[AR] mag je gewoon met een karretje de weg op ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rooswita

Re: mag je gewoon met een karretje de weg op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:52

volgens mij is het op bepaalde wegen ook verplicht om verlichting op je kar te hebben. weet niet hoe dit precies zit

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:55

Wat grappig, allemaal uitspraken en aannames doen zonder echt te weten hoe het zit :')

gerdine: sorry meid maar wat jij zegt klopt gewoon écht niet. Is geen mening, is een feit. De wet is daar duidelijk genoeg over.

- koetsiersbewijs = niet verplicht. Enkel in sommige natuurgebieden kán het verplicht zijn
- zonder KB op pad en ongeluk? = gewoon verzekerd via je AVP (Aansprakelijkheids Verzekering Particulieren) (foutief WA verzekering genoemd, maar zo staat het nog wel in de volksmond bekend)
- óók als je minderjarig bent!

Echter: bij bedrijfs/beroepsmatige uitoefening kunnen idd wel problemen ontstaan met verzekering.
Daarom wordt er bijv. ook zo gewaarschuwd als mensen kids les op hun pony's gaan geven tegen betaling, maar daar verder geen aanvullende verzekering voor hebben afgesloten. Dan is de kans groot dat je een grens overschrijdt tussen particulier en 'beroeps/bedrijfsmatig'; gezien het feit dat je je er voor laat betalen.
Als ik mij via MP ter beschikking stel om tegen betaling rondritjes voor kids op m'n wagen aan te bieden en er gaat dan wat mis, tsja dan kan het nog wel eens erg lastig gaan worden.....

Je hebt het ook over 'de paarden zijn verzekerd' bij het huifkar'bedrijf' van je moeder. Dat heeft hier totáal geen meerwaarde. Je kan je paarden niet verzekeren voor schade/risico's. Jij als eigenaar/bedrijf moet gewoon een AVP hebben of bedrijfsverzekering. Je paarden kan je enkel tegen ziektekosten verzekeren. Maar je paard 'WA-verzekeren' kan niet.

Verschil in dezen is dat jij die huifkartochten van je moeder als voorbeeld neemt. En 'wij' hebben het hier over gewone, normale particulieren. Dat is een heel groot verschil.

stef schreef:
Eigenaar paard is altijd verantwoordelijk

Dat klopt niet helemaal; ligt toch een stuk genuanceerder:
De bezitter van het paard is aansprakelijk. Meestal is de bezitter de eigenaar, maar dit hoeft zéker niet altijd het geval te zijn. Daarnaast zit er een gigantisch verschil tussen verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.

Maar in beginsel is de bezitter van het paard risico-aansprakelijk.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 06-02-12 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

gerdine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:58

ik zeg het nog een keer en dan houd ik erover op. iedere verzekeraar is anders.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:00

Peerke_ schreef:
Robin_Rikkie schreef:
Een vraagje, waar kan je zon driehoek kopen? :')

Boerenbond/Welkoop
Winkels voor aanhangwagens hebben ze vaak.
Auto onderdelen winkels, tractor toebehoren.

Qua verzekering heb je niks aan je koetsiersbewijs, valt onder de WA verzekering van de eigenaar van het paard :)

Bij Divoza verkopen ze ze ook. ;)

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:00

gerdine schreef:

Het heeft niks met de verzekeraar te maken...
Dit is wettelijk geregeld ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:01

gerdine schreef:

Laat ik jou dan nog 1x zeggen dat dat geen donder uitmaakt!
De verzekeraar kán geen eisen stellen die hij wettelijk niet mag eisen!!!
Dus het maakt in die zin niet uit of je bij verzekering, A, B C of X zit!

Dan kan jij hier hoog en laag gaan springen, maar dat veranderd daar helemaal niets aan.

Overigens is het echt aan te raden om je eerst eens te verdiepen in bepaalde dingen voordat je dit soort (foutieve!) dingen gaat roepen, komen alleen maar meer misverstanden van.

Edit:
overigens is hier niets off-topic aan, gezien TS zelf een topic opent over het KB qua verplichtheid, verzekeringen e.d.
ik TEM trouwens even, want dit topic hoort imo beter op AR, zullen ook meer bruikbare (en juiste) reacties komen denk ik.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 06-02-12 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

gerdine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:02

toevallig roep ik geen foutieve dingen. heb er zelf ervaring mee. maar ik haal me uit deze discussie. dan heb ik maar ongelijk. dit is echt niet om ophef over te maken. dit is hoe ik alles heb ervaren en zij vroeg informatie.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:09

Het leuke aan de verzekering is dat ze je overal graag een andere verzekering voor laten afsluiten :P

Bel ze maar eens op met deze vraag, ze hebben altijd een aanvullend iets waar mee je volgens hun beter gedekt zou zijn :')

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:13

gerdine schreef:
toevallig roep ik geen foutieve dingen. heb er zelf ervaring mee. maar ik haal me uit deze discussie. dan heb ik maar ongelijk. dit is echt niet om ophef over te maken. dit is hoe ik alles heb ervaren en zij vroeg informatie.

