vragen? vraag ze aan mij!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:18

maureen16 schreef:
tuurljk mag je me helpen? hebben jullie nog vragen. natuurlijk ben ik geen pat parelli dus weet ik ook niet alles...
maar ik probeer jullie wel zo veel mogeljik te helpen. wij hebben namelijk een gezinshuis en daar doet iedereen aan parelli. we hebben 15 paard helemaal los lopen over het erf. erg natural...
maar ik heb zelf 2 paarden. Orin een fjord van 18 daar doe ik nu level 2/3 mee. en ik heb sinds voruige week donderdag een nieuw paard. een tennesse walker gigi en daar moet ik nog mee gaan beginnen

Ik heb weinig tot niets met NH, maar vind het wel erg leuk te lezen dat bij jullie alles in het teken staat van paarden.
Ook behoorlijk uniek om zo op te mogen groeien!
En met zo veel paarden zo intensief om je heen zul je vast al veel ervaring hebben opgedaan.
Leuk dat je je kennis wilt delen en hier over met anderen wilt praten.
Daar wordt niemand slechter van!

marissa30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:26

Wat voor zadel moet ik met NH gebruiken?

Maureen95

Re: vragen? vraag ze aan mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 10:28

dat maakt niet uit maar je hebt voor parelli speciale parellizadels. western en ook een dressuur zadel. natuurlijk wat je zelf het fijnst vind. maar natuurlijk maakt het niet uit. want je hebt namelijk geen foute zadels. aleen moet je ervoor zorgen dat die op je paard past

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:35

Ik wil wel eens weten wat nu een mooie en goede oefening is om je paard even terug met 4 benen
op de grond te zetten zodat ze weet dat ik de baas wel ben :j

En dan vooral een oefening die je snel tussendoor even kan doen :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 10:39

ok ik weet een leuke! ga voor je paard lopen. ga stappend of dravend. dravend helpt meer. eerst met je carrotstick laten draven en meerennen dan ga je voor je paard rennen en dan iets van 10sec. dan moet je in eenkeer stoppen en dan moet je doen alsof je heel erg schrikt. je moet achteruit lopen en met je armen en met je carrotstick gaan zwaaien. dan schrikt je paar natuurlijk ook en dan moet je hem 5 seconden ongeveer achteruit laten lopen en dan stoppen. en dan beloon je hem. zo krijgt hij meer respect voor jou en blijft hij uit je ruimte.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:42

Maureen heb misschien ook wel een leuke :) Ben benieuwd naar jou idee!

Ik ben bezig met een FjordxFries van bijna 4 (in mei).
Alles gaat goed, vertrouwen is er en ze geeft zich 100% voor me, dus de band is er.... maar met longeren komt ze vaak naar binnen en "snapt" ze niet dat ze aan de buitenring moet blijven. Een idee om dit toch zo te krijgen? Zelf ben ik geen fan van zwepen etc. Ook is haar concentratie snel weg en is het dus vaak lastig om haar op 1 ding te laten concentreren voor een langere tijd.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 10:47

laat haar eens helemaal liberty (los)
ga in roundpen en gebruik je een carrotstick? dan ga je eerst los met haar mellopen dat kan ook nog aan een lijn. dan ga jij in het midden staan en dan moet je eerst even meedraaien in het rondje. als ze naar binnen vald loop je rustig naar haar toe en stuur je haar weer de hoefslag in. als ze weer naar binnen gaat doe je hetzelfde. als ze dan voor de 3de keer naar binnen komt mag je een beetje boos worden. je gaat met je carot stick of zweepje mag ook? haar terug sturen en dan moet je met je carrotstick haar terug pushen. ik weet nie tzo goed hoe ik het moet uitleggen. misschien kan ik vanmiddag een filmpje maken en dan kan ik het laten zien..?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:55

das wel een goeie ja :) filmpje helpt altijd wel met uitleg zeg maar. Als t je lukt top ! en meelopen eerst hebben we ook al gedaan maar zodra ik naar binnen loop dan loopt ze na 2 rondje weer naar mij toe..

