agressie tijdens loswerken jong aarde/vuur paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: agressie tijdens loswerken jong aarde/vuur paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:24

Dier moet manieren leren en of het nu hout of aarde is, is niet relevant...zoek een ervaren iemand die het dier op een eerlijke paardvriendelijke manier leert hoe hij zich gedraagt naar mensen toe...naar paarden toe moet ze zelf maar uitzoeken, daar heeft ze ook de plek van baasje of wordt op haar nummer gezet...maar bij de mens op haar nummer, wij zijn nummer 1 en dat is gedragen......als je zelf niet weet hoe, dan zoek je iemand...desnoods dat je haar daar een maand op stal kan zetten, zodat ze braaf mee loopt en braaf kan gelongeerd worden, want als je haar nog zadelmak moet gaan maken, is fase 1 , manieren het belangrijkst.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:03

dessy84 schreef:
ijssnuiver schreef:
Je woont in Groningen? Ik wil best een keertje langskomen om eens te kijken. Ik zeg niet dat ik je kan helpen, maar wellicht zie ik met een frisse blik iets anders wat jullie nog niet opgevallen is en kan ik wel een advies geven... Daarnaast denk ook ik dat het inderdaad verstandig is om professionele hulp te zoeken.

Het zou heel fijn zijn als je een keer zou willen komen kijken :j. Ik sta namelijk op een stal waar ik de enigste ben die met NH bezig is. En als ik dan dus vast loop, dan is het altijd moeilijk om iemand om zijn mening daarover te vragen. Vooral omdat een groot deel van de mensen NH maar raar of zweverig vinden (iig bij mij op stal).

Ik stuur je wel even een pb :) .
En die stalgenootjes, die heb ik helaas ook. Maar ik (het heeft even tijd gekost) maar ook als enige een heel fijn gehoorzaam en vooral vrolijk paard.

dessy84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 21:47

Ik heb vandaag een hele goede dag gehad, ik was vrij en heb er dan ook echt even de tijd voor genomen.
We hebben voor het eerst echt buiten in het park gewandeld en dat ging eigenlijk heel erg goed. Ze vond het wel wat spannend, was veel aan het snuiven en sprong hier en daar eens opzij. Verder was ze wel heel erg op mij gericht omdat ik haar enigste houvast was in deze spannende wandeling. Ze vond het naast spannend ook echt heel leuk, vooral toen de kinderwagens langs kwamen. Zelfs een hondje zijn we zonder problemen gepasseerd.
Daarna mocht ze even buiten spelen met haar vriendinnetjes en toen was de bak vrij. Ik heb haar gelongeerd, alleen in stap en ze was best braaf. Bleef netjes uit mijn ruimte, soms met enige correctie en deed beide kanten. Toen ze echter geluiden van de hoefsmid hoorde was ze weer wat bokkerig, maar dit was echt niet naar mij gericht. Het was gewoon even rennen en bokken. Daarna nog weer een stuk braaf mee gewandeld, langs een hele enge glijbaan. Ook heel braaf. Toen de hoefsmid en toen mocht ze weer even lekker spelen.

Geen rare explosies en aggressief gedrag, dus het gaat de goede kant op.
Al houd ik natuurlijk nog wel rekening met de volgende explosie, maar ik ben iets positiever.

Binnenkort komt er ook iemand langs met veel ervaring met de Monty Robberts methode, ben dus heel benieuwd.

Iedereen bedankt voor de leuke (en positieve) reacties.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:42

Fijn dat je hulp krijgt, ik kom ook regelmatig in het noorden en zou eventueel ook een keertje kunnen komen. Zo te horen is het "probleem" prima op te lossen door jou het e.e.a. te leren waardoor je jouw paard beter kunt begeleiden.

Succes!