Hoe jij het hebt ervaren ja. Ik wil ook geen 'ophef' maken, ik wil echter wél even onwaarheden uit de wereld hebben, omdat daar zogezegd alle misverstanden vandaan komen. Mensen die wat roepen, maar die niet écht precies weten hoe het in elkaar steekt.....
Jammer dat je je 'uit de discussie' haalt; ik had graag meer onderbouwingen gezien van hetgeen je hier beweerd; je komt er zelf mee, maar nu je er door meerdere mensen op wordt gewezen dat wat jij beweerd niet klopt en niet kán kloppen, wil/kan je er niet eerlijk voor uit komen dat je misschien niet helemaal juist zat. Wees dan ook sportief ;) 'wie stelt, moet bewijzen' zeggen ze dan vaak.

En inderdaad, bellen met je verzekering is op dat punt zeker ook niet altijd aan te raden. Die willen vooral graag verkopen. Logisch uiteraard. En helaas zijn er blijkbaar nog steeds veel mensen die 'de klok hebben horen luiden........' en daar dus maar gewoon in mee gaan.

gerdine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:17

het laatste wat ik zeg is dat die laatste uitspraak totaal niet ik is. voor de rest ben ik er klaar mee. ik heb andere dingen te doen dan me tbewijzen komen op een internet forum.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:18

Heb ik blijkbaar eerlijke verzekering.
Heb ze vorig jaar gewoon gebeld met de vraag, hoeveel paarden ik op mijn verzekering mocht hebben staan.
Antwoord: maakt niet uit.
Da's dan wel aardig van ze (meer dan ik er nu heb hoef ik er overigens niet!)

Je kan natuurlijk ipv te bellen de polis voorwaarden uitpluizen, beken meteen dat ik daar te lui voor was.
(was ik waarschijnlijk wel gaan doen, als ze hadden gezegd, 2.....)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:20

gerdine schreef:
het laatste wat ik zeg is dat die laatste uitspraak totaal niet ik is. voor de rest ben ik er klaar mee. ik heb andere dingen te doen dan me tbewijzen komen op een internet forum.

Ja maar vervolgens ga je al je andere posts wel wijzigen.........

Sorry maar dat slaat toch nergens op? Als jij vind dat jij gelijk hebt (want daar ben je nogal stellig van overtuigd) laat dat dan ook zien. Je draait er om heen, wil niets toegeven maar vervolgens wel achteraf je posts gaan wijzigen :') Ja sorry zo lust ik er nog wel 1, dan kan je lekker makkelijk van alles roepen.......

gerdine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:21

ik heb hier gewoon geen zin in, jij hebt je zin dan sorry, je kan zo dagen door blijven gaan. ik kap het gewoon af. dan heb je maar gelijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:43

Jij ging toch?

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:30

Peerke_ schreef:
Robin_Rikkie schreef:
Ik had wel gehoord dat je er zon oranje driehoek achterop moet hebben?

Jaa dat klopt!
Je bent langzaam landbouw verkeer, en bent dus verplicht een afgeknopte driekhoek op het voertuig te monteren.
Er zijn ook nog voorschriften aan welke eisen die moeten voldoen, en hoe hoog van de grond deze moeten, maar die weet ik niet uit mn hoofd :')

Ben met de theorie van het koetsiersbewijs bezig :j dus hier komt het:

Een wagen moet aan de achterzijde zijn voorzien van:
* 2 x niet-driehoekige rode retroreflectoren (rond of rechthoekig) op wagens breder dan 1.50m
* 1 x niet-driehoekige rode retroreflector als de wagen maximaal 1.50m breed is.
* 1 x rode retroreflector in de vorm van een afgeknotte driehoek.

De retroreflectoren moeten ook overdag op de aanspanning aanwezig zijn. Zowel de niet-driehoekige als de afgeknotte driehoek moeten een door de minister bekendgemaakt goedkeuringsmerk hebben.

De niet-driehoekige rode reflectoren moeten aan de achterzijde van het voertuig op gelijke hoogte zijn aangebracht, maar:
*niet meer dan 0.40m binnenwaarts van de uiterst linker- en rechterzijde van het voertuig
*op een hoogte van niet minder dan 0.35m en niet meer dan 0.90m boven het wegdek.

Indien 1 niet-driehoekige retroreflector is voorgeschreven, moet deze zijn aangebracht aan de uiterst linker zijde van het voertuig, op een hoogte van niet minder dan 0.35m en niet meer dan 0.90m boven het wegdek.

De afgeknotte driehoek moet aan de achtezijde van het voertuig duidelijk zichtbaar zijn aangebracht, in het midden of links van het midden van het voertuig, op een hoogte van niet minder dan 0.35m en niet meer dan 0.90m boven het wegdek.

