eerst grondwerk sessie met Olivia

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:13

swaatjuh schreef:
Siskiz schreef:
@swaatjuh: Ik haal nergens uit dat ze aan parelli doet, of lees ik er overheen? :?

Het staat inderdaad nergens, ik concludeerde het uit het filmpje van TS en eerdere dingen die ik van TS heb gezien/gelezen. Maar het is misschien iets te snel gezegd.

Ik bedoelde het niet vervelend ofzo, ik vroeg het me alleen af. Maar het was meer dat ik dacht, veel methodes hebben een groot deel gemeen of dezelfde oefeningen en niet overal wordt het op de zelfde manier opgebouwd.

ILoveJip

Re: eerst grondwerk sessie met Olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:28

Ik vind dat je best wat liever voor haar mag zijn, ze begrijpt het duidelijk niet en ik snap niet waarom je haar straft terwijl ze de zweep gewoon accepteert.
Je ziet ook aan haar protesteren dat ze gestressd word doordat ze je niet begrijpt.
Ik ga met de rest mee :j

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:16

TS: hoe lang ben je eigenlijk al bezig met grondwerk?

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:46

Ik vind dit totaal niet een fijn beeld geven, heb ook maar even gezien maar ze begrijpt het inderdaad niet en dan zit jij de hele tijd aan dat touw te rukken omdat zij niet weet wat jij bedoelt. Komop zeg en toon eens wat respect voor haar en ga lessen volgen in het grondwerken, hier ga je niks uit halen. Dat ze niet wil komen bij het begin en je haar naar je toe moet trekken is al een teken dat het niet klopt. Hoop dat je het zelf inziet, evenals de eigenaresse van de pony en ga je lessen volgen of helemaal niet bezig met grondwerken. Tip; boeken over natural horsemanship kopen, parelli-methode opzoeken op internet etc. En leer je paard begrijpen ipv te straffen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:48

Ik snapte pas wat er met het touw bedoelt werd, toen ik de reacties las. Blijkbaar moet de pony achteruit als je zwiept.. Maar als sommige mensen het al niet begrijpen, hoe moet de pony dat dan in hemelsnaam doen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:01

Ik weet dat je met je haflinger erg ver gekomen bent en had daarin veel respect voor je.
Daarom ben ik wellicht wat milder dan de anderen in dit topic.
TS doet inderdaad aan Parelli en heeft wel degelijk ervaring...
Het is duidelijk een eerste keer voor de pony, er moeten dingen worden 'uitgelegd'.
Logisch dat de pony het niet begrijpt, maar dat het te snel gaat ben ik met de meesten eens.

Dit vind ik er toch veel te assertief uit zien. Pony is duidelijk een RBi en jij behandelt haar als een LBi.
Je bent agressief en aanvallend in je houding. Je lichaamstaal moet milder en zachter.
Even terug naar de basis en game voor game! De horsenality DVD pakken en L&HB serie opnieuw bekijken.

Rustig aan!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:44

Ik ben zo te zien 1 van de weinigen die dit helemaal niet heel verkeerd vind. Ik vind je best duidelijk in je hulpen die geeft ook heel duidelijk en op het juiste moment rust. Persoonlijk had ik wel even boos geworden op het moment dat ze wat dreigend naar je toe kwam. Vind het wel erg netjes dat je rustig blijft en op de juiste manier weer opnieuw vraagt wat je wilt en haar geëmmer negeert.

Ik zou wel minder gaan werken met het hoofd en touw. Zodra zij in jou ruimte komt corrigeer jij dat met een zwieper aan het touw. Als je in de toekomst misschien ook los wilt gaan werken en dus geen touw hebt is dat niet handig. Ik zou iets meer met je lichaamshouding gaan werken en je stick. Zodra mijn pony ongevraagd in mijn ruimte komt zwaai ik bijvoorbeeld even met mijn armen, en maak me groot. Dat is voor haar al duidelijk genoeg. Ook met het achterwaarts gaan zou ik ook mijn stick nog gebruiken zodat je niet teveel druk op het hoofd hoeft te zetten. Zodra zij wegdraait in plaats van achterwaarts gaan zit jij meteen aan het touw, ik zou meer gaan oefenen met het wegkijken van de achterhand zodat je op dat moment het hoofd helemaal met rust kan laten maar direct dr achterhand wegkijkt zodat ze weer tegenover jou staat.

Ik denk dat veel mensen die gereageerd hebben geen of weinig parelli ervaring hebben en ik snap dan de reacties ook goed!
Kortom, mijn tip zou wezen minder aan de voorkant zitten. Verder vind ik dat je best goed op weg bent! Succes verder, vind het een leuk beestje, denk dat je er nog wel even wat werk aan hebt maar zelf hou ik wel van wat eigenwijsheid :-D

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:26

Als dit mijn pony was dan was je helaas niet lang meer de verzorgster. De pony snapt er nog niks van en krijgt alleen maar flinke rukken aan het halster. Je bent teveel tegelijk aan het doen zonder resultaat behalve een pony in de stress.
Misschien toch maar hierbij deskundige hulp zoeken.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 23:10

Zo eindelijk tijd om eens te reageren...

