On the road to the Horse 2012

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:16

Cassidy schreef:
Aha, zou dat de reden zijn waarom Parelli het paard "Troubadour" heeft gekocht na RTTH 2011, nadat hij er daags tevoren af was gevallen? Omdat niemand anders er anders op weg kon komen? :D

http://www.youtube.com/watch?v=9feKDTcO ... 49B4B9BD96

http://www.youtube.com/watch?v=9Zv_Ntq1 ... re=related

Paard ziet er nou echt niet uit alsof hij door niemand anders te benaderen is, maar misschien zie jij andere dingen dan ik.

En ik maak verschil tussen inrijden en doorrijden. Jij ook?

Zadelmak maken is in mijn ogen: zadel erop, ruiter erop. Gas, rem en stuur monteren. Klaar. Mee eens?

Dat klopt, maar ook dat redt je niet in drie dagen, zonder het belang van het paard geweld aan te doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:19

@ Ikke, ja dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. Maar ik vind de kandidaten van vorig jaar alle drie goed ja en hun manier van een paard inrijden ook. :) Jij blijkbaar niet en dat is je goed recht. Ik zou dan ook vooral niet kijken, als ik jou was.

Aprils_joke

zadelmak maken is enkel zadel en ruiter erop :j

Jessix

ikke schreef:
Cassidy schreef:
Aha, zou dat de reden zijn waarom Parelli het paard "Troubadour" heeft gekocht na RTTH 2011, nadat hij er daags tevoren af was gevallen? Omdat niemand anders er anders op weg kon komen? :D

http://www.youtube.com/watch?v=9feKDTcO ... 49B4B9BD96

http://www.youtube.com/watch?v=9Zv_Ntq1 ... re=related

Paard ziet er nou echt niet uit alsof hij door niemand anders te benaderen is, maar misschien zie jij andere dingen dan ik.

En ik maak verschil tussen inrijden en doorrijden. Jij ook?

Zadelmak maken is in mijn ogen: zadel erop, ruiter erop. Gas, rem en stuur monteren. Klaar. Mee eens?

Dat klopt, maar ook dat redt je niet in drie dagen, zonder het belang van het paard geweld aan te doen.

Heb je het gezien dan? Of baseer je dit nu op je gevoel?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:21

Aprils_joke schreef:
zadelmak maken is enkel zadel en ruiter erop :j
Nou hun kunnen dan nog stoppen en sturen. :D En omdat de paarden zoveel vertrouwen in de mens hebben kunnen ze er ook nog wat NH oefeningen meedoen terwijl er iemand op zit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 22:24

ikke schreef:
Cassidy schreef:

Wat een grote en wollige woorden weer. "Het belang van het paard". Ik zie een paard liever een basis meekrijgen door mensen als Pat (die er verstand van hebben) dan een wannabe NH-er zonder enige besef waar hij mee bezig is.
En hoe lang had je een dergelijk evenement willen laten duren? Wat is in jouw ogen een gepaste tijdspanne?

Een paard heeft geen tijdsbesef en leeft in het hier en nu. Kun je anders willen zien, is nu eenmaal zo. Ik heb de wedstrijd bekeken, en ik zie duidelijke veranderingen na dag 1, als het allemaal is bezonken. Hoe lang had je het nog willen laten bezinken. Maanden? Jaren?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:37

Cassidy schreef:
ikke schreef:

Wat een grote en wollige woorden weer. "Het belang van het paard". Ik zie een paard liever een basis meekrijgen door mensen als Pat (die er verstand van hebben) dan een wannabe NH-er zonder enige besef waar hij mee bezig is.
En hoe lang had je een dergelijk evenement willen laten duren? Wat is in jouw ogen een gepaste tijdspanne?

Een paard heeft geen tijdsbesef en leeft in het hier en nu. Kun je anders willen zien, is nu eenmaal zo. Ik heb de wedstrijd bekeken, en ik zie duidelijke veranderingen na dag 1, als het allemaal is bezonken. Hoe lang had je het nog willen laten bezinken. Maanden? Jaren?

Moet ik minder wollig zijn?
Als het daadwereklijk zo simpel zou zijn als jij beschrijft, zijn dan al die profesionals oplichters door er meer tijd voor te nemen??

De juiste tijdsspanne is die tijd die het paard, het individuele paard nodig heeft om te begrijpen wat er verlangt wordt. Sommigen hebben dat in een week door, anderen hebben twee maanden nodig. De herkenning van die tijdsspanne is het kundige oog van degene die het paard zadelmak maakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 22:42

En ook professionals kunnen fouten maken, en een van de fouten zorgde ervoor dat Parelli er bij RTTH naast zijn paard lag. Omdat hij het paard verkeerd las.

