Hackemore-touwhalster, voor de hoge dressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caaatje

Re: Hackemore-touwhalster, voor de hoge dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 12:32

Ik weet niet of jullie het zien op de foto, maar ik zie duidelijk een dubbele teugel, dus een paar teugels is aan de kaptoom vastgemaakt dat veel minder invloed heeft. Net als een klassiek hoofdstel dus, hij gebruikt zijn onderste teugels NIET. Hij heeft die scharen eraan toegevoegd omdat Bent Branderup zei dat zijn levade en piaffe wel goed waren, maar dat hij nooit de finesse zou krijgen van een klassiek hoofdstel, wel, met dit is het dus wel gelukt. Ik weet ook niet exact hoe het werkt, ik heb het niet ontworpen, maar voordat je het hele hoofdstel en zijn levenswerk afkraakt lijkt het me een goed begin eens goed naar de foto's te kijken omdat te zien hoe het halster ineen zit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:34

Nogmaals 'finesse' is er alleen voor de ruiter, omdat je met een klein signaal en enorm signaal op het paard creeërt door de hefboomwerking.

En als ze de teugels laten doorhangen, heb je dat hoofdstel toch niet nodig?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:36

2 jaar terug zou ik het met je eens zijn geweest Arabesk, nu ik me er zelf mee bezig houd begrijp ik het gemis van een bitje!

edit: naam verwijderd op verzoek van user
Laatst bijgewerkt door Caira op 22-02-12 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:46

Ik ben ook niet wild van deze optoming.

Net zoals Ciara 'miste' ik een bit bij het bitloos dressuurmatig rijden en kies ik er bewust voor om wel een dubbelgebroken trens te gebruiken.
Van sommige mensen kreeg ik daar commentaar op. Gek genoeg behoren enkele van die mensen tot de entourage van Jossy en rijden ze nu ook met zo'n touwhalster-hackemore-optoming.
Dan vind ik dat een beetje zuur.
Ze liepen/lopen bitloos duidelijk tegen dezelfde dingen aan als ik voordien. Maar ik vind niet dat hun oplossing een schoonheidsprijs verdient, alleen omdat het persé bitloos moet? Waarom rijden ze dan niet met een gewone hackemore? Ik vind zo'n dun touwhalster al scherp genoeg en dan nog die hefboomwerking eraan. :wow:
Dan vind ik mijn trens een stuk vriendelijker.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:51

Caira schreef:
2 jaar terug zou ik het met je eens zijn geweest Jantien, nu ik me er zelf mee bezig houd begrijp ik het gemis van een bitje!

Je begrijpt mijn opmerking niet; die ging over hefboomwerking van een optoming, ongeacht of deze bitloos of met bit is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:52

Ja, de mijne ook... Op een bepaald punt in de africhting kun je ervoor kiezen om het geheel te verfijnen met een kandare, dat houdt wel in dat je volledig controle over je eigen lichaam moet hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:53

Verfijnen met een hefboom is slechts voor de ruiter!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:53

Dat ben ik niet met je eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:56

Je kan ook met de hefboom van je af rijden en gehefboomd ontspannen hoor. Maar dan wel graag met een goedpassende hack of S&T en geen aan elkaar geknoopt touwtje.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:58

De druk achter de oren lijkt mij ook niet super trouwens?
Dat vind ik met gewone touwhalsters soms al het geval. En dan deze met de werking van die hack er nog aan?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:59

Alle grootmeesters van Steinbrecht tot Baucher, tot Branderup allemaal kozen ze voor verfijning met een kandare, en dat hebben ze echt niet uit gemakszucht voor zichzelf gedaan...

Dit halster zou ik graag eens in mijn handen hebben om een oordeel te kunnen vellen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:59

Luckystory schreef:
De druk achter de oren lijkt mij ook niet super trouwens?
Dat vind ik met gewone touwhalsters soms al het geval. En dan deze met de werking van die hack er nog aan?

Bij een hoofdstel met bit + scharen heb je óók druk achter de oren, vergis je niet

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:01

Arabesk schreef:
Bij een hoofdstel met bit + scharen heb je óók druk achter de oren, vergis je niet

Maar dan verdeel je het over een groter oppervlak bestaande uit leer, vaak nog met een padding eronder?

Trouwens, ik kan Branderup geen grootmeester vinden hoor.
Hij noemt zichzelf zo, maar daarom is hij het niet hé.
Er zijn wel andere mensen die ik daar eerder zou bijrekenen dan hem. ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:02

ja ik kan er zo nog 5 noemen, maar ik heb het even populistisch gehouden, anders krijg je weer, HUH wie zijn dat...

