[GVL] Probleem met Join Up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:17

ik begrijp er niets van hoor...als jij er op zit gaat ze evengoed naar de modderkant?
Dat moet toch niet mogen?
Jij bent toch de baas?Ik zie niet in wat een join-up hier aan meerwaarde geeft.
Misschien eens les nemen?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:20

o jee daar gaan we weer :D Als je geen natte sokken wil krijgen moet je waterdichte laarzen aantrekken en ik denk dat je nog een keer goed moet zeggen dat de haf niet naar de andere kant van de bak mag want nu snapt ze het nog niet!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:24

Sorry maar de join up is geen kunstje wat je een paard kunt aanleren, maar een spreekwoordelijke grote klap in het gezicht van je paard om de omgangsverhoudingen weer te laten kloppen. Een join up krijg je niet voor elkaar door prutsen. En als ik je posts zo lees ben je precies dat aan het doen, aanprutsen. Meid haal die gedachte uit je hoofd voordat je je pony voor niets de schrik van zijn leven wil aanjagen. Brrrrrr word er helemaal naar van al die onwetende die denken dat de join up iets is wat je zomaar even doet. Alsof het een soort longeren is. Bah bah. De problemen die jij beschrijft komen voor omdat je waarschijnlijk niet adequaat bent om correct te reageren, dus neem les!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:30

Lara_Silver schreef:
Sorry maar de join up is geen kunstje wat je een paard kunt aanleren, maar een spreekwoordelijke grote klap in het gezicht van je paard om de omgangsverhoudingen weer te laten kloppen. Een join up krijg je niet voor elkaar door prutsen. En als ik je posts zo lees ben je precies dat aan het doen, aanprutsen. Meid haal die gedachte uit je hoofd voordat je je pony voor niets de schrik van zijn leven wil aanjagen. Brrrrrr word er helemaal naar van al die onwetende die denken dat de join up iets is wat je zomaar even doet. Alsof het een soort longeren is. Bah bah. De problemen die jij beschrijft komen voor omdat je waarschijnlijk niet adequaat bent om correct te reageren, dus neem les!

Mee eens. Join-ups zijn voor professionals, en dan ook pas na heel goed nadenken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:45

DaiskeLover schreef:
Jasmin8 schreef:
Jullie kunnen haar wel allemaal dik gaan zitten afkraken met haar join up, maar als zou dat nou wil of moet doen, laat haar dan lekker.
nu is haar probleem nogsteeds niet opgelost.....

zelf zou ik (zoals al iemand zei) een hele hoge draad spannen, dan 1tje wat minder hoog en dan 1tje laag.
dat doen wij thuis ook als wij de merrie's en de ruin samen bij de 2 2,5 jarige hengsten willen zetten..
en vaak hebben we er dan ook nog een op normale hoogte draadje achter zodat ze ook niet kunnen gaan snuffelen..

Bedankt voor de tip namens ons (mij en deena8)

Jasmin, je hebt geen idee wat een join-up teweeg brengt, dus zoiets is een ontzettend domme opmerking.
Bij een join up stuur je je paard weg van de kudde, wat voor een paard, gedacht vanuit zijn instinct, heel gevaarlijk is. Alleen is hij nauwelijks weerbaar voor roofdieren, in een kudde sta je sterk. Je stuurt hem net zolang weg, boos zijnde, totdat hij nederig en onderdanig naar je toe is, en dan laat je hem terug bij de kudde. Dit is echter alleen te doen bij zeer ernstige problemen, wanneer je helemaal niet meer met het paard kan werken of wanneer hij een enorm dominantieprobleem heeft. En alsnog, dan kun je het alleen doen als je er álles van af weet en er evt begeleiding bij krijgt.

