AL die VD sites...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 21:41

Elin_ schreef:
VisibreTeam schreef:
Ik geef geen uitleg: hoe moet je deze stunt uitvoeren toch?

Het verschil is dat er RARE methodes worden uitgelegd.

Vanuit het hoofd omhoog doen samen met de jambette. Door je paard eerst te leren op een armgebaar zijn hoofd omhoog te gooien en je vraagt hem daar vervolgens een jambette bij zal hij vrij snel met 2 benen een stukje van de grond gaan komen.
Hier krijg je bijvoorbeeld een paard van dat zijn hoofd omhoog smijt en de rest van zn lichaam er achteraan smijt. Krijg je blessures van.

Ik denk dat het even risicovol is als mensen die hele foutieve opvattingen over dressuur rijden, western rijden of welke manier van trainen ook online gaan zetten :)
Het kan gevaarlijk zijn voor trainer/paard/omgeving...

Mischien is geen uitleg geven nog gevaarlijker dan wel :)
Aangezien als mijn pony bijv. zou kunnen steigeren en ik zou als een onwetend iemand ,niet bewust van de gevaren , mijn pony op comando laten steigeren en er naar toe lopen net als jij (maar silke weet dat ie moet stilstaan en niet mag uitzwaaien ,maar mijn pony bijv. niet) kan ik ook een ongeluk krijgen..

Nadoen met uitleg is meestal nog veiliger dan zonder

ps voor er comentaar op komt ,mijn pony kan nog niet steigeren , we zijn nu met compliment ed bezig ;)

Ik heb ook niks tegen uitleg geven, maar er word vaak uitleg gegeven zonder basis werk, zonder het vermelden van risico's, zonder het vermelden van gebruik van het paarden lichaam.

Captain schreef:
Hoe kunnen we het wel goed doen in jou ogen dan? := Aangezien je echt overal commentaar op hebt.
Iedereen heeft zijn eigen manier van aanleren. Dat jij het niet met dingen eens bent kan, jij vindt een hoef optillen om de jambette aan te leren gevaarlijk. Ik vind alles op zweepcommando zetten en voor je paard gaan staan tijdens de jambette gevaarlijk.. Ieder z'n ding toch?

Veel sites worden van elkaar gekopieerd. Bijna allemaal zijn ze gemaakt op everyoneweb.. Bijna allemaal nagemaakt van Eva haar site. Jammer maar helaas, zulke dingen gebeuren.
Er zijn veel verschillende manieren om iets aan te leren, iedereen heeft daar zijn eigen kijk op. Natuurlijk zitten er slechte manieren bij maar het is ook een kwestie van gezond verstand gebruiken.

Maar waarom zouden al die mensen dan gewoon praktisch gezien andere sites namaken?

Eigen manier van aanleren moeten mensen helemaal zelf weten, ik doe het op mijn manier, en als ik geen nieuwe manieren tegenkom waar ik weer wat mee kan blijf ik het ook zo doen :) In mijn methode's heb ik nu aardige structuur en logica gekregen, aanvullingen mogen altijd. Maar daar had ik het hier niet over ;)

Ik denk dat Eva's site toch echt de meest bekende en meest logische is, basis staat er goed in, staat heerlijk veel risico vermelding :j
Het is gewoon inderdaad voor beginnende VD'ers erg verwarrend, al die sites met allemaal andere uitleg.

Captain

Re: AL die VD sites...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:43

Dat moet je mij niet vragen, ik heb dat ook nooit begrepen.

Jij doet het op jouw manier, andere mensen op een andere manier. Bij elk paard werkt een andere manier, er is geen één goede manier, er zijn vele wegen die naar Rome leidden. Dat jij goede ervaringen hebt met 1 manier is heel fijn maar je zult gevallen tegen gaan komen waarbij die manier niet gaat werken en je dus andere manieren moet gaan gebruiken.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:47

Captain schreef:
Hoe kunnen we het wel goed doen in jou ogen dan? Aangezien je echt overal commentaar op hebt.
Iedereen heeft zijn eigen manier van aanleren. Dat jij het niet met dingen eens bent kan, jij vindt een hoef optillen om de jambette aan te leren gevaarlijk. Ik vind alles op zweepcommando zetten en voor je paard gaan staan tijdens de jambette gevaarlijk.. Ieder z'n ding toch?

Veel sites worden van elkaar gekopieerd. Bijna allemaal zijn ze gemaakt op everyoneweb.. Bijna allemaal nagemaakt van Eva haar site. Jammer maar helaas, zulke dingen gebeuren.
Er zijn veel verschillende manieren om iets aan te leren, iedereen heeft daar zijn eigen kijk op. Natuurlijk zitten er slechte manieren bij maar het is ook een kwestie van gezond verstand gebruiken.

