Beginnen met Parelli = stoppen met rijden ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:47

Brainless schreef:
Wij moesten anders regelmatig een knoop in de teugels doen, in galop over de hoefslag (om de beurt), teugels los en op je zit je paard op een volte zetten en terugbrengen naar stap.

ik doe ook mn teugels in een knoop, dan zit ik er toch minder snel aan, dat helpt inderdaad. en misschien kun je gaan rijden op stemcommando's?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:49

Is stoppen met rijden zo erg dan?
De bedoeling van de basislessen van Parelli is tenslotte niet dat je daar eindeloos mee door gaat - het is basis, dus tijdelijk. Wat is het probleem?

Beter dat je eerst een goede ondergrond hebt, daarna kun je gaan bouwen.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 15:51

Probeer ik mijn paard nu ook te leren, ze luisterd aardig goed op stem!

Een fijne manege idd dan brainless hier wordt geleerd om te schoppen en te meppen en te trekken...

Nee maar er wordt gelijk gedacht dat er wordt gerukt aan de teugels ;)
Laatst bijgewerkt door Akecheta op 15-03-12 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Maureen95

Re: Beginnen met Parelli = stoppen met rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:54

als ik wil stoppen dan adem ik in en dan zucht ik. teken van ontspanning. zo voelt het paard dat ook. als je wilt stoppen en je houd je adem in(doen heel veel mensen) dan stopt het paard minder snel en bouw je spanning op:)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 15:58

Klopt! Als ik te gespannen ben ga ik zachtjes zingen, ik adem dan rustiger en paard ontspant ook.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:59

ja ik vond het best handig. ik hoe alleen nog maar uit te ademen en dan gaat orin al gelijk zachter

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:13

_RMHorse_ schreef:
N nee maar er wordt gelijk gedacht dat er wordt gerukt aan de teugels ;)

Dat komt omdat jij zelf schrijft dat je paard soms dood is in de mond.
En dat lijkt me een probleem met rijden, of niet? Misschien is het handig om eerst de oorzaak bij jezelf te zoeken, voordat je begint te zeuren dat iedereen zo aanvallend zou zijn.

Maar goed, de basis van parelli kun je, als het goed is, heel snel doorlopen. Hoe je het doet, en of je daarbij stopt met rijden of niet, is jouw keuze.

JJenniferxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:38

Volgens mij hoeft stoppen met rijden helemaal niet om parelli gewoon te kunnen doen,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:25

Jannepauli schreef:
Is stoppen met rijden zo erg dan?
De bedoeling van de basislessen van Parelli is tenslotte niet dat je daar eindeloos mee door gaat - het is basis, dus tijdelijk. Wat is het probleem?

Beter dat je eerst een goede ondergrond hebt, daarna kun je gaan bouwen.

Als je snapt waar Parelli over gaat, zou je zien dat Parelli niet tijdelijk is, maar je hele omgang met paarden beinvloed, zodat je uiteindelijk ook nieteens meer terug zou willen. Dus ja, ook je manier van rijden wordt erdoor beinvloed. Dus basis? Nou nee.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:41

Ik heb al een paar dravers gekocht, die niet snel genoeg waren voor de koers, wel getraind en dus erg hard in de mond. Ben ze bijna onmiddelijk bitloos gaan rijden in het bos en ondervonden dat ze veel beter te rijden zijn zonder bit als met bit wat ook logisch is, een paard dat op zijn bit hangt heeft ineens geen steun meer als je het zonder bit rijdt. Ik heb al deze winter niet meer gereden, mede door de weersomstandigheden en omdat ik geen piste heb en meteen het bos in moet dus is mijn jonge draver een echte stuiterbal momenteel. Ikzelf ben 60+, dus wil ik echt niet vallen. Ik doe nu Parelli met hem, dat is een goede oefening en voorbereiding op het opnieuw onder het zadel te brengen.
Ik snap je vraag niet waarom je zou overwegen om te stoppen omdat je Parelli doet, imo is het een de ondersteuning van het ander

