naar de hengsten ketting toe moet gaan.
Om te beginnen, wat voor halster heb je ??

Afbeelding
Afbeelding

Zo'n ouderwetse met een vaste kin ring of de moderne met losse kin ring ??
Loop je met de hand onder de kin van het paard ??
Of loopt het paard 1 tot 2 meter achter je ??

Heb je de losse kin ring, met zo'n halster houd je geen enkel paard tegen als ze weg willen.
De ring waar je het touwtje aanhaakt geeft geen druk op de neus.
De ring verschuift naar de zijkant van het hoofd.

Het halster met vaste kin ring doet dit niet.
Koop zo'n halster, ze zijn nog goedkoop ook.
Neem een touwtje met hengsten ketting.
Doe het halster zo strak mogelijk om.
Leg een knoop in het losse einde van het touwtje, geeft extra houvast.
Doe de ketting door de kin ring, dan opzij naar het bakstuk oog, en onderdoor naar het andere bakstuk oog en daar vastmaken.
Nu heb je een hele goede grip op het hoofd van het paard.
Geef een hele harde ruk aan het touwtje als het paard er van door wil.

Maar het belangrijkste is.
De grootste fout die gemaakt wordt door paarden eigenaren is het eindeloos banketstaaf en praten tegen het paard.
Zo iets van "Braaf, braaf, braaf", "kom op",
Mond houden, rechtop staan en lopen.

Paarden in de wei praten ook niet met elkaar.
Paarden in de wei belonen elkaar door elkaar met rust te laten.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 20:10

Ariebren: ja ik heb een halster met zo'n losse ring :oo
Ik hou mijn paarden nooit vast vast, dat geeft alleen maar stress. Ze lopen altijd met doorhangende koord een eindje achter me aan.
Ik ga je advies volgen, in combi met de weide een stuk kleiner maken :j
thanks hier heb ik echt veel aan :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:26

Een ketting heeft weinig zin, ook daar loopt een paard doorheen als hij eenmaal met zijn schouder voorbij je kan komen. Leer hem nageven op druk, links en rechts inbuigen als je dat vraagt met je halstertouw in stilstand. Maak hem zacht en laat hem het gevoel volgen i.p.v. er tegen in te gaan. Met longeren kan het zeker wel een teveel aan druk zijn als je paard uitbreekt. Soms is er bij een gevoelig paard weinig voor nodig.. Een paard van mij breekt snel uit met longeren terwijl hij met de circling game van Parelli geen moeite heeft. Ik moet dus niet naar hem blijven kijken, hij ervaart dat als drijven, blijkbaar. Kortom het kan van alles zijn, waarom ze dat doen en als ze het eenmaal doorhebben dan is het natuurlijk een partoon wat je moet doorbreken door hem een keer voor te zijn of tegen te kunnen houden.

Sowieso even oefenen in een kleinere ruimte, dan kan hij minder vaart maken en daardoor heb je een betere kans hem te kunnen houden. Succes!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:05

Jessix, het grote voordeel van de hengsten ketting onder de kin door is, dat je het hoofd om krijgt bij weglopen.
Werkt dit niet, de volgende stap is de ketting over de neus.
Maar pas op, het neusbeen kan dan breken.
Dan is er ook nog het Monty halster, werkt ook goed.
Dit halster geeft druk op het neusbeen, maar wel verdeeld over een vaste en losse neusriem.

