Bitloos beleren, ging het makkelijk of duurde het wel even?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:39

FahyaFemke schreef:
nee je begrijpt me verkeerd. als je met bit al je paard niet op de juiste manier kunt halt houden, dan zal het bitloos ook niet gaan.
zo bedoel ik het meer, in het kort gezegd.
en dat heeft onder andere te maken met je houding en zit ja. maar ik bedoel het maar aan te geven bitloos is niet ineens de uitvinding voor een plots braaf in harmonie te rijden paard. het begint bij de ruiter.

als iemand met bit zijn paard niet stil kan zetten in mijn les, ga ik het zeker niet bitloos adviseren. het paard is namelijk de ruiter in de maling aan het nemen.
als het zo'n pijn zou doen dat bit, was dat paard allang gestopt. als je ziet hoeveel ponies er gewoon doorlopen terwijl een ruitertje vraagt halt te houden...dat doen ze niet uit pijn hoor, maar gewoon uit baldadigheid van dat ruitertje is toch niet consequent genoeg.

dus TS jij begreep het even helemaal verkeerd om. heb je pb beantwoord hoop dat je me nu wel snapt.

Daar denk ik dus anders over, als een ruiter daar ook maar enigszins voor openstaat dan zou dat bit er bij mij juist vrij snel uitgaan. :)
Discussie over pijn of niet, goed kan het nooit zijn, ik geloof daar niet in. Ik ben in dat opzicht echt voorstander van bitloos rijden.

Daarbij zie ik wel degelijk verschil bij sommige paarden. Natuurlijk wordt een paard niet ineens braaf maar het kan wel een klein verschil maken. Dat is dan alvast één, en ondertussen ga je verder met de ruiter. :) Dat hoeft niet na elkaar.

Edit: en imo gaat remmen dus niet via de teugels. Eerst op oa energie, ademhaling, zit en stem, teugels zijn pas later. Uiteraard heb je die soms nodig. Maar teugels om te remmen - dat vind ik weinig nuance hebben. :)

FahyaFemke

Re: Bitloos beleren, ging het makkelijk of duurde het wel even?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:00

ja voor mij gaat remmen ook zeker niet alleen via de teugels, dat is ook verkeerd uitgelegd zo door mij. was meer om een punt duidelijk te maken..

maar volgens mij zijn wij het toch wel met elkaar eens, want jij zegt ook als je zoveel moet rommelen met je teugels om halt te houden is er iets mis.... daarmee doel je op het niet correct terug kunnen rijden op de zit, energie/stem etc denk ik?
ik zeg ongeveer het zelfde, maar breng het anders: als jij zo hard aan de teugels moet trekken om halt te houden.. is er idd iets mis.. namelijk niet correct terug kunnen rijden op je zit etc etc.

als er iets mis is, waarom dan bitloos gaan proberen. dan gaat het niet ineens wel goed. en als het een pony is die de lol er wel van in ziet om gewoon te gaan rennen zonder bit (dus er van uitgaand dat hij toch enigszins wel remt op het bit als hij dat zo gewend is) waarom dan bitloos proberen? komen in mijn ogen alleen maar ongelukken van.

eerst moet alles op de 'oude' manier goed zitten, dan kun je bitloos proberen.
het mooiste is natuurlijk als de oude manier bitloos IS, zoals bij mij elk paard bitloos zijn inrijdcarriere start. maar daar hebben we in dit topic even niet mee te maken.

maar ik begrijp je wel volkomen hoor!! maar het is wel per combinatie verschillend wat te doen, het bit er uit, of toch nog even verder oefenen met bit en daarna pas het bit er uit. --> mijn mening! ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:03

@FahyaFemke
Mijn paardje is buiten juist zonder bit veel makkelijker terug te nemen dat met bit.
Met bit heeft zij de neiging haar kaken vast te zetten en door te "drammen".
Zonder bit is ze super makkelijk terug te nemen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:07

ja dat heb je ook nog... sommige paarden reageren idd veel beter zonder bit. daarom zei ik ook al per combinatie..per paard verschillend..