Laten we eerlijk zijn: geen enkele prof in NL kan van lucht leven. Drie dagen zadelmak maken en dan een paard overhandigen aan een amateur is vragen om problemen. En geen enkele professionele zadelmakmaker heeft de tijd om intensief met ieder paard om te gaan zoals de deelnemers van de competitie dat doen. Ze mogen namelijk naast het uur dat ze gegund is ook bij het paard, ze maken er voor die tijd contact mee, kunnen een band opbouwen. Ze hebben meer contact met dat paard (en nemen die tijd ook) naast de tijd dat ze er echt mee gaan werken.

Hoeveel zadelmakmaakbedrijven in NL hebben trainers die zelf voeren, met de hand water geven, mesten, poetsen en opzadelen? Welke prof in NL heeft de mogelijkheid een paard uit te kiezen waar ze denken de meeste klik mee te hebben? Profs krijgen de paarden voorgeschoteld, en voor de verzorging hebben ze hun medewerkers voor, daar is gewoon geen tijd voor om het allemaal zelf te doen. Het is dan niet meer dan logisch dat het dan meer tijd vraagt. Helemaal als je een paard af wilt en moet leveren die door iedereen te rijden valt, en niet alleen door jezelf.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:53

Cassidy schreef:
En ook professionals kunnen fouten maken, en een van de fouten zorgde ervoor dat Parelli er bij RTTH naast zijn paard lag. Omdat hij het paard verkeerd las.

Laten we eerlijk zijn: geen enkele prof in NL kan van lucht leven. Drie dagen zadelmak maken en dan een paard overhandigen aan een amateur is vragen om problemen. En geen enkele professionele zadelmakmaker heeft de tijd om intensief met ieder paard om te gaan zoals de deelnemers van de competitie dat doen. Ze mogen namelijk naast het uur dat ze gegund is ook bij het paard, ze maken er voor die tijd contact mee, kunnen een band opbouwen. Ze hebben meer contact met dat paard (en nemen die tijd ook) naast de tijd dat ze er echt mee gaan werken.

Hoeveel zadelmakmaakbedrijven in NL hebben trainers die zelf voeren, met de hand water geven, mesten, poetsen en opzadelen? Welke prof in NL heeft de mogelijkheid een paard uit te kiezen waar ze denken de meeste klik mee te hebben? Profs krijgen de paarden voorgeschoteld, en voor de verzorging hebben ze hun medewerkers voor, daar is gewoon geen tijd voor om het allemaal zelf te doen. Het is dan niet meer dan logisch dat het dan meer tijd vraagt. Helemaal als je een paard af wilt en moet leveren die door iedereen te rijden valt, en niet alleen door jezelf.

Zelfs degenen die ik ken die WEL datgene doen, namelijk zelf voeren, zadelen en zelf kunnen uitmaken hoe lang een traject moet duren en of er een klik is; zelfs die mensen hebben in het meest gunstige geval nog een week nodig om er te komen.

Feitelijk is dit hetzelfde als wedden dat je een race kunt winnen in een Porsche, als je tegenstander alleen een oude Lada heeft..........
het feit dat je het niet redt in die drie dagen, maakt je geen slechtere africhter dan degene die het wel redt.
Degene die verzonnen heeft dat zoiets een competitie kan zijn moet op z'n minst Amerikaan zijn geweest }:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 22:58

Degene die jij kent die de hele verzorging op zich nemen, en het met een week redden (en dan zover redden dat zij degenen zijn die met het dier uit de voeten kunnen) , gaan geen weekje zadelmak maken aftikken als er betaald moet worden. Of heb ik het mis?
Maakt ze dat tot oplichters?

Waar ik het wel mee eens ben, is dat het hele verhaal door een Amerikaan verzonnen is. Een Europeaan had niet op het idee gekomen...:D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:11

Cassidy schreef:
Degene die jij kent die de hele verzorging op zich nemen, en het met een week redden (en dan zover redden dat zij degenen zijn die met het dier uit de voeten kunnen) , gaan geen weekje zadelmak maken aftikken als er betaald moet worden. Of heb ik het mis?
Maakt ze dat tot oplichters?

Waar ik het wel mee eens ben, is dat het hele verhaal door een Amerikaan verzonnen is. Een Europeaan had niet op het idee gekomen...:D

Dat ligt eraan wat er is afgesproken. Soms is dat uurtje-factuurtje, soms is het een vaste prijs ongeacht de tijd en een andere keer gaat het op projectbasis eventueel met meerdere paarden parallel. Kortom, it alle depends.......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 23:24

ikke schreef:
Dat ligt eraan wat er is afgesproken. Soms is dat uurtje-factuurtje, soms is het een vaste prijs ongeacht de tijd en een andere keer gaat het op projectbasis eventueel met meerdere paarden parallel. Kortom, it alle depends.......

