Veelgemaakte fouten tijdens VD?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Veelgemaakte fouten tijdens VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:12

Interessante reactie :j Ik zie VD inderdaad meer als iets wat niet moet zeg maar .. Ik ben ook heel duidelijk in dingen die wel moeten, als ik wil longeren en hij heeft geen zin dan heeft hij toch pech (ik zal wel iets minder intensief werken dan ik in eerste instantie van plan was, maar gewerkt wordt er wel) terwijl ik bij VD-en dan eerder naar iets anders zal zoeken, omdat het toch allemaal leuk moet blijven en hij moet het willen .. Snap je?

Hoe ik reageer .. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd .. Ik heb het al gewoon gelaten, dus andere dingen gaan doen, ik heb al eens een ander kunstje gevraagd en dat dan beloond en dan weer naar het oorspronkelijke toe. Heb ook al geprobeerd om met 1 ding bezit te blijven (dus blijven doorvragen) maar dan slaat hij helemaal dicht. Ik beloon denk ik ook wel eens mindere pogingen, maar dat is dan vooral als ik aan het einde van mijn latijn ben .. als we op een punt zitten dat hij helemaal geen jambette meer wil doen (terwijl hij het dus wel kent) en er dan uiteindelijk toch eentje doet, dan beloon ik die en stop ik ermee (ookal was die jambette helemaal niet zo goed meestal).

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:22

Ik denk dat bepaalde dingen gewoon moeilijk op te lossen zijn als je het allemaal leuk en vrijblijvend wilt houden. Dat is best een belangrijke keuze, overigens, of je iets wil doen omdat het voor jou en je pony leuk is, en dan genoegen kunt nemen met net-niet-perfecte kunstjes, of dat je alles perfect wil hebben, maar op een iets minder leuke/vrijblijvende manier.

Overigens ben ik lange tijd zelf ook van het vrijheid blijheid geweest hoor, en daar is niets mis mee. :) Ik merk alleen dat, nu ik shows rijd, ik vaak toch gewoon een paard moet hebben wat onvoorwaardelijk gehoorzaam is, ook als hij even niet zoveel zin heeft, en daarom ben ik op een iets andere manier gaan werken (nou klinkt het misschien alsof ik heel hard voor mijn paardenbeest ben, dat valt ook wel weer mee hoor ;) ). Puur voor de hobby kan ik me goed voorstellen dat je juist graag op een vrijblijvende manier wilt werken.

Ik zou alleen dan zelf niet weten hoe je, zonder af en toe ook negatieve feedback te geven, tot betere resultaten kunt komen. Maar misschien heeft iemand anders daar een goed idee over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:25

Hoe zie jij dan een oplossing op jouw manier zeg maar? Dus als de jambette wel gaat, maar niet zoals die zou kunnen gaan? Wat doe jij dan om hem toch beter te krijgen? Kan ik nog zien of ik mij daar wel of niet in kan vinden hé :Y) Ik moet alleen altijd opletten dat mijn pony het ergens toch leuk blijft vinden, want als hij helemaal dicht slaat dan zit ik met een serieus probleem :+ Maar dat wil niet zeggen dat altijd alles maar moet zoals hij het wil, zo werken we nu ook weer niet ;)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:48

Halster of hoofdstel om, eerst flink actief maken van achteren en even aan de hand verzamelen (als je daar moeite mee hebt, eventueel bijzetje eraan). Even een paar keer stap-halt-achterwaarts-stap-halt vragen, om de pony alert te maken. Dan stil zetten en met zweep het commando voor jambette geven (geef ik zelf net boven de voorknie, maar dat maakt verder niet veel uit). De zweep dus op de juiste plek leggen, en bij reactie met stem belonen en de druk (het zweepje) weg nemen. Hogere beweging uitlokken door langer druk te blijven geven.

Ik begin altijd met alleen maar de zweep op de plek voor de hulp leggen, bij geen reactie kriebel ik er een beetje mee, en als dat niet werkt ga ik er ritmische tikjes mee geven. Niet hard, gewoon zachtjes 'tappen', maar op een ritmische manier. Dat is voor het paard namelijk heel irritant, een beetje alsof je in z'n oor aan het schreeuwen bent. Reageert hij echt niet, dan eenmalig een wat fellere tik. Uiteindelijk zal het paard dan reageren, al is het maar om onder dat irritante getik uit te komen. In de eerste instantie beloon je iedere kleine poging door direct op te houden met tikken. Helemaal in het begin geef je dan ook een snoepje, om de positieve feedback van druk weg te versterken. Later blijf je dus kriebelen/tikken tot het been op de door jou gewenste hoogte is. Meestal hebben paarden deze methode vrij vlot door, zeg dat je iedere dag zo'n 10 minuten hier aan besteed, dan zou je na een week flinke vooruitgang moeten zien. Het is wel heel essentieel dat je perfect timed. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:02

