[AR] Obstakeltraining voor Bam en baas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sascho

Re: Obstakeltraining voor Bam en baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:41

ik weet inderdaad dat het aangeraden word om met zijn 2e te doen, ik zal je ook zeker niet aanraden het alleen te doen.

ik denk alleen zelf dat het opzij stappen meer uittesten is dan angst, angst word anders geuit..

verder ben ik helemaal eens met joyce

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 00:50

Omdat het tot nu toe prima ging ;)
Ik word begeleid door een zeer deskundig iemand, maar het geld groeit me niet op mn rug om hem elke week te laten komen. Laat staan om Bam weg te brengen. We doen het op het tempo dat mn pony aangeeft en dat heeft tot nu toe uitstekend geholpen.

Kwa oogkleppen, ik weet echt niet hoe vaak en hoelang ik het geprobeerd heb, maar hij reageert goed op zonder oogkleppen dus ja, ik doe het zonder.
Groom; ja hartstikke leuke gedachte, maar als ik daar echt afhankelijk van ben dan komt hij dus never nooit niet voor die sulky. Iedereen die ik ken heeft zelf paarden en dus nauwelijks tijd voor mij en mn pony. Iemand van buitenaf? Nee liever niet, ken die persoon niet en zij kennen mij en mn pony niet.

Ik doe echt heel rustig aan, ben al bijna 2 jaar bezig :+ Iedere maand les gehad vanaf het punt dat ik mn koetsiersbewijs heb gehaald en daarna met mn instructeur aan de slag ben gegaan. Toen was mn pony in zoverre klaar dat de sulky erachter kon. Dus eindelijk deze zomer de sulky kunnen kopen. In september les gehad en sindsdien niet meer ivm mn rug en dat ik Bam dus aan de sulky moest laten wennen en die ogen erop moet lassen.

Heb sinds die les misschien 2 of 3 keer met de sulky gewandeld en hem de laatste keer tussen het lamoen gekregen. Maar niet verder laten lopen en afgerond.
Dat was ergens in december.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:56

Dat mensen moeilijk te vinden zijn en dat het geld je niet op de rug groeit, snap ik allemaal.

Maar een pony beleren zonder groom er bij....... is vragen om ongelukken, sorry ik kan er werkelijk niets anders van maken. Al neem je daar 10 jaar de tijd voor en doe je het héel rustig aan. Hoe had je dat voor je gezien? de eerste keer inspannen, hoe ga je dat dan doen? Wat doe je als hij niet wil lopen, als hij gaat rennen of achteruit gaat lopen? Als hij iets engs ziet en daar niet langs heen wil?

Dat zijn al dingen waar een ervaren menner met een zeer ervaren, goed beleerde menpony al problemen mee heeft, maar met een pony die pas net voor de wagen staat, héb je gewoon hulp nodig.
Kan je niet op zoek gaan naar een groom (via bijv. het grooms/koetsiers koppeltopic op bokt) of via MP?

Op deze manier loop je wel echt een gigantisch risico........ en als je hem eenmaal voor de wagen hebt, kan je ook niet zomaar even afstappen omdat hij ergens niet langs heen wil omdat-tie dat eng vind e.d.

En dit beestje is dus blijkbaar al niet al te makkelijk, gezien het probleem dat je dus beschrijft. Dan is de kans nog eens een stuk groter dat hij 'raar' gaat doen als hij er voor 't eerst voor staat. Of de 2e, 3e, 4e x. 1e x voor de wagen zijn ze soms nog best wat 'overdonderd'.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:59

je bent me steeds net voor joyce!
ik heb er ook niet veel aan toe te voegen maar ben het volledig eens met wat je zegt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 01:06

Helemaal inspannen zal ik ook echt niet alleen doen, ben ook niet dom.
Ik weet nog niet hoe ik het allemaal wil gaan doen, maar zelfs met groom kan hij aan de haal gaan :+ Dus dat is een nonargument.

Als hij eenmaal zover is wilde ik het wel alleen gaan doen, moeilijk om te zeggen vanaf wanneer, maar als het goed voelt.

Slap excuus verder, maar die HCS sulky's zijn ook niet gemaakt voor 2 personen ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 01:13

uiteraard kunnen ze met groom ook aan de kletter. maar dat is vaak wel flink in te perken júist door die groom. paard vind wat eng, wil er niet langs. ipv. zelf te gaan lopen klooien vanaf de bok (met een steeds paniekeriger paard tot gevolg vaak) stapt de groom af, pakt het paard bij het hoofd en begeleid hem langs het object heen.

Je snapt vast wel wat ik bedoel. Dat dat een 'nonargument' zou zijn, slaat imo dan ook nergens op ;) Tijdens het beleren is de groom er voor de veiligheid, om het paard te begeleiden, om evt. ondertussen nog dingen aan het tuig te verstellen mocht er iets niet goed zitten, etc. etc.

