tweede grondwerk sessie met olivia.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:54

Niet {:)-:(
Complimentje +:)+
Je bent heel bewust bezig en denkt overal over na. Voor mij ben je dan +:)+
Als je geen fouten maakt, leer je niets.

(hou ik mijzelf ook maar altijd voor :o :+ )

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 20:01

liljebo schreef:
Niet {:)-:(
Complimentje +:)+
Je bent heel bewust bezig en denkt overal over na. Voor mij ben je dan +:)+
Als je geen fouten maakt, leer je niets.

(hou ik mijzelf ook maar altijd voor :o :+ )

ik maak er nog veel te veel en baal dan echt van mezelf...
maar dankjewel voor je +:)+

Baal wel van dat ik mijn eigen handelen pas nu erken. De rust die ik wel vind wanneer ik alleen ben met Olivia en die ik niet heb wanneer er iemand staat te kijken/filmen... Moet ik echt aan werken, maar komt voort uit onzekerheid. Nu ik het herkend heb en snap wat er gebeurt kan ik er in ieder geval wel aan werken :o

@Jessic, ben ook nagaan denken over les... Natuurlijk altijd goed als iemand samen meekijkt, twee zien meer dan een. Probleem vind ik altijd "wie past er dan bij ons". Ik zag in je onderschrift staan dan je les hebt van Humphrey Dirks, die lijkt me eigenlijk ook wel super goed. Kun je misschien iets over hem vertellen en over je ervaring met hem? :)

liljebo

Re: tweede grondwerk sessie met olivia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:13

Dat probleem met filmen heb ik ook hoor. Ik doe horseagility met de paarden en wedstrijdjes online en ik merk ook dat ik iedere keer veel meer fouten maak/onrustiger ben als er wordt gefilmd. Lastig hoor, als uitgerekend dat wordt beoordeeld.
Ik denk dat het komt omdat je het dan extra goed wil doen. En dat werkt zich altijd uit op het paard.

En ja, ik maak ook echt nog meer dan genoeg fouten en baal daar dan ook van. Maar aan de andere kant denk ik maar aan de spreuk: I've learned a lot from my mistakes, so i'm planning to make some more.

Of zoals dingetje.. (hoe heet ze ook alweer? Die op de parelli dvd's verteld en dat boek heeft geschreven Move closer, stay longer?) zegt... als je niet uit je comfortzone treed, leer je niets.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:38

Stephanie B...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:47

haf_sjakie schreef:
@Jessic, ben ook nagaan denken over les... Natuurlijk altijd goed als iemand samen meekijkt, twee zien meer dan een. Probleem vind ik altijd "wie past er dan bij ons". Ik zag in je onderschrift staan dan je les hebt van Humphrey Dirks, die lijkt me eigenlijk ook wel super goed. Kun je misschien iets over hem vertellen en over je ervaring met hem? :)

Ja dat is altijd wel lastig.. Wie past er bij je? Ik denk dat je dat toch moet ervaren. Ga eens naar een Parelli dag of misschien laten de instructeurs nog wel wat zien tijdens aankomende Equiday, ik weet daarvan het programma eigenlijk niet. Maar dan zie je meerdere aan het werk en kun je zelf beoordelen welke je het beste past. Ook tijdens een gesprek moet het direct al klikken, vind ik. Daarna boek je gewoon een proefles. Sowieso is het bij Parelli instructeurs niet vreemd om af en toe een losse les te nemen, dus je kan altijd beslissen niet verder te gaan met diegene.

Ik heb Humphrey Dirks eigenlijk gewoon van de Parelli website afgeplukt. Ik kies persoonlijk altijd eerder voor een man, ook mijn paarden en andere dieren zijn mannelijk evenals meest van mijn vrienden. Hij leek mij op het eerste gezicht gewoon geschikt. Hij is bij mij thuis komen babbelen om te zien of we op een lijn zaten. Het klikte direct heel goed, ook met mijn paard. Na de eerste proefles van 1,5 uur heb ik een 10 rittenkaart genomen. Ik heb nu wekelijks les, maar dat is vooral omdat we samen mijn jonge paard opleiden volgens de PNH methode. En tot nu toe leer ik ook daadwerkelijk elke week bij en er sluipen zo niet zo snel fouten in. Vooral met een jong paard wil ik die liever zo min mogelijk maken natuurlijk. Humphrey is lekker recht door zee, niet zweverig, veel humor en hij kan fantastisch uitleggen en voordoen. Hij zet me vaak met beide benen weer even op de grond, maar wel altijd zo dat je er wat mee kan en jezelf en je paard dus blijft ontwikkelen. Mijn paard is dan ook nog eens een left brain extrovert, 4 jarige Lusitano hengst, dus daar valt heel wat mee te spelen. Dat maakt het allemaal ontzettend leuk en creatief. Ik ben zeker blij met m'n instructeur. :j

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:52

ik heb beide filmpjes niet in het geheel gezien maar het valt me telkens op hoe ongelooflijk geduldig en vooral duidelijk tegen je paard bent. Niet er meteen doorheen jassen, nee, eerst paard laten uitproberen en als het echt fout is, even terug zetten en opnieuw. Ik denk dat jij echt een perfect team met mijn paard zou vormen :D Die heeft echt een duidelijk geduldig persoon als jij nodig, en dan doet ie alles voor je.

