mini paardje 40/50 cm

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 23:28

Ik heb 2 foto's van hem op deze laptop:

Afbeelding

Afbeelding

Letsdunit

Re: mini paardje 40/50 cm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:31

Als ik zo van deze onderste foto uit moet gaan zie ik een groter hoofd, korte benen, een kort ruggetje en dikke buik. Dan ook nog in combinatie met kromme achterbenen en een slecht gebit kan ik helaas niet anders concluderen dan dat je een dwergje hebt.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:31

Dat is inderdaad en dwergpony, hij is niet correct gebouwd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:32

Oei ;( :(:)

Ik denk dat je je toch echt even in moet gaan lezen over dwerg-groei......
Dit kan gewoon niet anders. Hij heeft echt álle kenmerken.........

Vergelijk dat maar eens met dit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 13-03-12 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 23:32

JoyCiej007 schreef:
De benaming dwerg staat idd niet in het paspoort; is afwijking in de groei en zorgt o.a. voor kromme beentjes, rare bouw, onder/overbeet, waterhoofd, etc. etc. en dit in vele variaties, ene geval ernstiger dan het andere.
En tuurlijk hóeft dat niet het geval te zijn, maar zo klinkt het wel in de oren, als je die stokmaat in combinatie met kromme benen brengt.
Hier vind je meer info: (al is dit artikel nog niet helemaal klaar).
http://www.bokt.nl/wiki/Dwerggroei

deze reacties zijn misschien niet wat je had verwacht of had gewild, maar jij wil het je pony zo goed mogelijk maken.
Dan kan je wel vragen wat je allemaal met hem kan doen, maar je ontneemt hem wel een héle belangrijke levensbehoefte; namelijk een soortgenootje. Je hoeft natuurlijk niet zomaar een pony er bij te kopen, je kan toch ook kijken naar iemand die een wei voor zijn pony zoekt? En die er dan bij in zetten?

@ Barbalala: een shet met kromme x benen bij de slacht weg halen om te 'redden' en/of zelfs door te verkopen is iets anders dan een gezond paard er weg kopen.
Veel mensen denken er goed aan te doen om zo'n arm diertje bij de slacht weg te halen, maar feit is wel dat ze daar vaak écht niet voor niets staan!
Dat mooie sportpaard die er nog blakend van gezondheid uit ziet bijv. kan wel van binnen van alles mankeren......

Edit:
kromme benen, super kleine stokmaat, overbeet....

Ik denk niet dat de oude eigenaresse jou gaat vertellen dat een pony die jij van haar hebt gekocht, een (ernstige) groei afwijking heeft of kan hebben :n Die zal wel gek zijn!
Officieel Amerikaans mini paard of niet; dat is het RAS. Dwerg groei is een groei afwijking!
En helaas worden dat soort verhaaltjes wel vaker opgehangen, dat zo'n pony vast is komen te zitten bij de geboorte etc.......

Paar maanden terug stond er een hengstje met een apart kleurtje te koop op marktplaats. Zo krom als een banaan; net een teckel en óverduidelijk dwerggroei. Gigantisch lange rug, korte kromme beentjes, waterhoofd, onderbeet.
Vroegen ze €900,= voor want het was een Amerikaans Mini paardje, jaja. En een zéer goede dekhengst, hélemaal correct gebouwd.
8)7

En nogmaals, ik wil hélemaal niet met zekerheid zeggen dat jou paardje dwerggroei heeft, maar sorry, het klinkt wel heel aannemelijk helaas, hoe vervelend dat voor jou misschien ook is.
Als je een foto zou plaatsen, zou dat wel heel veel duidelijkheid scheppen. Voor jezelf ook. :(:)

Ik heb hem niet gekocht we hebben hem gekregen van haar omdat zei niet wou dat mensen er rare dingen mee gaan doen!

Ik heb helaas nog niemand kunnen vinden die hem in de wei wil/kan
maar hij heeft geen last van zijn benen dat is nagekeken.

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 23:34

najah als hij geen pijn heeft is het goed toch?
en dit heeft hij niet...
dat heeft de dierenarts bevestigt
maar vrijheids dressuur kun je best doen met zo'n ponytje toch?
hem leren zonder touw naast jou te lopen,,,
dood liggen en dat soort kleine dingetjes?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:37

Danya schreef:
Ik heb hem niet gekocht we hebben hem gekregen van haar omdat zei niet wou dat mensen er rare dingen mee gaan doen!

Ik heb helaas nog niemand kunnen vinden die hem in de wei wil/kan
maar hij heeft geen last van zijn benen dat is nagekeken.

Waarom is ze dan niet eerlijk geweest? Helemaal als het dier dus blijkbaar een weggevertje was.
Heel eerlijk; dit zijn gewoon gehandicapte paardjes..........

Wees daar alsjeblieft heel voorzichtig mee, en ga er ook absoluut nóoit mee dekken; beter nog; laat hem castreren, dan kan er nooit een ongelukje ontstaan, want zulke pony's wil je natuurlijk niet moedwillig fokken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:37

Doodliggen een klein dingetje??? Eerst even verdiepen in vd ;)
Je pony is inderdaad een dwergje, dat maakt hem niet minder lief natuurlijk.
Helaas krijgen veel dwergen problemen met de gewrichten, ik weet niet hoe oud die van jou is?

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 23:38

dekken kan niet,,, hij komt niet bij andere dieren in de buurt,,,
als er een merrietje bij inkomt doen we dit inderdaad,,,
maar wij gaan niet met hem fokken!

