Paard rent weg met longeerlijn, help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarlouHarlem

Re: Paard rent weg met longeerlijn, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 22:27

Dankje voor de tips, maar ik vind dubbele lijnen fijner werken en het gaat beter, alleen ik had op stal altijd maar 1 longeerlijn.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:40

Het is de bedoeling een paard tussen longe en zweep op te sluiten. En dat is niet in de letterlijke betekenis van het woord.
Ik hoor hier mensen zeggen dat de zweep aan de kant moet, maar zo werkt het met longeren niet.
En zeker niet als blijkt dat het paard er niet angstig voor is zoals TS zelf duidelijk onderbouwd aan geeft.

De zweep is net zo essencieel als de longe, ook al gebruik je deze niet of nauwelijks.
(Een goed longeur kan dit hanteren, ook bij paarden die het niet kennen of er bang voor zijn.
Het is nl niet de bedoeling dat een paard er bang voor is. Maar goed, dat is een ander onderwerp. )

Ik denk dat het probleem ontstaat omdat er geen goed contact is met de voorkant, dus aan de longe.
Zo vaak zie ik mensen longeren zonder zich bewust te zijn van de correcte positie van de longeur tov het paard.
Of men staat te veel richting de achterhand van het paard of juist te veel voor het paard, soms zelfs bijna voorbij het hoofd.
Deze mensen gaan allemaal de mist in op het moment een paard niet braaf zijn rondje loopt.

Je vormt een 3 hoek als het ware met de longe ter hoogte van de schouder van het paard en de zweep achter de achterhand.
Zo sluit je het paard mooi op, of om het misschien vanuit een andere woordkeuze duidelijk te maken: zo maak je een mooi sluitende verbinding.
En dit is uiteraard ook allemaal een kwestie van aanvoelen, juistheid van hulpen gebruiken, kijken en reageren waar dit moet.
Als dit in orde is, kan je paard er never nooit tussen uit gaan.

Als je technisch gezien nog niet goed genoeg kunt longeren om het zo op te lossen of te voorkomen, dan is het beter om een longeercircel te maken van lint en prikpaaltjes, zoals al meerderen als tip hebben genoemd. Afzetten zodat deze het paard opsluit ipv dat jij dit doet.
Het is beter om technisch nog niet perfect te longeren en dan met een circel te werken, dan een paard wat succes heeft met dit uitbreken.

lori1kenobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 02:43

Hallo,

De afgelopen tijd heb ik ook de nodige problemen gehad met mijn fjord. Nadat ik haar 1,5 jaar in bruikleen gegeven heb i.v.m. tijdgebrek heeft ze ook geleerd zich sterk te maken en hoe ze zich moest verzetten. Tijdens het werken met haar dacht ik regelmatig aan een frikandellenmachine haha. Wat bij ons vooral het probleem was, was gebrek aan respect en vertrouwen naar elkaar, daarnaast had zij duidelijk het plezier in werken verloren. Het werk afdwingen is denk ik onmogelijk, hoe ga jij dan winnen van een paar 100 kilo. Daarbij gaat het om het samen werken en niet jouw wil opleggen vind ik dan. Zodra je paard geniet van het werk zal hij het ook 100 x beter uitvoeren.

Hoe ik het probleem heb opgelost? Ik heb 1 parelli les gevolgt, kosten 45 euro. Weer begonnen bij de basis, het probleem getraceert en hiermee aan de slag gegaan. 1 van haar trucjes was ook het kracht zetten in de nek en door de druk op het hoofd lopen. Met wat simpele oefeningen heb ik haar weer leren reageren op zeer lichte druk. Ik heb geleerd hoe ik haar vertrouwen en respect moest geven tijdens het werk en hoe ik dit ook terug moest krijgen. Echt na 1 les zag ik al verbetering en na een paar weken waren de problemen zo goed als weg.

Ik denk dat iedereen zijn of haar eigen methode heeft bij het aan/afleren van gedrag bij paarden. Te harde hand werkt denk ik net zo slecht als te zachte hand. Mijn tip neem een parelli les van een goede instucteur. Als het mogelijk is van een echte geregistreerde, kijk maar eens op de site. Ik heb wel eens ongediplomeerde mensen parelli les zien geven en geloof me dat was echt niet natuurlijk of diervriendelijk. Niet dat iedere niet gediplomeerde instructeur slecht is maar bij een dergelijk probleem als van jou zou ik het meteen goed aanpakken. Heel veel succes!!!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:03

YRT -> GVL

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:10

Trennie het is allemaar mooi en aardig in de theorie maar in de praktijk werkt het toch even wat anders. Vooral als je een paard hebt die weet hoe die moet uitbreken. Dit betekend niet dat ik je geen gelijk geef over het hoe het longeren zou moeten, maar het paard moet het ook leren net zoals de mens die het doet.

Het gaat hier om het oplossen van een probleem en niet hoe het zou moeten werken. De zweep werkt misschien als het longeren wat meer gevestigd is maar niet als ze de zweep als een spelletje zien of er bang voor zijn. Je kunt ze pas opsluiten tussen zweep en lijn als ze de lijn als zogenaamde blokkerende factor aan de voorkant zien. Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. :P Anders heb je niks om op te sluiten. :D

Hier staan verder goede oplossingen tussen en het belangrijkste is de communicatie met je paard. Hiermee staat en valt alles ;) .

Trennie

Re: Paard rent weg met longeerlijn, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:38

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld. Wij hebben er op stal ook 1 die het doet.
En het is met correct longeren wel degelijk te corrigeren.
De manko zit em er ook vaak in dat er te laat of inconsequent gereageert wordt.
De kunst is natuulijk wel altijd voorkomen.
Mij hoor je niet zeggen dat de juiste weg bewandelen direct ook de gemakkelijkste is, maar dit moet wel steeds de leidraad blijven.

Ik voer dus geen theorie op die in de praktijk niet werkt.
Daarbij is het ook zo dat je problemen altijd voorwaarts op moet lossen en dat wil niet zeggen dat je dan direct veel druk met de zweep moet geven.
Juist een verfijnde hele kleine hulp voorwaarts is vaak genoeg in de oplossing.

In dit geval is duidelijk dat correct longeren nog niet lukt.
Vandaar ook dat het goed is om een circel af te zetten, zoals anderen en ik al noemden.
Daarmee is het probleem nl al opgelost.
Zweep weg leggen of allerlei andere poespas moet in de oplossing niet aan de orde zijn.
Hou het simpel en correct, dan ben je op de goede weg.