Paardeneigenaren: Vrijheidsdressuur door verzorgers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Re: Paardeneigenaren: Vrijheidsdressuur door verzorgers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:33

Mijn pony kan bergen VD, maar een verzorger zou er alleen mee bezig mogen als ik er ben.

Ik wil niet dat straks commando's worden veranderd of dat de verzorgster niet consequent genoeg is en dat ik een bedelende pony krijg...

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:40

Mienoesch is mijn verzorgpony en heb alles zelf aangeleerd bij haar.
Wordt vrij gelaten in wat ik met haar doe en ze vinden het ook leuk :)

Zelf zou ik een ander niet zo snel met cies laten werken
Ben veel te berschermend enz naar haar toe haha

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:47

Die eigenaar van mijn verzorgshetjes vind alles wel goed! afgelopen winter kwam hij aanrijden en toen stond zijn pony opeens voor de slee.. je had zijn hoofd moeten zien. _O-
De eigenaar heeft zelf weinig kennis van paarden heb ze ook zelf in- en doorgereden vroegah.

Maar dingen zoals steigeren begin ik echt (nog) niet aan, ben nu alleen bezig met puur de basis.
ik heb het geluk dat buiten mij om niemand er mee rijd, grondwerkt etc etc..

Moet ik wel zeggen dat ik daar al bijna 5 jaar rondloop ;)

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 07:33

Ik ga vrijdag mijn (hopelijk) toekomstig paardje gaan testen, maar als ik haar koop, wil ik sowieso al niet dat iemand anders er op rijd.

En dan al helemaal niet dat er zo'n stoten met worden uitgehaald, leert ze iets verkeerd aan ofzo, staat je paard binnen de kortste keren meer op de achterbenen dan iets anders ... En dan heb jij natuurlijk de problemen...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 07:38

Ik moet er al niet aan denken de verzorging uit handen te geven := laat staan dat ze met dit soort dingen gaan klooien. Maar ik ben ook wel heel erg

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 07:51

Ik heb natuurlijk ook een volledig VD getraind paard waar ik ook shows mee geef, daardoor ben ik extra voorzichtig met vd zonder dat ik erbij ben. Er zijn maar weinig mensen die zo duidelijk en consequent zijn en echt snappen hoe het werkt, gewoon omdat er maar weinig mensen met deze vorm van trainen bezig zijn, dus een ander zal mijn paard eerder leren dat 'ie alle oefeningen mag afraffelen dan dat 'ie van ze leert om alles beter en netter te doen. En eerlijk is eerlijk, dat is niet handig. Als ik iemand tref die wel goed weet waar ze mee bezig is dan heb ik er geen probleem mee, en ook onder mijn begeleiding mag iemand best eens wat vragen. Maar eerlijk is eerlijk, het is mijn paard en nieuwe dingen aanleren doe ik zelf.

Heb overigens een tijdje een bijrijdster gehad van rond de 40 en die reed in principe ook alleen. Toen mijn zadel naar de zadelmaker was gaf ik aan dat ze er ook zonder zadel prima mee rijden kon, vervolgens kwam haar vraag hoe ze er dan op moest komen... Ze is wat kleiner als mij dus ook via een krukje was nog erg hoog. Dus haar het commando voor liggen uitgelegd en dat ging super, ze kon er zo op en heeft heerlijk kunnen rijden zonder zadel :)) Ook dat had ze overigens sinds haar kindertijd niet meer gedaan, er ging bij mij een wereld voor haar open :D

uitgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:26

ik doe dit ook met mijn verzorgpaard en de eigenaren vinden het niet erg hoor , ze zijn allang blij dat die paarden aandacht krijgen en geborsteld worden enzo want zelf hebben ze daar geen tijd voor ;)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:00

k ben zelf een hele tijd een verzorgster geweest (nu sinds kort even geen paardje meer)

had aangegeven dat ik graag VD zou willen doen en de eigenaar is zich toen gaan verdiepen er in en voor haar dingen op een rijtje gezet etcetc, een half jaar later kwam er bericht 'als je dat en dat boek koopt en je volgens het boek werkt mag je beginnen!'
heb toen ook een lesje bij Nikki aangevraagt, en zijn eigenaar was enthausiast.
Achteraf bleek ze zelf minder geduld te hebben en wilde te snel resultaat zien, en ben ik alleen verder gegaan met VD'en :)
mocht hem eigenlijk vanalles leren, maar eerst de basis en niet gelijk de grootte kunsten. het steigeren ook niet tot de rest allemaal bevestigd is, maar zo ver zijn we niet gekomen :+ (jambettes/Spaanse pas/op het blok/ Spagaat/ klassieke buiging/Liggen/Targetten)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:06

Ik ben sinds een tijdje met grondwerk bezig met mijn pony en dat onder begeleiding. We nemen les van iemand die er ervaring mee heeft en mij ook telkens weer op weg kan helpen en kan uitleggen hoe ik de dingen het beste aanpak bij mijn pony. Ze is namelijk erg slim en gaat heel gemakkelijk zelf linken leggen doordat ik niet subtiel genoeg ben zonder het te beseffen. Daarom zou ik dus ook nooit willen dat mijn pony, mocht die een verzorger hebben, ook met haar grondwerk en VD doet. Er komt teveel bij kijken en het is met mijn pony gewoon niet veilig als je niet consequent genoeg bent.
Voorlopig hou ik het dus als iets dat voor ons beiden onze band versterkt en waarin ze als jonge pony toch al redelijk wat denkwerk mee kan verrichten, wat ze erg leuk vindt. Er komt nog geen enkele belastende oefening bij aan te pas, puur de basis, en dat vinden we heerlijk :)

Arabierfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 00:25

pompom schreef:
Zou ik niet toestaan.....Ik zie de meerwaarde er niet van in en zou bang zijn dat er zaken aangeleerd werden waar ik als eigenaar last van zou krijgen.