Ik vind het er erg goed en vooral leuk uit zien :)

Missy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:23

Ik moet bekennen dat ik niet het hele filmpje gezien heb, maar na je eerste filmpje gezien te hebben vind ik dit een hele verbetering. Was dit de eerste keer echt nog niet mogelijk? Je schreef in het vorige topic dat je achteraf misschien wel te veel druk voelde omdat er gefilmd werd en dat gevoel krijg ik wel nu ik je dit tweede filmpje zie. Een veel rustigere lichaamshouding, minder "druk" met je hulpen, je gaat nu in kleinere stapjes naar grotere hulpen toe dan in het eerste filmpje. Ik vind het echt bijzonder wat je doet, terwiijl ik de Parelli methode echt helemaal niks vind (het spreekt mij gewoon totaal niet aan) :-)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:54

Mooi vervolg op het eerste filmpje. Logisch dat je lichaamstaal rustiger is, nu de pony ook een stuk meer rust heeft. Duidelijkheid geeft ontspanning :)
Volgens mij is er bij de pony een redelijk kwartje gevallen wbt reactie op druk :j

Porcupine druk op het hoofd is de volgende stap, zodat de pony ook begrijpt dat de druk van het halster betekent op de volte blijven.

De reacties dat de games op volgorde gespeeld moeten worden begrijp ik niet helemaal. Dat is om de mens iets aan te leren. Bij het paard gebruik je de game die op dat moment nodig is. Bij extroverte paarden zal je dus meestal in eerste instantie meer driving dan porcupine doen.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 19:54

@missy79, goed dat je het vraagt of dit de eerste sessie niet mogelijk was, in mijn ogen, nee. Anders had ik het wel gedaan. Ik was daar af en toe grover in mijn hulpen, maar alleen wanneer dit nodig was. Ook dit tweede filmpje vind ik zelf nog aardig 'grof', zeker als ik dat vergelijk met mijn sessie van vandaag :D
Maar heel wat respect issues hebben we nu wel opgelost en dat maakt het hele gebeuren een stuk makkelijker.

@millanka, wauw dankje wel voor je compliment over mijn houding. De meeste mensen letten denk ik vooral op de reactie van olivia in plaats van op mijn houding. Dat is opzich ook wel logisch mijn oog valt ook eerder op haar, doordat ze nogal heftig reageert.
Ik was meteen benieuwd ook naar jou paardje dus heb ik even in je profiel gespiekt naar je haf. En tja als ex-eigenaar van ook zo'n geweldig mooie haf, sprak hij me gelijk aan :) Ik wens jou en je haf veel succes en hoop dat je netzoveel plezier zult beleven als ik had met mijn haf http://www.youtube.com/watch?v=N988OfVpAwY

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 19:56

sanne83 schreef:
De reacties dat de games op volgorde gespeeld moeten worden begrijp ik niet helemaal. Dat is om de mens iets aan te leren. Bij het paard gebruik je de game die op dat moment nodig is. Bij extroverte paarden zal je dus meestal in eerste instantie meer driving dan porcupine doen.

Wauw, super bedankt voor je reactie, en heldere uitleg. Zo denk ik namelijk ook over de games, maar ging al bijna aan mezelf twijfelen. :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:07

Niet op volgorde, dat beweert niemand. Het is van belang om de eerste drie als eerste aan te leren. Dat is niet voor de mens om het te leren, maar voor het paard. Dat zijn de basis principes. PP noemt het the "primair colors". The ones you need to paint a picture.. Als je dat hebt kun je variëren zoveel als je wilt. Maar als je dat niet geloven wilt, vind ik dat ook prima.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:10

En ook bij extrovert paarden moeten alle games in balans zijn. Niet porcupine minder als driving. :n Porcupine heb je namelijk ook nodig met rijden, juist nodig met rijden! Dat is namelijk wijken voor druk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:17

Natuurlijk is dat zo. De eerste drie zijn gewoon je basic hulpen, waar de andere vier uit opgebouwd zijn.
De vraag is nu een beetje hoe goed die games moeten zijn voordat je verder gaat en of je die op alle basic (L1) manieren zou moeten kunnen spelen voordat je verder gaat met de rest van de vier.
Ik vind van niet. Je zoekt een ingang bij het paard die het beste werkt, waar dat specifieke paard het beste op reageert.

Als je het hebt over rijden, dan zijn we al een stuk verder. Dan moet alles in balans zijn inderdaad.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:50