ik rijdt overigens altijd bitloos met mijn paard hoor, begrijp me allemaal niet verkeerd :P ik rijd ook met bit op andere paarden (van andere mensen dus) als dit moet, als het mag probeer ik ook bitloos. maar heb er ook 1 gehad die echt niet bitloos te rijden was in 1 x. dat had wel een poosje nodig,dat heb ik 3 weken mogen proberen en aan t einde van die 3 weken ging het pas echt goed. mede te danken aan het karakter van het paard, dat geeft niets natuurlijk: maar die hoort dus duidelijk niet bij het deel die er gemakkelijk op overstapt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 02:30

Citaat:
als er iets mis is, waarom dan bitloos gaan proberen. dan gaat het niet ineens wel goed. en als het een pony is die de lol er wel van in ziet om gewoon te gaan rennen zonder bit (dus er van uitgaand dat hij toch enigszins wel remt op het bit als hij dat zo gewend is) waarom dan bitloos proberen? komen in mijn ogen alleen maar ongelukken van.

eerst moet alles op de 'oude' manier goed zitten, dan kun je bitloos proberen.
het mooiste is natuurlijk als de oude manier bitloos IS, zoals bij mij elk paard bitloos zijn inrijdcarriere start. maar daar hebben we in dit topic even niet mee te maken.

Omdat ik de voordelen van het bitloos rijden zie. :)
Daarbij kun je de basis van de ruiter proberen beïnvloeden en dat gaat juist prima bitloos, denk ik.
Ook zie ik wel degelijk positief verschil bij paarden, als zij van bit naar bitloos gaan.
Dat hóeft niet, maar andersom zie ik het eigenlijk nooit, paarden die bitloos niet fijn vinden.
Een héél enkele uitzonderlijke keer is een ander hoofdstel beter geschikt.
Ik ben zelf voorstander van de sidepull en paarden reageren daar prima op. :)

Net een verschil in inzicht, principe, denk ik. :)

FahyaFemke schreef:
ja dat heb je ook nog... sommige paarden reageren idd veel beter zonder bit. daarom zei ik ook al per combinatie..per paard verschillend..

ik rijdt overigens altijd bitloos met mijn paard hoor, begrijp me allemaal niet verkeerd :P ik rijd ook met bit op andere paarden (van andere mensen dus) als dit moet, als het mag probeer ik ook bitloos. maar heb er ook 1 gehad die echt niet bitloos te rijden was in 1 x. dat had wel een poosje nodig,dat heb ik 3 weken mogen proberen en aan t einde van die 3 weken ging het pas echt goed. mede te danken aan het karakter van het paard, dat geeft niets natuurlijk: maar die hoort dus duidelijk niet bij het deel die er gemakkelijk op overstapt.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 02:53

xTesske schreef:
dankje!

maar nog mijn vraagje van hierboven, kan ik onder mijn hoofdstel met neusriem ook gewoon een touwhalster doen? of moet ik de neusriem weghalen?

dankje voor alle tips.
maar nu heb ik nog geen antwoord op deze vraag of heb ik daar overheen gelezen?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 02:57

Waarmee wil je rijden? Een touwhalster zal klem zitten tussen je neusriem.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 10:25

als ik dressuur en springles heb wil ik dat niet geheel met bit gaan doen als ik buiten
de lessen het bitloos er wel altijd bij pak zeg maar en dus wou ik onder dat hoofdstel een cross rode bridle/touwhalster doen
maar die heeft een neusriem en ik weet niet of ik zonder neusriem mag
rijden. wat kan ik er dan het beste onder doen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:14

Ik denk niet dat het lekker zit voor je paard met neusriem. Maar je zou het kunnen proberen natuurlijk. ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:17