Als eerste wil ik graag iedereen bedanken voor zijn reactie, tips of tops, en natuurlijk om zijn bezorgheid over het welzijn van Olivia. Het filmpje heb ik geplaats omdat ik denk dat zowel ik als andere mensen ervan kunnen leren, zelf ben ik ook niet perfect :o

Dan zal ik nu proberen om het een en ander wat toe te lichten. De methode die ik toepas is inderdaad parelli, zelf heb ik daar al een aantal jaren goede ervaringen mee. Olivia is er echt helemaal nog niet mee bekend zoals te zien is op het filmpje. Ook is ze nooit gelongeerd of iets dergelijks.

En owja... Voor de mensen die het willen weten, de eigenaresse is aan het filmen ;)

@Ympi, als ik mijn filmpje terug zie, vind ik mezelf in sommige stukjes ook wel 'hard' overkomen, echter was dit in mijn beleving wel nodig, pony is inderdaad lief, zolang je niets van haar vraagt. Vraag je wel dingen, dan wordt ze dominant, als ik geen stick zou gebruiken zou het niet veilig zijn. Ze haalt dan echt naar je uit. Vandaar dat ik wel degelijk consequent moet zijn en dat uit zich soms in hard overkomen. Ik sta echter wel achter mijn handelen en kan verwoorden waarom ik zo handel.

@Nylah, dit is zoals aangegeven de eerste keer dat ik grondwerk met deze pony. Pony is daar totaal groen nog in. We moeten samen leren dezelfde taal te spreken, dat ze me dus nog niet snapt is niet vreemd. Maar dat is inderdaad wel te zien in het filmpje.

@Alicia13, ik vind het prima dat jij het er niet vriendelijk uit vind zien, kan me dat nog goed voorstellen ook. Als ik dit filmpje 10 jaar geleden had gezien had ik waarschijnlijk hetzelfde gereageert zoals jij.

@DeHP, je hebt gelijk in sommige gevallen, ga ik te snel door mijn fases heen. Bedankt voor de tip ik zal hierin geduldiger proberen te zijn.

@criollolover, jammer dat je een antwoord geeft zonder een enkele inhoudelijke betekenis, ik maak hieruit op dat je geen enkel idee hebt van parelli. Dat is jammer, maar ik neem het je niet kwalijk.

@liljebo, paard doet zijn best, ik ook. Samen leren we vast nog een heel hoop. Jammer dat je niet het hele filmpje hebt afgekeken, dan zie je ook dat paardje wel een dominante kant heeft, hoe lief ze ook is.

@Samlovedries, goed gezien! bij 16 sec al. Ja, dat kan ik je uitleggen, Olivia snapt de circling game nog niet. Ze wil soms eruit lopen door haar hoofd/schouder in de strijd te gooien na de buitenkant. Uiteraard is dat niet de bedoeling. Ook bij 15 sec gooit ze hoofd naar buiten, ik reageer hierop met een rukje aan het touw, "hoofd blijf bij mij", wil ik daarmee zeggen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar te hard was in mijn hulp, niet alleen het hoofd komt naar binnen maar het hele lijf. Dat is niet erg, want ze reageert goed op mijn hulp. Dit beloon ik dus ook, ik stuur haar niet van mij weg, dat zou oneerlijk zijn, maar geef haar rust. Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb toegelicht en nogmaals ik ben ook niet perfect.

@maritariel, wat bedoel je met "Ik hoop dat je dat noormaal niet doet, war ik aan het begin zag.", ik heb namelijk echt geen enkel idee waar je op doelt?

@Geryon, vraagje: waarom eerst leren longeren? dat snap ik niet zo goed? en op welke manier zou je dat dan leren? met longeren heb ik namelijk totaal geen ervaring.
Even verder op jou feedback, ik probeer jou ontzettend consequent en duidelijk te zijn. Rust wanneer ze het goed doet, ongewenst gedrag negeren of oplossen. Ik zou niet weten hoe ik dit beter/anders of duidelijker zou moeten doen, dan zoals ik het nu doe. Zie 45 sec, ik maak me klein, adem uit, rust, wanneer ze stil staat. Dit is een enkel voorbeeldje ik kan er zo nog een aantal opnoemen/ zien in mijn filmpje.

@missy79, bedankt voor de tips. Ik probeer juist in mijn lichaamshouding wel verschil te leggen. Dit filmpje en jou feedback maakt me er attent op dat ik het nog duidelijker mag doen, bedankt.

@debbie_n, pony is inderdaad nog nooit gelongeerd, dat leek me ook wel duidelijk te zien op het filmpje. Je hebt het over aansturing van de zweep, wat bedoel je daar precies mee, als ik vragen mag?

@siskiz, ik vind mezelf nu ik het terug zie, in sommige stukjes ook wat druk overkomen. In het geval van op de cirkel zetten ben ik wel tevrede, wat olivia ook doet, ik blijf rustig in mijn hulpen en werk mijn fases goed door, wat olivia ook doet.
Hoe zou jij belonen, als pony naar je toekomt?
Bedankt voor je reactie, jammer dat je maar 3 min hebt gezien, alle tips neem ik serieus.

@Ra_chel, de eigenaresse filmt de sessie ;)

@zorro, naar mijn idee behandel ik olivia echt wel vriendelijk, maar wel consequent.

@dieselvince, ik kan prima verwoorden waarom ik handel zoals ik handel, weet wat ik doe en waarom. Heb je specifieke vragen, dan kan ik dat toelichten. Ik weet prima wat ik wil bereiken en ook hoe ik dat kan en wil bereiken.

