Vrijheidsdressuur les geven... Waar ligt de grens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Vrijheidsdressuur les geven... Waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:17

Waarom via PB ik stel vragen over het topic? Ik doe geen persoonlijke aanval.

Iets wat in jouw ogen goed is hoeft dat natuurlijk niet goed te zijn.

Maar een goede graadmeter is dus een persoon? Dat vind ik enigszins apart. Sowieso het genoemde rijtje namen, want wat is hun aantoonbare ervaring dan? Het is toch niet iets typisch NL?

Ik denk dat als je goede referenties hebt van een poos stage bij een leermeester al een stap vooruit bent op het andere aanbod.

Verder kun je jezelf niet buiten dit topic houden omdat je binnen de groep valt waar je over spreekt.
Ik snap je heel goed hoor en ben het met je eens maar ben gewoon even nieuwsgierig naar jouw mening gezien het topic.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:26

De maatstaf is nu gebasseerd op jouw inzicht, iemand met weinig verstand van vd zegt dit natuurlijk niets.

Omdat er geen opleidingen/ cursussen in zijn is het natuurlijk heel moeilijk te zeggen wat het meetpunt is, als instructeur zal je dan heel kritisch moeten zijn tegenover jezelf en dat is natuurlijk niet altijd makkelijk. Iemand die verder onbekend is met vd, zal bij een les verwachten dat hij ook goed les krijgt. Deze persoon is immers leerling en de instructeur weet waar hij het over heeft, althans dat is de verwachting.

Dus in dat opzicht heb je ook zeker een punt, maar dat heeft weinig met leeftijd te maken.

Dit is een vakgebied waar verder (nog) geen maatstaven aanzitten, puur persoonlijk wat je een goede les vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:27

Eigenlijk zou er op al die websites eerst in het groot moeten staan "don't try this at home" ...
Mensen lezen die websites en denken: oh, leuk, wil ik ook proberen. En dan lukt hier en daar eens wat en dan denken ze dat ze het allemaal kunnen en dan gaan ze anderen dat ook leren ... Maarja, langs de andere kant mag iedereen doen wat die wil, en zouden mensen die les willen nemen wat selectief moeten wezen .. Op welke basis wordt eigenlijk iemand voor een VD-les gekozen? Vraag ik me eigenlijk af :)

Verder moet iemand die les geeft (in elke discipline) ook jou & jouw paard maar net liggen.. Ik heb eens een les gehad van iemand die weet waar ze mee bezig is, geweldig met haar eigen paarden en veel positieve reacties, is er ook helemaal echt mee bezig zeg maar. Ik heb er 1 les van gehad en daar is het bij gebleven, ik vond het niks... Ligt misschien aan mij, kan best wezen, maar het was niet mijn ding. Dus ben ik verder gegaan met alles op eigen houtje te proberen .. Maar ik heb geluk met mijn pony, hem zal ik nooit kunnen forceren en hij reageert niet zomaar op alles wat ik doe .. Daarom dat we ook na een paar jaar eigenlijk nog niks bereikt hebben als je vergelijkt met wat anderen aanleren. Maar voor mij is dat ook niet nodig, wat lukt dat lukt en wat niet lukt dat niet ... Ik lees heel veel, bekijk filmpjes, probeer eens wat en zie aan mijn pony of dat gaat werken of niet ... Indien niet moet ik op zoek naar wat anders. Mij gaat het niet om de kunstjes te kunnen, maar om met hem te werken en hem zelf te laten nadenken en proberen en als er dan eens wat leuks uit voortkomt is dat gewoon super :)

Is misschien niet helemaal ontopic, maar ik denk dat het toch wel allemaal samenhangt ... VD is tegenwoordig gewoon leuke kunstjes doen en elke pony moet kunnen steigeren en liggen voordat ie fatsoenlijk kan meelopen met de begeleider .. De mogelijk gevolgen daarvan worden niet ingezien ... En als je vriendin die leuke kunstjes kan dan wil jij dat natuurlijk ook en zij wil jou best wel lesgeven want zij kan het toch al allemaal ...

