waarom toch al dat steigeren????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:08

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Elin_ schreef:
hestejente schreef:
Wat dan als het paard 3 keer van eigenaar wisselt en de koper na de VD'er vergeet te melden dat het paard op commando heeft leren steigeren? Omdat het hem/haar geen fluit interesseert?
Of verzorgpennies die een pony leren steigeren waar een eigenaar (al dan niet bij verkoop) geen weet van heeft?

Mijn paard heeft bij zijn vorige eigenaar een kunstje geleerd. Gelukkig niet steigeren... maar hij heeft geleerd om z'n voorbenen naar voren te zetten als je z'n voet aanraakt. Het heeft me máánden gekost voordat ik zonder dat stomme gedoe z'n hoeven kon uitkrabben en nog steeds steekt 't af en toe de kop op. Moet er echt niet aan denken dat ze 'm hadden leren steigeren :=

Tja.. maar wat nou als je een braaf paard koopt wat het niet kent ,maar een verborgen angst heeft.
Wat als .. wat als.. en wat als.. :)

Datzelfde paard is zo steegs als de neten en doodsbang voor ezels, heb ik ontdekt :Y) En daar kan ik veel makkelijker mee omgaan dan met dat stomme kunstje. Kunstje past niet bij z'n karakter en gedrag, dus moeilijker te plaatsen. Bovendien is het geconditioneerd, hij verwacht er een beloning voor. Niemand heeft hem bang GEMAAKT voor ezels.

NikkivanOlst

Ik ga ALTIJD voor een stemcommando, handgebaar, EN een ZWEEP aanraking. Nooit geen aangeraak op een lichaam als een oefening er in zit. Bij het compliment en de buiging in het begin nog wel ondersteuning met hand, maar dus absoluut geen hand aanrakingen. Zweep en stem. En nooit alleen wijzen of stem ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:18

GittekeZ1 schreef:
Goede africhting merk je gelijk is dat niet zo dan koop je dat paard ook niet
maar een goede africhting is altijd belangrijk welke oefening dan ook

maar hou wel rekening mee
Een paard op komando steigert doet dit heel beheerst en is niet gevaalrijk
Het is al door de jaren heen een aangeleerde oefening genaamt de lavade

nu is het altijd lastig dat een paard hulpen heeft aangeleerd die voor iemand anders tot een andere handeling leiden
maar om scholing is altijd mogelijk en geen groot on overkomelijk probleem

Laten we nou eerlijk zijn. 80% van de paarden die het stijgeren via VD hebben aangeleerd komen niet eens in de buurt komen van een correct uitgevoerde levade. Het overgrote deel is gewoon een circuskunstje, voor een levade veel te hoog, te plotseling en veel te weinig beheerst. Een levade is een oefening die veel kracht, rust en beheersing vraagt van het paard. Het paard zakt rustig een maximum door zijn spronggewrichten en vouwt zijn voorbenen in. Terwijl bij het stijgeren wat men het meeste ziet het paard zijn voorhand met veel kracht omhoog gooit, enkelen houden netjes hun benen bij zich maar velen maaien ook nog eens. Dat is imo echt geen levade. Heb er op bokt geloof ik pas één correcte gezien, lang geleden.

Dit is een Levade. Dit is het stijgeren zoals we het het meeste zien.

NikkivanOlst

Re: waarom toch al dat steigeren????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:20

Lara_Silver.
Er is een verschil tussen steigeren en steigeren :)
Je hebt paarden die de kracht en de verzameling niet hebben om te steigeren. Hoe kun je dat zien? Omhoog gegooide hoofden, weggedrukte ruggen en geen balans of gewicht naar de achterhand.

En je hebt paarden die hun lichaam wel gebruiken: In balans, over de rug, 'nageeflijk' of in iedergeval in evenwicht en met achterhand gebruik.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:21

Lara_Silver schreef:
GittekeZ1 schreef:
Goede africhting merk je gelijk is dat niet zo dan koop je dat paard ook niet
maar een goede africhting is altijd belangrijk welke oefening dan ook

maar hou wel rekening mee
Een paard op komando steigert doet dit heel beheerst en is niet gevaalrijk
Het is al door de jaren heen een aangeleerde oefening genaamt de lavade

nu is het altijd lastig dat een paard hulpen heeft aangeleerd die voor iemand anders tot een andere handeling leiden
maar om scholing is altijd mogelijk en geen groot on overkomelijk probleem

Laten we nou eerlijk zijn. 80% van de paarden die het stijgeren via VD hebben aangeleerd komen niet eens in de buurt komen van een correct uitgevoerde levade. Het overgrote deel is gewoon een circuskunstje, voor een levade veel te hoog, te plotseling en veel te weinig beheerst. Een levade is een oefening die veel kracht, rust en beheersing vraagt van het paard. Het paard zakt rustig een maximum door zijn spronggewrichten en vouwt zijn voorbenen in. Terwijl bij het stijgeren wat men het meeste ziet het paard zijn voorhand met veel kracht omhoog gooit, enkelen houden netjes hun benen bij zich maar velen maaien ook nog eens. Dat is imo echt geen levade. Heb er op bokt geloof ik pas één correcte gezien, lang geleden.

Dit is een Levade. Dit is het stijgeren zoals we het het meeste zien.