Ts, waarom mag je paard eigenlijk wel gewoon rondjes rennen in een bak, maar niet diezelfde rondjes aan een longeerlijn? Gewoon nieuwsgierig hoor, want zie niet in wat er schadelijk is aan een longeerlijn als je hem correct gebruikt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:51

xDeena_ schreef:
Ik weet best wat ik doe en verdiep me best in paarden, het was ook niet mijn idee om een join up te doen. De eigenaar stelde het voor. Nou krijg ik dit, en ik kan niet zomaar les nemen, het is niet mijn eigen poaard!
En ik wil even iets zeggen, ik wil soieso niet overkomen als 12 jarig penny meisje dat maar wat doet want dat ben ik zeker niet.

Nou dan is die eigenaar ook niet goed in z'n knar :=

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 19:15

Lara_Silver schreef:

Dat weet ik ook wel, en ik doe het ook niet ineens.... De eigenaar stelde het voor, en ik weet echt wel iets van een Join Up, misschien niet genoeg nee, maar ik pruts ook niet zomaar een beetje.

Edit;

Pony had dit eerder gedaan met eigenaar.
Laatst bijgewerkt door xDeena_ op 12-11-11 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 19:17

geerke schreef:
ik begrijp er niets van hoor...als jij er op zit gaat ze evengoed naar de modderkant?
Dat moet toch niet mogen?
Jij bent toch de baas?Ik zie niet in wat een join-up hier aan meerwaarde geeft.
Misschien eens les nemen?

Als ik er op zit, dan luister ze niet altijd evengoed nee. Dat is pure eigenwijsheid, ben echt wel de baas maar ponylief is niet altijd evenbraaf.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:18

Ik denk het toch wel. Jij doet "zomaar even" een join-up omdat eigenaar het voorstelt, terwijl het iets éénmaligs is bij paarden waar mensen niet meer mee kunnen werken.
En doe jij dit 1 keer, omdat het paard onhandelbaar is? Volgens mij niet.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 19:20

Slofje schreef:
Ik denk het toch wel. Jij doet "zomaar even" een join-up omdat eigenaar het voorstelt, terwijl het iets éénmaligs is bij paarden waar mensen niet meer mee kunnen werken.

Sorry, maar eigenaar legde me uit dat ze dit vaker gedaan het. Dat ik het mocht proberen, paard is niet onhandelbaar, en ik doe inmiddels geen join up meer met haar. ..

sallandval

Re: [GVL] Probleem met Join Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:22

met het longeren gaat het toch wel goed? Dan doe je dat toch? Waarom wil je 'het' per sé los kunnen dan?

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 19:23

Ik doe geen join up meer met haar, maar longeer gewoon aan de lijn.
Ik doe het zonder zweep, want ze luister voldoende naar mijn stem, alleen blijft ze naar achter toe gaan en trekt me gewoon mee, ik laat in principe wel los maar pas als ik het echt niet houd.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 19:24

sallandval schreef:
met het longeren gaat het toch wel goed? Dan doe je dat toch? Waarom wil je 'het' per sé los kunnen dan?

Ik hoef het niet te kunnen, eigenaar zei het en ik had er wel eens over gelezen. Ik longeer ook gewoon aan de lijn, maar probleem blijft, ik longeer ook al zonder zweep maar pony sleurt me nog steeds mee.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:31

xDeena_ schreef:
sallandval schreef:

Ik hoef het niet te kunnen, eigenaar zei het en ik had er wel eens over gelezen. Ik longeer ook gewoon aan de lijn, maar probleem blijft, ik longeer ook al zonder zweep maar pony sleurt me nog steeds mee.

misschien kun je beter ophouden met dingen zeggen als "ik ben wel de baas máár..." als je eerlijk bent tegenover jezelf ben je het ook tegenover de pony en kun je aan jezelf werken om steviger in je schoenen te staan. Hier is geen snelle oplossing voor, het is een kwestie van veel oefenen en steeds beter worden. Koop rubberen laarzen en neem grondwerk-les, lees veel over grondwerk en pas dat dan toe. Je zou met de seven games van parelli kunnen beginnen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:37

Ik denk toch dat ze gewoon los longeren bedoelt hoor... althans, dat hoop ik maar.
Ik doe ook aan los longeren bij mijn verzorghengst (geen pennyverhaal :') ) en dat doe je door middel van stem en lichaamstaal :) grondwerk is het belangrijkste van een basis van een band. Het vergt een hoop tijd om een paard volledig naar eigen wille aan het werk te zetten. Paarden kunnen nou eenmaal eigenwijs zijn, daar zijn het paarden voor. Haflingers zijn daarbij vaak nog een tikje eigenwijzer. Je moet het ze niet afleren/afstraffen maar wel ermee leren omgaan en weten hoe je adequaat moet reageren als ze iets doet wat jij niet wilt.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 19:46

lifaya schreef:
Ik denk toch dat ze gewoon los longeren bedoelt hoor... althans, dat hoop ik maar.
Ik doe ook aan los longeren bij mijn verzorghengst (geen pennyverhaal :') ) en dat doe je door middel van stem en lichaamstaal :) grondwerk is het belangrijkste van een basis van een band. Het vergt een hoop tijd om een paard volledig naar eigen wille aan het werk te zetten. Paarden kunnen nou eenmaal eigenwijs zijn, daar zijn het paarden voor. Haflingers zijn daarbij vaak nog een tikje eigenwijzer. Je moet het ze niet afleren/afstraffen maar wel ermee leren omgaan en weten hoe je adequaat moet reageren als ze iets doet wat jij niet wilt.

Dan is het idd los longeren en heeft de eigenaar het mij verkeerd uitgelegd.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 19:48

Citaat:
misschien kun je beter ophouden met dingen zeggen als "ik ben wel de baas máár..." als je eerlijk bent tegenover jezelf ben je het ook tegenover de pony en kun je aan jezelf werken om steviger in je schoenen te staan. Hier is geen snelle oplossing voor, het is een kwestie van veel oefenen en steeds beter worden. Koop rubberen laarzen en neem grondwerk-les, lees veel over grondwerk en pas dat dan toe. Je zou met de seven games van parelli kunnen beginnen.

Ik kan helaas geen les nemen, heb hier het geld niet voor. Natte sokken was niet het grootste probleem hoor :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:53

Jaag je het paard weg uit "jouw" deel van de bak? en blijf je dit ook doen? Of probeer je haar zonder lijn rondjes om je heen te laten lopen?

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 20:00

Ik jaag haar lichtelijk weg omdat ze anders komt theeleuten en dan ook echt niet zomaar weg gaat. Maar blijf dit niet doen, ze moet dan gewoon rondjes blijven lopen en doet dit in het begin braaf en halverwege ineens niet meer, niet dat ik haar dan net weggejaagd heb ofso, dat komt dan uit het niets..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:02

dan lijkt me dit gewoon los longeren, niet een join up :+

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:03

Ben trouwens wel benieuwd, staat er aan die andere kant van de bak gras langs de kant ofzo?

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:03

xDeena_ schreef:
Slofje schreef:

Sorry, maar eigenaar legde me uit dat ze dit vaker gedaan het. Dat ik het mocht proberen, paard is niet onhandelbaar, en ik doe inmiddels geen join up meer met haar. ..

Doen we dat niet meer?
jmmr heb ik het ook nooit kunnen leren

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:04

lifaya schreef:
dan lijkt me dit gewoon los longeren, niet een join up :+

Sorry dat ik me er mee bemoei maar ik verzorg haar ook, en ze kan neit longeren, en dan is dit de betere manier
!

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:05

Sientje schreef:
Ben trouwens wel benieuwd, staat er aan die andere kant van de bak gras langs de kant ofzo?

Jaaa, hoezoo??

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 20:06

Sientje schreef:

Nee, alleen kale takken. Die halve bak is echt alleen maar modder.