hoe maak je een jaarling auto proef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:40

daarom, en ik heb nou eenmaal de marzel dat ik hem wel even weg bij zijn vriendje mag halen om hem wat dingen te leren, ik bedoel mijn vriendin die heeft een paard en die is nu bijna 4 ze kreeg hem toen hij 3 was en het heeft ong. 6 maanden geduurt voordat hij bij de hoefsmid kon staan omdat hij nooit geleerd had een voetje op te tillen en nu zijn ze bezig met hem te laten wennen aan het zadel op zijn 4e !!! ik wil dat gewoon niet zo laat en daarom heb ik juist gezocht naar een plek waar ik hem wel even moag lenen van zijn vriendje en dat ik hem iets leer... meelopen, voetje op tillen, stilstaan... die dingen die hij eigenlijk moet kennen al is hij 1.5 jaar, ik bedoel hoe doe je dat anders bij de hoefsmid die veulenhoefjes blijven niet eeuwig dat ze geen verzorging nodig hebben !!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:41

daniquend schreef:
we lopen zoiezo niet alleen met hem want zijn grote vriend van 3 gaat gewoon mee en als we lopen doen we dat ong. 1 keer in de 3 maanden dus ik weet niet waar jullie het over hebben maar volgens de trainers en inrijders en dierenarts is het niet erg dat hij 1 keer loopt in de 3 maanden en dat het juist mooi meegenomen is

Dus wat is nu het probleem, 1 keer in de drie maanden buiten wandelen ??
Flauwe kul om daar een probleem van te maken.

daniquend

Re: hoe maak je een jaarling auto proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:44

ik maak er geen probleem van ik vraag om advies voor later maar ondertussen krijg ik wel een hoop gezeur terwijl jullie niet eens weten hoe het zit, ik wil gewoon later als hij ouder is wel wat advies hebben om het hem dan goed te leren maar sorry als dat teveel gevraagd is...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:52

Ach dat gezeur weer dat een jong paard alleen maar in de wei moet staan...

TS, hartstikke goed dat je hem meeneemt op wandeling en vooral goed dat je er een ouder paard bij meeneemt! Hoe reageert het andere paard op auto's etc? Blijft die wel rustig?

Wat ik heb gedaan met mn pony is bij alles wat potentieel ''eng'' was een hapje gras laten eten. Gewoon als je iets aan hoort komen zorgen dat je in de berm staat en dat dat koppie in het gras is. Zorg wel dat je dat direct zo doet dat het jóuw initiatief is, dus verbind er evt een commando aan en laat hem pas naar het gras gaan als jíj dat bedenkt en niet als hij er zelf al naartoe trekt, anders heb je er uiteindelijk zo eentje die geen 100 meter kan lopen zonder een hap gras te willen nemen.

Door een hapje gras te laten eten zorg je dat A: er een positieve associatie ontstaat met geluiden etc en B: zet je je paard in een klassieke ontspannen houding. Houding heeft heel veel invloed op hoe een paard reageert, dus staat ie al met zn neus in het gras zal ie minder snel flippen dan wanneer hij zn hoofd al omhoog heeft (= meer richting gespannen state of mind).

Heb mn pony op die manier verkeersmak gemaakt en die liep als 2,5-jarige werkelijk overal langs zonder enig probleem, kon rustig met hem gaan wandelen, had toen ook geen ander paard er meer bij nodig (maar het alleen wandelen moet je heel rustig opbouwen).

Overigens was die als jaarling ook een ramp hoor :') Heb toen een touwhalster gekocht met een leadrope zodat ik iets meer te vertellen had want hij trok als een gek. Is met een half jaartje helemaal goed gekomen, gewoon consequent zijn, zo'n leadrope is erg handig, kun je mee voor zn neus zwaaien dat ie niet langs je mag. Blijven corrigeren en veeeel geduld hebben, dan komt dat wel goed.

Ik nam met Biscuit ook bijna altijd wat snoepjes/brokjes mee, mochten we iets tegenkomen wat hij erg spannend vond en er was geen gras in de buurt kon ik hem in elk geval een beetje afleiden of juist belonen als hij erg braaf was geweest. Toen ie ruim 2 was ben ik dat gaan afbouwen en uiteindelijk had ik niks meer nodig, liep ie braaf en met veel plezier mee en was echt nergens van onder de indruk (ok, een reclamebord aan een paal was op zn tijd spannend maar goed, dat is ook pony-etend natuurlijk :') ).

Veel succes en veel plezier! Zo lang je goed in de gaten houdt dat het voor je paard leuk blijft is er niets op tegen hoor, lekker wandelen :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:04

Doen wat ik doe.
Paarden in de buiten bak en dan met de trekker de bak gaan slepen.
Paarden in de binnenbak en een grasmaaier starten en wegrijden die daar geparkeerd staat.
Een kapot waterbakkie ??
Repareren met het paard in de stal.
Wel oppassen dat je hamer niet gejat wordt en het paard mee wil gaan timmeren.
Doet zeer, spreek uit ervaring.
De slootkanten maaien van de wei met de paarden in de wei.
Gewoon normaal doen en alles doen wat nodig is voor stal en wei met de paarden erbij.
Laat het paard maar eens loslopen op het erf, ze leren dan dat ook kan.
Tegen de tijd dat ze wegzakken in de mesthoop moet je ze wel even terughalen.
Enz, enz, gewoon normaal doen en geen aandacht geven.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HAIMFIYG.jpg

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:05

_O- zo helpt die van mij altijd met uitmesten, bood laatst keurig alvast de bezem aan :=

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:12

amyz schreef:
_O- zo helpt die van mij altijd met uitmesten, bood laatst keurig alvast de bezem aan :=

Ik heb nu een bezem die al aardig aangevreten is.
Maar laat hij de kruiwagen vol mest wel staan ??