Alleen is je eerste DIT geen afbeelding maar een gifje. (ik was wel benieuwd hoe het er uitziet correct)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:22

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:23

Ik volg je zin even niet ;)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:26

.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:26

Steigeren vinden veel mensen stoer. Mensen weten niet dat er meer bij VD komt kijken dan alleen het aanleren van een kunstje ;)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:29

.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:29

Elma_ schreef:
Alleen is je eerste DIT geen afbeelding maar een gifje. (ik was wel benieuwd hoe het er uitziet correct)

Er staat in de eigenschappen van de afbeelding .jpg? Hier dan nog één.

VisibreTeam: Ik denk dat je mijn post fout begrepen hebt. Ik zeg zeker niet dat als het paard geen levade doet het niet correct is. Ik had het over het verschil stijgeren - levade; niet correct stijgeren - fout stijgeren. Maar imo komt zelfs correct stijgeren uitgevoerd door een paard met voldoende kracht niet in de buurt van de hoeveelheid verzameling die vereist en getoont word in de levade.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:31

@Lara_silver ik kreeg alleen een .gif plaatje met een reclame erop, deze doet het, heel verschil idd :j thanks

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:32

Nee dat klopt :j in de levade komt zo enorm veel kracht en balans kijken :j
Kben nu met mijn welshmerrie er langzaamaan naar toe aan het werken, en geloof me die heeft kracht. (draait pirouettes tijdens het steigeren, loopt heel de bak door op dr achterbenen) En die heeft er moeite mee :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:32

0152141488 schreef:
VisibreTeam schreef:
Steigeren vinden veel mensen stoer. Mensen weten niet dat er meer bij VD komt kijken dan alleen het aanleren van een kunstje ;)

Als nog, als ze zich zelf een stoertje noemen. Dan vind ik het stoer om er mee te kappen als het paard lijd onder haar/ hem comando's.

Mensen zien dat niet in :)
En het heeft pas effect op het paard op langere termijn.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:33

.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:37

Bij onvoldoende kracht lichamelijke problemen. 'Psychisch' (niet de correcte term, maar hoe anders te omschrijven?) zou je kunnen zeggen, het paard merkt snel dat het imponeert met stijgeren, kan een een stoot zelfvertrouwen door krijgen. Niet schadelijk voor het paard. Eerder voor ons. Je hebt paarden die niet correct afgericht zijn en het stijgeren ook gaan gebruiken om ongeoorloofde momenten. Echter is van beide de oorzaak een trainer met te weinig inzicht, geduld en kunde iets aan te leren.

duinmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:40

Mijn paard is al aardig oud, maar ze vindt het enorm leuk om vrijheidsdressuur te toen.
Het stijgeren vindt ze zelf ook wel het leukste om te doen, want elke keer als ik haar heb laten stijgeren
wordt ze hélemaal enthousiast in vd!
Het is ook erg mooi om te zien (vindt ik zelf) omdat ik ook af en toe showtjes met haar geef.
De meeste mensen vinden dat stijgeren echt het hoogtepunt!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:44

Lara_Silver schreef:
Bij onvoldoende kracht lichamelijke problemen. 'Psychisch' (niet de correcte term, maar hoe anders te omschrijven?) zou je kunnen zeggen, het paard merkt snel dat het imponeert met stijgeren, kan een een stoot zelfvertrouwen door krijgen. Niet schadelijk voor het paard. Eerder voor ons. Je hebt paarden die niet correct afgericht zijn en het stijgeren ook gaan gebruiken om ongeoorloofde momenten. Echter is van beide de oorzaak een trainer met te weinig inzicht, geduld en kunde iets aan te leren.

Als een paard eenmaal doorheeft dat zijn eigenaar het steigeren toch wel imponerend vind en als het paard 1 keer zn zin krijgt doormiddel van steigeren heb je een ENORM probleem.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:46

VisibreTeam schreef:
Lara_Silver schreef:

Als een paard eenmaal doorheeft dat zijn eigenaar het steigeren toch wel imponerend vind en als het paard 1 keer zn zin krijgt doormiddel van steigeren heb je een ENORM probleem.

Je probeert dat ECHT uit te leggen aan de verkeerde persoon. ;) Leg het liever uit aan diegenen die het niet weten. :) Ook moet je beter lezen. Ook mijn posts beter leren interpreteren. Ik zeg duidelijk, psychisch en schade voor ons, juist omdat sommige paarden doorhebben dat ze imponeren.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:49

Ik probeer het duidelijker uit te leggen omdat jouw uitleg niet voor iedereen duidelijk is, en je vraagt zelf hoe anders te omschrijven?

kimfamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:50

zo kreeg een paardje van een vriendin van mij altijd een stukje brood bij de vorige eigenaar als hij steigerde. en nu moet je dus echt niet met brood aan komen lopen. want dan steigert hij al voor dat je ook maar in de buurt bent met het stukje brood. wat dus erg lastig is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:51

Het woord psychisch, in de zin van psychische schade ja. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:51

Ik heb er geen problemen mee, mits er een commando aanhangt die je normaal niet gebruikt (of er niet op lijkt).

Kende een paardje dat op commando HOOG en 1 arm in de lucht heeft leren steigeren.
Probleem was.. paardje kwam in de wei op mij afgerend en ik doe beide armen omhoog en roep HO.
Tja, toen kwam hij dus omhoog. Das wel schrikken...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:52

Ik volg het iig niet meer :Y)