Maar waarom zouden al die mensen dan gewoon praktisch gezien andere sites namaken?

Ik denk omdat er dan tegen hun aangekeken word, Eva is nu al heel lang bezig met haar site en is nu ook vrij bekend in dit wereldje. Ik denk dat het een 'droom' is om ook zo goed/bekend te worden.
Daarnaast ben ik het ook eens met Eline_ ik vind het knap dat je dit allemaal kunt met Silke.
Maar wat als nu kinderen dit na gaan doen zonder te weten wat ze uberhaupt doen? Jij weet hartstikke goed waar je mee bezig bent, dus waarom niet even de tijd nemen om het te typen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 21:49

Hoe bedoel je 'de tijd nemen om te typen?'

De oefeningen die ik met mijn paarden uitvoer ga ik niet allemaal open en bloot online zetten. Kan TE veel in mis gaan. Ik kan wel 'don't try this at home' neerschrijven, maar als ik daar uitleg in moet gaan geven, nee dat ga ik niet doen. Ik kan niet vanachter mijn schermpje zien hoe iemand met zijn paard omgaat, en JUIST als ik moeilijke en ingewikkelde dingen ga uitleggen (zoals het doodvallen met Vienna) gaat iedereen het nadoen en gaat het mis.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:50

Ik denk juist als iedereen in de wilde weg gaat proberen er meer fouten ontstaan dan als er een goede uitleg bij staat ;) maarja, ieder zijn eigen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:51

Ook mijn idee..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 21:53

Nee... Ik ga niet overal uitleg bij geven.

Dat gaat gewoon helemaal niet goedkomen.

Je gaat toch ook niet in het wilde weg proberen een paard galopswissels om de pas te leren? Of appuyeren....
De stunts die ik uitvoer ga ik gewoon niet uitleggen. Liever dat mensen blijven gissen en het niet voor elkaar krijgen dan dat ik even 1 2 3 uitleg hoe het moet en mensen het verkeerd gaan doen omdat ze niet goed lezen.

Zoals Rider al zei op de vorige pagina:
Als alles zo makkelijk was dat het even uitgetyped kon worden liepen er heel wat Mario Lurachitjes op de wereld.

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:05

Ik vind het een beetje raar overkomen wat je nu typt..
Alsof alleen jij daar aan toe zou zijn, aan de gevaarlijkere dingen.
Iedereen kan dat doen, als ze de voorgaande trainingen hebben gedaan.
Je moet er niet vanuit gaan dat iedereen die een filmpje ziet van een doodvallend paard denkt 'hè, dat ga ik straks ook eens even doen bij m'n paard' .
Vind dat je veel mensen nu een sticker opplakt..

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:11

Wat Nikki doet met Silke, is ook heel gevaarlijk! Zij hebben er al heel lang naar toe gewerkt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:12

Het gaat hier niet om Nikki en Silke maar over vrijheidsdressuursites en de informatie die erop staat. ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:16

Maar les nemen in VD is ook niet erg goedkoop, en zeker niet als je het regelmatig wil doen. ( 1x per maand of iets dergelijks )
Ik snap wel dat mensen denken, waarom betalen als het gratis kan.

Ik ga zelf ook de les-mogelijkheden hier in de omgeving ( Overijssel, Zwolle - Ommen ) bekijken.
Maar eerst kijken of het betaal baar is voor een arme scholier.. :=

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 22:18

Ja, maar dat zijn STANDAART oefeningen.

Je gaat toch niet alle oefeningen waar net iets meer bij komt kijken online zetten?
Kan iets meer bij fout gaan dan ongevraagde jambettes.

@Suprice_Iris
Nee hoor, ik ben daar niet alleen aan toe. Ik ken wel wat meer mensen die zulke stunts uitvoeren, maar die zetten ze niet online, die vertellen ze, leggen ze uit, doen ze voor en helpen je. Dat is HEEL wat duidelijker dan het geschreven woord.

Ja, maar als ik zou moeten gaan uitleggen hoe ik dat doodvallen heb aangeleerd gaan mensen het wel proberen. Ik plak geen stickers, ik zeg alleen dat ik dat niet ga uitleggen. Stel mensen gaan het uitproberen. Aan uitleg heb je vrij weinig.

@ MarlindeRooz
Opzich heb je ook geen les nodig, misschien 1 opstart lesje of als je vast loopt :)
De lesklanten die ik heb laten me meestal een keer komen, kunnen zelf een HEEL eind verder en als ze vast lopen laten ze me gewoon nog een keer komen :)
Kan soms wel een half jaar tussen zitten :j

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:18

MarlindeRooz schreef:
Maar les nemen in VD is ook niet erg goedkoop, en zeker niet als je het regelmatig wil doen. ( 1x per maand of iets dergelijks )
Ik snap wel dat mensen denken, waarom betalen als het gratis kan.

