Longeren. Hoe en wat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: Longeren. Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:18

Mijn paardje heb ik aan de pessoa lopen, werkt bij hem het fijnst en reageert ie heel goed op! Kon het ook ohz merken, nadat ik hem zadelmak had en een keer tot een paar keer in de week even ging longeren i.p.v. rijden. Het is naar mijn idee toch altijd even uitproberen waar een paard het beste op reageert en wat bij jou en je paard past. De een heeft namelijk meer baat bij de pessoa, de ander bij dubbele lijn, weer een ander bij touwtjes, en weer een ander bij een elastiek. ;)

Hier overigens foto van mijn paardje aan de pessoa:
Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:29

Het hangt er vanaf welk paard ik ga longeren. Mijn eigen pony doe ik òf helemaal los òf aan de dubbele lijnen, omdat ze op een enkele lijn niet echt voorwaarts is en niet lekker naar de aanwijzingen luistert. "Mijn" Fries longeer ik op een enkele lijn omdat die goed aan de hulpen staat. Bij de minste vraag van mijn kant, krijg ik al reactie. Zij loopt ook echt op eigen benen, want zelfs met de galop hangt de longeerlijn in een boogje. Ik snoer ze ook niet in met allerlei touwtjes, omdat ik hun pure gang wil zien en niet een gang waar ze in vastgezet zijn (en welke ik misschien wel per ongeluk verkeerd vast heb gezet). Dit is voor iedereen natuurlijk een eigen keuze. ;)

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:02

Ik doe eigenlijk altijd gewoon aan lekker los longeren zonder hulpteugels en dingen.
Dit komt voornamenlijk omdat mijn pony vaak op de voorhand wil vallen, maar ook omdat ik al heel vaak rij en dan moet ze ook hard werken. Ik doe het longeren meer even voor de 'vrijheid'. =).

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:12

Ik longeer die van mij sinds kort met touwtjes, heb veel uitgeprobeerd en dit lijkt het beste te werken. Pessoa sloot haar nog te veel op, ze mist daar nog wat balans voor. Leren bijzetteugels vind ik te te lomp. als die los hangen, bungelen ze zo aan het bit omdat ze redelijk zwaar zijn.
Touwtjes zijn handig omdat je daar makkelijk verschillende houdingen mee kan vragen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 18:59

Nu ben ik aan het kijken voor een longeersingel, maar weet niet zo goed welke maat ik moet nemen.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:02

Ik zou maat FULL doen (als je geen shet hebt =)), mijn pony heeft COB. Maar FULL past haar heel goed, en dan heb je nog wat speling =).

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 19:04

Bedankt voor je snelle antwoord. :j Iemand die hier weet waar ik touwtjes kan halen? Kan ze op de EJ site en Divoza site niet vinden.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:13

Meestal kan je touwtjes gewoon in een ruitersportzaak halen, tenminste daar heb ik ze vaak gezien. Waar precies weet ik niet =).

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:19

Voor touwtjes kun je ook naar een doe-het-zelf-zaak zoals de hornbach of gamma ofzo gaan.
Kun je je eigen lengte ook nog bepalen :9 je kunt er dan ook klipjes bij kopen, handig voor snel bevestigen enzo.
Heb ik gedaan, is net zo makkelijk en soms nog wel sterker :D
Voor de kleine pony had ik altijd te veel touw over en dat is gewoon onhandig en voor de GVR waren de normale touwtjes vaak net iets te kort en kon dan iets langere kopen :9

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 14:35

Zit er aan te denken om een longeersingel te kopen en elastiek. Denk dat mijn paard hier beter op reageert dan touwtjes, aangezien elastiek nog wat mee rekt ..