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 11:02

o misschien moet je het dan gaan afbouwen? dat je eerst meelopt en dat je dan steeds een stapje achteruit gaat?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:03

deed ik ook maar ze volgt nogal graag hahaha

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 11:10

ok haha ik zal kijken of ik een filpmje kan maken

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:18

maureen16 schreef:
Het welzijn van het paard staat hierbij voorop
NH kent geen dwang, is uiterst paardvriendelijk er er worden geen specifieke
hulpmiddelen bij gebruikt.

maureen16 schreef:
eerst met je carrotstick laten draven en meerennen dan ga je voor je paard rennen en dan iets van 10sec. dan moet je in eenkeer stoppen en dan moet je doen alsof je heel erg schrikt. je moet achteruit lopen en met je armen en met je carrotstick gaan zwaaien. dan schrikt je paar natuurlijk ook en dan moet je hem 5 seconden ongeveer achteruit laten lopen en dan stoppen. en dan beloon je hem. zo krijgt hij meer respect voor jou en blijft hij uit je ruimte.

Heb je eerste quote wat ingekort, maar ik kan deze twee dingen eerlijk gezegd niet helemaal met elkaar rijmen. En uit ervaring weet ik dat een beetje gevoelige paarden zeer snel kopschuw kunnen worden van het gezwaai met armen en carrotstick, zeker in combinatie met het 'schrik-effect'. Best link hoor, om dit als tip te geven voor een paard dat je nog nooit in het echt hebt gezien.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 11:23

ik probeer mensen te helpen. als ze er niets mee willen doen dan hoeft dat ook niet . dus als ze het niet veilig vinden dan mogen ze zelf kiezen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:32

Sientje schreef:
Heb je eerste quote wat ingekort, maar ik kan deze twee dingen eerlijk gezegd niet helemaal met elkaar rijmen. En uit ervaring weet ik dat een beetje gevoelige paarden zeer snel kopschuw kunnen worden van het gezwaai met armen en carrotstick, zeker in combinatie met het 'schrik-effect'. Best link hoor, om dit als tip te geven voor een paard dat je nog nooit in het echt hebt gezien.

Volgens mij worden paarden alleen hier kopschuw van als je het paard tijdens het 'zwaaien' aankijkt. Een onverwachte situatie is imo toch iets anders dan een schrikeffect. Sowieso is veel friendly een must, maar ook je eigen energie speelt een grote rol hierin. Dat is wat ik ervan denk in ieder geval. :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:36

maureen16 schreef:
ok ik weet een leuke! ga voor je paard lopen. ga stappend of dravend. dravend helpt meer. eerst met je carrotstick laten draven en meerennen dan ga je voor je paard rennen en dan iets van 10sec. dan moet je in eenkeer stoppen en dan moet je doen alsof je heel erg schrikt. je moet achteruit lopen en met je armen en met je carrotstick gaan zwaaien. dan schrikt je paar natuurlijk ook en dan moet je hem 5 seconden ongeveer achteruit laten lopen en dan stoppen. en dan beloon je hem. zo krijgt hij meer respect voor jou en blijft hij uit je ruimte.

Hmm heb je soms ook wat anders?

Ik zoek echt iets dat ik tussendoor vlug even kan gebruiken, ik heb dus niet altijd mijn carrot stick bij de hand :D

Ze probeert tussendoor vlug even de bovenhand te nemen waar ze kan, en dan moet ik haar dus snel terug met 4 beentjes op de grond kunnen zetten.
Dan heb ik helaas de tijd niet om vlug even mijn CS te gaan halen...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:41

Tja de basis is dan ook dat je altijd je CS bij de hand hebt. ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:43

dus je bent lekker mest aan het scheppen, paarden beginnen onderling even bazig te doen, jij zit er middenin
en je hebt ALTIJD je CS erbij? :+ Ik weet niet hoe jij dat doet maar ik kan niet én zien wat er aan de hand is,
én paarden uit mijn buurt houden én mestboy wegzetten én CS nemen ineens :')