@swaatje, ja jammer dat het begin van de sessie er niet opstaat. Daarin begin ik inderdaad met friendly game, porcupine en driving game achterhand. Bedankt voor je tip, soms moet ik inderdaad olivia nog meer tijd geven om de oefening te verwerken. Met een camera erop gericht voelt het soms alsof er iets meer druk op staat, wat uiteraard totaal niet het geval is. Maar dat viel me ook op toen ik het filmpje zag, dat ik in sommige gevallen iets meer rust of tijd mag nemen.

@bumblehorse, dankje wel voor je reactie, doet me goed!
1. zoals jij hem vertelt, voer ik hem naar mijn idee ook uit. De fases mogen misschien wel 1 of 2 tellen langer duren voor ik hem verder opbouw.
2. hiermee snap ik niet precies wat je bedoelt, op welk moment doel je hier op het filmpje?
3. ook bij circling game probeer ik hem zo uit te voeren zoals jij hem vertelt.
4. ja zag ik ook, dat kijken had een paar sec langer mogen duren, heb je helemaal gelijk in.

@tinepine, paard loopt zelf ook met een stevige pas weg, ipv een voorzichtig pasje. was het namelijk een voorzichtig pasje dan zou ik ook een voorzichtigere hulp geven. Zou ik nu een fase 2 gebruiken dan zou dat geen effect hebben en zou paard niet snappen wat ik daarmee bedoel. Door nu een harde fase in te zetten is het wel duidelijk.

@anne_bento, super tips, bedankt! Jij weet tenminste waar we het over hebben.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:17

Je hebt de reactie van Puchje over het hoofd gezien terwijl je daar denk ik ook nog wel wat aan hebt.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 23:23

Puchje, ik ben het grotendeels met je eens, het mag allemaal iets rustiger, dat zag ik ook toen k mezelf terug zag op film. Bedankt voor de tips!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:25

You're welcome! :)
Ben benieuwd hoe het gaat als jullie level 2 gaan starten, zal niet lang meer duren!

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 23:26

Skygirl schreef:
Je hebt de reactie van Puchje over het hoofd gezien terwijl je daar denk ik ook nog wel wat aan hebt.
dankje voor je verwijzing, het beantwoorde nam veel tijd in beslag vandaar dat ik misschien
op de laatste reacties een andere keer uitgebreider terug kom ;)

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 23:29

Puchje schreef:
You're welcome! :)
Ben benieuwd hoe het gaat als jullie level 2 gaan starten, zal niet lang meer duren!
haha, dankje. na alle enthousiaste reacties hier is de wil om ver te komen met olivia alleen maar groter.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:41

Ik snap het verzet wel op de circling game.. Kijk ook maar eens naar je "send". Je gebruikt je lichaam niet goed (genoeg) Je wijst en je gebruikt je stick, maar je blokkeert met je lichaam. Waar moet het paard dan heen? Draai iets in je heupen, zet een been een stukje naar achter, zo zet je als het ware "de deur open". Als je recht voor je paard blijft staan blokkeer je hem. Later, als je heel veel training hebt gehad, ja dan hoef je alleen nog maar met je vinger te wijzen, maar zover ben je nog lang niet. :)

Je fases beter opbouwen idd. Die tip heb je al gehad van iemand op blz. 1. vinger, pols, vanuit de elleboog en dan vanuit je schouder bewegen bij een back up. Ook je stick meer in neutraal laten staan, hem uit een verticale stand halen is al een fase 1. Kijk het filmpje nog eens kritisch en dan niet kritisch naar de pony, maar naar jezelf. Succes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:45

Haf-sjakie, allereerst netjes dat je op de kritiek in gaat. Even ter verduidelijking... ik ken parelli; heb het zelf lange tijd gedaan en ook veel van geleerd.

Ik ken ook de veelgebruikte term dominantie in NH, maar geloof niet in dominantie van paarden t.o. van de mens.(het bestaan van dominantie tussen verschillende species is lang geleden al door onderzoek afgewezen. Dominantie heeft als functie voortbestaan van een soort, door ervoor te zorgen dat het best aangepaste dier de meeste kans op voeding en voortplanting heeft en dat speelt niet bij verschillende species onderling. Mbt paarden is de dominantie theorie ook al een aantal keer onderuit gehaald) Ik geloof wel in verwarring en in verkeerd aangeleerd gedrag en het is heel erg goed mogelijk dat dit het punt in bij de pony. Een paard zal altijd doen waar het voordeel bij ondervind (leren door trial en error) en als het iets niet wil en van zich af bijt en daarbij de release krijgt, leert het daarvan.
Ik denk dat je dat logisch in de oren klinkt, als je parelli doet. Heel veel mensen geven echter onbewust release op het verkeerde moment en dat is zeer vaak de oorzaak voor probleemgedrag.

Omdat jij het fatsoen hebt overal op te reageren, heb ik het filmpje nog eens bekeken en wil ik mijn commentaar geven vanuit mijn visie.
Ik laat parelli in het midden, omdat het voor de te plaatsen opmerkingen niet ertoe doet of je parelli of jan met de pet doet. Het gaat om basale, algemene zaken.