Bij mij was het 123 klaar. Alleen de aanleuning was even zoek in het begin.
Ik rij wel met bit trouwens omdat ik veel door het verkeer moet, en hoe lief paardje ook kan zijn... Ik vergeeef het mezelf nooit als iemand anders gewond raakt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:46

Heb jij het idee meer controle te hebben met bit?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:57

Conpleet afhankelijk van de optoming en het paard. Mijn kaakgekruiste heeft geen beste release, verder zou het wel kunnen met deze paarden. Maar ik zou nooit het verkeer in gaan met een nektouw, dat vind ik dan echt vragen om problemen.
Ik vind het wel super dat er steeds meer mensen voor allebei kiezen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:00

Er zit natuurlijk verschil tussen de optomingen, een neckrope vind ik wel een uiterste. :)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:25

ik vind als je je paard er goed mee in bedwang kunt houden dat hij er goed
naar luistert (sturen stoppen tempo wisselingen etc) dat kan het wel

heb het vandaag eens met touwhalster onder de neusriem geprobeerd en het ging
goed als ik de neusriem een paar gaatjes losser niet want het touwhalster zat er net
wat boven. alleen de volgende keer een ander touwhalster deze was niet zo ideaal

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:59

Ik ben ook nog altijd aan het proberen bitloos te gaan rijden.
Mijn vz paard doet altijd zo zielig met dat bit..
Maar heb het alleen nog maar geprobeerd met een stalhalster..
Dat gaat... ehm, nou, stappen kan hij. Als we gaan draven word hij wild.

Het is een sterk dressuur paard. Van 23.. maar nee luisteren naar zijn leeftijd wil hij niet.

Deze lente/zomer ga ik het proberen met touwhalster,
Zal een lange rit worden..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:19

bij de mijne was het stuk voor stuk 123 voor elkaar. ieder met zijn eigen verhaal uiteraard, maar niets wat 'anders' of 'moeilijk' werd door het ontbreken van het bit. persoonlijk vind ik een bit iets voor mensen die weten wat ze doen, bewust met paarden bezig zijn en een goede basis hebben. het bit is een verfijner van hulpen, en je gebruikt het via gewicht en richting van de teugels, niet op kilo's en kilo's. aan het bit trekken doe je nooit, rukken al helemaal niet en ook het de laatste jaren zoveel geziene 'vijfde been' hoort het ook niet te zijn.

twee van mijn dieren lopen eigenlijk altijd 'gewoon' met bit, wel een heel bewust gekozen bit. zij hebben er geen problemen mee en zijn fijn te rijden/ mennen. mijn derde beessie is een ander verhaal. hij is nu vijf (bijna zes) en heeft nog steeds hier en daar moeite met het bit. om die reden ben ik voor hem nu terug bij het bitloos werken. niet omdat een bit zielig is, maar omdat hij er naar op reageert. hij is er braaf mee maar meer omdat hij het onprettig vindt, het aandoen van het bit hoofdstel vindt hij ook niet fijn. ik rij hem ook aangespannen zonder bit, ik heb voor hem een neusriem gemaakt met een dik breed antislip kussen met vijf ringetjes eraan, het idee van een Spaanse Serreton maar dan zonder ijzer in de neusriem. daar loopt hij prima op, zelfs in moeilijker situaties reageert hij er prefect op. het bevalt hem gewoon veel beter, en daardoor mij dus ook.

overigens heeft bij mijn dieren de omgang in bijv. het mennen of rijden weinig te maken met wat eraan hangt mits dat prettig zit. ik begin bij een goede basisomgang en werk heel veel aan de relatie met mijn dieren, sta open voor ze en ben er voor ze. dat weten zij, dus ongeacht of ik een bit inheb of niet en hoe groot/ zwaar/ gemeen of niks dat is, maakt niet uit an sich. natuurlijk kan ik bij grof gebruik van hulpmiddelen rekenen op verzet na verloop van tijd, aangezien zij ook weten wat ze aan mij hebben en daarom een soort 'verwachtingen' hebben naar mij toe. ga ik ineens bot met ze om dan gaan ze dat wel laten merken ja.