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:37

Helemaal mee eens [***], mooi verwoord en ook daar kan/ zal een instructeur mee moeten werken. Het gaat niet om het kunstje, maar om de samenwerking tussen mens en paard en dan worden juist de mooiste dingen bereikt. Al ziet een buitenstaander dat er niet vanaf.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:38

Laten we het dan een draai geven, wat vinden JULLIE vereisten voordat iemand 'goed genoeg is' om les te geven? :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:40

Cindy en Sabine jullie verwoorden het mooi en sluit me daar bij aan. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:41

Ik sluit me ook zeker bij Sabine aan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:47

Goh, wat zijn de vereisten ...
Voor mij zou het iemand zijn die de tijd neemt om mij en de pony wat te leren kennen. Eens kijkt wat wij doen en dan tips geeft hoe het beter kan, die zelf eens wat met de pony probeert om te zien hoe die reageert. Maar alles met mate. De les die ik gehad heb was niet helemaal slecht (zijn ook goede dingen uit voortgekomen hoor ;) ) maar ging voor mijn gevoel te snel & te veel .. De pony zou het allemaal wel leuk vinden en kunnen .. Maar toen ik de dag daarna een hap in mijn hand kreeg omdat ik z'n been wilde vastnemen om iets te doen wist ik wel dat hij daar nog niet klaar voor was (tijdens de les werd er naar het compliment toe gewerkt .. ik wist amper hoe ik een clicker moest vasthouden maar alles moest wel tegelijk). Dus ja, tijdens de les zelf vond ik het al niet helemaal super gaan (heb dat volgens mij ook wel aangegeven, maar pony zou het allemaal best wel kunnen en ik moest gewoon nog wat handigheid krijgen) en achteraf had ik helemaal zoiets van: neen, laat maar ...

Ik heb liever iemand die, zeker in het begin, een halve les bezig is met basis grondwerk (want dat kan je ook als kunstjes zien .. 1 van mijn pony's favoriete dingen is achteruit naar je toe lopen als je achter hem staat :Y) ) en dan nog wat kleine dingetjes, dan iemand die eens naar je pony kijkt en besluit dat de buiging er die les wel al uit te halen valt ... Kan allemaal best wel zo zijn, maar daar moeten beide partijen (dus zowel pony als ik) klaar voor zijn, en ik ben niet snel klaar voor zo'n dingen :+ Vooral omdat ik degene ben die er achteraf mee zit .. de lesgever gaat weer naar huis en that's it ... dus ik wil dan 100% zeker zijn van wat we gaan doen ...

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:59

Wat ik me afvraag, welke normale volwassene zou nu ooit les nemen bij een kind? :? Zelfs als ze niets van VD (of iets anders) kennen, mag ik toch wel hopen dat mensen verstandig genoeg zijn om niet les te nemen bij iemand die misschien net uit de pampers is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:01

Daar ga ik ook van uit :j
Maar jammer genoeg zijn er vooral kinderen met VD bezig, en het is natuurlijk veel leuker om dan les te krijgen van een leeftijdsgenootje in plaats van zo'n doodsaaie volwassene :P Of van vriendinnetjes die het met hun eigen pony ook doen en dus heel goed zijn ..

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:05

[***] schreef:
Daar ga ik ook van uit :j
Maar jammer genoeg zijn er vooral kinderen met VD bezig, en het is natuurlijk veel leuker om dan les te krijgen van een leeftijdsgenootje in plaats van zo'n doodsaaie volwassene :P Of van vriendinnetjes die het met hun eigen pony ook doen en dus heel goed zijn ..

oja op die manier :o

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:12

VisibreTeam schreef:
Laten we het dan een draai geven, wat vinden JULLIE vereisten voordat iemand 'goed genoeg is' om les te geven? :)

Ik bedoel niet dat ik jouw maatstaven niet goed vindt, meer dat een leek gewoon niet kan weten wat een kwalitatief goede les is. Gewoon omdat er geen algemeen bekende maatstaven voor zijn.