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:12

ik zelf heb ook voor deze keus gestaan ga ik door met rijden en parelli of stop ik tijdelijk met rijden.
ivm zwangerschap ben ik op de duur moeten stoppen met rijden en bleef eigenlijk alleen parelli of longeren over. toen voor de honderd % voor parelli gegaan met om de week les. ik merkte toen aan mijn paard dat hij met sprongen vooruit ging in de parelli. sinds begin maart weer voorzichtig keer gereden na 9 mnd alleen parelli en ik merk heel duidelijk het verschil met rijden hij is rustiger niet zo terug getrokken in zichzelf. loopt lekker ontspannen. ik ga nu beginnen met bitloos rijden. doe zoals hierboven ook al vertelt is touwhalster om met daaraan de teugels of de leadrope. en in eerste instantie voor mijn idee het hoofdstel eroverheen met knoop in de teugels als ik buiten ga rijden. in de bak doe ik geen hoofdstel om omdat we dan hooguit in zijn boks eindigen. mijn ervaring is afhankelijk wat voor type paard je hebt je beter kan stoppen of door rijden. he je trouwens geen vrienden kennissen die de dvd's hebben? je hebt ook een boek van parelli daar heb ik ook veel aan gehad. wil je het isbn wel door geven. weet niet of je de spullen hebt touwhalster leadrope stick maar daar heb je ook goedkoper uitvoedringen van en die werken net zo goed. (ikzelf heb beide)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:37

Parelli heeft een duidelijke basis, online op de grond. Vanaf daar naar freestyle rijden en liberty en dan pas rijden met bit in finesse. Die opbouw is niet voor niets zo, daar heeft iemand over nagedacht.

De keuze die je maakt is je eigen keuze. Je kan je afvragen of het in het belang van het paard is om aan de ene kant bezig te zijn met de relatie tussen jullie en aan de andere kant rij je gewoon je buitenritjes waarbij je je bit nodig hebt als rem. Parelli is geen snelle oplossing voor je remprobleem, maar veel meer dan dat.

Ik heb zelf jaren niet gereden op mijn paarden, omdat het me geen fluit meer interesseerde. Ondertussen het rijden wel weer opgepakt, ook het buitenrijden. Op neckrope is dat veel fijner ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:56

Leuk om de altijd weer verschillende interpretaties te lezen over Parelli. :)

Mijn mening, ik denk dat Parelli meer is als alleen rijden. Het is ook geen basis, het is een way of life.
Als je er aan begint en het bevalt je dan verandert je manier van denken en omgaan met paarden compleet. Het is de relatie die je aangaat met je paard wat het belangrijkste wordt. En als iets niet goed gaat vanaf de grond, dan zal het ook niet veel beter gaan vanaf de rug. ;)

Toevallig heb ik afgelopen vrijdag voor het eerst op mijn jonge paard gezeten. Geheel opgeleid volgens PNH principes. We hebben een klein rondje bos gemaakt met alleen een touwhalster en een leadrope, niet eens geknoopt als teugels. Ik ben al heel lang vanaf de grond bezig en geniet volop van elke stap! Als ik er nooit meer op zou zitten dan zou ik het niet eens erg vinden, want wat ik en mijn paard inmiddels hebben.. Dat is echt zoveel meer!! En dan zie je dus dat je na al die tijd op de grond gewoon op kan stappen en weg kan rijden. En ja, wat op de grond nog veel aandacht nodig heeft, daar liep ik meteen tegenaan toen ik er op zat. Onze "relatie" is wel zo goed dat mijn paard het prima vindt om met mij op zijn rug een bospad te volgen, maar we zijn nog lang niet klaar voor veel meer. Het stoppen? Dat doe ik hetzelfde als op de grond. Mijn paard heeft geleerd op één teugel (in dit geval dus gewoon het touw) na te geven en in te buigen.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:18

inderdaad heb er eens op gelet ook ik houd mijn adem in hahaha dat gaan we gelijk eens even afleren.
maar ja naar 9mnd niet gereden te hebben mag je best foutjes maken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:19

Jessix schreef:
Leuk om de altijd weer verschillende interpretaties te lezen over Parelli. :)

Mijn mening, ik denk dat Parelli meer is als alleen rijden. Het is ook geen basis, het is een way of life.

Nouuuuuuuuu, laten we dat nou maar niet zeggen, straks wordt het weer 'NH sekte' bla bla bla

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:24

Haha :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:18

haha! Ja dat is ook weer zo.. Pas op sekte gevaar! ;)

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:07

Ik heb eens gezegd tijdens een Parelli demo-dag tegen een erkende Parelli intructeur (die ik niet bij naam zal noemen), dat ik mij niet 100% op mijn gemak voelde bij Parelli omdat ik het gevoel had in een sekte te zitten en die instructeur heeft beaamt dat het idd om een soort sekte gaat. Maar, zoals ik al gezegd heb, ik doe ook Paerlli met mijn paard en vind het zeker leerrijk en effectief, maar ik ben geen onvoorwaardelijke Parelli beoefenaar, ik pik uit de methode wat mij het beste lijkt te werken bij mijn paard en ik laat nog ruimte voor vrije interpretatie. Als je stroef Parelli beoefent dreig je nogal snel in een robot te veranderen. Wat me mateloos erger is dat de Parelli instructeurs en beoefenaars dezelfde verstrakte idiote grijns hanteren om bvb. hun friendly games uit te oefenen, sorry he, gelukkig heeft het belachelijke nog nooit iemand gedood.
Dus voor mij Parelli: JA, way of life: NO WAY!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:19

@ Kasztanka, goed van je! Dan ben jij de dans ontsprongen! Ik sta al met die idiote grijns als een robot de FG te oefenen. Helaas...

