[AR] D pony voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britta1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 17:11

jawel heb ik al meerdere keren gedaan zelfs. vandaar mijn reactie.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:18

suikermeisje schreef:
Lanouska
jou pony is vrij stevig en die kar weegt hooguit 250kg. Dus samen met groom erop trekt die hooguit zijn eigen gewicht.
Dit is dan niet eens op heuvelachtig terrein.
En ik denk dat je wedstrijden toch anders moet zien dan over straat kachelen recreatief.

die kar weegt ECHT geen 250 kilo die weegt 150 kilo

en ik denk dat als je naar het te trekken gewicht gaat kijken de staffel die er gegeven is niet klopt want het lijkt mij wat overdreven dat een pony van 400 kilo op het asfalt 1200 kilo mag trekken. dus zal je dat proef ondervindelijk moeten uitvinden wat je pony wel en niet kan trekken

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:33

nou op vlak asfalt kan dat zeker als een koets eenmaal loopt dan loopt die,maar dan moet het wel vlak zijn,anders gaat het 3x zijn eigen gewicht al niet op.maar ik spreek puur uit ervaring en ik woon op mega zwaar terrien in de voer streek,heuvels en veel stenen alles ongelijk.ik zelf probeer gewoon zo min mogelijk te wegen,fijner voor de pony maar ze kan meer trekken,maar vind het zelf niet fijn,voor haar
lanouska schreef:
suikermeisje schreef:
Lanouska
jou pony is vrij stevig en die kar weegt hooguit 250kg. Dus samen met groom erop trekt die hooguit zijn eigen gewicht.
En ik denk dat je wedstrijden toch anders moet zien dan over straat kachelen recreatief.

en ik denk dat als je naar het te trekken gewicht gaat kijken de staffel die er gegeven is niet klopt want het lijkt mij wat overdreven dat een pony van 400 kilo op het asfalt 1200 kilo mag trekken. dus zal je dat proef ondervindelijk moeten uitvinden wat je pony wel en niet kan trekken

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:11

lanouska schreef:
suikermeisje schreef:
Lanouska

Daarom zei ik ook hooguit, ben het alleen maar met je eens hoor :P
Want ik vind dat het ook niet klopt. Een tinker is wat anders dan een luxe rij-pony en gebruik je ook voor andere doeleinden. En een pony van 500 kg laat je geen kar trekken van 1500. Wij reden met een merens (550kg) met een huifkar met 20 kinderen erin, dit was ongeveer iets over zijn eigen gewicht, en hier had hij het best zwaar mee hoor, die kon echt geen 1650kg trekken :n

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 05:28

Ts als ik jou was zou ik eerst een paar menlessen volgen (eventueel een mencursus voor koetsiersbewijs enkelspan) of iig een flink aantal keer meegaan met een ervaren menner voor je besluit om geld uit te gaan geven aan een tuig en wagen en training voor je eigen paard. Wij kunnen allemaal wel zeggen dat mennen heel leuk is maar misschien vind jij het wel doodeng of doodsaai of word je wagenziek :P . Bovendien vind ik ook bij mennen net als bij rijden dat hoe goed je begeleiding ook is je moet gewoon eerste de basis leren op een paard dat het kan en dan pas aan beleren of eigenlijk zelfs maar werken met een groen paard mag gaan denken.

Over die stelregels voor je wagen/gewicht. In mijn ervaring kloppen ze wel aardig maar dan moet je wel paarden hebben die gezond zijn en een goede conditie hebben. Ik denk trouwens ook dat de meeste mensen paarden eerder te zwaar in schatten als te licht en dan kom je met zulke regels natuurlijk al gauw in de knoop. Paarden die wij gewogen hebben bleken meestal lichter als wat er werd geschat. En vaak rekenen mensen overgewicht gewoon mee :? .
Als je een tweedehands wagen wilt kopen neem dan iemand mee met verstand van wagens. Ik iemand die een wagen had waar het lamoen zomaar vanaf brak echt levensgevaarlijk wat men soms als menwagen "in goede staat" verkoopt. Maar ook nieuw kan het kwa stabiliteit en degelijkheid het nog wel eens tegenvallen.

Voorbeeld hierboven trouwens(??): 20 kinderen alleen zullen toch al 500 kg wegen, dus iets meer dan 1x het gewicht klopt dan al niet?? Huifkarren zijn over het algemeen vrij zwaar en hebben door de huif ook meer luchtweerstand dan een normale wagen en ik neem aan dat er met zoveel kinderen nog minstens 2 of 3 begeleiders mee moeten? Denk dat je dan wel bijna aan die 3x zit hoor. En een merens van 550 kilo vind ik ook vrij hoog gerekend, zoveel weegt onze uit de grote ouderwetse fries ook?