Je spreekt jezelf tegen:

ikke schreef:
Als het daadwereklijk zo simpel zou zijn als jij beschrijft, zijn dan al die profesionals oplichters door er meer tijd voor te nemen??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:28

Cassidy schreef:
ikke schreef:

Je spreekt jezelf tegen:

ikke schreef:

Leg eens uit?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 23:34

Op het moment dat er een tijdsbestek is afgesproken en men zich daaraan houdt (en dus een paard aflevert die misschien niet helemaal klaar is) is men dan een oplichter?

Op het moment dat het paard meewerkt en men sneller klaar is dan verwacht, gaat men dan nog door en traint meer dan er was afgesproken of laat men het daarbij?

En als een paard meewerkend is, en men sneller klaar is, tikt men dan de daadwerkelijk besteedde uren af of is het het afgesproken tarief?

Er zit geen klok op een paard. In normale omstandigheden. Tijdens de competitie is die er wel, voor alle deelnemers en voor alle paarden gelijk. Hoe had je anders een richtlijn willen trekken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:52

Cassidy schreef:
Op het moment dat er een tijdsbestek is afgesproken en men zich daaraan houdt (en dus een paard aflevert die misschien niet helemaal klaar is) is men dan een oplichter?

Op het moment dat het paard meewerkt en men sneller klaar is dan verwacht, gaat men dan nog door en traint meer dan er was afgesproken of laat men het daarbij?

En als een paard meewerkend is, en men sneller klaar is, tikt men dan de daadwerkelijk besteedde uren af of is het het afgesproken tarief?

Er zit geen klok op een paard. In normale omstandigheden. Tijdens de competitie is die er wel, voor alle deelnemers en voor alle paarden gelijk. Hoe had je anders een richtlijn willen trekken?

Ik wil geen richtlijn. ik probeer slechts de competitiegeile stupiditeit onder woorden te brengen.
Alles wat jij hierboven aanhaalt is in principe onderhevig aan de individuele afspraak tussen trainer en paardeneigenaar. Je weet wel: it all depends.....

Het zou van ECHT vakmanschap getuigen om te zeggen: ik doe niet mee aan die flauwekul; maar ja, daar zijn ze te dom voor........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 00:24

het is echt niet zo dat de eerste die te paard zit, of het trailparcours het beste weet te doorlopen, de winnaar is.

Maar verder is en blijft het een jurysport, dus de uitslag is op zijn minst met een korrel zout te nemen.

RTTH is een blijft een Amerikaans evenement. Het competitieaspect wordt echter ook in eigen land toegepast.
Wat vind je van de meest recent aangekondigde NH wedstrijd in eigen land? Is de stupiditeit nou echt inherent aan de Amerikanen? Ze hebben er echt geen monopoly op!

[NH] Equiday op 14 april, Hét Nh-evenement van Nederland

Anoniem

Re: On the road to the Horse 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:37

Is dat ook een wedstrijd waarbij niet-zadelmakke paarden op een paar dagen zadelmak gemaakt worden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 03:39

En? Heeft iemand het gezien?? Ik wel en vond het ontzettend leuk! Het winnende team Australië vond ik een super leuk en enthousiast team. Ik heb dikwijls moeten lachen om de humor van Guy Mclean. Ze hadden veel lef en een natuurlijk de nodige horsemanship.

Maar ik was er trots op om een Parelli student te zijn. PP liet echt zien waar hij voor staat en dat spiegelt zich duidelijk in het paard en zijn reactie op pad. Hij haalde dan ook de hoogste individuele scoren.

Zielig vond ik het niet voor de paarden. Alle trainers wisten echt wel waar ze meebezig waren. Natuurlijk geeft zo'n groot evenement spanning bij die dieren en nee, ik zou mijn eigen paarden er niet graag voor lenen. Maar ik geloof niet dat er nu getraumatiseerde paarden naar huis gaan. Ze hadden stuk voor stuk vertrouwen in de mens gekregen en ondanks de heisa die zo'n show met zich meebrengt hebben ze een goede start gehad. Ik zou zo'n paard durven kopen om er zelf thuis verder mee te gaan, met een gerust hart.

Daarbij was het gewoon erg leuk om zulke kwaliteit trainers aan het werk te zien. Met zulke shows en evenementen, waarbij ook het rijden van wedstrijden hoort bereikt men wel een groter publiek. Meer mensen die dan zien dat het ook anders kan. Daar ben ik wel voor.

foxymidnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 23:18

Als ik de bovenstaande discussie's lees ben ik een zware paarden mishandelaar, een dierenbeul.
Er worden allerlei fase en africhtingsniveau's door elkaar gehaald.