Las vandaag nog een topic over een paardje dat nu aan een stuk door fleemt om aandacht......grappig als ze dat op een keer commando doen maar om nu heel de tijd tegen zo een omgekrulde lip aan te kijken :+

Kent dit terug inderdaad. Een van mijn pony's kan ook flemen op comando. En daar is ze standaart mee bezig als er eten in de buurt is.. :Y)
Ach.. Zolang we dit "verkeerd" gedrag maar niet belonen is het wel leuk.

Arabierfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 00:30

Overigens zou ik leren zitten ook absoluut not done vinden. dit schijnt heel slecht voor een paard, omdat de ingewanden in de buik los liggen, en zo heel makkelijk in een knoop geraken.
Steigeren zou ik ook niet willen.

Maar fleem, nee/ja, jambette, spaanse pas, en dat soort. Dat mag van mij wel. (fleem en jambette kent een van mijn pony's al).

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:15

Ik zou het niet goed vinden. Mijn verzorgster is 12, en weet er verder ook vrij weinig vanaf. Bovendien is de kans groot dat mijn pony er misbruik van gaat maken. Basis dingen zoals stilstaan, achteruit etc vind ik geen probleem.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:21

Arabierfan schreef:
Overigens zou ik leren zitten ook absoluut not done vinden. dit schijnt heel slecht voor een paard, omdat de ingewanden in de buik los liggen, en zo heel makkelijk in een knoop geraken.
Steigeren zou ik ook niet willen.

Maar fleem, nee/ja, jambette, spaanse pas, en dat soort. Dat mag van mij wel. (fleem en jambette kent een van mijn pony's al).

Het verhaal over het zitten heb je vast ooit in de Ros gelezen, helaas was dat artikel ontzettend slecht onderbouwd maar is er wel een hardnekkig gerucht de wereld in geholpen. Zitten is echt zo slecht niet, heel veel paarden doen het uit zichzelf, blijven na het rollen nog even zitten, de mijne schuurt in de zomer al zittend zijn staart en al die paarden leven nog. In dat artikel was de eigenaar er van overtuigd dat de dood van zijn paard door het zitten kwam, omdat de trainster het paard lang in die houding had gedwongen. Het was dus niet bewezen, de doodsoorzaak was niet vastgesteld, het was alleen een vermoeden van de eigenaar. Daarnaast, de trainster forceerde het paard in de zit houding, dat is natuurlijk nooit goed. Als een paard overeind wil, dan mag het, altijd, ten alle tijden. Dus zelfs al zou het van het zitten komen, dan nog had het zitten in deze situatie helemaal niets met vrijheidsdressuur van doen.

anneegeraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:44

Ik deed het ook altijd met m'n welshje, dan was het wel alleen maar jambette, spaanse pas, knielen etc. steigeren deed ik niet. De man waar ik hem van huurde was een oude boer die eigenlijk meer om het geld gaf dat ik hem moest betalen dan om de pony. Er reed ook nog een ander meisje op maar hij deed alleen maar de truucjes bij mij, bij niemand anders. Dus dat andere meisje had er niks aan en kon ook niet zomaar een schop verwachten ofzo als ze stond te poetsen, omdat ie het schooien ook alleen maar bij mij deed :p

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:08

Het enige wat ik een verzorgpaard ooit heb aangeleerd was kusje geven, dus daar is niks mis mee lijkt mij?

Heb nu een eigen paard die heel wat van t VD kan (van kusje geven tot klassieke buiging tot steigeren), maar dit zou iemand niet mogen doen als ik er niet bij ben.
We hadden eerst ook twee shetjes, en daar had ik een verzorgster voor. 1 van die shetjes kon ook een heleboel, waaronder ook steigeren. Ik had haar duidelijk gezegd dat ze onder geen ENKELE voorwaarde iets van VD met haar mocht doen.
Een keer kwam ik eerder thuis van school, ga ik bij mn paarden kijken en wat is madame aan het proberen? Juist, pony laten steigeren. Oh wat ben ik boos geworden. Heb t meisje weggestuurd en heb gezegd dat ik dr nooit meer wil zien hier.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:13

De verzorgster van mijn paard is sinds kort bezig met vrijheidsdressuur en ik vind het juist hardstikke leuk!
Uiteraard wel in overleg en voorlopig echt alleen basic zoals kusje geven wat mijn paard al moeilijk genoeg vindt omdat ze erg veel respect voor je ruimte heeft.
Meisje is ook absoluut geen jong penny meisje (18) en is zeer verantwoordelijk bezig dus dat maakt het al makkelijker om het toe te staan :D

Edit: zelf weet ik weinig van VD en doe ik er ook niet aan. Verzorgster is dus de enige die er mee bezig is dus kans dat mijn paard verward raakt door verschillende commando's is niet aanwezig.