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... /4200285/4

Wil je dit gedrag voorkomen, dan moet je maatregelen nemen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:10

Als je dit paard probeert tegen te houden met een gewoon stalhalster heb je niks te zeggen. Mijn 3 jarige breekt ook soms uit bij werk aan de hand in de bak, maar met een touwhalster om kan ik haar toch zeggen dat na een paar bokkesprongen daar het einde van de rope is en ze niet verder kan. Ik gebruik dus ook een leadrope van 15 m. Dan kan je ze rondjes laten rennen maar ze toch bij je houden. Touwhalster is vriendelijker dan een hengstenketting, want daar kan je dus het neusbeen mee breken. (Wil je liever niet het neusbeen breken, gebruik dan de Argentijnse voorbeelden om een paard halstermak te maken, door hem 2 dagen strak aan een paal te zetten 8)7 Sjonge jonge jonge!! Mag ik effe een teiltje)
Of haal er even een trainer bij die met een paar simpele en effectieve oefeningen het paard leert niet meer uit te breken. Soms moet je erkennen dat er aan je kunde een einde zit.

O ja, de tip van Ariebren om je paard eindeloos vast te zetten: beschadigt ie meteen zijn halswervels of elders iets als hij gaat hangen of rukken als hij in paniek raakt. Ideale oplossing!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:27

Fransje,

Die harde systemen van vast zetten worden op heel veel western stallen gebruikt in Amerika.
Dacht je dat een paard zover gaat dat hij zich zelf verwondt ??

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:15

Ariebren schreef:
Fransje,

Die harde systemen van vast zetten worden op heel veel western stallen gebruikt in Amerika.
Dacht je dat een paard zover gaat dat hij zich zelf verwondt ??

Ja. Je hoeft het niet te zien aan de buitenkant hoor, een beschadigde atlas.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:58

Ariebren schreef:
Jessix, het grote voordeel van de hengsten ketting onder de kin door is, dat je het hoofd om krijgt bij weglopen.
Werkt dit niet, de volgende stap is de ketting over de neus.
Maar pas op, het neusbeen kan dan breken.
Dan is er ook nog het Monty halster, werkt ook goed.
Dit halster geeft druk op het neusbeen, maar wel verdeeld over een vaste en losse neusriem.

Ik weet hoe je het gebruikt, maar ik heb ook ervaren dat het niet altijd werkt. Er zijn paarden die er gewoon maling aan hebben en er doorheen denderen. Ketting of niet, ze zijn toch zo'n 500 kilo.. Het is de snelheid en het correcte gebruik van de ketting (beetje het idee van een slibketting) die er voor moet zorgen dat je paard blijft. Sta jij al achter zijn schouder dan ben je vaak al te laat.

Maar goed dat ik mijn ervaring, wellicht heb jij wel paarden gekend waarbij dat soort hulpmiddelen werken. TS kan het allicht proberen natuurlijk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:23

Jessix,

Zoals jij het bedoelt, "het werkt niet altijd", klopt.

Het paard krijgt de kans dus als je hem kort naast je houdt, bijvoorbeeld bij het in de bak zetten, enz.

De merrie hier op stal heeft het bij iedereen, op één na, al een paar keer geflikt.
We lachen elkaar maar uit, je houdt haar echt niet.

Je moet op het goede moment de ruk kunnen geven.
Daarnaast moet je ook nog heel stevig in je schoenen en op je benen staan.

Maar de echte gouden tip om dit probleem aan te pakken zou ik ook wel willen weten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:55

Mijn ervaring is ook met een grote X Fries, een ruin. Die liep heel braaf met iedereen mee en ineens uit het niets trok hij dan een sprint. Nou 9 van de 10 keer was je dus te laat! De donder!! ;) Nadat ik de blaren al een keer op mijn handen heb gehad en hij mijn zwangere collega al een keer had meegesleurd (wat stom was, want het paard rende gewoon altijd zijn eigen wei in, dus los laten dan maar..) was ik het zat. Ik heb hem toen maar omgekocht met een wortel. Heel kansloos, ik weet het! Wortel aan hem laten zien op stal, hapje laten nemen en dan meenemen naar buiten. Onderweg nog een keer een hapje en de rest in de wei. En al die andere maar denken: "Hoe doet zij dat toch?!"

Dat is natuurlijk ook geen oplossing, maar ik vond het wel even best zo. Opvoeden moet de eigenaar zelf maar doen. :)