leuke oeffeningen voor een veulen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: leuke oeffeningen voor een veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:39

Veulen inderdaad poetsen, leren meelopen aan halster en voetje geven als basisdingen. Let ook daarmee op dat je niet te veel tegelijk doet. Mijn ukkie vindt poetsen fantastisch dus dat valt niet meer onder ''leren'', die mag ik toch overal al aanraken :) Daarnaast pak ik dus vaak iets mee, maar ook niet elke dag! Dan is het ofwel aan het halster meelopen, of voetje geven, of..... Momenteel smeer ik dagelijks met koelgel dus hoeft hij even niks anders te leren, hij is al zó braaf...
Dus niet op 1 dag meerdere nieuwe dingen gaan doen, dat wordt te veel.

Maar je kunt best wat dagelijkse dingen doen hoor! Weet niet of je een groot erf hebt, maar toen ik mn pony als veulen had stond ik op een enorme stal en wandelde ik gewoon het erf over. Was altijd wel iets spannends te beleven! Ene dag spetterden we door de plassen en de andere dag gingen we door een nauwe gang, en de dag daarna keken we in de bak bij de trainende paarden :) Oefenen met trailerladen kan ook prima! Hoe meer je ze laat ervaren, hoe makkelijker ze worden. Mn pony was met 2,5 een ei, daar kon je echt alles mee doen en hij was compleet bomproof. (overigens was dat een hengst en gedroeg ie zich keurig! Als je maar consequent blijft kun je prima met een veulen in de weer hoor!) Enige is dus dat het spelenderwijs moet gaan :) Houd altijd in de gaten hoe je veulen er mentaal aan toe is, ze kunnen niet veel verwerken op die leeftijd. Zorg ook dat ze tijd heeft om weer tot rust te komen. Heb je dus de ene dag bijv een stukje gewandeld, doe dan de volgende dag even niets, behalve evt een beetje kroelen of poetsen. Niet elke dag iets van haar vragen zeg maar.

Grondwerk etc zou ik nog even mee wachten. Dat is fysiek en mentaal een te grote belasting. Wat je wel kunt doen is haar zo nu en dan in de bak zetten en simpele oefeningen doen. Dus wijken voor druk, pasje achteruit, stukje meelopen zonder halstertouw... Basic dingetjes :) Niet te gek en beloon voor elke poging in de goede richting, maar het is een prima basisopvoeding waar je weer profijt van hebt als ze ouder en groter is. :)

En vooral lekker paard laten zijn en lekker laten spelen met vriendjes :D

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 00:03

amyz schreef:
Veulen inderdaad poetsen, leren meelopen aan halster en voetje geven als basisdingen. Let ook daarmee op dat je niet te veel tegelijk doet. Mijn ukkie vindt poetsen fantastisch dus dat valt niet meer onder ''leren'', die mag ik toch overal al aanraken :) Daarnaast pak ik dus vaak iets mee, maar ook niet elke dag! Dan is het ofwel aan het halster meelopen, of voetje geven, of..... Momenteel smeer ik dagelijks met koelgel dus hoeft hij even niks anders te leren, hij is al zó braaf...
Dus niet op 1 dag meerdere nieuwe dingen gaan doen, dat wordt te veel.

Maar je kunt best wat dagelijkse dingen doen hoor! Weet niet of je een groot erf hebt, maar toen ik mn pony als veulen had stond ik op een enorme stal en wandelde ik gewoon het erf over. Was altijd wel iets spannends te beleven! Ene dag spetterden we door de plassen en de andere dag gingen we door een nauwe gang, en de dag daarna keken we in de bak bij de trainende paarden :) Oefenen met trailerladen kan ook prima! Hoe meer je ze laat ervaren, hoe makkelijker ze worden. Mn pony was met 2,5 een ei, daar kon je echt alles mee doen en hij was compleet bomproof. (overigens was dat een hengst en gedroeg ie zich keurig! Als je maar consequent blijft kun je prima met een veulen in de weer hoor!) Enige is dus dat het spelenderwijs moet gaan :) Houd altijd in de gaten hoe je veulen er mentaal aan toe is, ze kunnen niet veel verwerken op die leeftijd. Zorg ook dat ze tijd heeft om weer tot rust te komen. Heb je dus de ene dag bijv een stukje gewandeld, doe dan de volgende dag even niets, behalve evt een beetje kroelen of poetsen. Niet elke dag iets van haar vragen zeg maar.

