[AR] [NH] reactie van paarden op join up

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blister

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:42

De reden waarom het bij velen van jullie niet lukt is omdat jullie het boek niet goed gelezen hebben en degene die het allemaal beter weten moeten er niet eens aan beginnen.Maar ga nu niet op iemand af zitten geven die het wel kan en het ook ieder keer weer laat zien ook met dominante hengsten en dan zegt hij echt niet , het lukt niet dus castreren maar.Wij hebben hier dagelijks jonge paarden en "dominante hengsten" en paarden die verziekt zijn door de eigenaar te maken en iedere keer werkt het weer. En kunnen wij veilig en prettig de paarden behandelen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:27

Ik leer normaal gesproken geen dingen door alleen een boek te lezen Blister, ik heb wel een clinic van Monty bezocht. Fijn dat het voor jou allemaal zo goed uitpakt, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden, en Monty's weg is in ieder geval niet de mijne.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 00:12

Flus schreef:
ik denk WEL dat paarden emsnen anders behandelen. als je een paard leerd dat ie je niet mag bijten, zal ie geen mensen bijten... maar wel een paard in de wei! een paard leert dan dus in feite twee soorten gedrag aan... daar moet je wel rekening mee houden!

hij zal JOU dan niet bijten omdat dat niet mag maar kan wel een ander mens bijten tenzij jij hem ervoor straft als hij dat bij een ander doet of diegene zelf en een lagere uit de rangorde gaat niet zomaar de alfamerrie bijten dan zal die langere het wel even ingeprent krijgen dat dat niet mag net als wij mensen dat doen.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 08:59

dit is een leuke discussie.
Er staan hier hele ware dingen, en nuttige info.
Ik ben ook zeker geen voorstander van een join up ten eerste niet als je inderdaad al een bepaalde band hebt met je paard, ten tweede niet als je onervaren bent en zonder begeleiding.
Maar er zijn wel uitzonderingen. Ik heb met mijn eigen groene jonge paard wel op de manier de rangorde bepaald, ze was/is erg dominant maar dat komt mede door haar eigen onzekerheid. Maar dat is het niet alleen.
Het is ook een manier om een vertrouwen te kweken.
Ook ik doe het niet volgens het boekje ala Monty R. Dat is voor sommige paarden veel te agressief waardoor ze nog meer in hun schulp kruipen of juist agressief terug worden omdat ze niet weten wat ze met de situatie aanmoeten. Ik vind het nog steeds moeilijk ik kan niet zeggen het is goed of niet , maar ik zou het zeker niet bij alle paarden doen.
Ik vind wel dat mede door de join up te doen heb ik een goeie band met mijn paard gekregen.
Ik ben nu met een5 jarige bezig die absoluut geen vertrouwen meer heeft en erg angstig is. Ik doe wel het principe van de join up maar ik stuur haar niet in de volle gallop in de ronte. Mijn doel is juist om haar zo ontspannen mogelijk om me heen te krijgen en dat ze niet meer aan de kant geplakt zit. Zodra ze weer gaat vliegen doe ik juist een stapje terug (niet letterlijk) maar zodat ze weer tot bedaren komt. Nu naar de 3e dag durft ze haar hoofd over de grond te doen en dat is voor ons beide een overwinning want ze staat bijna stijf van angst.
Ik probeer dus nbiet het leiderschap af te dwingen maar de ontspanning te krijgen.

Nog een opmerking over dat bijten ik denk dat je de spijker op de kop slaat als je zegt.
Jij staat inderdaad bij het paard boven in de rangorde zodat ze jou niet bijt, maar een ander paard wel. Maar een ander mens kan ze evengoed ook een knauw geven omdat die in haar ogen lager staat. Geen verschil tussen mens en paard

Flus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:54

maar ze zal geen rangorde gevecht beginnen met een ander mens omdat die zegt: bijt mij niet.
en wel bij een ander paard! ze leren volgens mij gewoon twee soorten gedrag aan, waarbij t gedrag naar paarden toe natuurlijk is en t gedrag naar mensen toe aangeleerd.
als een paard in de wei wil zeggen, 'flikker s ff op' tegen een ander paard, schopt ie naar m. een paard dat zich hoger in rang voelt dan een mens zal meestal niet naar mensen schoppen van; ga eens weg!
omdat hem is AANGELEERD dat je MENSEN niet zo behandeld.

