Jambette uitwerken - tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Jambette uitwerken - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:33

Oh maar zijn trucje was niet zijn been naar voren doen hoor! Alleen ''voetje geven'' (en dan een box tegen zijn knie). Toen ik zijn hoef wilde pakken om jambette te leren wist hij nog niet eens van het naar voren slaan en zal dat dan ook niet doen lijkt me.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:36

Maar dan nog kan het gevaarlijk zijn ;)

Probeer in het vervolg zo min mogelijk voetjes vast te pakken en afstand te houden.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:43

Ik heb de tips ook geprobeerd bij mn paardjee, maar ook met doorvragen snapt ze het niet..
Ik denk dat ik gewoon een xtje les moet nemen bij iemand :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:46

Ik snap dat het gevaarlijk kan zijn ja, maar ik heb geen idee hoe het zou kunnen op de manier waarop ik dit heb aangeleerd.. Hij zou niets aan elkaar kunnen linken dat het gevaarlijk zou worden. Maar bij andere manieren snap ik het. Ik zal voortaan (ik doe eigelijk niet aan VD maar oke) zo min mogelijk voetjes vast pakken en afstand houden, bedankt voor de tip.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:49

Ik zie genoeg om het aan te linken ;)
Bijvoorbeeld je houd een voetje vast, paard trekt los, kan rottige situaties opleveren. En je kunt je paard overstrekken bij het been omhoog trekken, spieren moeten opgerekt worden voor ze een bepaalde beweging kunnen maken. Als je gewoon een been omhoog trekt kun je al dingen verekken, ookal trek je niet hoog.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:51

Ik deed het voorheen ook met voetjes, maar k had zelf al besloten dit niet meer te doen :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:55

Heb je inderdaad gelijk in! Dat over die spieren heb ik niet over nagedacht, maar nu ik dit lees is dat opzich best logisch.
Maar gelukkig ken ik mijn paard (naja, kende) en weet ik wat ik wel en niet kan doen en wanneer! :D (en dat gaat niet over de spieren)
Trouwens, mijn paard steigerde erg veel, met z'n benen helemaal omhoog enz, zijn die spieren dan niet al genoeg opgerekt? := Al is het natuurlijk altijd anders wanneer ik het doe dan dat hij het zelf doet..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:57

Elke beweging rekt andere spieren op ;) vanuit het steigeren gebruikt een paard andere spieren als bij de jambette.

(steigeren: rug, achterhand, hals, schouder, been)
(Jambette: enkel rug en buik aanspannen, schouder aanspannen en been omhoog tillen)

In het steigeren komt er nog snelheid en opwaarste beweging bij kijken en bij de jambette moet een paard tegen de zwaarte kracht intillen :) Dus vrij weinig overeenkomsten uiteindelijk.

Jij kent je paard wel, maar wat als iemand anders bijvoorbeeld met je paard werkt?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:05

Ah oke, thanks, leerzaam! :D

Er heeft nooit iemand problemen mee gehad. Hij doet ook nooit zomaar de jambette gelukkig (en dat is het enige trucje dat hij kent)
Om daar zeker van te zijn heb ik tijdens het leren van de jambette ook steeds andere dingen gedaan (die nergens op sloegen, zoals aanrakingen enz. en hulp voor achterwaarts en normaal voetje geven én de box) om zeker van te zijn dat hij alleen de jambette deed op de hulp van de jambette. Ik heb dat zoveel gedaan dat bijna niemand het voor elkaar kreeg dat hij zijn trucje deed.. :') Echt waar. :j Dat was wel erg jammer..

Daarbij wil ik nog zeggen dat ik op dat moment niet eens wist dat VD bestond. Had me er dus totaal niet in verdiept en had er helemaal geen verstand van. Met mijn 13 jaar wilde ik gewoon een leuk trucje aanleren want dat was stoer.. 8-) Voortaan let ik wel wat beter op! :')

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:01

Bij de ene pony kan het toch de andere niet zoals bij mijn pony wel nou dan kan ik dar roch gewoon doen en als het bij haar pony kan zou ik het gewoon doen

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:02

@verastar1
Ik zou het gewoon niet meer doen zoiets, stel het pakt gevaarlijk uit heb je de rest van je leven een probleem of verwonding opgelopen.

Waarom risico's nemen als je ze kunt omzeilen?

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:42

Ik ben ook bezig met de jambette te verbeteren & vind het onzetttend moeilijk om 'mm per mm' te belonen. ik denk dat ik nog niet lang genoeg met de clicker werk om zo'n precies werk te doen :=

Nu houd ik een zweepje in de lucht als ik het commando geef voor de jambette (stem + schouder aantikken). In het begin heel laag, en dan raakt ze dus het zweepje als ze de jambette doet & dan click ik. Ze had het heel snel door dat ze beloond werd, net als ze met haar been het zweepje raakt & nu oefen ik om het zweepje steeds langer en hoger te houden :)