een heleboel dingen in de omgang vinden bij mij dan ook plaats met een touwtje om de hals, of gewoon los.

xshaqxtroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:21

Die van mij reageerde er heel goed op, vooral buiten t enige wat niet lukte was hem om m een beetje aan de teugel te krijgen voor de rest was het niks anders, wat ontspannender. Succes nog!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:26

xshaqxtroy schreef:
Die van mij reageerde er heel goed op, vooral buiten t enige wat niet lukte was hem om m een beetje aan de teugel te krijgen voor de rest was het niks anders, wat ontspannender. Succes nog!

'aan de teugel rijden' doe je niet met je handen ;)

niet om vervelend te doen, maar zo pik je vaak wel de 'handenruiters' en 'trekkertjes' er wel lekker snel uit. neem een combinatie ruiter/paard, vervang het gewone hoofdstel door een bitloze optoming (of een scherp bit door een minder scherp bit), en laat ze nog eens rijden. mensen die 'aan de teugel' rijden door stiekum toch met de handjes te kolieren vallen dan direct door de mand.

je handen gebruik je om deuren dicht te doen, te 'blokken', blokkerende energie, stoppende energie. nooit met impulsieve energie. we trekken niet aan het hoofd van het paard, maar we slaan er ook niet op, duwen het niet etc.etc. het lijf is waar het om gaat, 'aan de teugel' wil zeggen dat het paard de teugel en daarmee de ruiterhand als leidende hand accepteert. bij het 'aan de teugel rijden' heb je het over een bepaalde (dressuur)houding. deze houding echter, wordt ook 'door het lijf lopen' genoemd, en zou moeten betekenen dat het paard zijn gewicht goed dragend over zijn benen verdeelt, zijn buikspieren gebruikt en zijn bovenlijn inzet. geen kuiltje in de rug achter het zadel, de hals mooi rond en de nek ontspannen met een losse kaak, waarbij de neus 'zakt', en op de loodlijn komt.

deze hele houding komt vanuit het lijf, NIET vanuit teugels. je ziet tegenwoordig zó gruwelijk veel combinaties (ook in de hogere niveaus!) in de ring die het neusje op de loodlijn trekken, zonder dat het lijf doet wat je eigenlijk wilt dat het doet.
maar goed, zo rijden doe je met je energie, zit, benen, je hele lichaam eigenlijk. natuurlijk zijn je handen daar onderdeel van maar als een paard correct loopt mét bit zou dit bij correct gebruik van het (goed passende!) bit geen verschil mogen maken met bitloos. de nageeflijkheid op beide hoofdstellen moet gelijk zijn als het paard goed en prettig loopt.

malarvegi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:39

Ik heb 2 van mijn paarden ook bitloos beleerd.
Een merrie heb ik eerst een paar keer een hoofdstel met bit in gedaan, zij begon hierbij te steigeren en de bloeden in haar mond, veel verschillende bitten geprobeerd maar het bleef hetzelfde. Toen dacht ik, ze probeert me iets duidelijk te maken, geen bit. Ik heb een kingekruisd hoofdstel gekocht en verder nooit problemen gehad. Ook niet met buiten rijden, ho is ho. Door het beleren zonder bit kan ik ook zonder hoofdstel rijden, je stuurt immers ook met je benen, ook al zou je met bit rijden.
Met het nagefelijk rijden ook geen probleem gehad, wanneer je drijft en je houd met je zit en eventueel een kneepje in de teugels iets in lukt dit ook.
Na ongeveer een jaar ben ik overgegaan op een kaakgekruisd hoofdstel, omdat ik dit iets zachter vond voor het paard. Verder ook niks van die overstap gemerkt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:11

malarvegi schreef:
Ik heb 2 van mijn paarden ook bitloos beleerd.
Een merrie heb ik eerst een paar keer een hoofdstel met bit in gedaan, zij begon hierbij te steigeren en de bloeden in haar mond, veel verschillende bitten geprobeerd maar het bleef hetzelfde. Toen dacht ik, ze probeert me iets duidelijk te maken, geen bit.

