Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
manex schreef:De dingen die jij noemt in je OP vallen in mijn ogen niet onder grondwerk maar inderdaad gewoon onder opvoeden.
Grondwerk zoals wij het doen is de oefeningen (bv schouderbinnen, traver oid) eerst uitleggen en oefenen
terwijl je er naast loopt ipv meteen vanuit het zadel.
Voordeel hiervan is dat je het paard niet hindert met bv een slechte balans van jezelf en je precies kunt zien waar ze welk been wegzetten en heel gericht aanwijzingen kunt geven.
Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar hopelijk snap je wat ik bedoel
Kijk anders eens op deze site, misschien helpt dat.
Cassidy schreef:Parelli is een smeltkroes van oefeningen van verschillende trainers, met een duidelijk stappenplan eromheen en mogelijkheid voor begeleiding in wat voor vorm je maar wilt: via DVD, cursus of in thuisstudie
themuisje schreef:Waarom wil je persee één dwarstraat jessix? waarom neem je niet uit elk winkeltje, in elk straatje een souveniertje mee?
Op die manier kun je alles combineren zodat het voor jouw, maar vooral je paard past!
Kun je mij eens uitleggen wat Parelli precies is?
Jessix schreef:themuisje schreef:Waarom wil je persee één dwarstraat jessix? waarom neem je niet uit elk winkeltje, in elk straatje een souveniertje mee?
Op die manier kun je alles combineren zodat het voor jouw, maar vooral je paard past!
Kun je mij eens uitleggen wat Parelli precies is?
Je kunt jezelf inlezen over Parelli, daar is genoeg over te vinden.Waar baseer je op dat ik perse één dwarsstraat wil? Omdat ik twee voorbeelden noem? Ik hoef niet meer uit elk winkeltje een souveniertje, ik heb gevonden wat ik zocht.
Cassidy schreef:Een paard kan maar 6 kanten uit. Vooruit, achteruit, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden. Als jij vanaf de grond het paard dit kunt laten doen, en daarbij de kleinste poging beloont, ben je bezig met grondwerk/parelli.
Waarom ik grondwerk doe? Om een paard te sensibiliseren en te desensibiliseren. Om hem te leren wijken voor druk (dus sensibiliseren op de punten waar ik dat hebben wil) en te desensibiliseren voor de dingen waarvan ik wil dat hij daar niet overdreven op gaat reageren. Om een betrouwbare partner te krijgen, die mij vertrouwd en waar ik op kan vertrouwen. In alle situaties die ik tegen kan komen. Voor mijn plezier en veiligheid voor mij en mijn paard.
[***] schreef:@ Jessix : Maar die dwarsstraten die je noemt zijn dingen om je paard te trainen, sterker te maken, soepeler, ... (of dit op een goede manier gebeurd laat ik buiten beschouwing, daar heeft ieder z'n eigen mening over). Hoe doe je dit met Parelli? Of is dat daar niet belangrijk? Waar haal je je lol dan uit? Alhoewel ik dat ergens wel begrijp hoor, steeds andere dingen vragen .. zoals eerst gewoon achteruit, dan eens achteruit ergens tussendoor, dan eens achteruit over een balkje, dan eens ... . Maar de basis blijft hetzelfde, paard gaat achteruit als je dit vraagt, en dat is gewoon opvoeding (in mijn ogen). Ook als je niet aan Parelli doet kan je van het achteruit gaan vanalles maken...
Ikzelf maak mijn paard sterker/soepeler door te werken aan de dubbele longe bv., of aan de lange teugels/lange lijnen, of gewoon in vrijheid (wat ik trouwens ook allemaal grondwerk vind, aangezien ik op de grond sta en zo met mijn paard werk). Maar al die dingen vind ik niet (meteen) terug in Parelli, dus hoe doe jij dit? (gewoon uit nieuwsgierigheid trouwens hoor, komt misschien wat raar over zo
)
themuisje schreef:Ik ben op dit moment gelukkig met mijn paard. Ik kan er alles mee, we hebben samen lol, kunnen samen op wedstrijd. En toch ben ik continu op zoek naar verbetering. Om mijn horizon te verbreden. Echter vind ik het grondwerken gewoon een basisprincipe. Uiteraard kun je dit uitbouwen, maar vaak blijft men toch hangen in de basis. Hetgeen dat in mijn ogen niets meer of minder dan opvoeden is.
Cassidy schreef:Als antwoord op de vraag hoe je dat doet, zie:
http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0
Ik denk dat bij je basis van paardenomgang niet hoort dat je een paard bijvoorbeeld neerlegt.
Cassidy schreef:@Jessix, laat gaan. Als iemand een bepaald idee in zijn hoofd heeft zitten en daar pertinent niet van af te brengen is, geen energie aan verspillen.
Parelli heeft een begin, maar heeft geen eind. Je kunt je hele leven bezig zijn zonder klaar te zijn. Veel mensen komen niet verder dan de games en dan ook alleen maar op hun eigen paard.
Ik zou zeggen: laat gaan....