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:50

Ik heb dit topic ook even door gelezen aangezien ik ook graag zou gaan mennen in de toekomst (als mijn pony wordt goedgekeurd). Mennen voor mij is wat gaan rond hobbelen door het dorp. Natuurlijk wil ik eerst lessen volgen (als ik dier ergens in mijn omgeving kan vinden, ten minste) en dan een kar en tuig kopen als het nog steeds leuk is. Nu heb ik gelezen dat je geen wagen onder de 1000 euro moet kopen? Dat vind ik wel erg duur... dat is bijna evenveel geld als mijn nieuwe pony...

Nu kan ik niet gaan mennen in een bos (geen men paden), en zal dus altijd op de straat moeten mennen (inclusief een héél drukke straat waar vrachtwagens, bussen en tractors overrijden) en ergens ben ik bang wat er zou kunnen gebeuren als ponylief erg schrikt en op hol slaagt, ik ben namelijk niet de enigste op de straat en of een verzekering de schade dat mijn paard aanrichtig dekt, of ik een aparte verzekering moet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:24

Aprella schreef:
Ik heb dit topic ook even door gelezen aangezien ik ook graag zou gaan mennen in de toekomst (als mijn pony wordt goedgekeurd). Mennen voor mij is wat gaan rond hobbelen door het dorp. Natuurlijk wil ik eerst lessen volgen (als ik dier ergens in mijn omgeving kan vinden, ten minste) en dan een kar en tuig kopen als het nog steeds leuk is. Nu heb ik gelezen dat je geen wagen onder de 1000 euro moet kopen? Dat vind ik wel erg duur... dat is bijna evenveel geld als mijn nieuwe pony...

Nu kan ik niet gaan mennen in een bos (geen men paden), en zal dus altijd op de straat moeten mennen (inclusief een héél drukke straat waar vrachtwagens, bussen en tractors overrijden) en ergens ben ik bang wat er zou kunnen gebeuren als ponylief erg schrikt en op hol slaagt, ik ben namelijk niet de enigste op de straat en of een verzekering de schade dat mijn paard aanrichtig dekt, of ik een aparte verzekering moet.

Je moet geen wagens tweedehands van onder de 1000,- kopen, als je er nog geen verstand van hebt. Er is ook onder de 1000,- wel een goede wagen te vinden, er zijn zelfs tweewielers van rond de 500,- nieuw die echt voor recreatief gebruik echt prima zijn. Maar als je er geen verstand van hebt moet je zoiets niet (tweedehands) kopen, om dat je dan kans hebt om een onveilige wagen te kopen, je weet immers niet waar je op moet letten. De wagens in de wat hogere prijsklasse zijn vaak veel degelijker en daar zit bijna geen zelfbouw bij dus dan heb je veel minder kans om een slechte wagen te kopen.

Als je nog niet zoveel verstand hebt van mennen zou ik trouwens ook al heb 10.000 te besteden gewoon advies vragen aan een instructeur. Een instructeur heeft vaak al zoveel wagens gezien en gebruikt dat hij je echt wel kan helpen.

Aprella

Re: D pony voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:36

Hopelijk want ik ben echt niet van plan om een kar voor 1k te kopen, zeker niet omdat het maar om af en toe te mennen is en niet elke week... maar eerst nog iemand vinden die het mij wilt leren zonder dat eht me ene fortuin kost, maar deze mensen lijken in mijn buurt erg zeldzaam te zijn :P

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:16

suikermeisje schreef:
Mijn pony loopt marathons en heeft een mega goede conditie, maar goed als jullie de richtlijnen aanhouden prima. Maar geloof er zelf niet in, en heb al heel wat paarden uit de utrechtse heuvelrug zien komen die helemaal kapot zijn gereden door het bos, op de gewone paden, omdat ze veelste zwaar moesten trekken.

Wat Lanouska al aangeeft: het heeft te maken met de conditie en werklust van het dier. Er zijn genoeg menners die maar 1 à 2 keer per jaar de kar uit het stof trekken en vervolgens verwachten dat hun paard/pony een lange, zware bosrit zal rijden. Dat werkt dus niet. Maar wat al eerder aan richtlijnen is opgesomd, dat zijn de richtlijnen zoals die ook in het boek voor het koetsiersbewijs genoemd worden. Theoretisch zou het paard dit dus moeten kunnen. Daarnaast is het een kwestie van je gezonde verstand gebruiken. Wij werken met grote trekpaarden, maar houden wel een maximum aantal passagiers aan.

suikermeisje

Re: D pony voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:34

Ja maar hoe vaak ik ook rijd met mijn pony, die gaat niet 3x haar eigen gewicht trekken hoor :n
ik heb ook mijn koetsiersbewijs en was het toen al met die richtlijnen eens.