Rond 014... nadat het paard netjes is weggelopen op de cirkel, wil het doorlopen, maar voelt het touw. Het draait zich om in een vraag(zie houding paard) Wat wil je? Je gebruikt yoyo game om hem terug te zetten, maar paard kent yoyo niet en reageert logischer wijs niet. Het wil weglopen (logisch, want wat moet het hiermee? ) en krijgt vervolgens een flinke snok (straf dus... straf dient om een paard iets af te leren. Wat wil je hier afleren? Weglopen? Wil je niet dat je paard weer op de cirkel gaat lopen?) paard raakt in verwarring, jij yoyo-t weer... paard heeft natuurlijk niet geleerd wat het betekent (hoe zou het dat geleerd moeten hebben?) en krijgt vervolgens weer een flinke oplawaai. (ik denk dat je op dit punt met een paard als onze silja al een flink gevecht gaande had, want menig paard zou dit dus niet pikken, Dat heeft niets met dominantie te maken maar met verwarring en frustratie)
op 039 zie je oversprongsgedrag... verwarring dus.
Dan wil het paard de cirkel opgaan, want dat was in het begin het goede antwoord, dus is het logisch dat het paard kijkt of het nu ook het goede antwoord is en krijgt opnieuw een snok (Wat wil je nu eigenlijk? zelfs ik snap het niet... hoe moet het paard het dan snappen?) Dan gebeurt niets en zie je die enorme vraag bij het paard.
Dan moet het naar je toekomen. Vind je het erg vreemd dat het vertrouwen al volledig weg is, als je je handelingen eens door zijn ogen bekijkt?
Daarna yoyo, dit keer met hem de kans geven het te begrijpen. Dat is goed.
Bij het opnieuw rondsturen wel rust van jouw kant, maar nog onbegrip en wantrouwen van de pony. Laatste keer dat hij op de cirkel ging, kreeg hij tenslotte een oplawaai.
Naar je toe halen en hoofd laag; prima. Met veel rust en correct loslaten
Dan friendly game... jammer dat je weer gaat snokken als het paard de bedoeling niet snapt en voorwaarts gaat. Friendly game is bedoeld om het paard te wennen aan de zweep op vriendelijke wijze, niet om het te dwingen stil te staan terwijl je met de zweep (die eerder als voorwaarts signaal werd gebruikt) over zijn lijf gaat. Pony's reactie is volkomen logisch. Wat je had kunnen doen was het de kans geven om de voeten te verzetten en gewoon beetje met de zweep (evt van hem af) blijven klooien totdat het stil stond en dan release. Dit is geen friendly game, maar paard dwingen om zweep te accepteren. Je hele houding geeft ook geen ontspanning aan. Gingen de voorgaande dingen goed... nu bouw je weer flink wat verwarring en frustratie op bij het paard (je weet hoe scherp een touwhalser inwerkt?)
Zet je beeld voor de aardigheid eens stil op 3.06 en kijk naar je eigen houding en de houding van de pony.
Ja, daarna staat hij stil, maar je ziet later dat er toch dat stuk wantrouwen is ingebouwd. Wantrouwen dat ook later weer wordt afgestrafd met meteen hoge fase van terugsturen (de pony heeft pas net van te voren 2 stapjes correct kennis gemaakt met yoyo, waarom dan meteen ervan uitgaan dat hij snapt wat je bedoelt. Dat doet hij duidelijk niet. Logisch. Kan ook niet)
Dan wel weer yoyo met fases vlgs parelli, zij het vrij snel opvoeren voor een eerste keer, maar goed... er is iig release op tijd (zal even in het midden laten dat ik yoyo van parelli met de fases touwzwiepen een van zijn slechts gekozen ideeen vindt, alleen al omdat je niet wil dat een paard achterwaarts gaat met neus in de lucht en weggedrukte rug, maar dat is een heel ander verhaal)
Je stuurt haar weer op het cirkelen en paard doet hetzelfde als de vorige keer. Het stelt een vraag. Volgens parelli moet je dat bij een beginnend paard verwelkomen omdat het een goed teken is en dan weer op de cirkel sturen. De vorige keer deed je veel meer dan dat. Paard werd naar je toe gehaald om wat andere dingetjes te doen, dus denkt het dat het nu ook het goede antwoord is (trial en error) Maar nee.. nu opeens moet het doorlopen. Het draait zich nog een keer naar je toe met een grote vraag en wordt toch wel aardig onder druk gezet als je bekijkt dat het paard een vraag stelt omdat het op zoek is naar een goed antwoord. De reactie die dan ontstaat is volledig normaal. Niets dominantie, maar verwarring en frustratie.
De reacties als cool en het gelach irriteert mij op dat moment eerlijk gezegd een beetje, want wat ik zie is een pony die totaal in de war is, dat duidelijk probeert te maken, maar geen gehoor vindt.Je eigen houding is wisselend. Ene moment ga je achteruit, dan vooruit dan weer staan en staat niet altijd in verhouding met wat je wilt, wat de verwarring verergerd.'
Oh ennuh... een paard stelt zich niet aan. Een paard is geen mens en reageert op een situatie vanuit zijn paardzijn.
(ja ik weet dat het de filmer/eigenaar is die dat doet)
Later ben je weer wat meer consequent in je houding, maar nu moet je dus door die (terechte)frustratie van de pony heen.
Maar ik zie dan toch weer de pony naar je toe komen en jou passen achterwaarts zetten. Daarmee beloon je het naar je toekomen, terwijl je dat niet wilt. Dit helpt natuurlijk niet mbt verwarring. Bij 7 ga je stoppen met een nieuw signaal wat de pony wrs niet kent; kijken naar achterhand. Pony reageert dan ook op het rukje met het touw ipv de blik achterhand, wat logisch is. Je ziet weer die enorme vraag bij hem. Jij draait je van hem af. Pony snapt er de ballen van en vertrouwt het zaakje niet zo.
Dan zie je het paard na oversprongsgedrag eindelijk ontspannen, ervan overtuigd dat het dan blijkbaar goed is en vervolgens krijgt het weer een paar flinke nokken (?????)
Daarna blijft pony weer staan, maar je ziet nog steeds de vraag.
De pony heeft vooral geleerd dat de mens redelijk onbegrijpelijk en onbetrouwbaar is.