Voor mij is een les goed, wanneer de persoon kan onderbouwen waarom hij/ zij iets doet. Iemand die verstand heeft van het paard en de anatomie. Daarnaast is het overbrengen van informatie erg belangrijk. De kwaliteit van een instructeur vindt ik belangrijker dan wat hij zelf allemaal kan en hoeveel jaar ervaring hij heeft. Iemand hoeft zelf niet heel goed te zijn om een ander goed te kunnen ondersteunen. Wat voor mij heel belangrijk is, is dat het goed voelt en dat de instructeur met mij en mijn paarden meedenkt zonder oordeel te hebben over ons.

Het gaat mij persoonlijk niet om een papier, maar voor iemand met weinig tot geen verstand van zaken geeft dit wel duidelijkere maatstaven.

Iemand die zelf voldoende onderzoekt, nadenkt en ook vraagtekens bij zijn instructeur durft te zetten kan die maatstaven natuurlijk wel zelf creëren.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:14

Ik vind leeftijd zo zozeer een knelpunt ,maar vooral het aantal ervaring met verschillende paarden (dus niet 1 manier kennen en als het dan niet lukt : ja sorry dan weet ik het ook niet..)

MAAR moet wel zeggen dat ik VD lessen belachelijk duur aangeboden zie worden ;)
Zelfs een uur dresuurles van gediplomeerd amazone is soms nog goedkoper!
immers is het voor mij als erbij (terwijl ik dresuur toch echt als hoofdzaak heb)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:15

Ik ben zelf ook met VD bezig, maar moet er niet aan denken om les te krijgen van iemand van 12/13 of zelf les te geven. Wat ik denk ik een vereiste vind om les te kunnen geven, is dat je ervaring hebt met verschillende paarden, niet alleen met je shetlander verzorgpaard (bedoel dit als voorbeeld) Ik ben al behoorlijk vaak gevraagt of ik iemand wil begeleiden, maar ik ben zelf nog te aan het uitproberen, om daar sirieus op in te kunnen gaan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:02

Elin_ schreef:
MAAR moet wel zeggen dat ik VD lessen belachelijk duur aangeboden zie worden ;)
Zelfs een uur dresuurles van gediplomeerd amazone is soms nog goedkoper!
immers is het voor mij als erbij (terwijl ik dresuur toch echt als hoofdzaak heb)

Wat is duur?
Een dressuurles herhaal je vaker, met een goede vrijheidsdressuurles krijg je veel tips mee en kun je weer een tijd vooruit en lekker verder oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:05

Misschien is het ook interessanter als dat verandert wordt?
Ikzelf heb veel liever iedere week les, waar alles herhaalt wordt en indien goed erop verder gegaan wordt, dan 1x om de zoveel tijd waarin 10 dingen half aangeleerd worden en dan moet je jezelf maar redden. Ik ben daar blijkbaar niet voor gemaakt, dus ik heb dan het gevoel dat ik voor niks zoveel euro'tjes heb uitgegeven ... Maar dat ligt misschien ook gewoon aan mij natuurlijk :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:12

Dat is erg verschillend per persoon natuurlijk. :)

De meeste mensen (die ik lesgegeven heb) nemen een lesje om de basis door te nemen, om meer informatie uitgelegd te krijgen, om de risico's zo klein mogelijk te houden en om een stap op weg te helpen. Mensen vinden het veel leuker om het zelf een beetje uit te zoeken met hun dier.
En dat snap ik ook volkomen! Ik heb dan af en toe een lesje parelli, ik vind het geweldig en mijn paard ook maar no way dat ik dat elke week ga doen. Simpelweg omdat ik niet elke week parelli doe en simpelweg omdat ik er een beetje een eigen stijl in wil ontwikkelen, ik wil kijken hoe dingen voor ons werken, of ik ze anders kan doen zodat het interessanter voor ons wordt.. Dat zoek ik veel liever zelf uit. :) Kom ik niet verder of wil ik een stapje verder? Dan boek ik weer een lesje.. Maar elke week.. Nee.