Heb een 1,5 jarige merrie:
Ik pak een halster en ong.4 meter halstertouw en loop naar het hek van de wei.
Ze komt aan lopen en ik doe het halster om.
We gaan naar het hek van de bak.
Door op ligt het zadel en dek.
Ze snuffeld maar heeft het als meerdere keren gezien op het andere paard.
Ze staat naast me met 2 meter touw tussen mijn hand en halster.
Ik leg het dek op d'r rug.
vind ze prima en doet geen moeite te kijken.
ik leg het zadel er op.
ze snuffelt links en rechts wat aan de buigels.
ik hou de singel tegen haar buik.
doet haar niks.
ik singel zachtjes aan.
vind ze prima.
Al die tijd staat er ontspannen bij.
Nu gaan we aan de wandel.
ze kijkt nog een keer links en rechts en loopt rustig mee 2 rondjes over de hoefslag.
Op het gemak af zadelen en het halster af.
Humpie dumpie loopt zelf achter me aan als ik het zadel opberg.

En walha..... paardtje is zadelmak in nog geen 15 minuten.
Er is geen boos woord gevallen, paardje is niet gekluisterd, niet geslagen geschopt of soort gelijks.

Paarden hebben hersenen en die gebruiken ze. Hun iets uitleggen hoeft geen maanden te duren.

Er is een verschil in direct iets aan leren of eerst het oude afleren en dan nieuw aanleren.
Er is een verschil in grondwerk, zadelmak, basis van rijden,ingereden zijn of wedstrijd klaar.
Daarbij ook grondwerk weer in te delen is.

ontopic: ik vind het een mooie show waarbij de paarden echt geen schade berokken. Het zijn proffesionals die een bak ervaring hebben die ik in mijn hele leven waarschijnlijk niet zal evenaren. Het is die ervaring die er voor zorgt dat zij direct de goede stap zetten in de goede richting, waar bij wij nog wel eens twijfelen, verkeerd stappen en vervolgens ons zelf moeten corrigeren, het paard uitleggen dat we niet stap 1 maar stap 2 bedoelen om vervolgens op de goede weg te belanden. logisch dat die proffesionals maar 3 dagen nodig hebben en wij drie jaar :-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 23:28

En op het moment dat je wel een paard hebt die op dat moment uit zijn panty gaat, heb je een verkeerde start gemaakt. Je zegt dat je een volgeling bent van onder meer Clinton Anderson, dan ben je vast wel bekend met zijn Colt Starting DVD´s....

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmo ... ature=plcp

foxymidnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 23:56

@cassidy: klopt die ken ik.

Ik heb het ook over zadelmak, zadel op haar rug leggen en dat accepteerde ze meteen.
Ik heb het niet over het halstermak maken of laten wennen aan wapperend plastic etc wat er in het traject voor zadelmak gebeurd.

Als een paard uit zijn dak gaat dan is de begeleider zelf iets vergeten in het voortraject er heen of/en heeft niet goed geluisterd naar wat zijn paard duidelijk probeerde te maken voor het dak eraf ging. Dit is naar mijn mening ook het verschil tussen de proffesionals en de rest. En of je nou Voest, Parelli of Anderson hebt, ze kunnen de paarden beter en sneller begrijpen dan de "rest" en demonteren de bom voor die barst.
Ik ben ook geen proffesional en bij de stal barst ook wel eens een bom. Ik ben een leerling die probeert te leren van de fouten die ze maakt.

Maar ik zak steeds verder weg van het topic dus ik ga hier niet verder op berichten.Ik ga een nieuwe openen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 00:02

Hoe kun je nou het hele voortraject vergeten op te noemen en roepen dat het in het geval van jouw paard een kwestie was van simpelweg even laten snuffelen, zader erop en een stukje gaan wandelen?
Realiseer je dat niet iedereen het voortraject meeneemt zoals wij dat doen, menig paard komt echt compleet groen uit de opfok, weet nog net wat een halster is, en misschien voetjes geven, maar verder toch nog echt niet.
Daar kun je echt niet meteen met zadel etc mee aankomen, daar moet wat tijd aan gespendeerd worden. Hoeft geen maanden te zijn, maar er moet een basis inkomen voordat je aan dergelijke dingen kunt gaan denken.

foxymidnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 01:12

@cassidy; Om even helemaal terug tekomen op Road to the horse; Ik vind het ontzettend knap wat ze daar presteren en ik denk dat het NH op de kaart zet bij mensen die meer in het wedstrijd circuit zitten.

Ik heb de rest in een nieuwe topic staan: horsemanship en mijn visie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 23:29

Met het eerste ben ik het helemaal eens. En ik heb ook in je nieuwe topic gereageeerd.