Ik snap heel goed dat niemand perfect is. Ik maak zelf ook veel fouten. Ik werk echter vanuit een beloningssysteem en dan hebben de fouten veel minder impact dan vanuit het corrigeren/straffen.
En ik doe met mijzelf hetzelfde als hierboven met jou. Zonder zelfkritiek kom je nergens.

Mijn persoonlijke mening:
De pony is niet dominant, maar in de war en gefrustreerd.
Je gaat veel te snel. Je verwacht een heleboel, terwijl de pony nooit de basis voldoende heeft geleerd. Onbegrip en vragen van de pony worden vervolgens afgestrafd.
Je eigen houding is verwarrend voor het dier en niet consequent. Dat laatste geldt voor je hele handelen.

Begin eens bij het begin. Je hoeft geen trein te halen. Leg de pony stapje voor stapje uit wat je wil. Straf geen 'foutjes' af want het dier leert door trial en error, maar ga geduldig te werk. Stap je voor stapje en ga te werk vanuit een beloningsprincipe. (lichte druk, veel tijd geven alvorens op te voeren, minste reactie meteen belonen met release en waarom niet regelmatig met een lekkere krabbelsessie op de schoft?), max 3 tot 5 keer iets vragen, beginnen bij stap 1 en niet alles meteen willen. Korte sessies , opzetten opdat het paard alleen maar kan slagen (set it up for succes... is toch een veel gebruikte slogan door parelli), werken vanuit het beloningsprincipe (concentratie op wat het goed doet ipv wat het fout doet in jouw ogen), babystapjes nemen (verwacht niets, dan is ieder nieuw stapje in de goede richting een feestje)

Nog een belangrijke tip: als je met een paard bezig bent, ben je alleen met dat paard bezig en heeft het dier het recht op je volledige aandacht opdat je elke seconde weet wat je doet. Kletsen onder het werk vind ik dan ook niet correct. Je wil dat je paard zich volledig op jouw focust. Dat zal echter van twee kanten moeten komen. Kletsen en alles bespreken kun je erna doen. :) In die zin is het verstandig als de filmer alleen filmt en zich verder op de achtergrond houdt. Het staat tenslotte op film en er is later ruimschoots de tijd om bij de computer en met een kop koffie of thee alles te bekijken en te bespreken.

Nogmaals... ik hoop niet dat je dit ziet als een sneer of een poging om je onderuit te halen, want dat is zeker niet de bedoeling. Ik leg helder uit wat ik zie en nodig je uit om het met die ogen te bekijken. Ik denk dat je veel meer potentie in je hebt dan je hier laat zien, maar dat je gewoon te snel wilt gaan. Verder zou ik blijven leren en dan niet alleen parelli, maar ook je ogen open houden voor andere leertheorien zoals bv die van de gedragsbiologen en de werkwijze van mensen die met positief reinforcement werken. Niet omdat je dat dan ook moet doen, maar omdat een uitbreiding van kennis ten alle tijden waardevol is en omdat je overal van leert. In dat opzicht ben je nooit uitgeleert en hebben meerdere richtingen ook meer te bieden

je kunt beter 10 oplossingen hebben voor 1 probleem dan 1 oplossing voor 10 problemen :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:02

haf_sjakie schreef:
na alle enthousiaste reacties hier is de wil om ver te komen met olivia alleen maar groter.

vervang de wil om ver te komen voor de wil om bij te leren en je gooit meteen onnodige druk (en ballast) van je schouders die in het nadeel van de pony kunnen uitwerken.(prestatiedrang gaat vrijwel altijd ten koste van...)

Je hoeft jezelf niet te bewijzen. Tegenover niemand. Zie dit gewoon als een boeiende kans om bij te leren, ipv je te focussen op ver te komen. Dat is nl totaal niet van belang.