Iedere week alles gaan herhalen is natuurlijk niet leuk voor het dier, dan krijg je ook paarden die je vast moet gaan houden omdat ze anders weg gaan lopen, geen vrijheidsdressuur meer imo. :) Dat kun je met rijden natuurlijk een stuk makkelijker doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:18

Aha, dus een paard leert niet door herhaling? Een paard gaat dingen niet beter begrijpen/leuker vinden met herhaling?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:25

Je snapt heus wel wat ik bedoel. ;)

Natuurlijk leert een paard door herhaling. Maar als je paard bijv. de jambette kent en het flemen en het achterwaarts volgen terwijl je achter hem staat en dat ga je week in week uit alleen maar herhalen... Tsja, de meeste paarden denken dag 3 'dikke doei' en zijn weg. :)

Waarom ben ik zo slecht met uitleggen wat ik denk? :')

Alles kan verbeterd worden, een les voor meer puntjes op de i is dus hartstikke slim en goed. Punt is alleen dat veel mensen het alleen al leuk vinden als hun paard kan flemen en voetjes kan geven op commando en verder trainen ze er niet serieus mee verder. Prima toch? :) En dan zijn er inderdaad ook mensen die wel regelmatig les willen zoals jij! Dat moet je dan ook gewoon lekker doen, wat let je? :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:34

[***] schreef:
Goh, wat zijn de vereisten ...
Voor mij zou het iemand zijn die de tijd neemt om mij en de pony wat te leren kennen. Eens kijkt wat wij doen en dan tips geeft hoe het beter kan, die zelf eens wat met de pony probeert om te zien hoe die reageert. Maar alles met mate. De les die ik gehad heb was niet helemaal slecht (zijn ook goede dingen uit voortgekomen hoor ;) ) maar ging voor mijn gevoel te snel & te veel .. De pony zou het allemaal wel leuk vinden en kunnen .. Maar toen ik de dag daarna een hap in mijn hand kreeg omdat ik z'n been wilde vastnemen om iets te doen wist ik wel dat hij daar nog niet klaar voor was (tijdens de les werd er naar het compliment toe gewerkt .. ik wist amper hoe ik een clicker moest vasthouden maar alles moest wel tegelijk). Dus ja, tijdens de les zelf vond ik het al niet helemaal super gaan (heb dat volgens mij ook wel aangegeven, maar pony zou het allemaal best wel kunnen en ik moest gewoon nog wat handigheid krijgen) en achteraf had ik helemaal zoiets van: neen, laat maar ...

Ik heb liever iemand die, zeker in het begin, een halve les bezig is met basis grondwerk (want dat kan je ook als kunstjes zien .. 1 van mijn pony's favoriete dingen is achteruit naar je toe lopen als je achter hem staat :Y) ) en dan nog wat kleine dingetjes, dan iemand die eens naar je pony kijkt en besluit dat de buiging er die les wel al uit te halen valt ... Kan allemaal best wel zo zijn, maar daar moeten beide partijen (dus zowel pony als ik) klaar voor zijn, en ik ben niet snel klaar voor zo'n dingen :+ Vooral omdat ik degene ben die er achteraf mee zit .. de lesgever gaat weer naar huis en that's it ... dus ik wil dan 100% zeker zijn van wat we gaan doen ...

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Helaas zie je vaak in topics dat mensen een lesje hebben gehad en het paard al direct in het compliment gezet is. Dan vraag ik me af waar je mee bezig bent. Allereerst zou het paard de spagaat behoren te kennen, maakt het compliment een stuk gemakkelijker én veiliger voor het paard.
Imo is dat ook een beetje laten zien wat je het paard kan laten doen..

Verder ga ik mee met rider, [***] en Speedy_Cindy.
(Sorry, heb het topic nu pas helemaal doorgelezen, daarvoor wat vluchtig. :o)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:36

Wat mij let? Het aanbod dat er is (qua hoeveelheid & afstand) en de kostprijs die eraan hangt :+

Ik zeg ook nergens dat je met elke week les steeds hetzelfde moet doen, maar wel steeds even zien of de basis die dag wel goed zit, dat doe ik zelf ook met mijn pony en daar is het allemaal echt niet slechter van geworden .. Als hij een baaldag heeft en nog niet eens gewoon wil volgen of gaan draven op mijn aanwijzing, dan moet ik ook geen VD-oefeningen gaan vragen en al helemaal niet willen verfijnen of uitbreiden. Dan moet ik wat anders doen, en daar moet een instructeur ook mee om kunnen denk ik :) (die kan het dan waarschijnlijk wel zo brengen dat we toch iets van VD kunnen doen, maar dan waarschijnlijk niet wat in eerste instantie het plan was).