Klinkt alsof je merrie last heeft van hengstentandjes. Die kunnen bij merries net onder de oppervlakte blijven en daar wil je het bit dus niet tegenaan laten komen. Geen probleem als het paard genoeg ruimte heeft om het bit wat hoger in de mond te hangen, maar als die ruimte er niet is, zul je inderdaad gewoon bitloos moeten werken. Vraag de tandarts maar een keer om dat na te gaan bij haar.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:16

Somebitch schreef:
Ging vrij gemakkelijk, het sturen ging wat minder maar de rem zat er op en dat was voor mij het belangrijkste. :j Ben ook na twee keer gelijk naar buiten gegaan, zonder stuur. :+

Bij mij juist andersom: Het sturen ging makkelijk, maar de rem zat er niet op. Maar dat komt ook omdat mijn paardje daar met bit ook last van heeft. Durf hem nog steeds niet met alleen touwhalster/neckrope buiten te rijden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:19

Ik heb eerst er voor gezorgd dat wijken voor druk er goed in zat, en daarna gewoon met een stalhalster geprobeerd. Vervolgens een touwhalster aangeschaft en nu word hij gereden met een sidepull ;)

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:50

Ik ben met mijn paardje begonnen met touwhalster en heb haar wel aan het begin ook met bit gereden, maar dat was puur om te zorgen dat ik eventueel in de toekomst ook nog dressuurmatig met bit kon rijden. Het touwhalster was een eitje en ik zal nooit meer aan paard anders beleren, aangezien je basis dan gewoon super is.

Daarnaast heeft mijn vriendin haar pony bitloos geprobeerd te rijden wat echter niet zo simpel was. Een aardig hete pony die graag hard wil lopen en soms zelfs TE waardoor ze het bit helaas echt als rem moet gebruiken. Toch lang mee gereden met mijn paardje als noodstop, maar na eenmalig op hol te zijn geslagen durfde ze het niet meer. Ik denk dat het zeker kan, maar zorg eerst bij jou paardje dat je met bit zonder te trekken kan remmen op je zit en stem voordat je buiten de bak gaat met je touwhalster. Een rem is erg belangrijk dus ik zou niet maar gewoon zien hoe het afloopt want veiligheid staat voorop! Als je het echt graag wilt en er geduld voor hebt kan het je zeker gaan lukken en als je tips wil mag je altijd een berichtje sturen!

In ieder geval succes!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 01:26

merrieveulen schreef:
je ziet tegenwoordig zó gruwelijk veel combinaties (ook in de hogere niveaus!) in de ring die het neusje op de loodlijn trekken

Of er een flink stuk achter... :\

Bij mij was het ook opstappen en wegrijden. Nou heb ik op die pony in mijn pennyfase wel vaker met een stalhalster gereden en dat ging ook prima, sowieso kennen de meeste paarden het stalhalster wel :+

Neusriem zou ik aflaten, natuurlijk mag je zonder neusriem rijden. Die heeft bij bithoofdstellen toch al niet echt nut. :)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 09:49

Appelmoes_11 schreef:
merrieveulen schreef:
je ziet tegenwoordig zó gruwelijk veel combinaties (ook in de hogere niveaus!) in de ring die het neusje op de loodlijn trekken

Of er een flink stuk achter... :\

Bij mij was het ook opstappen en wegrijden. Nou heb ik op die pony in mijn pennyfase wel vaker met een stalhalster gereden en dat ging ook prima, sowieso kennen de meeste paarden het stalhalster wel :+

Neusriem zou ik aflaten, natuurlijk mag je zonder neusriem rijden. Die heeft bij bithoofdstellen toch al niet echt nut. :)

je bedoeld neusriem aflaten met bit rijden ofniet?
Anders is het wel een beetje raar haha