siskeh schreef:@sjolvir:
Er is in principe geen andere reden dan dat je het al zonder kan.
Overigens is het met gewoon rijden toch ook niet zo dat je stemcommando's gebruikt?
Daarom zou ik het haast raar vinden om het wel te gebruiken.
Over het actiever gaan maar wel in dezelfde gang, daarvoor heb je andere hulpen(ongeveer gelijk aan met het rijden) dan de hulp voor de overgang.
Wat je met mennen(denk ik) niet kan en met de DLL wel is met je lijnen wel inpuls geven maar tegelijkertijd wel van voren vast houden.
Terugkomen e.d. kan je heel goed aanleren met een halve ophouding, let op, er gaat wat gebeuren. en vervolgens wat je wilt doen.
Ik vraag het ook specifiek voor het mennen, want terug komen kan inderdaad gewoon zonder stemcommando's geen enkel probleem.
Wel zo dat als je iets wilt en je hebt een paard dat super goed reageerd, dat je dan soms weer met je stem aanvult,
om je allicht iets te grote hulp met halve ophouding deels te corrigeren.
Zit inderdaad met het voorwaarts gaan als ik van het een of ander meer wil, en wel wil dat ze bv in dezelfde nette houding
in aanleuing met stelling en buiging een volte door blijft lopen of doorgaat met haar slangenvolte.
Je hebt uiteraard een menzweep, maar die is meer bedoeld om aanwijzingen te geven in de zin van tegen de schouder als
je wilt dat ze meer buigen etc.
Wil ik dan dat ze meer impuls krijgt en kittiger doorloopt moet ik stemhulp geven.
(bij mijn wagen zit de bok dusdanig dat de leidels het paard niet raken, dat is ook de bedoeling,
veel wagens echter wat lager en dan liggen ze als het ware op het paard.)
En je gebruikt inderdaad leidsels niet om meer impuls te krijgen,
want dan zit ik ook aan de voorkant te mieren, wat ik dan juist niet wil.
(hoewel ze in westernfilms volgens mij die dan zo ongeveer los gooien hihaah!!! roepen en er een klets mee op de
billen van het paard geven (zat ook dus stemhulp bij

Hoe doe jij dat met lange teugelen?
(Ik lange leidsel doorgaans omdat dat voor mij als menner handiger is ivm het mennen zelf)