En dat waar je het helemaal mee eens bent bedoelde ik ook met het stukje dat ik best iedere week les wil :P Zie liever er veel meer grondwerk bijkomen dan enkel maar de kunstjes op zich, en liefst zo veel mogelijk in 1 les .. en daar neigt het wel zowat allemaal naartoe voor zover ik zie & lees & ervaring heb ;) (maar zeg hiermee niet dat iedereen zo werkt :Y) ).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:42

Ja daar heb je helemaal gelijk in. :j

Het is soms shockerend hoe slecht paarden opgevoed zijn. :n Ik help mensen hier graag mee, maar ik verwacht ook zeker inzet van de klanten. Ik ga andermans paard niet opvoeden, dat doen ze zelf maar. Ik wil graag helpen als mensen daar problemen mee hebben maar ik verwacht dan wel van ze dat ze het zelf onderhouden en dat ik niet de volgende keer opnieuw kan gaan beginnen.

de basis en de verstandshouding is en blijft het allerbelangrijkste, daar dient regelmatig op teruggekomen te worden. Maar des te vaker je bij een klant komt des te beter je die persoon en zijn/haar paard leert kennen. Dan weet je ook of je nog wat aan de basis kunt verbeteren of dat je de verstandhouding tussen paard en eigenaar goed genoeg vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:48

Dat laatste is natuurlijk zeker waar :j Als je een vaste lesklant hebt kan je naarmate de tijd vordert waarschijnlijk steeds vaker naar wat nieuws doorschakelen, omdat de rest gewoon goed zit, ben ik het helemaal mee eens :j Maar dat doe je niet in de eerste les naar mijn mening, omdat naar jouw mening de pony het wel kan ... (en die persoon die erbij hangt en het in keulen hoort donderen dan? :') ). Ik heb nu natuurlijk maar 1 ervaring op dat gebied, maar het was niet de ervaring die ik me voorgesteld had :P Heb daarna op een ander gebied een paar lessen gehad, dressuur in vrijheid (alhoewel het eigenlijk ook allemaal samenhangt, want zij heeft met mij het begin van de jambette gemaakt :Y) ) en dat klikte een stuk beter. Daar heb ik echt leuke tips & dingetjes bij gekregen die ik nu nog steeds gebruik, ookal heb ik al veel te lang geen les meer gehad. En zij zei ook dat mijn pony het prachtig zou doen in de piaffe & passage, was er echt het type voor (qua bouw & karakter), maar daarom ging ze er nog niet na les 2 al mee beginnen :+ Dat is voor laaaaaaaaater .. (als we groot zijn :P ). En dat is meer mijn manier van werken, weten dat er doelen zijn die je in principe kan halen, maar ondertussen veel plezier beleven met de weg er naartoe :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:48

Geen haar op mijn hoofd zou er aan denken zo'n grietje van 12 jaar een tientje te geven voor een lesje VD..
Dat zij dat aanbieden, moeten ze zelf weten, maar ieder verstandige eigenaar snapt toch ook wel dat dit maar niks is?
Ze kunnen aanbieden wat ze willen, maar het is de eigenaar zelf die er in gelooft.. En zolang die er niet intrappen, wordt er niet les gegeven.

Je laat toch ook geen 12-jarige je kind les geven? Of je hond trainen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:51

Nee dat doe je zeker niet in de eerste les! Dan kijk je altijd eerst naar de verstandshouding, heeft het paard respect voor je ruimte? Heeft het paard respect voor het voer? Is het paard makkelijk achterwaarts te zetten? Zo niet, prima.. Werken we daar eerst aan! Is namelijk altijd handig voor de rest van de opvoeding van je paard.

En het is natuurlijk ook belangrijk dat jouw manier van werken én de omgang klikt met de eigenaar.. :j