Flus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:56

paarden gaan ook geen rangorde gevechten aan met bijvoorbeeld een hond, als die ze wil laten doen wat hij wuil (neem even een schaapsdrijver in gedachtenofzo) hij loopt r wel voor weg, maar gaan geen gedrag vertonen alsof hij HOGER in rang wil zijn. want er is even geen sprake van rang, omdat t een andere soort is......... dat snapt dat paard ook wel!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:55

als het ene paard flikker op zegt gaan ze echt niet gelijk schoppen hoor daar gaat wel enige oren en staarten gezwiep aan vooraf soms zijn de tekeken onderling zo subtiel dat wij ze niet zien. ALs er dan niet geluiterd wordt dan kunnen ze een oplawaai krijgen ja.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 16:54

Flus schreef:
maar ze zal geen rangorde gevecht beginnen met een ander mens omdat die zegt: bijt mij niet.
en wel bij een ander paard! ze leren volgens mij gewoon twee soorten gedrag aan, waarbij t gedrag naar paarden toe natuurlijk is en t gedrag naar mensen toe aangeleerd.
als een paard in de wei wil zeggen, 'flikker s ff op' tegen een ander paard, schopt ie naar m. een paard dat zich hoger in rang voelt dan een mens zal meestal niet naar mensen schoppen van; ga eens weg!

Dan vraag ik me toch af waarom er zovaak mensen getrapt of gebeten worden door een paard....? Ik denk dat het juist goed is dat een paard je behandelt als een ander paard, als hij dat niet zou doen, zou hij denken dat je een roofdier bent en alleen maar voor je wegrennen Knipoog

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 20:41

veel mensen zien de eerste fases van de waarschuwing van een paard niet,

als hij met zn hoofd schudt (zal er wel een vlieg zitten) haha
doet hij zn oren in zn nek ( dan heeft hij jeuk???) hihi
duwt hij zn kont naar je toe (dan heeft hij hele erge jeuk)
en als hij schopt dan is het een rotpaard want hij trapt vanuit het niets,

echt waar ik heb mensen zo horen redeneren,

verder: jongens, lekkere discussie, ga zo door, ik lees mee, hihi

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 01:08

Kokopelli"]
dit is een leuke discussie.
Er staan hier hele ware dingen, en nuttige info.
Ik ben ook zeker geen voorstander van een join up ten eerste niet als je inderdaad al een bepaalde band hebt met je paard, ten tweede niet als je onervaren bent en zonder begeleiding.
Maar er zijn wel uitzonderingen. Ik heb met mijn eigen groene jonge paard wel op de manier de rangorde bepaald, ze was/is erg dominant maar dat komt mede door haar eigen onzekerheid. Maar dat is het niet alleen.
Het is ook een manier om een vertrouwen te kweken.
Ook ik doe het niet volgens het boekje ala Monty R. Dat is voor sommige paarden veel te agressief waardoor ze nog meer in hun schulp kruipen of juist agressief terug worden omdat ze niet weten wat ze met de situatie aanmoeten. Ik vind het nog steeds moeilijk ik kan niet zeggen het is goed of niet , maar ik zou het zeker niet bij alle paarden doen.
Ik vind wel dat mede door de join up te doen heb ik een goeie band met mijn paard gekregen.
[/quote]
Ik denk dat als je het letterlijk ala Monty Roberts doet, dat het niet een aggressieve methode is! Echter, de meesten onder ons kunnen het niet op zijn manier, omdat de gemiddelde mens daarvoor de autoriteit/uitstraling niet heeft. Om toch door te kunnen dringen tot onze paardjes met onze geringe ervaring (m.u.v. enkelen, zodat ik niet heel bokt over me heen krijg) moeten we ons aggressiever opstellen. Ik wel in elk geval. Heb respect voor diegenen die dat niet hoeven. Maar dat dat nodig is is dan ook de reden dat ik voor bepaalde paarden een stapje terug doe, omdat ik weet dat ik die uitstraling niet heb, en het met hun een averechts effect kan opwekken.

[quote="Flus"]
[/quote]
Gedrag tussen paarden onderling is OOK aangeleerd... Alleen merken wij mensen dat niet, omdat we de meeste paarden van jongs af aan meemaken. Maar neem een pasgeboren veulen, sluit het op in een isoleercel (PUUR THEORETISCH!!! Haha! ) (en wel met de nodige neutrale verzorging) en gooi dat dier een jaar later bij "gewone" paarden in de kudde. Wedden dat dat dier zich dan asociaal gaat gedragen ten opzichte van die anderen? Hij kent op dat moment de paardenregels niet omdat hij die nooit GELEERD heeft.
Maar ben het wel met je eens dat gedrag tussen paarden onderling natuurlijker is dan dat naar mensen toe.
[quote="Flus schreef:
paarden gaan ook geen rangorde gevechten aan met bijvoorbeeld een hond, als die ze wil laten doen wat hij wuil (neem even een schaapsdrijver in gedachtenofzo) hij loopt r wel voor weg, maar gaan geen gedrag vertonen alsof hij HOGER in rang wil zijn. want er is even geen sprake van rang, omdat t een andere soort is......... dat snapt dat paard ook wel!

