Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Flus schreef:ik denk WEL dat paarden emsnen anders behandelen. als je een paard leerd dat ie je niet mag bijten, zal ie geen mensen bijten... maar wel een paard in de wei! een paard leert dan dus in feite twee soorten gedrag aan... daar moet je wel rekening mee houden!
Flus schreef:maar ze zal geen rangorde gevecht beginnen met een ander mens omdat die zegt: bijt mij niet.
en wel bij een ander paard! ze leren volgens mij gewoon twee soorten gedrag aan, waarbij t gedrag naar paarden toe natuurlijk is en t gedrag naar mensen toe aangeleerd.
als een paard in de wei wil zeggen, 'flikker s ff op' tegen een ander paard, schopt ie naar m. een paard dat zich hoger in rang voelt dan een mens zal meestal niet naar mensen schoppen van; ga eens weg!
omdat hem is AANGELEERD dat je MENSEN niet zo behandeld.
Kokopelli"]
dit is een leuke discussie.
Er staan hier hele ware dingen, en nuttige info.
Ik ben ook zeker geen voorstander van een join up ten eerste niet als je inderdaad al een bepaalde band hebt met je paard, ten tweede niet als je onervaren bent en zonder begeleiding.
Maar er zijn wel uitzonderingen. Ik heb met mijn eigen groene jonge paard wel op de manier de rangorde bepaald, ze was/is erg dominant maar dat komt mede door haar eigen onzekerheid. Maar dat is het niet alleen.
Het is ook een manier om een vertrouwen te kweken.
Ook ik doe het niet volgens het boekje ala Monty R. Dat is voor sommige paarden veel te agressief waardoor ze nog meer in hun schulp kruipen of juist agressief terug worden omdat ze niet weten wat ze met de situatie aanmoeten. Ik vind het nog steeds moeilijk ik kan niet zeggen het is goed of niet , maar ik zou het zeker niet bij alle paarden doen.
Ik vind wel dat mede door de join up te doen heb ik een goeie band met mijn paard gekregen.
[/quote]
Ik denk dat als je het letterlijk ala Monty Roberts doet, dat het niet een aggressieve methode is! Echter, de meesten onder ons kunnen het niet op zijn manier, omdat de gemiddelde mens daarvoor de autoriteit/uitstraling niet heeft. Om toch door te kunnen dringen tot onze paardjes met onze geringe ervaring (m.u.v. enkelen, zodat ik niet heel bokt over me heen krijg) moeten we ons aggressiever opstellen. Ik wel in elk geval. Heb respect voor diegenen die dat niet hoeven. Maar dat dat nodig is is dan ook de reden dat ik voor bepaalde paarden een stapje terug doe, omdat ik weet dat ik die uitstraling niet heb, en het met hun een averechts effect kan opwekken.
[quote="Flus"]
maar ze zal geen rangorde gevecht beginnen met een ander mens omdat die zegt: bijt mij niet.
en wel bij een ander paard! ze leren volgens mij gewoon twee soorten gedrag aan, waarbij t gedrag naar paarden toe natuurlijk is en t gedrag naar mensen toe aangeleerd.
als een paard in de wei wil zeggen, 'flikker s ff op' tegen een ander paard, schopt ie naar m. een paard dat zich hoger in rang voelt dan een mens zal meestal niet naar mensen schoppen van; ga eens weg!
omdat hem is AANGELEERD dat je MENSEN niet zo behandeld.
[/quote]
Gedrag tussen paarden onderling is OOK aangeleerd... Alleen merken wij mensen dat niet, omdat we de meeste paarden van jongs af aan meemaken. Maar neem een pasgeboren veulen, sluit het op in een isoleercel (PUUR THEORETISCH!!!) (en wel met de nodige neutrale verzorging) en gooi dat dier een jaar later bij "gewone" paarden in de kudde. Wedden dat dat dier zich dan asociaal gaat gedragen ten opzichte van die anderen? Hij kent op dat moment de paardenregels niet omdat hij die nooit GELEERD heeft.
Maar ben het wel met je eens dat gedrag tussen paarden onderling natuurlijker is dan dat naar mensen toe.
[quote="Flus schreef:paarden gaan ook geen rangorde gevechten aan met bijvoorbeeld een hond, als die ze wil laten doen wat hij wuil (neem even een schaapsdrijver in gedachtenofzo) hij loopt r wel voor weg, maar gaan geen gedrag vertonen alsof hij HOGER in rang wil zijn. want er is even geen sprake van rang, omdat t een andere soort is......... dat snapt dat paard ook wel!
SuperRoos schreef:veel mensen zien de eerste fases van de waarschuwing van een paard niet,
als hij met zn hoofd schudt (zal er wel een vlieg zitten) haha
doet hij zn oren in zn nek ( dan heeft hij jeuk???) hihi
duwt hij zn kont naar je toe (dan heeft hij hele erge jeuk)
en als hij schopt dan is het een rotpaard want hij trapt vanuit het niets,
echt waar ik heb mensen zo horen redeneren,
verder: jongens, lekkere discussie, ga zo door, ik lees mee, hihi