Ik zie VD inderdaad meer als iets wat niet moet zeg maar .. Ik ben ook heel duidelijk in dingen die wel moeten, als ik wil longeren en hij heeft geen zin dan heeft hij toch pech (ik zal wel iets minder intensief werken dan ik in eerste instantie van plan was, maar gewerkt wordt er wel) terwijl ik bij VD-en dan eerder naar iets anders zal zoeken, omdat het toch allemaal leuk moet blijven en hij moet het willen .. Snap je?Hoe ik reageer .. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd .. Ik heb het al gewoon gelaten, dus andere dingen gaan doen, ik heb al eens een ander kunstje gevraagd en dat dan beloond en dan weer naar het oorspronkelijke toe. Heb ook al geprobeerd om met 1 ding bezit te blijven (dus blijven doorvragen) maar dan slaat hij helemaal dicht. Ik beloon denk ik ook wel eens mindere pogingen, maar dat is dan vooral als ik aan het einde van mijn latijn ben .. als we op een punt zitten dat hij helemaal geen jambette meer wil doen (terwijl hij het dus wel kent) en er dan uiteindelijk toch eentje doet, dan beloon ik die en stop ik ermee (ookal was die jambette helemaal niet zo goed meestal).
Ik merk alleen dat, nu ik shows rijd, ik vaak toch gewoon een paard moet hebben wat onvoorwaardelijk gehoorzaam is, ook als hij even niet zoveel zin heeft, en daarom ben ik op een iets andere manier gaan werken (nou klinkt het misschien alsof ik heel hard voor mijn paardenbeest ben, dat valt ook wel weer mee hoor
). Puur voor de hobby kan ik me goed voorstellen dat je juist graag op een vrijblijvende manier wilt werken.
Ik moet alleen altijd opletten dat mijn pony het ergens toch leuk blijft vinden, want als hij helemaal dicht slaat dan zit ik met een serieus probleem
Maar dat wil niet zeggen dat altijd alles maar moet zoals hij het wil, zo werken we nu ook weer niet
Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat hier ook wel eens leadropes zo hangen dat de beesten erop gaan staan, ik ben niet altijd even handig
maar blijkbaar is er dan toch zo'n vertrouwen dat dit verder geen invloed heeft, zelfs de nieuwe halfblinde die keek gewoon even raar op en toen konden we gewoon verder
Mooie van zulke situaties is, dat het paard eigenlijk zichzelf afstraft, zonder dat jij in de buurt bent, wat eigenlijk een vrij duidelijke boodschap afgeeft.
Laatst bv. was ik met de halfblinde aan het wandelen, hij kent normaal z'n plek maar kwam nu wat dichterbij, ik was aan het dromen en tja, dan stond hij dus op de losser hangende leadrope .. We waren wel meteen weer oplettend, dat wel