spagaat aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: spagaat aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:10

Je vraagt hem ook niet mega-hoog en geen minutenlang. :')
Zodra het paard zijn gewicht weer verplaatst heeft gaat het hoofd weer neutraal.
Maar ik geef ook de voorkeur van wat druk op het halster omdat dat makkelijker is, en een stuk sneller.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:13

Tot nog toe is voor mij juist met hoofd omlaag het makkelijkst werken :))
Lichte druk op het halster gebruik ik ook :j

Zo vragen werkt voor mij toch het lekkerste :j
Afbeelding

Maar het blijft mn favoriete positie om hem vanaf de zijkant te vragen met lichte druk op het halster naar voor/beneden of met een beloning :) Dan heb je het heel snel op commando en hoef je geen balkje weg te trainen :))

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:15

Nou prima toch? :) Ik heb die manier nooit geprobeerd omdat de andere voor mij gewoon goed werkt.
Ik vraag de spagaat ook vanuit de jambette en verder nooit last gehad van paarden die dan niet snapten dat ze met de spaanse pas hun benen wel mee moesten nemen. Kwestie van goede commando's geven die niet op elkaar lijken en het paard aan het begin extra aanmoedigen voorwaarts te gaan.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:24

Captain schreef:
Ik vraag de spagaat ook vanuit de jambette en verder nooit last gehad van paarden die dan niet snapten dat ze met de spaanse pas hun benen wel mee moesten nemen.

Hier ook, en idd, dingen worden nooit door elkaar gehaald. Spagaat en Spaanse pas is gewoon duidelijk een ander commando, en wordt allebei vanuit stilstand gevraagd.
Hoeft dus niet door elkaar gehaald te worden, als je maar duidelijk blijft.

Balkje heeft bij mij ook heel goed geholpen! :D

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:22

VisibreTeam schreef:
@kiekeb0oee
Ik heb al verschillende lesklanten gehad die de spagaat van voren hadden aangeleerd via de jambette, die paarden waren HEEL moeilijk in de spaanse pas te zetten omdat ze telkens dachten de spagaat te moeten doen. Dus heb ik vaak eerst de spagaat op en ander commando moeten zetten voor we door konden met de spaanse pas :) Het is te verwarrend, want voor de spaanse pas vraag je jambettes van de voorkant, en als je dat met de spagaat doet en hij kent de spagaat al... Dan gaat hij de achterhand vergeten. Daarom ben ik al 3 jaar bezig met Silke en de spaanse pas, ik had het fout gedaan door eerst de spagaat van de voorkant te vragen, nu loopt ze de spaanse pas nog half in de spagaat en valt bijna om :')

Daar heb je wel een beetje gelijk in.. := Ik merk het nu wel eens af en toe, maar soms snaptie het helemaal. Ik snap dat jij wat anders aanraad, zeker als je dan 3 jaar bezig daarmee bent geweest! Maargoed, je leert van je fouten! :))