Een HCA sulky met panzitting kan idd maar 1 persoon op, maar áls een groom iets uitvoert in de zin van paard begeleiden of iets, gebeurd dat toch voornamelijk vanaf de grond ;)

Ik denk dat als jij een paar keer met regelmaat en niet te lange tijden er tussen, iemand kan strikken die de sulky kan vasthouden en meerollen terwijl jij met je pony aan de hand loopt, dat vreemde gedrag van hem zo over is. Kan jij hem goed vasthouden en corrigeren, en de andere persoon kan de sulky mooi mee laten rollen.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 01:32

ik heb ook het idee dat je jezelf behoorlijk tegen spreekt:

Helemaal inspannen zal ik ook echt niet alleen doen, ben ook niet dom.

Als hij eenmaal zover is wilde ik het wel alleen gaan doen

daarnaast heb je gelijk dat je niet met zijn 2e op die hca kan maar dat hoeft niet te zeggen dat je ook niet iemand op de grond nodig hebt..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 02:00

In het begin zal ik het niet zo snel alleen doen. Dat bedoelde ik te zeggen.

sasjaaa schreef:
daarnaast heb je gelijk dat je niet met zijn 2e op die hca kan maar dat hoeft niet te zeggen dat je ook niet iemand op de grond nodig hebt..

Maar loopt die arme groom er dan achter ofzo? :(:)
Nogmaals, ik ga niet meteen alleen mennen, maar mensen met een HCA sulky doen het ook alleen. Dan zou ik het ook alleen moeten kunnen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 02:21

Ik (en ik denk, Sasja ook) had het vooral over het alleen beleren. Alleen gaan mennen is ook niet echt verstandig, al doen velen (waaronder ik ook) dat soms/vaak wel idd ivm. gebrek aan groom. Maar alleen beleren en de eerste periode alleen op stap met een nog vrij groene pony is dan nog een stapje verder zeg maar, zo bedoelde ik het vooral ;) en net als met het wennen aan die sulky; als je een paar keer, relatief kort achter elkaar, zeg maar 3x in een week en dan hooguit een half uurtje of iets, iemand kan vinden die je even kan helpen met het trekken van de sulky los achter de pony, dan zal je dat heel veel gedoe en gepruts schelen.

Overigens zijn er ook zat mensen die met zo'n HCA sulky de groom op de fiets meenemen, heb je toch iemand bij je als er wat gebeurd. En ook de HCA is beschikbaar met een bankje.

Ik ga vaak ook alleen op pad, anders kan ik gewoon niet genoeg trainen. Het eerste half jaar ging ik echter met mijn net-beleerde, nog vrij groene welsh merrie echt niet alleen op pad, dan was er altijd iemand bij. En dan was het idd wel eens vervelend, dan had ik tijd zat en het weer was prachtig, en dan had ik wel 5 mensen die ik kan bellen en die graag mee willen, maar gewoon op dat moment allemaal geen tijd hadden. Maarja.......

Uiteindelijk ga ik dan na verloop van tijd met een goed beleerde en ervaren pony wel alleen op pad, en dan gaat er soms wel iemand mee. Maargoed, in die ruim 8 jaar dat ik nu men, zijn er wel eens ongelukken/ongelukjes gebeurd die toch wel heel anders hadden kunnen aflopen, als er een groom bij was geweest, dat realiseer ik me ook. Ik pas m'n route er ook wel degelijk op aan; ik zorg dat ik geen onoverzichtelijke kruisingen pak, want ik zie dan gewoon niets als ik er achter zit, en afstappen is natuurlijk uit den boze. Ook erg druk verkeer probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, en meestal heb ik wel vaste route's die ik rij; die kent de pony ook, en thuis weten ze ook hoe ik ongeveer rijd.

't ging mij meer om het hele beleer-gedoe; ik had het meer begrepen dat je ook alleen ging inspannen de eerste keer(en) e.d. ;)

Maar nu ben ik wel heel benieuwd naar een foto van je HCA eigenlijk :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 09:45

Ik heb geen HCA sulky, helaas. Gaat er misschien ooit wel komen, ik heb een Cavaletti Sport.
Nee inspannen was ik voorlopig niet van plan om alleen te doen.
Ik zit direct aan een menpad, pony is verkeersmak, hoef geen kruispunten met verkeer oversteken, zit meteen in het bos of op de hei.

Nogmaals, mijn vriendinnen werken ook gewoon en ik werk onregelmatig, bovendien gaan ze allemaal na school of werk naar hun eigen paard en daardoor hebben ze geen tijd voor mij. Logisch, maar ik baal er goed van.
Na enkele teleurstellingen (afbellen, wat ik absoluut begrijp van hun kant) heb ik besloten om alleen te gaan wandelen met sulky en pony. Anders zit ik er van het voorjaar nog steeds niet op.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 09:55

Ik was met Ilona mee gisteren en ik snap haar probleem. Ik zit zelf met mijn gewrichten, kan niet lang lopen en dus is het niet handig als ik meega. Ik heb ontiegelijke pijn overgehouden van de korte wandeling gisteren. Ik werk rot uren en jureer vaak in het weekend en kan dus ook niet 3x in de week. Dat zij onregelmatig werkt helpt nou ook niet bepaald mee. :')

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:03

Leuke foto's! En wat heerlijk; zo dicht bij de hei!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:03

Leuke foto's hoor! :)
De linker toeschouwer is ook érg leuk!!

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:57

ziet er fijn uit! :j