Nu vraag ik me toch ff af hoe dat dan zit met mijn paardje dat doodleuk een blindegeleidehond de bak uitjaagde... (ze voelde zich heel erg stoer op dat moment geloof ik Haha! ) Ik weet wel zeker dat ze soorten onderscheiden (zou niet best zijn anders, wat voor leuk resultaat zou er uit een kruising tussen een haflinger en een witte herder komen?? ) maar denk toch wel dat er enige sprake is van rangorde. (vergelijk rangorde gevechten tussen kat en hond binnen 1 gezin, dat is toch ook een rangorde bepaling tussen 2 soorten?)

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 01:09

SuperRoos schreef:
veel mensen zien de eerste fases van de waarschuwing van een paard niet,

als hij met zn hoofd schudt (zal er wel een vlieg zitten) haha
doet hij zn oren in zn nek ( dan heeft hij jeuk???) hihi
duwt hij zn kont naar je toe (dan heeft hij hele erge jeuk)
en als hij schopt dan is het een rotpaard want hij trapt vanuit het niets,

echt waar ik heb mensen zo horen redeneren,

verder: jongens, lekkere discussie, ga zo door, ik lees mee, hihi

Helemaal met je eens. Mensen kunnen zo heerlijk hun eigen fantasie loslaten op de werkelijkheid. Maak me er zelf ook nog wel eens schuldig aan moet ik bekennen Schijnheilig, echter:
Als hij met z'n hoofd schudt, dan ben jij (de mens) dat rotvliegje
doet hij z'n oren in z'n nek (achterover) misschien dat ie dan luistert naar een geluidje achter hem? Schijnheilig
Duwt hij z'n kont naar je toe (zonder de oren in de nek te doen) dan heeft ie inderdaad jeuk, en maakt ie gewoon grof misbruik van zijn baasje (en dat baasje heeft dan het voorrecht zich te LATEN misbruiken hihi, overigens best een gevaarlijk voorrecht, maar ja, je houdt van je knol toch...

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:54

Ik heb de afgelopen 3 zomers les in roundpenntraining gehad, en zelf ook vele paarden op deze manier getraind. In Canada noemen ze dit trouwens roundpenntraining. Ik heb het meeste doorgelezen, en wat mij opviel was dat een paar zeiden dat het paard wegjagen de straf voor het paard is. Ik vertel nu gewoon even wat mij is geleerd hoor, er zijn natuurlijk verschillende methoden om dit te doen. Maar misschien heeft iemand er wat aan. Als je op deze manier traint, train je het paard via je lichaamstaal. Dat is de enige taal die een paard kent. Als je iets van het paard wilt, oefen je druk uit. Zodra het paard goed reageert, haal je die druk eraf. Die druk bestaat niet altijd uit het paard opjagen. Vaak bestaat die druk uit, door b.v. simpelweg naar zijn heup te kijken. Of je hand naar zijn hoofd(oog) te brengen, zodat hij voor je wegdraait. Reageert hij niet, gewoon druk erop houden. Het paard houdt niet van druk, dus hij zal manieren proberen te vinden, om onder de druk uit te komen. Zodra hij ook maar aan de goede beweging denkt, dan haal jij de druk eraf. Als het paard op een gegeven moment helemaal niets van je aantrekt, dan jaag je hem op. Net zolang totdat jij besluit dat hij weer bij je terug mag komen. Maar het bestaat dus niet alleen maar uit opjagen. Als je wilt dat het paard gaat lopen, stuur je hem in de goede richting, en haalt de druk eraf. Als hij in de goede richting loopt en in de het goede tempo, dan doet hij alles goed niet waar? Gewoon lekker zijn rondjes laten lopen. Totdat hij versnelt, of vertraagt, of een andere richting kiest.

Verder denk ik dat het verstandig is dat je dit niet zomaar doet bij ieder paard, zonder ervaring. Als je een dominant paard treft, dan kunnen er nog weleens ongelukken gebeuren. En een paard zal je iedere dag weer testen. Hij zal iedere dag weer proberen of hij toch niet boven jou kan komen in de kudde. Dit verschilt natuurlijk per paard in welke mate dit gebeurd.

groetjes,
Natascha

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:45

heb je die training in Canada gedaan? of hier.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:50

Ik heb alles in Canada geleerd, en sinds ik terug ben doe ik dit ook in Nederland. Ik gebruik mijn eigen paarden vaak voor de lessen die ik geef. Maar ik ben nu ook begonnen met het trainen van paarden voor andere mensen.

Ik ben de afgelopen drie jaar in Canada geweest om paarden te trainen. We doen daar de eerste 30 dagen voor een paard, dus dat bestaat uit heel veel roundpennen in het begin. Uiteraard heb ik de eerste 2 jaar alles onder begeleiding gedaan.