[AR] Mennen met of zonder ijzers/hoefschoenen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:58

ik heb bij geen een paard/pony problemen met het vinden van geschikte schoenen,ook passen ze altijd.dus ik heb er geen problemen mee en vind het geweldig.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:53

meggiemeg schreef:
Dat lijkt mij ook het meest lastige aangezien de voeten nooit altijd dezelfde omvang/maat hebben. Als de smid net geweest is is de voet anders als dat je weer 6 weken verder bent.

En dat valt in de praktijk dus erg mee, is mijn ervaring, omdat je de hoefschoenen niet altijd gebruikt op een rit. Een paard op ijzers slijt zijn voeten niet af, maar ga je een keer zonder schoenen rijden, hou je de voeten op een soort van natuurlijke manier bij.
Alleen rij je veel over het harde, zeker ook in draf en/of over klinker wegen e.d., dan heb je kans dat de voeten te hard slijten en dan zijn hoefschoenen ideaal voor (tijdelijke) oplossing.

Mijn 'oude' pony heeft vanwege een hoefprobleem, probleemloos (dus geen zweet voeten of zachte hoeven of drukplekken oid) 24 uur per dag op hoefschoenen (cavallo) gestaan voor langere tijd.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 13:01

meggiemeg schreef:
jojoni schreef:
Dus het enige nadeel aan hoefschoenen is eigenlijk dat het moeilijk is om echt goed passende te vinden.. Dan denk ik namelijk dat daar wel iets op te vinden is en dat ik voor hoefschoenen ga.. Dat is uiteindelijk beter voor de hoeven en ook een stuk goedkoper!

Dat lijkt mij ook het meest lastige aangezien de voeten nooit altijd dezelfde omvang/maat hebben. Als de smid net geweest is is de voet anders als dat je weer 6 weken verder bent.
Maar wat vindt je smid wat het beste is? Heb je al eens overleg daar over gehad?

Ik heb het er nog niet over gehad met mijn smid, die is namelijk ook al een hele tijd niet geweest. Zoals ik al eerder zei, groeien de hoeven van mijn pony bijna niet en daarboven komt dan dat ze veel op de weg komt -> slijtage, dus ik moet ook eerlijk bekennen dat de smid in de 3 jaar dat ik haar heb hoogstens 5 keer is geweest om de hoeven wat bij te vijlen...
Maar ik ga de smid wel eens bellen deze of volgende week, evenals de oude eigenaar (die zit in de sportwereld dus misschien heeft hij ook een goede mening)

Overigens wil ik met mijn pony niet veel wedstrijden gaan doen. Die ambitie heb ik niet (wel zonde van de kwaliteiten van de pony, dus misschien bedenk ik mij over een paar jaar nog).

@isapaardje, ik ben dus ook bang dat de hoeven te snel slijten, doordat ik veel op de weg kom...