Ik ga zelf ook de les-mogelijkheden hier in de omgeving ( Overijssel, Zwolle - Ommen ) bekijken.
Maar eerst kijken of het betaal baar is voor een arme scholier.. :=

Kijk en dat is nou is een zinnig antwoord! Ik zelf zou ook wel af en toe een VD lesje willen meenemen en dan het liefst wat vaker, maar er word overal 20 euro en meer gevraagd terwijl ik bijv. al voor 15 euro of soms zelfs minder een uur van Z dresuurruiter dresuurles heb..

Als je vd zo veilig wilt maken en veel voorlichting wilt geven.. dan is de hoofdprijs voor lessen nou niet echt een aantrekkelijk iets..

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:26

Toen ik met de VD begon heb ik veel sites, filmpjes en ook boeken gelezen en bekeken. Het is nou eenmaal de wereld van het internet dat je alles maar online kan zetten wat je wilt.
Ik moet zeggen dat ik er veel aan gehad heb aan de verschillende sites. Het is gewoon aan de persoon zelf om te beoordelen wat wel en niet goed is voor een paard en wat wel en niet eerlijke en juiste methodes zijn. Het is jammer van de sites waarop dingen staan die niet paardvriendelijk zijn of zelfs gevaarlijk. Maar daar doe je helaas niks tegen. Het is echt aan de mensen die het lezen om te beoordelen of iets kan ja of nee.
Wat Hannah zegt over dat niet elke manier bij elk paard werkt dat klopt zeker. Daarom zijn die sites ook wel weer handig, dan kan je ervaringsverhalen lezen en dan met behulp van die dingen je eigen weg / methode te vinden.
Ik vind bokt dan ook echt een fijn forum omdat je ervaringsdeskundigen kan vragen hoe ze het doen en dan kan je daar weer mee verder. En daarnaast blijf les nemen een belangrijke. :j
Maar dat mensen sites namaken, dat is alles behalve netjes. Maar penny's hou je altijd en die maken graag sites. Het is niet netjes maar ach wat geeft het..

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:26

Ach, Nalanta is ook begonnen als pennypagina met de meest kansloze teksten 'En dan moet juuuh je poownie'... :') Maargoed, een handvol van die website's groeien uit tot echt goede informatieve site's, de rest blijft gewoon in vergetelheid gebruikt worden door hun vriendinnen, zeg maar. Maargoed, ik begrijp wel dat die meiden en jongens 't leuk vinden hoor, zo heb ik ook m'n begin gemaakt! :D

Handig is al die - soms foute - info niet, aangezien er altijd mensen zijn die dat ook gaan proberen en zien als 'goed' omdat het op internet staat. Jammer.

Iedereen heeft zijn eigen methode, Nikki ik kan mij nog wel foto's herinneren dat jij ook voorbenen optilt bij jambettes, aldoende leert men toch? Jij bent erachter dat 't niet werkt en dat je niks met handcommando's hebt - niet zo fan van bent, maar weer iemand anders vind dat júist ideaal. Ik denk niet dat je te overtuigd moet zijn van je eigen inzicht en methodes, wat je ook niet bent, maar dat je ook moet openstaan voor methode's die je misschien niet zo aanstaan - puur omdat die ook effect kunnen hebben.

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:51

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:58

Ik maak me er ook niet druk om hoor, ze moeten het toch zelf uitvinden. Komen ze vanzelf wel achter!

Lees net Eva haar quote, had het niet beter kunnen verwoorden. Niemand begint professioneel en sukkelt wat rond, zo ben ik ook begonnen haha!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:42

E_Nalanta schreef:
Ach, Nalanta is ook begonnen als pennypagina met de meest kansloze teksten 'En dan moet juuuh je poownie'... :') Maargoed, een handvol van die website's groeien uit tot echt goede informatieve site's, de rest blijft gewoon in vergetelheid gebruikt worden door hun vriendinnen, zeg maar. Maargoed, ik begrijp wel dat die meiden en jongens 't leuk vinden hoor, zo heb ik ook m'n begin gemaakt! :D

Handig is al die - soms foute - info niet, aangezien er altijd mensen zijn die dat ook gaan proberen en zien als 'goed' omdat het op internet staat. Jammer.

Iedereen heeft zijn eigen methode, Nikki ik kan mij nog wel foto's herinneren dat jij ook voorbenen optilt bij jambettes, aldoende leert men toch? Jij bent erachter dat 't niet werkt en dat je niks met handcommando's hebt - niet zo fan van bent, maar weer iemand anders vind dat júist ideaal. Ik denk niet dat je te overtuigd moet zijn van je eigen inzicht en methodes, wat je ook niet bent, maar dat je ook moet openstaan voor methode's die je misschien niet zo aanstaan - puur omdat die ook effect kunnen hebben.

