Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tessabo schreef:Wij hebben ook een shet op stal die graag voor de wagen loopt, maar helaas is het wagentje (4-wieler) waar wij haar voor hadden er niet meer. Wel eens nagedacht over de aanschaf van zo'n sulky (voor 2 personen), maar wat ik me eigenlijk afvraag ... heb ooit eens gehoord dat er een soort vuistregel bestaat voor wat een paard/pony trekken mag ... gewicht x .... = max te trekken gewicht ... of zoiets dergelijks. Weet iemand hoe dit zit? Het is een kleine shet (tussen de 80 en 90 cm, weet het niet precies), dus wat zal die wegen? Tussen de 150 en 200 kg? Probeer uit te vinden wat verantwoord zou zijn.
nadita schreef:Tessabo schreef:Wij hebben ook een shet op stal die graag voor de wagen loopt, maar helaas is het wagentje (4-wieler) waar wij haar voor hadden er niet meer. Wel eens nagedacht over de aanschaf van zo'n sulky (voor 2 personen), maar wat ik me eigenlijk afvraag ... heb ooit eens gehoord dat er een soort vuistregel bestaat voor wat een paard/pony trekken mag ... gewicht x .... = max te trekken gewicht ... of zoiets dergelijks. Weet iemand hoe dit zit? Het is een kleine shet (tussen de 80 en 90 cm, weet het niet precies), dus wat zal die wegen? Tussen de 150 en 200 kg? Probeer uit te vinden wat verantwoord zou zijn.
Hoe zit het dan met een miniature horse? Neem aan dat tussen het maximaal te trekken gewicht van een miniature en een minishet wel verschil zit? Ook al hebben ze dezelfde stokmaat?
nadita schreef:Ik vond deze bij Agradi, een tweewielig wagentje met bankje, 50 kilo.
Weet alleen niet of hij klein genoeg is voor mijn mini. Staat bij voor shetlander of pony. Das natuurlijk een breed begrip.
MelanieB schreef:Nadita, een sulky kan ook jou amha wel aan. Kijk eens naar Amerikaanse amha shows, word ook veel gemend, met eenpersoons sulky's, de zogenaamde jerald carts.
Heb je niet een foto van je amha?
Een sulky zoals cavalettie, of vooral HCA (weegt maar 25kg), kan ook die van jou wel trekken.![]()
Het is dat ik mn sulky nu te koop heb en ik dus niet ff mee wil rijden, anders had je mogen proberen.
Ik krijg wel binnenkort mn hca en dan ben je welkom om met mijn nmprs uit te proberen. Of een andere bokker mag je vast wel uitproberen