Wij mensen zijn altijd zo gefixeerd op het einddoel, dat we vergeten te genieten van de weg erheen. Beetje vreemd, nietwaar? Want het hele leven is de weg naar het einde. Het zou fraai worden als we ons dan alleen op dat einde concentreerden, ipv de weg erheen.
Het zou vreemd zijn als we bij een film of een muziekstuk alleen onze aandacht op het einde richtte, naar de afsluiting of de slotaccoorden en al het anderen niet zouden horen of ervan zouden genieten.
Het gaat niet om het eindpunt. Mensen denken dat wel, maar dat is niet zo. Het gaat om de weg erheen. En om de bloemen die je daar naast de kant ziet staan

Beetje filosofisch, maar misschien begrijp je toch wat ik bedoel.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:20

Wat je hier in 7 minuten doet, doe ik in 3 weken. Wel heb ik dan een paard wat niet in verzet komt en die ik per pas kan besturen, zowel in snelheid als in richting. Probeer je signalen kleiner te maken en probeer de signalen van je pony eerder op te vangen. Ze hoeven niet direkt een pas naar achter, het verplaatsen van het gewicht van de voor naar de achterhand zou in beginstadium al een beloning op moeten leveren. Dit voorkomt ook het verzet wat je nu krijgt en houdt de rust erin. Zodra je kleiner gaat werken, zul je zelf meer rust uitstralen en je pony zal vele malen braver worden. Je hebt mazzel dat deze pony een goedzak is, de mijne was rechtstreeks aangevallen of weggerend. Dan heb je ook niks meer aan een stick om het veilig te houden voor jezelf en het touwtje hou je ook echt niet vast als zoveel kg het op een lopen zet. Succes

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:59

haf_sjakie schreef:
Zo eindelijk tijd om eens te reageren...

@bumblehorse, dankje wel voor je reactie, doet me goed!
1. zoals jij hem vertelt, voer ik hem naar mijn idee ook uit. De fases mogen misschien wel 1 of 2 tellen langer duren voor ik hem verder opbouw.
2. hiermee snap ik niet precies wat je bedoelt, op welk moment doel je hier op het filmpje?
3. ook bij circling game probeer ik hem zo uit te voeren zoals jij hem vertelt.
4. ja zag ik ook, dat kijken had een paar sec langer mogen duren, heb je helemaal gelijk in.

Ik heb even opgezocht welke 'Game' het is voor die vertrouwensoefening.
Game 1 the friendly game dus :D
Bij deze game is het, zoals je waarschijnlijk weet, de bedoeling het paard aan te raken op elke plek van het lichaam, met welk voorwerp dan ook.
Op het filmpje doe je de stick op en af het paardje.(Had je al eens afgewreven met de stick?)
Perfecte oefening natuurlijk, tot je corrigeert omdat ze niet stilstaat.
Hoe ik het geleerd heb is zo:
als ze niet stilstaat ga je gewoon zo lang door tot ze wel stilstaat en geef dan onmiddelijk een moment van rust. zo geef je geen druk meer en weet ze als ze stilstaat dat het dan goed is.
Die momenten van rust doe je trouwens supper! +:)+

Veel succes en vooral plezier met oefenen!
btw, dat stijgeren enzo doet het paardje uit onzekerheid en misschien heeft ze nog wat schrik van de stick.
Don't forget: vertrouwen is net zo belangrijk als respect!

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:04

liljebo, dat is gesproken ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:37

het is wel degelijk parelli, of ze heeft iig het bedoelt als parelli.
Ze heeft de stick in de handen en met het zwaaien bedoelt ze idd achterwaards gaan, Echter dit is de jojogame en hoor je echt nog niet gelijk te doen!
Je hoort te beginnen met de friendley game (wat je int filmje ergens ook doet, heb niet alles gezien, gewoon ff snel snel erdoorheen geklikt) Dus eerst met de stick overal aanraken, zwiepen op de grond met de stick/sting, sting over je paard heen gooien etc, als ze dat enigsins vertrouwd en niet te ongemakkelijk word kun je door gaan met de 2de game, leer de wijken voor de stick, achterhand weg draaien/voorhand weg draaien/ achterwaards gaan. dit is dus de Porcupine Game.
Erna kun je doorgaan met The Driving Game en DAN pas de jojo game...

Ik vind het er zelf ook niet zo netjes uitzien, mijn paard ging laatst pas voor de eerste keer op alleen mn vingerbeweging achteruit, helaas werd ze dag erna opeens verkocht... dus tja... maar goed, het was een RBI paard.. ik moest het rustig opbouwen omdat het allemaal goed lijkt te gaan omdat ze zich niet duidelijk uit en dan opeens in de lucht zit... Door mn rustige aanpak is dit maar 2x gebeurt.. ja je moet leren, je paard moet t snappen etc, parelli zegt ook heel duidelijk dat als jij de voorafgaande stappen niet gedaan hebt je niet op de goede manier het resultaat behaald van bv de jojogame... take it easy, geniet er vooral van en heb veel gedult, t ene paard is na 3 weken door level 1 de ander doet er een jaar over... je hebt toch alle tijd ;)
Doe je parelli van t internet zonder de lesmatrialen in huis te hebben dan zeg ik, zoek t 2derhands, koop het en bestudeer het netjes!
je bouwd t overgins niet altijd op.. waar de paarden vaak veel moeite mee hebben is de sting achter de benen gooien, meeste willen dan gaan lopen....maar ergens rond die tijd wil je het dier achteruit hebben en zit je gelijk op fase 3 van de 4 ..ook DAN moet je beginnen met je vinger en paar tellen wachten, reageert ze niet, je pols en paar tellen wachten, reageert ze niet, tot je elleboog, paar tellen wachten, reageert ze niet dan je hele arm... jij zat al gelijk bij je elleboog... het gaat er juist om dat ze leert te reageren op de kleinste beweging maar omdat je het int begin duidelijk moet maken moet je langzaam je hulp groter en duidelijker maken tot ze t snapt..
Veel succes!!