En daar ben ik het 100% mee eens! :D Iedereen moet fouten maken om te leren, foutloos kun je niet leren.
Dus waarom niet al die schattige Penny's site's laten oprichten. Zodra mensen erachter komen dat het niet werkt
gaan ze toch andere dingen opzoeken. En als ze het hier op Bokt plaatsen kunnen andere mensen hen erop wijzen
dat het niet zo goed is wat ze doen, en dat ze beter op een andere site kunnen kijken.

Want geef toe, zelfs jij (Nikki) hebt vroeger fouten gemaakt, die je nu ingezien heb. :j

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:50

E_Nalanta schreef:

_/-\o_

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:55

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:11

Die link doet 't niet meer :Y) Het is nu weer gewoon everyoneweb.com/NALANTA - domeinnaam is verlopen :P

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:43

Ik zou me er eigenlijk ook niet zo druk om maken. Je houdt het toch niet tegen. En daarbij, wanneer je serieus aan de slag wilt met VD dan kijk je wel verder dan de eerste de beste Penny pagina en heb je volgens mij al wel snel door wat je wel en wat je niet met een korrel zout moet nemen.

Dat er meisjes op verkeerde sites terecht komen, tja, dat houd je toch. Dat mensen gelijk met het stijgeren beginnen en niet aan de basis werken ook. Feit is dat ze er zijn en dat er vast nog wel meer bij komen. Maar daar doe je niets aan.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:18

VisibreTeam schreef:
Nee... Ik ga niet overal uitleg bij geven.

Dat gaat gewoon helemaal niet goedkomen.

Je gaat toch ook niet in het wilde weg proberen een paard galopswissels om de pas te leren? Of appuyeren....
De stunts die ik uitvoer ga ik gewoon niet uitleggen. Liever dat mensen blijven gissen en het niet voor elkaar krijgen dan dat ik even 1 2 3 uitleg hoe het moet en mensen het verkeerd gaan doen omdat ze niet goed lezen.

Zoals Rider al zei op de vorige pagina:
Als alles zo makkelijk was dat het even uitgetyped kon worden liepen er heel wat Mario Lurachitjes op de wereld.

Dit ben ik écht eens met Nikki. :j Als je meerdere paarden hebt opgeleid in VD, jij en je paard hebben genoeg ervaring en jij en je paard zijn klaar voor zulke oefeningen zul je onderhand wel weten, wat je wel en niet moet doen. Tuurlijk gaat dan niet meteen alles goed, maar het meeste op corrigeren enz. weet je dan wel. Ik zet ook niet op internet hoe ik mijn paard steigeren heb geleerd, sterker nog ik leg het niet uit als iemand het vraagt... het is en blijft LEVENSGEVAARLIJK. :') Ik vind dus dat je het niet op internet moet zetten, want kleinere kinderen proberen het vaak uit bij hun pony's het is "leuk, gaaf en stoer", maar weten de gevolgen er niet van.

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:36

Jolijneniris schreef:
Ik kijk zelf alleen op

http://www.nistaVD.tk
& Nalanta

ff veranderdd :')

even gewoon ik wou bij het begin ook gelijk beginnen met compliment ect.. dat lukte natuurlijk allemaal niet en gelukkig ben ik eerst met de basis begonnen :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:41

Het lijkt wel tegenwoordig wel een gotspe om boeken te lezen in 'paardenland' omdat je wilt weten waar je eigenlijk mee bezig bent/gaat. De OP is mijns inziens gewoon een open deur. Maar de hele vrijheidsdressuur-hype komt me echt bijna de keel uit om eerlijk te zijn. Xyzutu2 en Rider zijn de enige twee namen op Bokt die me zo te binnen schieten waarvan ik denk dat ze aan vrijheidsdressuur doen en die daarbij ook echt weten waar ze mee bezig zijn. Daarmee bedoel ik: die ook weten waar het over gaat als het over cognitie en biomechanica gaat. En nee: dat vind je niet op een vrijheidsdressuurwebsite, daarvoor moet je óf de boeken in, óf als je dat niet wilt naar een trainer die je dat voor wil kauwen. De rest is soms op een vriendelijke manier lekker bezig met zijn paard, maar er zitten er ook tussen die eenvoudigweg hun bereidwillige paard gruwelijk overvragen. Mensen die denken alleen maar met 'kunstjes' bezig zijn en verder totaal geen gymnastiserende en conditionele oefeningen doen en die vervolgens denken dat ze hun paard de capriole kunnen leren. Die met een vaquera stang rijden maar niet eens rechtop kunnen zitten. En dat moet dan ook allemaal op shows en dergelijke... en ja, een website. :roll: