Het is de bedoeling een paard tussen longe en zweep op te sluiten. En dat is niet in de letterlijke betekenis van het woord.
Ik hoor hier mensen zeggen dat de zweep aan de kant moet, maar zo werkt het met longeren niet.
En zeker niet als blijkt dat het paard er niet angstig voor is zoals TS zelf duidelijk onderbouwd aan geeft.
De zweep is net zo essencieel als de longe, ook al gebruik je deze niet of nauwelijks.
(Een goed longeur kan dit hanteren, ook bij paarden die het niet kennen of er bang voor zijn.
Het is nl niet de bedoeling dat een paard er bang voor is. Maar goed, dat is een ander onderwerp. )
Ik denk dat het probleem ontstaat omdat er geen goed contact is met de voorkant, dus aan de longe.
Zo vaak zie ik mensen longeren zonder zich bewust te zijn van de correcte positie van de longeur tov het paard.
Of men staat te veel richting de achterhand van het paard of juist te veel voor het paard, soms zelfs bijna voorbij het hoofd.
Deze mensen gaan allemaal de mist in op het moment een paard niet braaf zijn rondje loopt.
Je vormt een 3 hoek als het ware met de longe ter hoogte van de schouder van het paard en de zweep achter de achterhand.
Zo sluit je het paard mooi op, of om het misschien vanuit een andere woordkeuze duidelijk te maken: zo maak je een mooi sluitende verbinding.
En dit is uiteraard ook allemaal een kwestie van aanvoelen, juistheid van hulpen gebruiken, kijken en reageren waar dit moet.
Als dit in orde is, kan je paard er never nooit tussen uit gaan.
Als je technisch gezien nog niet goed genoeg kunt longeren om het zo op te lossen of te voorkomen, dan is het beter om een longeercircel te maken van lint en prikpaaltjes, zoals al meerderen als tip hebben genoemd. Afzetten zodat deze het paard opsluit ipv dat jij dit doet.
Het is beter om technisch nog niet perfect te longeren en dan met een circel te werken, dan een paard wat succes heeft met dit uitbreken.