ale hier even de korte uitleg van de games:
The seven games
De "seven games" bestaan uit zeven grondwerkoefeningen. Deze spelletjes zijn leuk voor zowel paard als mens, nuttig voor de praktische omgang met het paard (zoals trailer laden), en leggen een fundering voor het rijden op het paard. Zowel in de gelijknamige video ("The Seven Games") als in het "Partnership Pack" worden de spelletjes en oefeningen uitgelegd. Het belangrijkste wat je hier eigenlijk leert is dat je druk (zowel fysiek als psychisch) langzaam opbouwt en onmiddellijk opheft zodra (en zolang) het paard doet wat je wilt. Het langzaam opbouwen van druk geeft het paard ruimschoots gelegenheid om te reageren, en om dat bij steeds lichtere druk al te doen. Door de druk onmiddellijk weg te nemen zodra het paard reageert beloon je hem en moedig je hem aan om op steeds minder druk te reageren. Ben nu bezig met een nieuw paard, hier gaat ook tijd in zitten aangezien hij al bang was int begin voor de stick zelf, ik hoefde hem maar vast te hebben, nu langzaam blijft hij staan en vertrouwd hij t wel... game 2 is hij echter wat moeilijker in dan mn vorige paard, zij reageerde goed op de druk door middel van ritmish tikken/aanraken, hij totaal NIET hij luisterd alleen door constante druk uit te oefenen en op te bouwen... maar we komen er wel

Hieronder volgt een korte beschrijving van de seven games. Het is slechts een beschrijving om een idee te geven, en dus absoluut geen handleiding!

Game #1: "The Friendly Game".
Het is onvoorstelbaar hoeveel paarden ongemerkt een latente angst hebben voor mensen, of een gebrek aan vertrouwen. Dit onderdeel dient om het paard vertrouwd te maken met de mens en alle gehanteerde gereedschappen. Je moet het paard letterlijk overal kunnen aanraken zonder ontwijkend of verdedigend gedrag. Eventuele "moeilijke plekken" moet je oplossen voor je verder kan. De bedoeling is uiteindelijk dat het paard ons, ondanks ons uiterlijk, geur en gedrag als roofdier, toch onvolwaardelijk vertrouwd.

Game #2: "The Porcupine Game".
Bij dit spel wordt je geleerd hoe je het paard leert wijken voor druk, en wel voor zo licht mogelijke druk. En niet alleen op de meest voor de hand liggende plaatsen, maar overal. Je moet het hoofd met een zachte vingerbeweging omlaag kunnen brengen, of het paard door zachtjes tegen de neus te duwen achteruit laten lopen. Wanneer het paard dit eenmaal is geleerd heb je daar veel plezier van, niet alleen bij het omgaan met het paard op de grond, maar ook tijdens het rijden. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je paard voor iedere aanraking wegvlucht, en daarom wordt bij deze oefening intensief gebruik gemaakt van de technieken van game #1 om het onderscheid te leren.

Game #3: "The Driving Game".
Bij dit spel gaat het er om dat je het paard gehoor leert te geven aan een suggestie. Zonder het paard aan te raken leer je hem te wijken. Lichaamstaal is hierbij erg belangrijk. Ook hier wordt gebruik gemaakt van de technieken van game #1.

Game #4: "The Yoyo Game".
Bij dit spel wordt het paard geleerd om zonder fysieke druk achteruit en vooruit te lopen, en vooral om in een rechte lijn te lopen. De mens blijft hierbij stil staan (of zitten), en wie het minst zijn voeten beweegt is in de paardentaal de leider. Beheersing van game #1, #2, en #3 is hier vereist.

Game #5: "The Circling Game".
Bij dit spel wordt het paard geleerd om zelfstandig zijn gang te behouden, en dat het rustpunt bij de mens ligt. Ook wordt er geleerd om het paard een bepaalde richting op te laten lopen, en om op afstand zijn achterhand te "ontkoppelen". En ook hier geldt weer dat degene die het minst zijn voeten beweegt de leider is. Onder andere hierom wordt er niet meegedraaid met het paard, maar pak je achter je rug het touw over in je andere hand. Game #1 en #3 zijn voor dit onderdeel noodzakelijk.

Game #6: "The Sideways Game".
Bij dit onderdeel wordt geleerd het paard zijwaarts te laten lopen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de technieken uit game #3, #4 en #5. Zijwaarts is een goede gymnastiserende oefening, bereidt het zijwaarts rijden en, hoe gek het ook klinkt, de vliegende galopwissels voor.

Game #7: "The Squeeze Game".
Hierbij wordt het paard geleerd door nauwe openingen te gaan, over voorwerpen heen te springen of onderdoor te kruipen. Het bevordert het vertrouwen in de mens, maakt het paard dapperder, en zorgt er onder andere als praktisch resultaat voor dat je je paard makkelijk de trailer in kan sturen. Bij de squeeze games zijn de technieken van alle voorgaande games nodig. Ook hier is de truuk weer dat je onmiddellijk alle druk laat vallen zodra het paard doet wat je wilt. Op de afbeelding zie je het paard op mijn verzoek de trailer ingaan, en ik heb dan ook net tevoren alle druk laten vallen en doe dus niets meer...

Freestyle riding
Wanneer je alle grondwerktechnieken uit "The Seven Games" beheerst kun je beginnen met rijden. Het rijden begint in eerste instantie met touwhalster en een teugel. Het allereerste wat je je paard leert is lateral flexion, en dat het paard gewillig zijn hoofd naar je knie buigt als je daarom vraagt door geringe druk op de teugel uit te oefenen. Dit is uiteindelijk ook de manier waarop je je paard in noodgevallen stopt. Het is veiliger dan aan beide teugels trekken, en in gebogen houding kan het paard zijn achterhand niet meer gebruiken, niet steigeren of bokken. De technieken van game #2 worden gebruikt om het paard op minimale teugeldruk te leren reageren.

Door weer gebruik te maken van de reeds geleerde technieken om "druk" in fases op te bouwen leer je je paard uiteindelijk te beheersen met minimale of zelfs geen teugelgebruik. Zowel voor het aangeven van de richting, als het starten, stoppen en zijwaarts gaan. Door middel van "The Seven Games" heeft het paard eigenlijk al vooraf alle bewegingen leren uit te voeren op jouw verzoek.

EDIT: ik lees nu dat t begin er niet opstaat...mijn ervaring is echter dat je niet alles in 1 dag hoeft te doen, niks te snel... je hoeft niet perse alle 7 games in 1 keer uit te voeren..het kan best een hele tijd bij alleen 1 en 2 blijven, dan gaat 3 namelijk ook een stuk makkelijker en hoeft ze niet zoveel in 1x te snappen ;)
hoop echter wel dat je wat aan mn tips hebt... tis toch vaak anders als iemand t ziet dan dat je er gewoon staat in je uppie :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 01:40

Misschien kan de TS nog een aantal dingen verhelderen. Ik zie een aantal dingen compleet anders dan anderen hier.
Ik zie hier een Lb-ex paard, die aan alle kanten geleerd heeft om tegen druk in te gaan.
Ja, ik zie ook spanning omdat het paard het niet begrijpt. Is dat niet logisch als een paard 15 jaar geleerd heeft om tegen druk in te gaan en opeens niet meer de release krijgt die hij verwacht? Je ziet dat gedrag dus ook eerst een stuk erger worden. Ze gaat eerst harder tegen de druk in (dat heeft immers altijd voor haar gewerkt). Ik vind dat je heel netjes en consequent je vraag opnieuw blijft stellen en gelijk release geeft als ze richting het juiste antwoord gaat (ipv druk blijven geven zodat ze gelijk "netjes" op de cirkel moet blijven lopen).
Dit even ongeacht of je dit persoonlijk zou willen oplossen met negatieve of positieve bekrachtiging.

Er zijn zeker een aantal dingen die beter kunnen in je houding. Je send is groot en niet open, waardoor je af en toe blokkeert.
Bij de friendly zie ik alleen dat het paard constant jou ruimte in komt en je jouw ruimte beschermt. Misschien liever met een meer drijvende beweging, dan met slingeren aan het touw, als dat er nog niet goed inzit.

Het is absoluut niet de bedoeling dat je alleen maar game 1 (en 2) blijft spelen. Bij een nieuw paard doe ik meestal gelijk alle games en maak een beginnetje met freestyle rijden. Ligt aan het paard en aan je eigen ervaring.

Biinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 03:46

wat ben jij aan het doen met dat paard? ik snap niet wat jij aan het doen ben

ik snap het niet? je bent zo druk/onbegrijpelijk in je hele lichaam en doen dat ik niet snap wat je wilt zeggen tegen het paard, ik kijk zonder geluid en ik snap je gebaren egt niet!

welke oefeningen ben je aan het doen op de video als ik vragen mag?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:37

Biinkie schreef:
wat ben jij aan het doen met dat paard? ik snap niet wat jij aan het doen ben

ik snap het niet? je bent zo druk/onbegrijpelijk in je hele lichaam en doen dat ik niet snap wat je wilt zeggen tegen het paard, ik kijk zonder geluid en ik snap je gebaren egt niet!

welke oefeningen ben je aan het doen op de video als ik vragen mag?

als je even verder had gelezen zie je dat de TS Parelli doet, voor iemand die dit niet kent snap ik dat het niet duidelijk is wat gevraagd wordt maar als je je er even in verdiept zul je het snappen :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:03

Ik vind het er helemaal niet slecht uit zien! Je reacties zijn netjes op tijd. Ze reageert heel erg fel op je hulpen, dit heb je wel vaker met merries :') Inderdaad gewoon doorgaan zoals nu. Duidelijk en rustig blijven. Je kan er wel op proberen te letten je hulpen iets zachter te houden. Dan geef je haar gewoon iets langer de tijd om er over na te denken. En misschien bij het achterwaarts gaan eerst begeleiden met je hand.
Reageert ze wel al goed op het wijken voor druk? Fysieke druk bedoel ik dan.

Wat mij wel fijner lijkt voor jullie is ipv een longeerlijn te gebruiken, een stukje van de bak af te zetten. Voor het longeren dan. Bij de andere oefeningen is het wel handig om de lijn erbij te houden.
Maar omdat het longeren ook nog helemaal nieuw voor haar is en ze wat heftig kan reageren, is het voor jou veiliger en makkelijker om dit zonder lijn te doen.
Laatst bijgewerkt door NiKip op 14-03-12 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt