FahyaFemke schreef:nee je begrijpt me verkeerd. als je met bit al je paard niet op de juiste manier kunt halt houden, dan zal het bitloos ook niet gaan.
zo bedoel ik het meer, in het kort gezegd.
en dat heeft onder andere te maken met je houding en zit ja. maar ik bedoel het maar aan te geven bitloos is niet ineens de uitvinding voor een plots braaf in harmonie te rijden paard. het begint bij de ruiter.
als iemand met bit zijn paard niet stil kan zetten in mijn les, ga ik het zeker niet bitloos adviseren. het paard is namelijk de ruiter in de maling aan het nemen.
als het zo'n pijn zou doen dat bit, was dat paard allang gestopt. als je ziet hoeveel ponies er gewoon doorlopen terwijl een ruitertje vraagt halt te houden...dat doen ze niet uit pijn hoor, maar gewoon uit baldadigheid van dat ruitertje is toch niet consequent genoeg.
dus TS jij begreep het even helemaal verkeerd om. heb je pb beantwoord hoop dat je me nu wel snapt.
Daar denk ik dus anders over, als een ruiter daar ook maar enigszins voor openstaat dan zou dat bit er bij mij juist vrij snel uitgaan.

Discussie over pijn of niet, goed kan het nooit zijn, ik geloof daar niet in. Ik ben in dat opzicht echt voorstander van bitloos rijden.
Daarbij zie ik wel degelijk verschil bij sommige paarden. Natuurlijk wordt een paard niet ineens braaf maar het kan wel een klein verschil maken. Dat is dan alvast één, en ondertussen ga je verder met de ruiter.

Edit: en imo gaat remmen dus niet via de teugels. Eerst op oa energie, ademhaling, zit en stem, teugels zijn pas later. Uiteraard heb je die soms nodig. Maar teugels om te remmen - dat vind ik weinig nuance hebben.