Dank je wel :)
Het klinkt in ieder geval nog doenbaar :j Ik ga het in ieder geval eens proberen ;)
Mijn hulp is (naast een stemhulp) de zweep op zijn bovenbeen, dus net zoals bij jou, alleen 'tik' ik deze even aan en houdt de zweep dan van hem af, het idee is dat hij met z'n bovenbeen dan naar de zweep toe beweegt .. Maar misschien is dat gewoon te ingewikkeld? Ik ga eens proberen met de zweep ter plaatste te houden totdat hij beter reageert :j

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:47

Veel succes met trainen, Sabine. :) Het been naar zweep targetten kan wel werken, maar is vaak niet voldoende motivatie voor een paard.

Overigens, nog een andere fout die ik vandaag op een niet nader te noemen youtube filmpje voorbij zag komen.

Zoals ik al eerder schreef, ben ik geen fan van de kop-tussen-benen-compliment, maar goed, als iemand het zo wil aanleren moet diegene dat zelf weten. Maar het is bijzonder lomp om dit vervolgens te vragen met een hoofdstel in, en afhangende teugels. De kans dat het paard de zakkende knie op de rondsliertende teugel zet is best aanwezig, en de gevolgen daarvan...nou ja, jullie snappen het idee vast wel.

In de klassieke hoek is het heel normaal om dergelijke oefeningen met bit in te vragen, en met een hoofdstel om. Ook onder het zadel moet het kunstjes immers uitvoerbaar zijn. Het belangrijke verschil is echter, dat een klassiek compliment áltijd opgericht is. Het paard komt met zijn neus niet onder borsthoogte. Dit heeft te maken met de manier waarop het aangeleerd is. Een kop-tussen-benen-compliment kun je ook wel uitbouwen naar een opgericht compliment, maar dat moet je dus wel doen voordat je er een bit en teugels inhangt!

Zo, dat was weer even mijn rant voor vandaag. Ik kan me een beetje opwinden over dit soort dingen, vooral als het dan ook nog op youtube staat, waar iedere penny het van kan kopiëren. Mijn eerdere voorbeeldfilmpje van een slecht uitgevoerd compliment was, tsja, ook slecht, maar dat meisje had tenminste nog het besef om er dan geen tuig aan te hangen. Bovenstaande geldt trouwens ook voor rondslingerende halstertouwen en andere troep. ;) Echt, de keer dat je beest op z'n touw of teugel gaat staan, is waarschijnlijk de laatste keer dat hij ooit een (poging tot) compliment voor je doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:51

Ik denk inderdaad dat daar een probleem zit .. Want als ik de zweep dan weg beweeg zeg maar dan zwaait hij wel naar die zweep toe, maar of hij die nu raakt of niet, hij vindt het wel goed zo .. Misschien is het voor hem duidelijker om de zweep gewoon ter plaatse te houden totdat ik het voldoende vind, proberen kunnen we altijd :)

Hmmja, dat is het nadeel van youtube en internet in het algemeen, iedereen doet maar wat en anderen gaan dat dan ook zo proberen want ze vinden het er wel leuk uit zien := Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat hier ook wel eens leadropes zo hangen dat de beesten erop gaan staan, ik ben niet altijd even handig :o maar blijkbaar is er dan toch zo'n vertrouwen dat dit verder geen invloed heeft, zelfs de nieuwe halfblinde die keek gewoon even raar op en toen konden we gewoon verder :+ Dit was nu niet in 1 of ander kunstjes, maar daar moet er inderdaad nog extra op gelet worden :j Daarom dat ik graag echt in vrijheid train, dan kan je daar niet mee in de war komen .. maarja, dan heb je ook weer een stukje minder hulpmiddelen :Y)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:58

Oh, ik laat mijn leadrope in gewone omgang ook op de grond slierten, hoor. :Y) Als ik commando blijf geef, zelf even wegloop, en peerd besluit toch rond te gaan hobbelen en gaat op de rope staan, sja, niet mijn probleem. Ik heb ook al eens gehad dat hij in een dwarse bui ervandoor sprong met een beenlonge om. Nou, toen stond hij snel genoeg weer stil. :D Mooie van zulke situaties is, dat het paard eigenlijk zichzelf afstraft, zonder dat jij in de buurt bent, wat eigenlijk een vrij duidelijke boodschap afgeeft.

