[AR] welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:27

Dank je voor de foto! Die is duidelijk!

Wat is een poortje aan het bit? :o

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 09:10

ik kan eerst natuurlijk een gebogen liverpool proberen
heb een bokkebit en daar deed hij het niet meer
alleen hier loopt hij door heen zeg maar
ben dus blij dat er groefjes op een liverpool zitten
dus ga maar eens op zoek naar een gebogen..

ik woon wel in zuidholland maar niet bij monsteren in de buurt

gr maris

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:17

Het is idd zo dat veel paarden geen ruimte in hun mond hebben voor een bit.
Op de site van claudiawolters.nl staat een heel mooi stukje geschreven over de tong.
Hierin staat welke spieren er allemaal verbonden en in verbinding staan met de tong. Dit zijn grofweg gezegd de halsspieren en de rugspieren. Als de tong van een paard niet kan ontspannen kan hij dus ook niet ontspannen lopen.
Daarom raad ik je aan om door een veearts/tandarts te laten controleren om er een bit in zijn mond past en zou ik heel goed gaan zoeken naar een passend bit. Je hebt zelfs speciale bitologen (weet niet of je ze ook zo noemt haha)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 16:51

Maar is er nog een ander woord voor een gebogen Liverpool
Om even te zoeken op internet
Ik kan nog vragen wat de dieren arts zegt
Gr. Maris

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:57

Jelleee schreef:
Bij mij was een liverpoolstang met tongboog de oplossing. Als het paard niet veel ruimte heeft, hoef je niet perse een hele hoge boog te hebben, een klein boogje werkt ook prima. Heb je je kinketting en neusriem niet te los zitten? De mond dichtsnoeren met een sperriem vind ik geen fijne oplossing, dan neem je enkel de symptomen weg, niet het probleem. :)

Zo, jij kant alles lekker kocht door de bocht neerzetten zeg. {:)-:(
Dichtsnoeren met een sperriem :\ zo behoor je een sperriem niet te gebruiken :) En als je denkt dat je een sperriem alleen gebruikt om een mond dicht te snoeren, dan moet je je maar eens gaan verdiepen in sperriemen en het gebruik ervan.

Mijn merrie heeft dus erg veel baat gehad bij de sperriem. Bit ligt stiller in de mond en ze klooit er stukken minder mee.
Sperriem is ook op aanraden geweest van diverse deskundigen. Bit ligt gewoon goed en hoeft geen boog te hebben. Ze moet alleen minder de mogelijkheid krijgen om er mee te kloten.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:00

liverpool met tongboog.

Ik heb ook het bit wat jelleee ook al heeft laten zien. Mijn andere pony daarintegen is een drama met bitten. Hij doet zn tong er niet over maar slaat gewoon compleet in paniek met hupsen en stuiteren en met zn kop in de lucht lopen. dan moet ik het ook niet wagen om aan de leidsels te komen want dan gaat ie of in zn achteruit of de lucht in en vooruit echt niet meer. Al verschillende bitten gebrobeerd, osteo erbij bloedonderzoek laten doen maar hier kwam niets uit. wat misskriss aangeeft is denk ik bij hem ook het probleem. Aan de longeerlijn kan hij wel netjes afgebogen lopen maar dan hoeft hij niets te trekken.
Rijd nu met een ongebroken kneveltrens.

Maar ik zit eigenlijk nu aan een kimblewick te denken met tongboog. Misschien is dit ook iets voor jou?

@ evelli lees net jou post en er zijn dus wel degelijk mensen die de sperriem zo strak aansnoeren dat paard/pony
de mond met geen mogelijkheid meer open kan doen. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik had ze er ook aan maar
ze hadden geen meerwaarde dus heb ze er weer afgehaald. ( of had ik ze toch strakker moeten doen }:) )

Keet

Re: welk bit als paard tong over de stang krijgt tips/idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:11

Tuurlijk zijn er mensen die hem zo strak doen :) maar als je beeld is dat iedereen dat doet: dan zit je toch echt verkeerd. En als je denkt dat het zo hoort, ben je nog slechter bezig :)

Bij mij zit hij dus niet strak, kan ik hem zonder de gesp los te maken van de neus af halen en beperkt hij het openen van de mond net genoeg dat ze er niet mee loopt te kloten.

Ik men trouwens met een Myler.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:56

Marloes_R schreef:
Dank je voor de foto! Die is duidelijk!

Wat is een poortje aan het bit? :o

Dat "poortje" is de extra boog op het bit, dus de verhogingen zoals die op alle foto's op de voorgaande pagina werden getoond. Dit poortje werkt zeer scherp in op het verhemelte van het paard. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:01

Evelli schreef:
Tuurlijk zijn er mensen die hem zo strak doen :) maar als je beeld is dat iedereen dat doet: dan zit je toch echt verkeerd. En als je denkt dat het zo hoort, ben je nog slechter bezig :)

Bij mij zit hij dus niet strak, kan ik hem zonder de gesp los te maken van de neus af halen en beperkt hij het openen van de mond net genoeg dat ze er niet mee loopt te kloten.

