Grondwerk: Dominant paard wil niet achteruit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 09:58

Maar dan is zijn onwilligheid om achteruit te gaan toch geen dominantie, maar een lichamelijk probleem: hij vindt het gewoon moeilijk!, omdat zn lijf deze oefening nog niet aankan, wat heel logisch is voor een 3 jarige. Als een jong paard een oefening niet in een keer aankan uit zich dat vaak in staken of vluchtgedrag, dit heeft niets met dominantie te maken maar met niet meet weten wat te doen. Als je dan je oefening in kleinere stapjes opdeelt, bijv eerst met 1 been een stapje achterwaarts en dan belonen en stoppen en de volgende keren steeds een extra stapje proberen zul je zien dat je helemaal geen dominant paard hebt.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 11:19

Hij vindt het ook moeilijk (ik heb nergens gezegd dat dit niet zo is). En nogmaals ik overvraag hem niet, ik doe het precies zoals je beschrijft, dus ik vraag niet meer dan 2-3 pasjes zonder mij erop en dan beloon ik. Ik heb te snel een topic geopend geloof ik. Er wordt continu van het slechte uitgegaan. Dat ik hem onder zware druk 500 meter achteruit laat lopen om eens even te laten zien wie hier de baas is :n.
Ps. Je denkt weer zwart-wit: de combinatie van moeilijk vinden en van nature niet graag wijken bestaat ook

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:16

Ik vind het sowieso wel typisch dat mensen hier beweren dat achteruit gaan - aan de hand! - zo ontzettend zwaar is. Jullie jonkies lopen dus in de wei tijdens het spelen nooit achterwaarts? :+ En in hun contact met weidegenootjes stappen ze ook nooit een keer naar achteren voor een dominanter paard?

Lenn, volgens mij gaat het prima zoals je het doet hoor. Fijn dat je al vooruitgang hebt geboekt!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:13

Fijn dat het al beter gaat :) .
Maar ik denk dat je zelf je post dan ook wat overtrokken hebt, op mij kwam die namelijk over als een paard wat pertinent weigert om te luisteren als het om het achterwaarts gaat...
Ik ben het overigens wel met de osteo eens hoor, dat de achterwaarts de draagkracht in de benen vergroot. Maar dan moet je van te voren natuurlijk wel weten of ze het lichamelijk kunnen. Want een paard met een compleet vast bekken vragen om achterwaarts te gaan is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Maar gelukkig was dit niet aan de orde :) .

En wat betreft wijken voor druk, het is paard natuurlijk om daar tegen in te gaan. Want alle druk is het naderende roofdier wat je einde betekend. Dus dit zullen ze allemaal moeten leren en inderdaad bij de een gaat dit makkelijker als bij de ander... Ik zou naast de achterwaarts ook bezig gaan met wijken voor druk op andere punten op het lichaam, doe je later alleen maar je voordeel mee :) .

Succes!

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:32

Als een paard een probleem heeft met het achterwaarts gaan, kan er ook een wervel niet goed zitten.
In mijn zwangerschap heb ik mijn wedstrijdpaarden (z niveau) door een ander laten rijden zodat ze op conditie bleven. 1 van mijn paarden vertoonde onder de andere ruiter problemen bij het achterwaarts gaan terwijl ik dat nooit had. We namen dus automatisch aan dat er een rij technisch probleem was; moesten misschien aan elkaars hulpen wennen!? Periodiek werden mijn paarden door een acupuncturist behandeld. Deze controleerde het paard en knakte iets in haar rug. Zo zei hij: "en nu doet de achteruit het ook weer"! En zowaar de achterwaartse problemen waren opgelost :)
Omdat wij dachten dat het een rij technisch probleem was, hadden we nog niet eens gezegd dat er problemen waren bij het achteruit gaan. Hij had zelf geconstateerd dat een bepaalde wervel niet goed zat. Deze wervel blijkt een paard nodig te hebben (te gebruiken, of zoiets) bij het achteruit gaan. De problemen die mijn paard kreeg waren: niet achteruit willen gaan en ging ze uiteindelijk dan toch dan was het scheef. Het hoeft dus niet altijd een karakter of rijtechnisch probleem te zijn.
Ik zou het wervel probleem niet zomaar uitsluiten ..... wij zijn ook door schade en schande wijzer geworden.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 18:12

@ rider, ijssnuiver: bedankt voor jullie reacties, eindelijk een beetje positieve energie in dit topic ;)
In de paddock doet hij pas zware oefeningen inderdaad, dan schijnt hij het eerste half uur alleen maar recht overeind op zijn achterbenen met zn vriendje te spelen :=

@ J01andA: Heel zijn wervelkolom is vorige week door de osteopaat nagekeken; er zaten geen wervels vast.