Maar, als je een kunstje aan het trainen bent, vooral één die mentaal en fysiek zwaar is, zoals een compliment, dan moet je voorkomen dat een paard zich per ongeluk zelf afstraft door op een rondzwierend trainingsattribuut te stappen. Stel je even voor wat een pijn het doet als een paard het zakkende been op zijn teugel zet, terwijl hij met z'n kop tussen z'n benen zit...dat beest gaat vechten tegen 'omfg, mijn mond!', houd zichzelf tegen, heeft het kunstjes zo knudde geleerd dat hij er waarschijnlijk de kracht niet voor heeft en komt dus nooit meer overeind, en valt waarschijnlijk uiteindelijk om. Zal dat paard ooit nog in vertrouwen op commando in een compliment zakken? :)

Zelfde geld voor dingen als compliment en liggen op stenen. Paard doet eindelijk wat de trainer zegt, en ervaart dan pijn. Geen koekje is genoeg motivatie om pijn voor te lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:03

Neen inderdaad, daar heb je gelijk in :j Tot nu toe is het altijd in van die situaties gebeurd waarbij het geen kwaad kon zeg maar .. Ok, het had voorkomen kunnen worden, maar we waren allebei fout :P Laatst bv. was ik met de halfblinde aan het wandelen, hij kent normaal z'n plek maar kwam nu wat dichterbij, ik was aan het dromen en tja, dan stond hij dus op de losser hangende leadrope .. We waren wel meteen weer oplettend, dat wel :Y) Maar verder maak ik daar dus geen drama van :+

Maar als ik kunstjes ga leren ofzo dan let ik wel goed op wat zich waar bevindt :j Dat is inderdaad heel belangrijk. En ook inderdaad altijd zorgen dat je paard het niet onaangenaam vindt .. Ik heb ook wel eens geprobeerd of [***] in het compliment wilde, hij kent het voetje geven (dan houdt hij dus z'n voet omhoog) en hij kent het 'terug' (dus achteruit gaan) dus in die combinatie wil ik het aanleren, dat hij het dus zelf zoekt zonder dat ik veel invloed heb (geen idee of dat een juiste manier is trouwens :+ ), maar hij wilde niet .. waardoor ik aanneem dat hij er nog niet klaar voor is, op welke manier dan ook (denk gewoon nog niet sterk genoeg voor al dat soort dingen, er moet nog heel veel aan soepelheid enzo gewerkt worden).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:19

VisibreTeam schreef:
:wave:

Wat zien jullie als veel gemaakte fouten tijdens het VD?

Ik zie het vaak als fout wanneer iemand een oefening aanleert maar er niet bij nadenkt dat het voor vervolg niet handig is. Bijvoorbeeld de jambette op wijscommando. Stel je wijst een keer...?

Wat mij vaak opvalt (naast de al genoemde punten) is de fysieke plaats van de trainer: voor het paard staan om jambette, pas, steigeren aan te leren.

In het kader daarvan heb ik zelf ook een vraag. Ik merk dat mijn paard niet altijd goed reageert op mijn cues en soms zelfs veel beter reageert op cues die ik zelf niet handig (of zelfs gevaarlijk) vind. Voorbeeld: mijn eerste pony ging eens jambette uitvoeren toen ik recht voor hem stond. Het was echter de beste jambette ooit (erg hoog én heel lang omhoog), omdat ik hem enthousiast beloonde, was dat ineens de cue: recht voor hem staan. Dat was dus niet heel handig.

Nu heb ik een soortgelijk dilemma met mijn huidige paard. Kyra wil wel haar been optillen als begin van de Spaanse pas. De cue is met een speciale zweep de knie toucheren. Nu heb ik bij toeval gemerkt dat als ik met deze zweep tegen de borst/aan de bovenvoorzijde van het been toucheer, haar been vele malen hoger komt!
Mijn dilemma is dus: volg ik de cue van het paard (wat in dit geval niet zo gevaarlijk is al in mijn eerste voorbeeld) of houd ik aan mijn eigen cue vast? Ik kan later de cue nog wel veranderen, maar dat lijkt me redelijk lastig.
Wat doen jullie in zulke gevallen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 10:23

Ik zou de cue van het paard volgen :j
Je kunt die cue namelijk ALTIJD nog omzetten :j

