Mus wil bitloos, baasje ook.. MAAR nu?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:51

Even samenvatten om te zien of ik het goed begrijp:

- paard is 7 jaar, waarvan 2,5 jaar in bezit van TS
- TS doet voornamelijk Parelli grondwerk en buitenritten
- paard is opgeleerd voor hij van TS was en daarbij is niet altijd netjes gewerkt

Dat, in combinatie met wat ik op de filmpjes zie, levert een beeld op van een verkeerd bespierd paard. Zwakke bovenlijn en vrij korte spieren. Het paard zal inderdaad rechtsgebogen zijn, het kost tijd en training om een paard recht te richten en daar is tot nu toe geen aandacht aan besteed. Als dit paard niet scheef zou zijn zou het een wereldwonder zijn. In dit geval denk ik echter dat het paard zowel links als rechts korte spieren heeft, alleen zijn ze rechts nog iets korter dan links. Het paard is over de hele lijn gewoon stijf en ook dat is niet vreemd als er weinig tot niet aan lengtebuiging is gewerkt.

Het eerste dat dan moet gebeuren is de boel oprekken en dat doe je door het paard in de juiste stelling te laten werken. Aan de pessoa zie je dat het paard wel wat zakt met het hoofd en af en toe ook lekker stretcht (met de neus helemaal naar de grond strekt hij z'n rug, da's goed). Alleen je ziet ook dat hij niet in stelling loopt. Hij neigt naar contrastelling of kantelt z'n hoofd, maar er is geen sprake van een correcte lengtebuiging door het hele lijf waarbij hij ook meer gewicht op het juiste binnenachterbeen neemt.

Aan de enkele longe is het moeilijk om lengtebuiging te vragen, zeker bij een paard dat stijf is en liever een andere manier kiest om een cirkel te kunnen lopen. Aan de dubbele longe is dat al makkelijker en aangezien paard al gewend is aan lange lijnen zou ik daar beginnen. Starten met lange lijnen en dan de lijnen zo lang laten worden dat je voltes om je heen kunt vragen. Véél voltes, en véél afwisseling links-rechts rekken de spieren lekker op. Tussendoor stretchen tot aan de grond lekker toestaan (stretchen is trouwens iets anders dan teugels uit handen trekken). Ben je tevreden over de stap dan vraag je draf. Niet dagenlang blijven hangen in stapsessies. Ook tussen stap en draf véél blijven afwisselen, overgangen zijn altijd nuttig en wees maar kritisch op de kwaliteit van de overgang. Als hij aan de dubbellonge geen nette overgang kan maken dan is het niet reëel om onder de man een nette overgang te verwachten. (een nette overgang wordt van achter naar voren uitgevoerd en is onder andere te herkennen aan een hoofd dat op dezelfde hoogte blijft. Rug wegdrukken en hoofd omhoog gooien voor de overgang betekent meteen terug naar de vorige gang en nog eens proberen).

Je geeft aan dat paard is nagekeken en lichamelijk in orde is dus dan mag je best wat van 'm vragen. Een week of twee dagelijks longeren, 20-30 minuten met geleidelijk meer draf en, als hij dat aanbiedt, een stukje galop erbij moet hij aankunnen. Als hij galop aanbiedt gaat het in eerste instantie om de kwaliteit van het aanspringen. Hij hoeft geen 10 voltes vol te houden, als hij netjes aanspringt is een halve volte zat en dan in balans terug naar draf. Als het lukt om in die twee weken een beetje vooruitgang te boeken dan zou ik hem voor het longeren vast een zadel opleggen en dan na een minuut of 10 loswerken aan de longe er weer op kruipen. En starten met dezelfde oefeningen, dus veel afwisselen links en rechts en veel voltes. De bedoeling is om een verder gezond, maar stijf paard wat losser te krijgen en dat moet met 2-4 weken wel lukken. Ik denk dat hij nu slecht op een zit/beenhulp inbuigt omdat hij zo stijf is. Dus drukt 'ie liever z'n rug weg met de neus in de lucht om aan het oprekken te ontkomen. Als hij wat losser in z'n lijf is, is het een stuk gemakkelijker voor 'm om gewoon in te buigen en het zit er dik in dat je dan ontdekt dat hij helemaal geen probleem heeft met het bit. Als hij buigt en z'n hoofd gewoon laag houdt blijft het bit ook op de plaats waar het hoort. Als hij z'n hoofd omhoog gooit zorgt dat er vermoedelijk voor dat het bit tegen z'n kiezen aan komt. Dat kan een vervelend gevoel zijn en onrust veroorzaken. Overigens ben ik zelf absoluut niet tegen bitloos rijden, ik heb geeneens een bit, maar ik denk dat het bit hier niet de oorzaak is en dan is het zonde van je geld om een ander hoofdstel te gaan kopen. Ik zou dan eerder adviseren om een mooie kaptoom aan te schaffen, daar kun je ook heel leuk mee grondwerken en longeren en je kunt er ook gewoon teugels aan klikken.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:57

@ Maura: heel netjes verwoord! Denk dat ze daar wel mee aan de slag kan gaan.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:21

Wendy schreef:
laura1986 schreef:
Wendy daar ben ik het dus echt geheel NIET mee eens. Dat je maar een storing (h)erkent wil niet zeggen dat er niet veel meer bestaat.

En wat wil je hiermee zeggen dan?

storing had stroming moeten zijn, of rijstijl

witteRaaf

Re: Mus wil bitloos, baasje ook.. MAAR nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 18:24

Maura: bedankt voor je heel duidelijke uitleg en commentaar op het fimpje. Had dat nodig dat iemand mijn paard eens objectief kon beoordelen en tips geeft om mee te werken!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:58

Graag gedaan en veel plezier. Krijgen we over een paar weekjes een update?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:12

amouroke schreef:
Maura: bedankt voor je heel duidelijke uitleg en commentaar op het fimpje. Had dat nodig dat iemand mijn paard eens objectief kon beoordelen en tips geeft om mee te werken!

Ik heb juist een paardje die ik door de osteo wil nakijken. Die heeft ook nogal zwakke rugspieren en ik ga deze nu ook eerst wat trainen aan de dubbele longe. Ik wist dat ik iets moest doen maar dankzij Maura weet ik nu weer wat juist :D .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:14

laura1986 schreef:
Wendy schreef:
En wat wil je hiermee zeggen dan?

storing had stroming moeten zijn, of rijstijl

Dat begreep ik al :+
Maar ik begrijp nog steeds niet wat je wilt zeggen.