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:45

Tja lijkt me ook lastig hoor, maar dat is wel een van de basisprincipes van Parelli. :P

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 11:46

als je bijvoorbeeld aan het poepscheppen bent hoef je hem niet bij je te hebben..

maar ik kom vanavond weer terug ivb met school

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:48

En wat moet je nu doen in die situatie?
Ik geef hooi, alphamerrie komt op het gemakje afgewandeld,
blijft op afstand, maar duwd je nonchalant heel toevallig steeds verder tegen de muur
zodat ze toch nét met haar neus aan haar hooinet geraakt om haar hooi lekker te knabbelen.

Situatieschets: hooinet hangt in de open stal, paard staat op de paddock voor de open stal.
Momenteel neem ik haar steeds bij haar halster en stuur ik haar gewoon de stal uit.
Als ik haar aandacht vraag blijft ze staan, maar verlies ik haar aandacht 1 sec (terwijl ik het net dus vul)
dan staat ze al achter me.

Het is een drummertje die jouw persoonlijke ruimte enkel respecteerd wanneer zij het gedacht heeft
en dat is volgens mij niet exact het teken dat ik haar leider ben :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:04

Doen of je schrikt ben ik het niet mee eens want je bent de leider en de leider hoort niet te schrikken, een leider hoort juist vertrouwen te geven en duidelijkheid. Evenals boos worden is nooit goed, duidelijk zijn is iets anders, maar boos worden is een emotie en dat ziet een paard als zwak.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:49

Bedankt voor je antwoord op mijn vraag! Ik vind het een goed antwoord :)

Leuk om een jong persoon zo enthousiast te zien!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:55

chipieke schreef:
dus je bent lekker mest aan het scheppen, paarden beginnen onderling even bazig te doen, jij zit er middenin
en je hebt ALTIJD je CS erbij? :+ Ik weet niet hoe jij dat doet maar ik kan niet én zien wat er aan de hand is,

Hm. Mestboy en opdringerig paard, ik vind dat je op dat moment al een mooie troef in handen hebt ;)

Ik zou gewoon duidelijk maken tot waar mijn ruimte komt, haar er uit sturen, eventueel met de mestboy zwaaien dan maar :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:16

chipieke schreef:

Nee, dan heb ik een mestvork bij me. Werkt ook heul goed :Y) Vreemd dat TS zegt geen hulpmiddelen te hoeven gebruiken maar het daarna wel over een carrotstickje heeft alsof dat de normaalste zaak van de wereld is.

Wat ik zo jammer vind is dat TS uitgaat van Parelli. En niet alléén omdat ik erg anti-parelli ben maar ook omdat je op die manier andere methodes uitsluit.

Was een vraag over jong paard longeren... jonge paarden hebben niet zo'n lange concentratieboog, kijk uit dat je niet te lang werkt. Daarnaast speelt ook het karakter mee. Heb je een flegmatiek paard dan zal hij mogelijk makkelijker door geestelijke vermoeidheid heen lopen. Een vuurpaard daarentegen kun je een kwartiertje trainen, dan is het klaar... tijd om even te keuvelen en een andere oefening te gaan doen (bijvoorbeeld van longeren overgaan naar langelijnen, het is dan wel handig als je met dubbele longe longeert. Of iets anders natuurlijk, net wat je wil. Maar hou het kort)

De posts van Caira had ik overigens gelezen als kritisch, zoals ik Caira ook op bokt ken :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:29

*zucht* ik ga er verder niet eens meer op in, de enige reden dat mijn handen jeukten om de vragen te beantwoorden was omdat TS na de openingspost angstvallig stil bleef en ik gek ben op het beantwoorden van vragen. Maar schijnbaar wordt alles hier opgevat als zijnde cynisch en arrogant.....

Dus ik ben weg, TS veel succes en ik hoop dat je mijn vraag ook wilt beantwoorden, ik ben bereikbaar via PB.