Zo begin ik met de jambette eigenlijk altijd voor het paard. Waarom? Omdat de spaanse pas dan enorm word vergemakkelijkt. (schuin ervoor buiten beenbereik overigens)

Als de spaanse pas er langzaam in komt te zitten verplaats ik het commando naar de zijkant met zweep voor de borst :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:24

Intresaant toppic wat ik zeker verder wil gaan volgen (en een hoop leren)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:25

VisibreTeam schreef:
Ik zou de cue van het paard volgen :j
Je kunt die cue namelijk ALTIJD nog omzetten :j

Zo begin ik met de jambette eigenlijk altijd voor het paard. Waarom? Omdat de spaanse pas dan enorm word vergemakkelijkt. (schuin ervoor buiten beenbereik overigens)

Als de spaanse pas er langzaam in komt te zitten verplaats ik het commando naar de zijkant met zweep voor de borst :)

Dan ga ik dat toch eens proberen! Bedankt.

@Sabine: als mijn paard niet het gevraagde uitvoert of niet goed genoeg, dan ga ik in de 'negeerstand'. Ik draai me om en tel tot 5. Geef mijn paard geen aandacht en soms loop ik een stukje weg. Kyra weet heel goed dat er dan geen snoepjes meer zullen komen. Heb jij dat al eens geprobeerd?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:32

Het is logisch dat ervoor staan bij kunstjes als Pas en steigeren beter werkt. Dit zijn beide kunsten die in meer of mindere mate verzameling nodig hebben. De meeste VD trainers werken los of met een halstertje, en werken er niet aan om het paard onder die omstandigheden te verzamelen. In zo'n situatie is het ervoor staan, en dus visueel blokkeren, handig om de voorwaartse beweging van het paard om te zetten in iets anders, zoals een kunstje. :)

Op zich kan het geen kwaad, als je paard netjes opgevoed is en al wat verder in zijn opleiding staat. Op de juiste plek ervoor staan kan bij het steigeren zelfs handig zijn omdat een beleefd paard dan altijd zijn benen in zal vouwen in plaats van manisch rondmaaien, en dat is als uitgangspunt voor het opbouwen van een mooie steiger beter.

Wel altijd goed opletten, en met dit soort kunstjes pas beginnen als je paard goed snapt dat een kunstje alleen mag als jij erom vraagt, anders heb je straks een hoef op een plek waar je 'm niet wilt hebben. :P

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 12:33

Je paard moet inderdaad wel heel goed op zn plek staan. Van de zijkant werken doe ik meestal alleen als ik een goede bakrand heb. Dan kan ik het paard tussen mij en de bakrand voorwaarts houden, achterhand bijhouden, voorkant begrenzen zonder dat hij alle kanten op gaat draaien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:52

HippoLogic schreef:
@[naam]: als mijn paard niet het gevraagde uitvoert of niet goed genoeg, dan ga ik in de 'negeerstand'. Ik draai me om en tel tot 5. Geef mijn paard geen aandacht en soms loop ik een stukje weg. Kyra weet heel goed dat er dan geen snoepjes meer zullen komen. Heb jij dat al eens geprobeerd?

Niet specifiek bij VD denk ik, maar wel in het algemeen, bij grondwerk enzo als hij weer eens de ezel uithing .. Dan heb ik wel eens gezegd 'zoek het maar uit, ik sta hier nu even gewoon". En tja, soms werkt dat, en soms ook niet :+ Soms komt hij dan kijken van "joh, baasje, ik wil wel nog wat doen he", en soms denkt hij "bekijk jij het maar" en dan gaat hij grasjes ofzo zoeken :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:41

Update Spaanse pas: ik heb gisteren nog even getraind. Ik was helemaal klaar om een hoog voorbeen op een eventuele andere cue te belonen.
Kyra deed haar uiterste best. Ze reageerde gisteren erg goed op de tocheerhulp die ik vanaf begin af aan gebruikt heb. Ze deed het beter dan ooit (dit was pas de 7e trainingssessie, ik train 3-5 minuten per nieuwe oefening). En ik ben erg tevreden. :j Ze heeft gisteren ook twee keer ongevraagd Spaanse pas laten zien, maar die pogingen (hoewel van goede kwaliteit) heb ik toch genegeerd. Ze reageerde daarna goed op de cue.