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:19

Nope, meestal niet... Staan 3 kruiwagen-etende monsters dus die is al een paar keer zowat omgevallen. Maar als ik er in de avond ben gaat ie meestal zeuren dat ie naar binnen wil, dus dan steekt ie zn hoofd gewoon naar binnen en laat de kruiwagen met rust... Alleen dan bevindt zn hoofd zich er dicht bij waar de bezem staat en krijg je dat soort praktijken :')

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:08

je kan een keer in een bak allemaal enge dingen leggen en daarin met hem lopen door dit te herhalen wordt hij steets minder bang. OOk kan ja hem het best aan een wei zetten die aan de weg zi zo is hi daar ook nog minder bang voor.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:48

Coco2011 schreef:
je kan een keer in een bak allemaal enge dingen leggen en daarin met hem lopen door dit te herhalen wordt hij steets minder bang. OOk kan ja hem het best aan een wei zetten die aan de weg zi zo is hi daar ook nog minder bang voor.

Dat doe ik ook en dat werkt.
De grootste trekkers met aardappel aanhangers, en wat voor apparaten nog meer komen hier voorbij.

Alleen mijn gecastreerde bok wordt maar niet verkeers mak.
Die is al bang voor een fiets. :) :) :7

HappyRiding1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:35

Gewoon spelenderwijs langs stilstaande auto's en daarna uitbreiden naar auto's met lopende motor op eigen erf. Dan eventueel met een ander paard tegelijk de weg oplopen langs auto's en ander verkeer.

HappyRiding1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:36

Gewoon spelenderwijs langs stilstaande auto's en daarna uitbreiden naar auto's met lopende motor op eigen erf. Dan eventueel met een ander paard tegelijk de weg oplopen langs auto's en ander verkeer.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:04

Heb je iets veranderd aan de huisvestiging?
wat ik bij mijn tinker, nu 2,5, gemerkt heb is dat ze in de winter lastiger doet.
In de zomer staat ze 24/7 buiten en is wandelen helemaal prima, maar zodra ze tegen de winter snachts op stal komt en overdag in de paddock wordt ze lastig met wandelen.
Puur doordat ze dr energie niet kwijt kan.
Wandelen doen we nu dan ook nauwelijks en mag ze zich een paar keer per week uitrazen in de bak.

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 20:33

Ik heb het zelfde als jouw, zomers dag en nacht buiten maar in de winter kan dat gewoon niet, en staat hij dus ook in de paddock wel met veel hooi en wilgentakken (om te eten) maar in niet zoals de wei lekker zeg maar voetbalveldenrondjes rennen want zo groot is de paddock niet wel genoeg om te rennen maar vind hij niet zo leuk als het voetbalgrasveld (grote van een voetbalveld) dus.... van de zomer zal het wel weer beter gaan, maar de afgelopen keer ging het ook wel weer goed

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:51

Dan denk ik dat je gewoon geduld moet hebben en wachten tot ie weer lekker fulltime naar buiten kan.
Scheelt toch een hoop voor zo'n jong dier.

magnum68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:21

mijn vriendin der paardje word in april pas 2 en heeft hem altijd overal mee naar toe genomen ze doet ook aan natural horsemanship .ik heb zelf een pony van 5 en die van haar word nergens meer warm of koud van terwijl die van mij nog regelmatig overal van schrikt

PaardjeinNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:13

bind em naast de weg aan een boom rond 5 uur als er veel verkeer langs komt
is ie snel verkeersmak

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:53

PaardjeinNB schreef:
bind em naast de weg aan een boom rond 5 uur als er veel verkeer langs komt
is ie snel verkeersmak

Dat is zielig. :7 *\o/*

Maar gewoon een weitje langs de weg en verder alles negeren werkt nog altijd het beste.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:56

Grappig dat wij mensen denken dat een paard bang is voor iets specifieks en we hem auto proof moeten maken, of plasticzak proof of kabouter proof.
Voor mij ligt het anders, een paard schrikt en rent weg doordat zijn instinct aangaat. Zijn instinct gaat aan omdat hij op zichzelf moet letten. Als de `kudde`een goede leider heeft en het volgpaard geeft zijn volledige vertrouwen in die leider dan zal het volgpaard heeeeeeel relaxt zijn en pas echt schrikken als de leider schrikt.
Jouw jonge vent is nog te veel puber met hormonen om volledig volgpaard te zijn. En jij hebt waarschijnlijk nog niet je piek in uitstekend leiderschap bereikt.
Hoe meer je de voeten van je paard kunt besturen des te meer vertrouwen je paard in je gaat krijgen.De Rules boundaries en limitations regel van Cesar Milan gaat ook voor paarden op! Net als kalme assertiviteit.

Als je daarmee werkt maakt het niet uit of het een vrachtauto, trekker, brommer, fietser, grasmaaier, voetganger (nordicwalkers!) of jogger is.

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 21:05

kan slotje op