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 23:39

stef schreef:
Doodliggen een klein dingetje??? Eerst even verdiepen in vd ;)
Je pony is inderdaad een dwergje, dat maakt hem niet minder lief natuurlijk.
Helaas krijgen veel dwergen problemen met de gewrichten, ik weet niet hoe oud die van jou is?

met klein dingetje bedoel ik dat liggen iets natuurlijks is en dat hij dit zonder moeite kan.
hij is nu 2 jaar.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:40

je hebt idd duidelijk een paardje met dwerggroei.
op dit moment kan hij idd nog geen pijn hebben, echter zit zijn lichaam zo niet goed in elkaar dat hij dit waarschijnlijk wel gaat krijgen.
door z'n lichaamsbouw zal hij wel veel sneller last krijgen van slijtage op bepaalde plekken (denk aan z'n benen en rug!), ik zou dan ook behalve een klein wandelingetje echt helemaal niets met dit paardje doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:41

Dan moet hij door z'n knietjes zakken, gaat hij gewrichten, spieren en pezen belasten.........
dat noem ik geen kleine dingen. Natuurlijk....... tsja, maar als je dat heel vaak op commando gaat doen.

Dingen als zonder touw naast je lopen, flemen..........

Maar als je dan gaat denken aan liggen, knielen, buigen, steigeren, achteruit lopen etc. etc. dan heb je het wel over zware belasting, helemaal voor zo'n pony die dus lichamelijk totaal niet goed in elkaar zit.
Hij zal heus misschien uit zichzelf wel eens steigeren (als hij dat al kan met zo'n bouw) maar dat zijn kunstjes, dat belast hem veel te veel!

(even ter vergelijking; iemand die op krukken loopt laat je ook geen touwtje springen)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:41

Liggen is inderdaad iets natuurlijks, maar nou niet echt een oefening om mee te beginnen als je net met vd start :)

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:45

dan zou ik het idd ook echt bij de hele kleine dingen houden, zoals flemen, ja/nee schudden, misschien iets vast houden en/of aanwijzen.
maar alles idd waar hij iets met z'n gewrichten moet doen zou bij mij al direct afvallen

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:46

Dwergjes zijn over het algemeen bijzonder inteligent, kleine dingen zijn leuk aan te leren. Die van mij loopt bij ons gewoon los in de stallen en het erf.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:48

letsdunit, die van jou is niet intelligent maar gewoon gestoord, dat is heel wat anders ;) :=

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:49

Prettig gestoord dan he :D

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:50

zeker zeker! prettig gestoord, of zou dat aan het baasje liggen, dat kan natuurlijk ook nog......

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:55

tja het is inderdaad duidelijk een dwergje, maar wel een leukje om te zien, als hij nergens echt last van heeft zou ik lekker met hem gaan wandelen en knuffelen en poetsen

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 00:05

JoyCiej007 schreef:
Dan moet hij door z'n knietjes zakken, gaat hij gewrichten, spieren en pezen belasten.........
dat noem ik geen kleine dingen. Natuurlijk....... tsja, maar als je dat heel vaak op commando gaat doen.

Dingen als zonder touw naast je lopen, flemen..........

Maar als je dan gaat denken aan liggen, knielen, buigen, steigeren, achteruit lopen etc. etc. dan heb je het wel over zware belasting, helemaal voor zo'n pony die dus lichamelijk totaal niet goed in elkaar zit.
Hij zal heus misschien uit zichzelf wel eens steigeren (als hij dat al kan met zo'n bouw) maar dat zijn kunstjes, dat belast hem veel te veel!

(even ter vergelijking; iemand die op krukken loopt laat je ook geen touwtje springen)

met dood liggen bedoelde ik meer dat als hij uitzichzelf ligt er bij kunnen zitten enzo ;)
snap zelf ook wel dat ik hem niet kan leren buigen en steigeren,,,
steigeren kan hij wel als hij boos is :P bij voorbeeld met scheren hij verhaard slecht en dan scheren wij hem.
maar verder bokt hij vaak als je hem uit zijn stal los laat naar zijn weitje!

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 00:06

Letsdunit schreef:
Dwergjes zijn over het algemeen bijzonder inteligent, kleine dingen zijn leuk aan te leren. Die van mij loopt bij ons gewoon los in de stallen en het erf.

dat doet hij ook!
maar alleen als wij op het erf bezig zijn omdat we aan een drukke straat wonen...

Danya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 00:12

ik ga even opzoeken of er mensen in de omgeving emmen zijn die hier les in geven!
het lijkt me wel grappig als hij los mee kan lopen en flemen enzo
ben benieuwd!!! want slim is hij zeker!!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:23

He heel erg jammer dat het een dwergje is maar je zult ongetwijfeld plezier aan hem beleven.
Maar mag ik weten wat er op zijn amha papier staat van ouders? Daar ben ik nu wel erg benieuwd naar. Heeft hij een extra papier a4 formaat waarop staat temporaly papers van het american miniature horse association? Hier staat zijn stamboom op en fokker, eigenaar.
Naast zijn paspoort natuurlijk.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:24

Er zijn vast heel veel leuke dingen die je hem kan gaan leren. Bojangles doet ook veel vrijheidsdressuur met haar paarden en zit redelijk bij jou in de buurt misschien kan zij je tips geven hoe je hem dingen kan gaan leren die niet belastend voor hem zijn.

Ik vind het van de fokker wel netjes dat ze een goed plekje voor hem gezocht heeft en dat als dat niet gelukt zou zijn dat ze hem naar de slager zou doen. Alles beter dan in de handel of dat er mee gefokt zou worden. Ik begrijp alleen niet waarvoor ze niet eerlijk zegt dat hij dwerggroei heeft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:03

Leuk diertje! En ach, een dwergje, zie het maar als positief dat je het weet want dan weet je ook waar hij last van kan krijgen en wanneer jij dus ongerust moet worden of juist niet. Veel plezier met dit kereltje!