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:19

Ieder zijn mening zou ik zeggen, maar ik heb Jossy bezig gezien met dit halster. Dit halster is het instrument naar een hoger niveau, met een gewoon halstertje lukt dat niet zomaar, uiteindelijk is het de bedoeling het paard recht gericht te krijgen, en daar werkt hij heel hard aan, hij geeft veel geld uit en veel tijd en heel veel moeite om zijn paarden zo gelukkig als mogelijk te houden. En als je dit filmpje hebt gezien (en dit filmpje is wetenschappelijk correct bevonden) vind ik dit toch wel een stuk vriendelijker: http://www.youtube.com/watch?src_vid=AO ... PIePtrcpqo
Dit halster is ook niet zomaar even aaneengeknoopt en in mekaar geknutseld! Hier zit veel denkwerk achter en veel moeite om het halster juist te krijgen, jaren van proberen. Het is niet zomaar even gemaakt!
En ik ga niet oordelen over wie de grootmeester is of niet, ik ben 13 en heb niet de ervaring of de kennis om daar nu al over te oordelen.
En uiteindelijk is het inderdaad de bedoeling om geen halster meer nodig te hebben, en ik vind persoonlijk dat het behoorlijk goed gaat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:22

whahah ik denk verrek, die stem ken ik, maar dat klopte. Heb jij voor mij een duidelijke foto van het materiaal en hoe het in elkaar zit?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:36

Voor zijgangen een bit nodig hebben? Vreemd.
Als Reiner Klimke op een simpel trensje zich voorbereidde(http://youtu.be/pzG-0TyTuMs), kan ik niet geloven dat je met gewoon niveau een bit nodig hebt.

Dit hackemore-touwhalster kan alleen vriendelijk zijn wanneer het niet wordt gebruikt :+
Uberhaupt is een touwhalster al niet gebruikt om aanleuning mee te hebben. En nee ook zo'n dun kaptoom met ijzer erin kan ik niet als fijn bestempelen.
Een rechtgericht paard hoort overigens niet bij een hoger niveau maar hoort gewoon in de basis thuis. En daar heb je geen scherpe dingen voor nodig :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:39

Ehm een trens is toch een bit?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:45

Ja en? Zeg toch nergens dat dat niet zo is?
Staat nog een zinnetje achter he.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:47

ik be heel benieuwt naar een duidelijke foto !

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:09

Ik zie ook echt het voordeel er niet van in om een touwhalster te combineren met een hackmore + kaptoom? Waarom heeft zou men niet gewoon een leren hoofstel gemaakt met een kaptoom zonder ketting en een hackmore dat zou zachter inwerken en waarschijnlijk ook een betere pasvorm hebben (minder schuiven ed). Vooral achter de oren en onder de kin lijkt dit deze touwhalster- kaptoom-hackmore me nogal vervelend voor het paard terwijl dat imo helemaal niet nodig zou zijn om de kaptoom en de hackmore te combineren :?

EDIT: in deze link van de vorige pagina staan toch een paar foto's van de optoming die behoorlijk duidelijk zijn: http://paardencoachnatuurlijk.be/photop ... 5452174705. Foto's insluiten gaat helaas niet

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:47

Luckystory schreef:
Ze liepen/lopen bitloos duidelijk tegen dezelfde dingen aan als ik voordien. Maar ik vind niet dat hun oplossing een schoonheidsprijs verdient

Kijk daar ben ik het nu eens helemaal mee eens! De oplossing is ook niet om dan maar een pseudo-dwangmiddel uit te vinden en verder gewoon verder te trainen zoals dat al 300 jaar gedaan wordt, de oplossing is om totaal anders te gaan trainen. En ook om sommige dingen gewoon niet meer te willen. Maar ja, dat zal wel een moeilijker punt zijn in een wereld waar traditie de geldmaker is.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 12:07

Ik snap jullie redenering wel, maar dan snap ik niet hoe het anders moet. Dit touwhalster is een instrument dat nog getest wordt maar al positieve vruchten heeft afgeworpen. Jossy rijdt ook niet met aanleuning he, meestal zijn de teugels vrij losjes. Maar Bandida, ik weet het niet, maar kan jouw paard Levade zonder een "dwangmiddel"? Welke oplossing biedt je om op hoog niveau verder te gaan? Misschien denk je dat er constante aanleuning is, en dat er constante druk op de teugels is bij dit halster, wat absoluut niet waar is, er komt over een tijd een moment dat het halster niet meer nodig is. Als je de foto's bekijkt zie je de doorhangende teugels, en waarom hij het halster dan gebruikt? Dat moet je niet aan mij vragen want ik ben Jossy Reynvoet niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:21

Maar Jossy Reynvoet is er geen topic over begonnen en jij wel :).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:07

Caaatje schreef:
Ik snap jullie redenering wel, maar dan snap ik niet hoe het anders moet.

Voila, I rest my case..
Maar vind je dan jouw onkennis een goed argument om met dit soort tuig te gaan werken? Ik niet. Ik zoek me dan andere instructie, en laat m'n paard even met rust tot ik het wel weet.