Voor mij als trainer hielp het idee om ook te belonen voor een 'verkeerd gegeven' cue. Dat geeft toch meer beloningsmogelijkheden in het hoofd. :)

Om nog even on topic te blijven: het valt mij op dat er veel mensen zijn die al met VD beginnen voordat hun paard basis is opgevoed. Met basis opvoeding bedoel ik dingen als: beleefd wachten op voer, op gepaste afstand blijven, niet de baas opdrijven, niet aan de leadrope trekken, stil blijven staan, enz.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:13

Nelleke1992 schreef:
voetje geven op het commando voet met het gevolg de vraag of ik even naar het paard zijn hoef wil kijken. Ik zeg automatisch voet als ik om een voetje vraag (dus gewoon hoef optillen ipv naar voren) gevolg: Bloedneus haha

Deze zag ik op de vorige stal ook zeer regelmatig voorbij komen: voetje geven op commando en dan direct met voer in de weer, zodat het paard op een gegeven moment alleen nog maar ongevraagd voetjes gaf omdat het hiermee de link naar voer legde. Zelfs als er niet om een voetje werd gevraagd en het paard gaf een voetje (voor voer), dan werd er ook evengoed gevoerd "want dat is zo lief van hem". Paard ziet die link niet en gaat dus ongevraagd door met alle ellende als gevolg. :n

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 15:24

@ HippoLogic
Ja dat klopt ook zeker :)
Of met niet voldoende lenigheid of kracht tóch dingen voor elkaar willen krijgen :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:20

En inderdaad, zoals Shenavallie zegt: paarden die mensen trainen. Maar dat is niet alleen met vd en/of voedselbeloningen, dat gebeurt altijd en overal.
Het is erg moeilijk niet (een klein beetje) door je paard getraind te worden. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:32

Ik word ook door mijn pony getraind :j Zelfs door de nieuwe ergens wel :j
Maar vooral [***] heb ik zoveel van geleerd ... Hoe ik bepaalde dingen toch kan bereiken door gewoon even anders te denken bv. Hij straft mij wel meteen af als ik het niet goed doe :Y) (en dan niet letterlijk, maar dan doet hij gewoon niet meer mee :P ). De grootste uitdaging zit nu bij de VD, daar heb ik nog héél veel te leren :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:59

Leuk en interessant topic! Ik ben nog niet zo lang begonnen, en kan nog een hoop leren. Het eerste wat ik had geleerd was een been geven, maar mevrouw snapte het niet echt. Die dacht; ik geef been = snoep. En niet dat ze been moest geven na het commando. Ofwel; idd een been gevend paard, constant, die ook nog een gefrustreerd werd; ik geeft toch been, waar is mijn beloning!!!! Nu ik met clicker werk is het gelukkig een stuk duidelijker, maar het komt wel eens voor dat ze dingen doet die ik niet vraag := Beginners problemen misschien?

Dit is iig een leerzaam topic, leuk om te lezen.
Het bespreken van filmpjes van 3en vind ik eigenlijk idd ook niet zo netjes. Je kan wel zeggen dat je materiaal gebruikt van mensen die hier sowieso niet meelezen, maar iedereen kan hier meelezen :)

Overigens vind ik het zelf niet erg om commentaar en kritiek te krijgen, maar niet achter mijn rug om, dat is niet zo fijn. En kan je ook niets van leren :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:26

Elk paard is in het begin zoekende (net als elke trainer in het begin ;) ). Dat hoort bij het leerproces. Daarom is het juist een goed teken dat het paard het gedrag uit zichzelf meer gaat aanbieden. Het is aan de trainer om hier op een correcte manier op in te spelen. Dat verschilt per paard en hoever men in het leertraject zit.

fidodido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:32

dit ga ik ff volgen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:35

Het wordt al minder bij mijn grote merrie, vooral in het begin stond ze maar voetjes te geven de hele tijd :o En vroeg ik "terug" kreeg ik ook een been van haar. Gelukkig heeft ze nu door dat het verschillende commandos zijn en verschillende dnigen, al maakt ze wel eens 'foutjes'. Mijn shetje vind het nog wel lastig, die kent 1 kunstje (rondje lopen) en die doet het ook als ik gewoon door het land loop en ze weet dat ik voer in mijn zak heb. Ze snijd mij dan af, doet haar rondje, en kijkt dan met haar lieve pony koppie; goed he!! Ik negeer het gewoon, hoe mooi ze het ook doet. Ergens moet ik er wel om lachen dat ze zo enthousiast met dat rondje bezig gaat :o Maar geef er geen aandacht aan. En bij afsnijden duw ik haar ruw opzij, want ze mag niet in mijn ruimte.