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:06

Jessix, als je je daar goed bij voelt is dat toch geen probleem hé, en zoals ik al eerder gezegd heb, niemand is er al dood gegaan aan belachelijk doen. En ik beoefen ook de Seven Games, heb 5 of 6 jaar geleden een 15-tal lessen gehad en ben overtuigd van de kracht van lichaamstaal, maar niet van de kracht van die bevroren grijns. Probeer maar je paard naar je toe te laten komen zonder die onnozele grijns, dat lukt ook wel hoor.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:00

Ik maak ook maar een grapje Kasztanka. Juist omdat we het al over sekte gehad hebben, zie eerdere berichten. :) En ja, ik voel me heel goed bij de Parelli methode en heb er ontzettend veel plezier in, elke dag weer.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:10

Ik heb bij mijn vorige paard veel met parelli gedaan (grondwerk), en voor een deel is het inderdaad "a-way-of-life", maar bij mij wel echt alleen op de grond, en niet in het zadel (ben ook nooit begonnen met het parelli rijden). Op de grond is het gewoon een basis die je toepast in de algehele omgang, maar het spelen is wel iets wat je (in mijn geval dan) "doet". Iets wat je ook je paard moet uitleggen. Mijn nieuwe paard gaat echt niet op een fase 1 achterwaarts als ik hem niet eerst uitleg dat dat de bedoeling is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:13

Kasztanka schreef:
Jessix, als je je daar goed bij voelt is dat toch geen probleem hé, en zoals ik al eerder gezegd heb, niemand is er al dood gegaan aan belachelijk doen. En ik beoefen ook de Seven Games, heb 5 of 6 jaar geleden een 15-tal lessen gehad en ben overtuigd van de kracht van lichaamstaal, maar niet van de kracht van die bevroren grijns. Probeer maar je paard naar je toe te laten komen zonder die onnozele grijns, dat lukt ook wel hoor.

En toch is het niet alleen de lichaamstaal die een paard gaat leren lezen maar ook je mimiek. Die bevroren grijns heeft een reden, net als de "schwiegermutterblick". Net zoals een paard nuances gaat leren lezen in je lichaamstaal, gaat hij dat ook leren met je mimiek. Dan is een frons of een ernstig gezicht soms al voldoende om een paard zijn grenzen te wijzen. Maar goed, dat moet je ervaren. En daarvoor moet je het stadium van FG met bevroren grijns zijn gepasseerd....

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:58

Ik geloof echt niet dat het paard je mimiek leest, waar ik wel in geloof is dat je zelf je lichaamshouding gaat aanpassen aan jouw gezichtsuitdrukking, de grijns moet een glimlach voorstellen en als je glimlacht ben je automatisch meer ontspannen en dus friendly. Ik ben niet verder gegaan in Parelli dan de seven Games omdat voor mij Parelli een hulpmiddel is om beter te communiceren met mijn paard en om een betere band te hebben in het zadel (als bosruiter), verder dan dat wil ik daar niet in gaan. Voor mij is Parelli niet de finaliteit, al kan ik wel genieten van een mooie en indrukwekkende voorstelling alla Silke Vallentin.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:37

Dat geloof ik ook, doordat je een glimlach op je gezicht tovert neem je automatisch een zachtere houding aan. Ik doe dat zelf niet met de friendly game, maar ik moet wel altijd lachen (en dan ook écht lachen) als ik mijn paard een zwieper probeer te geven met stick en string en hij weet dat zoals altijd voor te zijn. Daarbij is mijn paard ook een left brain introvert die echt op een heel grappige manier van alles uit de kast probeert te halen. De games zijn met hem ook echt games en we doen beide ons best om van elkaar te winnen. Zowel mijn instructeur als ik liggen dus geregeld in een deuk.

Gelukkig staan mijn paarden thuis, want ik geloof dat het er vreemd uit ziet voor niet-Parelli mensen en niet-paarden mensen snappen er al helemaal niets van!