Als het zonder gebruikmaking van bevestigingsmiddelen die gemakkelijk kunnen beschadigen niet mogelijk is, mag de afgeknotte driehoek op een hoogte van meer dan 0.90 maar niet meer dan 1.60m boven het wegdek zijn aangebracht.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:42

Even je verzekering bellen, ze stellen het vaak wel heel erg op prijs dat je het gemeld hebt. Ze kunnen zonder melding wat moeilijk doen. Je bent het niet verplicht een koetsiersbewijs te hebben.

Kijk wel even de verkeersregels na voor je de weg opgaat. Ennnnnnnn niet onbelangrijk op een 80 km weg met je aanspanning ben je zowat in levensgevaar zeker met een shet. Het mag niet maar wijk voor iedereens veiligheid uit naar een fietspad en ga goed en snel opzij voor fietsers, brommers en wandelaars.
En aan oom agent uitleggen waarom je hiervoor gekozen heb en dat je weet dat het niet mag :P

Meerwaarde koetsiersbewijs.
Je leert een hoop over tuig, sturen, in/uitspannen en verkeersregels, je leert een noodstop te maken. En als je ergens ooit iets wil huren is het erg handig, buiten dat het idd op sommige stukken verplicht is gesteld (anders krijg je bijv. geen dagkaart)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:00

YRT->AR

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:22

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:13

Als je beroepsmatig bezig bent met mennen dekt het koetsiersbewijs niets, heb je een speciale bedrijfsverzekering nodig, zeker als je veel andere mensen mee laat rijden.
Het koetsiersbewijs verhaalt alles eerst op je eigen verzekering, anders zouden op de wedstrijden de mensen genoeg hebben aan een koetsiersbewijs, maar dat is dus niet zo..
Koetsiersbewijs kun je jaren op wachten voor ze een cent uitbetalen..
En nee verplicht is het idd niet, wij zijn gewoon goed verzekerd, dochter rijdt klasse 3 en heeft geeneens een koetsiersbewijs

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:09

FIrisje:

Mocht je persoonlijke dingen hebben over/tegen mij, staat mijn pb box gewoon open hoor ;)

Aangezien Gerdine haar berichten achteraf nog heeft aangepast, is helaas nu niet meer te lezen wat daar eerst stond. Indien je dat gelezen zou hebben, zou je wellicht wat beter begrijpen waarom ik zo reageerde.
Er is door mij en anderen tig x gereageerd dat wat Gerdine beweerde, gewoonweg niet klopte. Júist omdat haar moeder dus bedrijfsmatig bezig is (en dús een aparte verzekering nodig heeft!) klopt het totaal niet wat zij beweerde over normale particulieren (die zouden volgens haar toch écht een speciale verzekering nodig hebben, want 'haar moeder heeft dat ook nodig'). Echter bleef zij daar maar in volhouden, ondanks herhaalde uitleg waarom zij het niet bij het rechte eind had.

Kortom; Gerdine was compleet overtuigd van haar gelijk terwijl het kant noch wal sloeg wat zij beweerde, juist vanwege dat onderscheid tussen particulier en bedrijfs/beroepsmatig.

Vandaar de toenemende toon in mijn berichten, want misverstanden blijven op die manier juist alleen maar meer in stand door mensen die maar wat roepen.

Overigens zegt het imo genoeg dat zij haar berichten achteraf allemaal heeft aangepast, en daarnaast heeft zij haar leeftijd in haar profiel ook tussendoor veranderd; daar stond toch echt eerst 14, en nu 30. Maakt mij helemaal geen fluit uit hoor; daar geeft ze eigenlijk mee aan dat ze toch niet zo zeker van haar zaakje is. Maar hier bleef ze gewoon stug volhouden en onzin beweren. En daar ging het mij om.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:08

Volgende keer dus eerst quoten

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:35

Nou, sorry. Maar ik weet précies hoe de vork in de steel zit, ik sta namenlijk bij haar op stal.
En het is het acount van haar moeder (eerst die van haar maar dat hebben ze veranderd) en zij is 14, maar haar moeder is 30.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:49

Echwel schreef:
Volgende keer dus eerst quoten

Dat heb ik dan bij deze wel geleerd ja.

Of nouja, wat zei je ook alweer?!
:')

FIrisje:
Lees mijn post hierboven nog maar 'ns door, dan begrijp je het wellicht.

Zo niet, dan is dat jammer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:31

:') drukt op de TEM knop.

*gaat weer terug on-topic*

TS:
je hoeft maar 2 dingen te onthouden:

1. Zolang jij 'particulier' bent, hoef je geen aparte/aanvullende/speciale verzekering af te sluiten als je gaat mennen op de openbare weg.

2. Koetsiersbewijs is niet verplicht, maar is wel enorm handig als je nog weinig tot geen ervaring met het mennen hebt.

layka1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 15:31

ik heb mijn antwoord al hoor ;)
ik vroeg alleen of ik op de weg mocht zonder koetsierbewijs en jullie (joyciej007 en FIrisje) gaan hier een beetje ruzie maken..
er mag een slotje op alleen ik weet niet hoe dat moet