Grondwerk etc zou ik nog even mee wachten. Dat is fysiek en mentaal een te grote belasting. Wat je wel kunt doen is haar zo nu en dan in de bak zetten en simpele oefeningen doen. Dus wijken voor druk, pasje achteruit, stukje meelopen zonder halstertouw... Basic dingetjes :) Niet te gek en beloon voor elke poging in de goede richting, maar het is een prima basisopvoeding waar je weer profijt van hebt als ze ouder en groter is. :)

En vooral lekker paard laten zijn en lekker laten spelen met vriendjes :D

thanx voor je reactie, dit is teminste waar ik iets aan heb.
en die dingetjes die jij opnoemt dat is mijn bedoeling ook.
het echte grondwerk wil ik pas met 2,5 a 3 jaar gaan doen.
het is een slim veulentje waar je echt wel wat braintraining mee moet doen.
meestal doen we op de zaterdag als ik van me les af kom trailerladen ong 15 min of we stoppen eerder als ze er geen interesse in toont of als ze wat gespannen is dan vind ik de voetten op de klep al voldoende.
en we hebben een groot erf waar we op kunnen wandelen als het licht is lopen we langer dan als het donker is.
verder vind ze poetsen ook heerlijk dus dat is niet echt meer om wat te leren,
ook voetjes geven doet ze al goed. dat kon ze al eerder dan dat ze een halster om kon.
afspuiten onder de tuinslang boeit haar ook niet ze staat ook rustig met de tuinslang in haar mond.
en het meelopen en af en toe stukjes rennen doet ze ook braaf en ook het ho zit er al redelijk in.
dekentje kan ze ook al om dus we kunnen al best wel veel.
alleen is het lastig als ze iets kent dat ze het daarna niet meer eng vind.meestal is dat na 2 a 3 keer al zo.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:51

Heerlijk toch! Pas met zo'n paardje wel op dat je niet te veel gaat doen :)
Leer haar grenzen en signalen kennen en houd jezelf een beetje in de smiezen ;) Ik ging met Biscuit ook nog wel eens een stapje te ver, soms was ie gewoon te makkelijk en dan vergeet je wel eens met wat een ukje je te maken hebt.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 19:18

Ja ik weet het we doen ook ongeveer 3x.per week een beetje brain training
Verder niet zo veel maar het is wel onwijs dan deze leuk met z'n ukki hebben we dan met onze haflinger ook alleen was die nog slimmer dan deze dus heb wel ervaring met veulens.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:27

Oh was met Biscuit ook altijd lekker in de weer hoor! Alleen stond die toen 24/7 op t land en hoefde ik daar verder niks aan te doen, nu ben ik elke dag op stal om te mesten enz en dan blijft er toch vaak weinig tijd over om iets te gaan doen. Heb nu ook niet zo'n groot erf meer tot mn beschikking... Maar goed, binnenkort hebben we een prima ''leidpaard'' op stal en als het weer beter is gaan we gewoon eens een keer wandelen met die merrie mee :) Umoyax is verder toch kakmakkelijk dus daar hoef ik verder weinig aan te doen qua ''training''. Als er een deur open staat wandelt ie naar binnen en of de doorgang smal is zal hem een zorg zijn :')

Maar het is leuk om te doen inderdaad, beetje aanrommelen met zo'n uk :D

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 19:49

Die van mij gaat van de zomer ook 24 uur per dag naar buiten alleen nu in de wintermaanden gaat dat het gewoon niet maar daar lijkt ze geen last van te hebben.
Wel leuk om te lezen dat ik niet de enigste ben die een veulen gewoon thuis houd ipv in de opfok te zeten.

Love_EMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:55

ze moet groeien, natuurlijk moet ze aan je wennen, halstertje om, voetjes optillen, netjes meelopen, borstelen, wandelen, maar het is slim ze ook een beetje te laten, dan kan ze mooi ontwikkelen ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:09

Zijn er zat hoor! Umoyax staat nu met 2 andere hengstveulens (waarvan 1 zn halfbroertje en de ander ook ergens ver weg verwant). Overdag lekker buiten in de bak, ook bij slecht weer (alleen als het zeikt van de lucht gaan ze wat later naar buiten/eerder naar binnen) en 's nachts hebben ze allemaal een eigen stalletje. Geen geknok om voedsel, alles wordt heeeel goed in de gaten gehouden en ze krijgen alledrie precies wat ze nodig hebben :) Biscuit stond ook niet in een opfok, gewoon bij een grote pensionstal. In de eerste instantie dag en nacht buiten in een gemengde groep (ook merries) en toen ie 1,5 was in een groep met ruinen en nog een hengst. Ik vind het heerlijk... Heb er dagelijks zicht op en als er iets is kan ik ingrijpen. Umoyax heeft laatst zn beentje een beetje verdraaid en staat met een dikke kogel, dan kan ik gewoon 2x per dag smeren met koelgel zonder moeilijke toeren..

Als je alles kunt bieden wat een veulen nodig heeft is er niets in de weg :) Enige wat ik jammer vind is dat ze nu geen kleuterjuf hebben, maar so be it..

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 00:31

Ja daar heb je gelijk in maar als ze spelen veel beweging krijgen en elke dag buiten komen en genoeg eten en drinken tot hun beschikking hebben vind ik het goed mijn haflinger heb ik gekocht dat hij 1 was en ook nooit in de opfok gestaan en is super lief naar mens en dier, daar trekken ik toch echt voor, hem hoef ik ook alleen maar aan te kijken en ik weet wat hij bedoelt en andersom.

wietsedaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:20

Voordat ik begon met het longeren van mijn oude verzorgshetlander ( het was toen ook een veulen) . Toen was ik bezig met balkjes lopen, schriktraining, vrijheidsdressuur, balspelletjes, wandelen, tikkertje met de pony, er zijn genoeg leuke dingen te doen met je veulen.

Als je meer info wilt, stuur me gerust een mailtje !

Groetjes Daphne.