Dit bedoel ik dus ook: het is alleen om het paard te ontmoedigen, niet om het te pijnigen. ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:30

@ eveli, dat is zeker mijn beeld niet hoor daarvan, echter wijst de realiteit wel uit dat veel mensen de mond gewoonweg dichtsnoeren. Jij misschien niet, maar ik kom het helaas vaak tegen. In combinatie met een stang kan dat dan een martelwerktuig worden :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:08

Dat kan elk bit, helaas. In mijn ogen kan een sperriempje ervoor zorgen dat bit het rustiger in de mond komt te liggen maar dat geldt ook voor de kinketting. Te strak zorgt er in beide gevallen voor dat het bit heel sterk kan inwerken en dat zorgt alleen maar of voor meer verzet of voor een pony die heel stug wordt (niet zozeer door stugge mond, wat men dan denkt maar doordat ze gewoon door de pijn heenlopen....).

Wat me opvalt is dat er steeds als oplossing wordt gedacht aan tongboog, meer of minder. Maar wat hier ook regelmatig is gezegd en waar je toch ook echt rekening mee moet houden is dat een tongboog zorgt dat het bit extra drukt op de lagen. Een pony die daar dus niet tegenkan flipt compleet op zo'n bit met een echte tongboog (zo'n poortje). Je kunt ook een bit gebruiken dat niet zozeer zo'n echte boog heeft alswel iets gebogen is, dus iets naar voren loopt.
Dit postbitje heeft dat.... het lijkt recht, maar dat is dus niet zo...
http://www.letty.nl/mensport/menbitten/ ... ostbit-rvs
Dat bitje heeft mijn pony dus (iets goedkopere uitvoering :P ) en dat hielp bij hem dus heel goed. Tegelijkertijd is het veel minder scherp dan een met een echte tongboog. Daarbij is zo'n postbitje vriendelijk qua inwerking omdat de 1e ring direct ter hoogte van het bit is waardoor er slechts hele lichte hefboomwerking is.
Hier is er een met wel een boogje maar dus een heel klein boogje
http://www.letty.nl/mensport/menbitten/ ... /postbit-2

Een pony duwt met de tong het bit wat omhoog, als hij een wat dikkere tong heeft. Daardoor ontlast hij de lagen. Als ze gevoelig zijn op de lagen en het bit is te zwaar bijvoorbeeld, kan dat ook zorgen dat ze onrustig zijn in die mond. Het kan dus ook helpen een wat lichter bit te gebruiken, zodat ze hun tong wel kunnen gebruiken / normaal kunnen houden met het bit erop.

Soms zie je ook een soort 'ophouder' aan het bit vast, zal eens kijken of ik er een plaatje van kan vinden. Dat zorgt dat het bit minder rust op de lagen. Een van de paarden van Chardon liep daar vorig jaar ook mee. Een ervaren menner kan je dat ook uitleggen / zal wel begrijpen wat ik bedoel. Het hangt dan niet zozeer hoger in de mond, richting mondhoeken maar anders in de mond meer richting bovenkant.

Het kan dus ook heel goed dat ze zo rommelt omdat ze druk op de lagen niet aankan.....

En dan heb je ook nog dat ze onrustig zijn omdat je een bit hebt met losse of vaste scharen. Met losse scharen kan een pony het bit wel omhoog drukken met de tong, zodat het bit 'meebeweegt'. Ook al is dat maar paar millimeter. En dan kan de tong er dus makkelijker onderdoor. Een bit met vaste scharen kan dan helpen, zie bijv deze
vaste scharen en licht gebogen mondstuk
http://www.letty.nl/mensport/menbitten/ ... it-aurigan
in combinatie met juist gebruik van kinketting / neusriem.

En dan kan het ook nog helpen ipv rvs een aurigan, appelbitje of koperen mondstuk te gebruiken.

Er zijn dus meer mogelijkheden.... :list:

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:28

he
thanks vanhuisuit
ik wil idd nog niet aan zo'n tongboog beginnen zie foto 1 lijkt mij ook erg heftig
zelf denk ik eerst maar eens gebogen liverpool uittest
zo'n postbitje is het zelfde als een utrechtse stang maar hij loopt hier beetje door heen(maar gooide ze tong er niet over heen, denk dus mede omdat hij iets gebogen is die stang)
bij liverpool zitten er natuurlijk groeve op wat in de lagen werkt, en hij loopt hier niet door heen.
en deze heb je ook in een gebogen stang
ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen maar heb onder markt eentje onder gevraagd geplaatst dat is mijn idee..